Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 205 din 14 aprilie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 75 alin. 1 lit. a), art. 180 alin. 2 si art. 181 din Codul penal, precum si a dispozitiilor art. 255 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 489 din  9 iunie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Marinela Minca        - procuror
    Marieta Safta         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 75 alin. 1 lit. a), art. 180 alin. 2 si art. 181 din Codul penal, precum si a dispozitiilor art. 255 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Vergil Catana in Dosarul nr. 746/P/2004 al Tribunalului Calarasi.
    La apelul nominal lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca inadmisibila, aratand ca nu intra in competenta Curtii Constitutionale cenzurarea eventualelor neregularitati referitoare la incadrarea juridica a faptelor prevazute de legea penala.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 24 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 746/P/2004, Tribunalul Calarasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 75 alin. 1 lit. a), art. 180 alin. 2 si art. 181 din Codul penal, precum si a dispozitiilor art. 255 din Codul de procedura penala, ridicata de Vergil Catana in dosarul mentionat.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile criticate din Codul penal nu au putere de lege, ceea ce este in contradictie cu prevederile constitutionale care consacra obligatia respectarii legilor si principiul infaptuirii justitiei in numele legii. Arata in acest sens ca, desi a prezentat Parchetului de pe langa Judecatoria Calarasi acte medicale care atesta ca a necesitat un numar de 22 - 23 de zile de ingrijiri medicale urmare agresiunii suferite, parchetul a apreciat ca fapta inculpatilor se incadreaza in art. 180 alin. 2 din Codul penal si, de asemenea, nu a retinut circumstanta agravanta prevazuta de art. 75 alin. 1 lit. a) din Codul penal, cu toate ca fapta a fost savarsita de trei persoane. Aceleasi texte de lege incalca, in opinia autorului exceptiei, principiul egalitatii in drepturi, intrucat sunt aplicate "selectiv" de catre organele de urmarire penala. Astfel, in situatia in care o alta parte vatamata ar fi prezentat aceleasi acte medicale, aceasta ar fi beneficiat de o alta incadrare juridica a faptei.
    In ceea ce priveste art. 255 din Codul de procedura penala, autorul exceptiei nu indica prevederile constitutionale pretins incalcate, referindu-se numai la procedura care, in opinia sa, trebuie urmata in cauza de Parchetul de pe langa Judecatoria Calarasi.
    Tribunalul Calarasi considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat "contestatorul nu a motivat in ce mod aceste texte de lege sunt contrare Constitutiei [...]". Se arata ca, in realitate, autorul exceptiei este nemultumit de modul in care Parchetul de pe langa Judecatoria Calarasi a instrumentat cauza supusa judecatii. Or, impotriva actelor procurorului se poate face plangere in temeiul art. 278^1 din Codul de procedura penala.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila. Se arata ca eventualele neregularitati referitoare la incadrarea juridica a faptei nu constituie o chestiune de constitutionalitate a dispozitiilor art. 75 alin. 1 lit. a), art. 180 alin. 2 si art. 181 din Codul penal, respectiv a dispozitiilor art. 255 din Codul de procedura penala, ci o problema de aplicare a legii, care nu este de competenta Curtii Constitutionale.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata intrucat dispozitiile legale criticate nu contravin nici unui text din Constitutie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 75 alin. 1 lit. a), art. 180 alin. 2 si art. 181 din Codul penal, precum si dispozitiile art. 255 din Codul de procedura penala.
    Prevederile din Codul penal criticate au urmatorul cuprins:
    - Art. 75 alin. 1 lit. a): "Urmatoarele imprejurari constituie circumstante agravante:
    a) savarsirea faptei de trei sau de mai multe persoane impreuna;";
    - Art. 180 alin. 2: "Lovirea sau actele de violenta care au pricinuit o vatamare ce necesita pentru vindecare ingrijiri medicale de cel mult 20 de zile se pedepsesc cu inchisoare de la 3 luni la 2 ani sau cu amenda.";
    - Art. 181: "Fapta prin care s-a pricinuit integritatii corporale sau sanatatii o vatamare care necesita pentru vindecare ingrijiri medicale de cel mult 60 de zile se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 5 ani.
    Fapta prevazuta la alin. 1 savarsita asupra membrilor familiei se pedepseste cu inchisoare de la unu la 5 ani.
    Actiunea penala se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate. In cazul faptelor prevazute la alin. 1^1 actiunea penala se pune in miscare si din oficiu.
    Impacarea partilor inlatura raspunderea penala, producandu-si efectele si in cazul in care actiunea penala a fost pusa in miscare din oficiu."
    Textul din Codul de procedura penala criticat ca neconstitutional are urmatorul cuprins:
    - Art. 255: "In cauzele in care nu a fost pusa in miscare actiunea penala, organul de cercetare, dupa efectuarea actelor de cercetare penala potrivit art. 232, daca exista invinuit in cauza si constata ca impotriva acestuia sunt suficiente probe, procedeaza la o noua ascultare a invinuitului, aducandu-i la cunostinta invinuirea si intrebandu-l daca are noi mijloace de aparare.
    Daca invinuitul nu a propus noi probe sau propunerea sa nu a fost gasita temeinica ori daca cercetarea a fost completata potrivit propunerilor facute, cercetarea se considera terminata."
    Prevederile constitutionale invocate de autorul exceptiei de neconstitutionalitate in sustinerea acesteia sunt urmatoarele:
    - Art. 1 alin. (5): "In Romania, respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 124 alin. (1): "Justitia se infaptuieste in numele legii."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca sustinerile autorului exceptiei nu privesc, in realitate, constitutionalitatea prevederilor criticate, ci modul de aplicare a acestora de catre organele de urmarire penala, in speta Parchetul de pe langa Judecatoria Calarasi. Autorul exceptiei nu face decat sa expuna pe larg situatia de fapt si propunerile sale privind instrumentarea cauzei, pretinsa incalcare a obligatiei constitutionale de respectare a legilor si a principiului egalitatii in drepturi fiind expresia suspiciunilor sale cu privire la modul de aplicare a legii de catre organele de urmarire penala, in cauza in care are calitatea de parte vatamata.
    Curtea retine ca aspectele relevate in motivarea exceptiei sunt de competenta instantei de judecata, intrucat nu intra in atributiile Curtii Constitutionale cenzurarea aplicarii legii de catre organele de urmarire penala. Controlul judecatoresc sub acest aspect se realizeaza in cadrul cailor de atac prevazute de lege, care, de altfel, au si fost promovate in cauza. O asemenea ingerinta a Curtii in activitatea de judecata ar fi neconstitutionala, contravenind prevederilor art. 126 din Constitutie, potrivit carora justitia se realizeaza prin Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de lege.

    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 75 alin. 1 lit. a), art. 180 alin. 2 si art. 181 din Codul penal, precum si a dispozitiilor art. 255 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Vergil Catana in Dosarul nr. 746/P/2004 al Tribunalului Calarasi.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 aprilie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Marieta Safta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 205/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 205 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 205/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu