Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 211 din  4 mai 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5^2 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum si conditiile de comercializare si utilizare a acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 671/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 515 din  8 iunie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Dana Titian           - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5^2 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum si conditiile de comercializare si utilizare a acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 671/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "LAROM" - S.R.L. Botosani in Dosarul nr. 11.697/2003 al Judecatoriei Iasi.
    La apelul nominal, se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, aratand, pe de o parte, ca, in virtutea dispozitiilor art. 115 alin. (1) din Constitutie, republicata, Guvernul poate adopta ordonante in domenii ce nu fac obiectul legii organice, iar, pe de alta parte, ca dispozitiile criticate au fost introduse chiar printr-o lege adoptata de Parlament. Se considera ca prin prevederile criticate nu se stabilesc masuri de limitare a dreptului de proprietate. De asemenea, se mai arata ca nu este de competenta Curtii Constitutionale solutionarea eventualei incalcari, prin reglementarea criticata, a art. 480 din Codul civil.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 17 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 11.697/2003, Judecatoria Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5^2 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum si conditiile de comercializare si utilizare a acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 671/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "LAROM" - S.R.L. Botosani.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 5^2 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 671/2002, contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 41 alin. (1), devenit, dupa republicarea Constitutiei, art. 44 alin. (1), ale art. 134 alin. (1) si (2) lit. a), devenit art. 135 alin. (1) teza intai, respectiv art. 135 alin. (2) lit. a), precum si celor ale art. 135 alin. (6), devenit art. 136 alin. (5). De asemenea, se mai sustine ca au fost incalcate si dispozitiile art. 480 din Codul civil.
    In esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca "ordonanta nu este <<lege>>", iar "prin ordonanta nu se pot stabili limite ale exercitarii dreptului de dispozitie (ca dezmembramant al dreptului de proprietate)", deoarece, in caz contrar, s-ar ajunge la o violare a dreptului de proprietate.
    Judecatoria Iasi, formulandu-si opinia asupra exceptiei, considera ca aceasta este neintemeiata. Se arata ca ordonantele sunt emise in baza unei legi speciale de abilitare, iar Guvernul "are competenta legislativa doar in limitele admise de Parlament si numai in conditiile prevazute strict de Constitutie". Instanta sustine ca "ordonantele sunt adoptate in exercitarea unor atributii ale Parlamentului", acestea fiind "acte executive din punct de vedere organic si legislative din punct de vedere material". Prin urmare, nu se poate primi sustinerea conform careia ordonanta emisa de Guvern nu are valoarea unei legi.
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata.
    Se sustine ca, in esenta, critica de neconstitutionalitate "nu se refera la continutul textului art. 5^2 in raport cu dispozitiile constitutionale invocate, ci vizeaza posibilitatea legiuitorului de a stabili continutul si limitele dreptului de proprietate [...] numai prin lege, stricto sensu, nu si prin ordonanta a Guvernului". Se mai arata ca stabilirea "de lege" a continutului si limitelor drepturilor prevazute la art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, republicata, are semnificatia "de a interzice posibilitatea stabilirii acestora prin acte normative inferioare, ca forta juridica, legii, cum sunt hotararile Guvernului [...], nu si prin ordonante ale Guvernului, care se emit in domenii rezervate legii ordinare". In acest sens, Guvernul invoca jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
    In opinia Guvernului, Parlamentul isi exercita competenta de "unica autoritate legiuitoare a tarii" fie in mod direct, conform procedurii de legiferare prevazute la titlul III, capitolul I, sectiunea a 3-a din Constitutie, "fie prin procedura delegarii legislative, prevazuta la art. 115 din Constitutie, republicata [...] ordonantele adoptate de Guvern, in limitele legii speciale de abilitare a acestuia, fiind aprobate sau respinse de Parlament, prin lege".
    Se mai arata ca, de altfel, prevederile "art. 5^2 din ordonanta, a caror putere de lege este criticata [...], au fost introduse prin art. I pct. 7 din legea de aprobare a ordonantei respective". In ceea ce priveste dispozitiile art. 136 alin. (5) din Constitutie, republicata, pretins incalcate, Guvernul considera ca "nu sunt incidente in cauza, neputandu-se retine incalcarea acestora".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 5^2 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum si conditiile de comercializare si utilizare a acestora, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 413 din 30 august 2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 671/2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 14 din 10 ianuarie 2003. Dispozitiile criticate au urmatorul cuprins:
    "Conform reglementarilor prezentei ordonante se interzic comercializarea si/sau utilizarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare produse in tara sau importate, in urmatoarele cazuri:
    a) produse necertificate/neomologate;
    b) produse nemarcate corespunzator, dupa caz, cu marca fabricantului, marca de certificare a conformitatii, numarul certificatului de conformitate, marca <<Fabricat in Romania>> sau marcajul special de securizare;
    c) produse pe care au fost aplicate inscriptionari si/sau marcaje falsificate ori neautorizate;
    d) produse neinscriptionate cu informatiile stabilite prin reglementari;
    e) produse neinsotite de declaratia de conformitate si certificatul de garantie;
    f) produse avand marcaje si inscriptionari cu denumiri care pot crea confuzii."
    Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei sunt art. 44 alin. (1) teza finala, art. 135 alin. (1) teza intai si alin. (2) lit. a), precum si art. 136 alin. (5), acestea avand urmatorul cuprins:
    - Art. 44 alin. (1): "Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.";
    - Art. 135 alin. (1) si (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;";
    - Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii organice."
    De asemenea, in sustinerea exceptiei, se mai invoca si incalcarea prevederilor art. 480 din Codul civil, avand urmatorul cuprins:
    - Art. 480 Cod civil: "Proprietatea este dreptul ce are cineva de a se bucura si a dispune de un lucru in mod exclusiv si absolut, insa in limitele determinate de lege."
    In esenta, critica de neconstitutionalitate consta in sustinerea ca stabilirea continutului si limitelor dreptului de proprietate se poate face doar printr-o lege emisa de Parlament, nu si printr-o ordonanta a Guvernului; in caz contrar, in viziunea autorului exceptiei de neconstitutionalitate, s-ar ajunge la incalcarea dreptului de proprietate, precum si a principiilor economiei de piata, a libertatii comertului, a liberei initiative si a protectiei concurentei loiale.
    Analizand dispozitiile criticate pentru neconstitutionalitate, Curtea retine ca acestea nu stabilesc masuri de limitare a dreptului de proprietate, asa cum sustine autorul exceptiei, ci stabilesc anumite reguli privind circulatia si utilizarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare a vehiculelor rutiere, de natura sa garanteze siguranta in circulatie a acestora. In aceste conditii este firesc ca statul sa intervina pentru protejarea interesului general si sa stabileasca anumite garantii de calitate a echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare a vehiculelor rutiere, prevenind astfel pericolele la care pot fi expusi toti participantii la traficul rutier.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate referitoare la natura actului prin care aceste reguli au fost stabilite, Curtea constata ca este neintemeiata, deoarece ordonanta, desi act al Guvernului, este adoptata in virtutea delegarii legislative prevazute de art. 115 alin. (1) din Constitutie si in baza unei legi de abilitare adoptate de Parlament (in cauza Legea nr. 125/2000), avand aceeasi forta juridica ca si legea. De altfel, textul criticat pentru neconstitutionalitate a fost introdus in ordonanta prin dispozitiile art. I pct. 7 din Legea nr. 671/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea si/sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere.
    Referitor la critica autorului exceptiei de neconstitutionalitate cu privire la incalcarea dispozitiilor constitutionale privind economia de piata, libera initiativa si concurenta, libertatea comertului si protectia concurentei loiale, precum si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie, Curtea constata ca este, de asemenea, neintemeiata, intrucat functionarea economiei de piata si aplicarea principiilor care ii sunt proprii nu exclude, ci, dimpotriva, presupune stabilirea si respectarea anumitor reguli de natura sa protejeze pe toti participatii la circuitul economic, precum si viata cetatenilor. Obligatii pentru stat, in acest sens, sunt prevazute, de exemplu, in dispozitiile constitutionale ale art. 135 alin. (2) lit. b) si f), potrivit carora statul trebuie sa asigure "protejarea intereselor nationale in activitatea economica", precum si "crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitatii vietii".
    Sustinerea autorului exceptiei in sensul ca dispozitiile criticate contravin unor dispozitii ale Codului civil nu este pertinenta in cauza, intrucat lipsa de coordonare legislativa, chiar daca ar fi reala, nu constituie un motiv de neconstitutionalitate, inlaturarea ei fiind de resortul exclusiv al autoritatii legiuitoare.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5^2 din Ordonanta Guvernului nr. 80/2000 privind certificarea sau omologarea echipamentelor, pieselor de schimb si materialelor de exploatare utilizate la vehicule rutiere, precum si conditiile de comercializare si utilizare a acestora, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 671/2002, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "LAROM" - S.R.L. Botosani in Dosarul nr. 11.697/2003 al Judecatoriei Iasi.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 4 mai 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 211/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 211 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 211/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu