DECIZIE Nr. 203 din 29 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(4) si (6), art. 18 si ale art. 37 alin. (4) si (7) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 549 din 21 iunie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 16 alin. (4) si (6), art. 18 si ale art. 37 alin. (4) si (7)
din Legea energiei electrice nr. 318/2003, exceptie ridicata de Nicolae Duvalma
in Dosarul nr. 4.408/2003 al Judecatoriei Targoviste.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei Nicolae Duvalma, personal,
lipsa fiind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei solicita admiterea
acesteia astfel cum a fost formulata in fata instantei de judecata, aratand ca
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale ale art.
44 si 136 din Constitutia republicata, referitoare la garantarea si ocrotirea
proprietatii private, precum si celor ale art. 1 din primul Protocol aditional
la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
depunand concluzii scrise in acest sens. De asemenea, apreciaza ca dispozitiile
atacate incalca si prevederile art. 494 din Codul civil.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand, in ceea ce priveste prevederile art. 16 si
18 din Legea nr. 318/2003, ca acestea sunt constitutionale, invocand in acest
sens jurisprudenta recenta a Curtii Constitutionale. Referitor la pretinsa
incalcare a art. 494 din Codul civil, arata ca aceasta sustinere nu poate fi
primita, intrucat, potrivit art. 2 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
nu se poate pronunta asupra neconcordantelor existente intre actele normative.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 decembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
4.408/2003, Judecatoria Targoviste a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin. (4) si (6), art. 18 si
ale art. 37 alin. (4) si (7) din Legea energiei electrice nr. 318/2003,
exceptie ridicata de Nicolae Duvalma intr-o cauza civila avand ca obiect
solutionarea cererii acestuia de obligare a Societatii Comerciale
"Electrica Muntenia Nord" - S.A. de a-si ridica postul de
transformare aflat pe proprietatea autorului exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate ii ingradesc accesul la justitie pentru apararea
dreptului sau de proprietate, drept care ii este incalcat prin amplasarea si
mentinerea pe terenul sau de catre Societatea Comerciala "Electrica
Muntenia Nord" - S.A. a unui post de transformare. De asemenea, arata ca
prevederile art. 37 alin. (4) din Legea nr. 318/2003 reglementeaza exproprierea
unor terenuri proprietate privata, fara o justa si prealabila despagubire, ceea
ce contravine dispozitiilor constitutionale ale art. 44 alin. (1) si alin. (2)
teza intai si ale art. 136 alin. (5) din Constitutie, republicata, precum si
ale art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Judecatoria Targoviste apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este intemeiata, deoarece "Cata vreme reclamantul este proprietar
si poseda titlul de proprietate asupra terenului, iar o parte din teren este
folosit de parata care nu ii acorda acestuia nici o despagubire pentru
folosinta terenului, reclamantul este ingradit in exercitarea atributelor
dreptului de proprietate".
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in
conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile
ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile legale criticate nu incalca nici
prevederile constitutionale si nici reglementarile internationale invocate.
Aceste texte legale "nu contin dispozitii de natura a interzice in vreun
mod sesizarea instantelor competente pentru solutionarea eventualelor litigii
privind terenurile afectate acestui serviciu public si nu fac distinctie in
raport cu titularul dreptului de proprietate privata a terenului".
Reglementarea este conforma si prevederilor art. 44 alin. (7), potrivit carora
"dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind protectia
mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea celorlalte
sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului". Proprietatea
privata nu este violata, fiind vorba numai "de o indisponibilizare a
terenurilor respective, care nu afecteaza in esenta dreptul de proprietate al
titularului".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate nu este
intemeiata, intrucat dispozitiile legale criticate nu sunt contrare
prevederilor constitutionale si reglementarilor internationale invocate. In
acest sens, arata ca dispozitiile Legii nr. 318/2003 nu ingradesc dreptul
proprietarilor de terenuri de a se adresa justitiei, ei putand solicita
instantei de judecata stabilirea cuantumului despagubirilor, in toate
situatiile in care li se aduc prejudicii. Dispozitiile legale criticate nu
incalca prevederile constitutionale referitoare la garantarea, ocrotirea si
inviolabilitatea proprietatii private, deoarece reglementarea data de legiuitor
exercitarii dreptului de uz si de servitute este conforma prevederilor art. 44
alin. (1) teza a doua din Constitutie, republicata, potrivit carora continutul
si limitele dreptului de proprietate sunt stabilite de lege, iar
inviolabilitatea se raporteaza la conditiile prevazute de legi organice. De
asemenea, apreciaza ca sunt conforme prevederilor art. 44 alin. (1) din
Constitutie, republicata, si dispozitiile art. 37 alin. (7) din lege, privind
suportarea de catre proprietarii terenurilor a cheltuielilor necesitate de
eliberarea unor amplasamente, acestea tinand de conditiile de exercitare a
dreptului de proprietate. Dispozitiile legale criticate nu reglementeaza
exproprierea, ci doar faptul ca terenurile pe care se situeaza retelele
electrice de distributie, existente la data intrarii in vigoare a legii, sunt
si raman in proprietatea publica a statului, reglementare in concordanta cu
prevederile art. 44 alin. (1) si (2) din Constitutie, republicata, si cu cele
ale art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
16 alin. (4) si (6), art. 18 si ale art. 37 alin. (4) si (7) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 511 din 16 iulie 2003, care au urmatorul continut:
- Art. 16 alin. (4) si (6): "(4) Exercitarea drepturilor de uz si
servitute asupra proprietatilor afectate de capacitatile energetice se
realizeaza cu titlu gratuit pe toata durata existentei acestora. Daca cu ocazia
interventiei pentru retehnologizari, reparatii, revizii, avarii se produc
pagube proprietarilor din vecinatatea capacitatilor energetice, titularii de
licenta au obligatia sa plateasca despagubiri in conditiile prezentei legi.
[...]
(6) Dreptul de uz si de servitute asupra terenurilor proprietate privata,
restrangerea sau incetarea unor activitati prevazute la alin. (2) se stabilesc
si se exercita cu respectarea principiului echitatii, a dreptului de
proprietate si a legislatiei in vigoare.";
- Art. 18: "(1) Dreptul de uz asupra terenului pentru executarea
lucrarilor necesare realizarii sau retehnologizarii de capacitati energetice se
intinde pe durata necesara executarii lucrarilor. In exercitarea acestui drept
de uz, titularul autorizatiei de infiintare, cu respectarea prevederilor
legale, poate:
a) sa depoziteze pe terenurile proprietate privata materiale, echipamente,
utilaje, instalatii;
b) sa desfiinteze culturi sau plantatii, constructii sau alte amenajari
existente ori numai sa le restranga, in masura strict necesara executarii
lucrarilor pentru capacitatea autorizata, in conditiile legii;
c) sa indeparteze materiale, sa capteze apa, in conditiile prevazute de
legislatia in vigoare;
d) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea, sa amplaseze birouri si
locuinte de santier;
e) sa opreasca ori sa restranga activitati ale proprietarului, in masura
strict necesara executarii lucrarilor pentru capacitatea autorizata.
(2) Dreptul de uz prevazut la alin. (1) inceteaza inaintea expirarii
duratei stabilite pentru executarea lucrarilor sau inaintea acestui termen, la
data terminarii anticipate a lucrarilor sau la data sistarii acestora si
renuntarii la autorizatii. Oricare dintre aceste situatii trebuie notificata de
indata proprietarului.
(3) Dreptul de uz asupra terenului pentru asigurarea functionarii normale a
capacitatii energetice se intinde pe toata durata functionarii capacitatii, iar
exercitarea lui se face ori de cate ori este necesar pentru asigurarea
functionarii normale a capacitatii. In exercitarea acestui drept, titularul
licentei poate:
a) sa depoziteze materiale, echipamente, utilaje, instalatii pentru
intretinere, revizii, reparatii si interventii necesare pentru asigurarea
functionarii normale a capacitatii;
b) sa instaleze utilaje si sa lucreze cu acestea;
c) sa desfiinteze sau sa reduca culturi, plantatii sau alte amenajari
existente si sa restranga activitati ale proprietarului, in masura si pe durata
strict necesare executarii operatiilor de intretinere, reparatii, revizii sau
interventii pentru asigurarea functionarii normale a capacitatii.
(4) Titularul licentei este obligat sa instiinteze in scris proprietarul
bunurilor, terenurilor sau activitatilor care vor fi afectate ca urmare a
lucrarilor la capacitatile energetice, cu exceptia cazurilor de avarii,
situatie in care proprietarii sunt instiintati in termenul cel mai scurt.
(5) Titularul licentei este obligat sa plateasca proprietarilor
despagubirea cuvenita pentru pagubele produse, sa degajeze terenul si sa-l
repuna in situatia anterioara, in cel mai scurt timp posibil.
(6) Servitutea de trecere subterana, de suprafata sau aeriana cuprinde
dreptul de acces si de executare a lucrarilor la locul de amplasare a
capacitatilor energetice cu ocazia interventiei pentru retehnologizari,
reparatii, revizii si avarii.
(7) Pentru a evita punerea in pericol a persoanelor, a bunurilor sau a unor
activitati desfasurate in zona de executare a lucrarilor de realizare sau
retehnologizare de capacitati energetice, precum si a operatiilor de revizie
sau reparatie la capacitatea in functiune, titularul autorizatiei sau al
licentei are dreptul de a obtine restrangerea sau sistarea, pe toata durata
lucrarilor, a activitatilor desfasurate in vecinatate de alte persoane. In
acest caz persoanele afectate vor fi instiintate, in scris, despre data
inceperii, respectiv finalizarii lucrarilor.
(8) La incetarea exercitarii drepturilor prevazute la art. 16 alin. (2),
titularul autorizatiei de infiintare, respectiv titularul licentei, este
obligat sa asigure degajarea terenului si repunerea lui in situatia initiala.
(9) Dreptul de acces la utilitatile publice, prevazut la art. 16 alin. (2)
lit. e), trebuie exercitat de titularul autorizatiei sau al licentei cu
buna-credinta si in mod rezonabil, fara a prejudicia accesul altor persoane la
respectivele utilitati publice.";
- Art. 37 alin. (4) si (7): "(4) Terenurile pe care se situeaza
retelele electrice de distributie existente la intrarea in vigoare a prezentei
legi sunt si raman in proprietatea publica a statului. [...]
(7) Cheltuielile pentru modificarea instalatiilor de distributie a energiei
electrice, ca urmare a racordarii de noi utilizatori sau a schimbarii
caracteristicilor energetice initiale ale utilizatorilor existenti, inclusiv
pentru eliberarea unor amplasamente, sunt suportate integral de cel care a generat
modificarea."
In sustinerea exceptiei, autorul acesteia apreciaza ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor art. 21 alin. (1) - (3), art. 44 alin. (1) si
(2) si ale art. 136 alin. (5) din Constitutia republicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, prevederi care au
urmatorul continut:
- Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru
apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.";
- Art. 44 alin. (1) si (2): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. [...]";
- Art. 136 alin. (5): "Proprietatea privata este inviolabila, in
conditiile legii organice."
De asemenea, autorul exceptiei apreciaza ca dispozitiile legale criticate
contravin si prevederilor art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care au
urmatorul continut: "Orice persoana fizica sau juridica are dreptul la
respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi lipsit de proprietatea sa decat
pentru cauza de utilitate publica si in conditiile prevazute de lege si de
principiile generale ale dreptului international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii sau a amenzilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine
urmatoarele:
Art. 16 si 18 din Legea energiei electrice nr. 318/2003 reglementeaza
exclusiv drepturile de uz si de servitute asupra proprietatilor - bunuri
imobile afectate de capacitatile energetice, drepturi care privesc unul dintre
atributele dreptului de proprietate. Aceasta reglementare este in conformitate
cu dispozitiile art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie, republicata,
potrivit carora continutul si limitele exercitarii dreptului de proprietate se
stabilesc de lege, precum si prevederile art. 1 paragraful 2 din primul
Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, care recunosc dreptul statelor de a reglementa, prin
lege, "folosinta bunurilor conform interesului general". Or,
infiintarea instalatiilor si executarea lucrarilor la capacitatile energetice
pentru buna functionare a acestora reprezinta, fara putinta de tagada, un
interes general major si, ca atare, legiuitorul este pe deplin competent sa
stabileasca conditiile exercitarii dreptului de proprietate. Chiar si in aceste
conditii, alin. (5) al art. 18 din Legea nr. 318/2003 prevede, in mod expres,
obligatia titularului licentei "sa plateasca proprietarilor despagubirea
cuvenita pentru pagubele produse, sa degajeze terenul si sa-l repuna in
situatia anterioara, in cel mai scurt timp posibil".
Referitor la situatia in care terenul necesar pentru infiintarea si
functionarea capacitatii energetice este proprietatea privata a unui tert,
Curtea retine ca, potrivit art. 20 alin. (2) din lege, solicitantul
autorizatiei de infiintare poate sa initieze procedura legala de expropriere a
terenului, daca se invoca o cauza de utilitate publica, si sa obtina concesiunea
acestuia in conditiile legii, pe durata existentei capacitatii energetice.
In ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 37
alin. (4) din Legea nr. 318/2003, Curtea constata ca acestea nu dispun
exproprierea si nici transferul dreptului de proprietate in vreun alt mod, ci
doar constata ca "Terenurile pe care se situeaza retelele electrice
existente la intrarea in vigoare a prezentei legi sunt si raman in proprietatea
publica a statului". Aceasta prevedere se justifica prin dispozitiile art.
136 alin. (3) din Constitutie, republicata, potrivit carora fac obiectul
exclusiv al proprietatii publice "[...] si alte bunuri stabilite de legea
organica". De asemenea, dispozitiile criticate dau expresie si
prevederilor constitutionale cuprinse in alin. (2) si (4) ale art. 136,
potrivit carora proprietatea publica apartine statului sau unitatilor
administrativ-teritoriale si este inalienabila.
Obligatia suportarii cheltuielilor prevazute in art. 37 alin. (7) din lege
se refera la cheltuielile necesare pentru "modificarea instalatiilor de
distributie a energiei electrice, ca urmare a racordarii de noi utilizatori sau
a schimbarii caracteristicilor energetice initiale ale utilizatorilor
existenti, inclusiv pentru eliberarea unor amplasamente" si este stabilita
in sarcina celui care a generat modificarea. Este firesc ca asemenea cheltuieli
sa fie suportate de cel in al carui interes se fac. De altfel, art. 18 alin.
(8) din lege prevede ca "La incetarea exercitarii drepturilor prevazute la
art. 16 alin. (2), titularul autorizatiei de infiintare, respectiv titularul
licentei, este obligat sa asigure degajarea terenului si repunerea lui in
situatia initiala".
Totodata, Curtea retine ca textele de lege criticate nu contin nici o
dispozitie de natura sa ingradeasca accesul liber la justitie, garantat de art.
21 din Constitutie, republicata, oricine are interes putand adresa cereri
instantelor judecatoresti pentru apararea drepturilor si intereselor sale
legitime.
In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei conform careia
dispozitiile legale criticate ar contraveni si prevederilor art. 494 din Codul
civil, Curtea constata ca aceasta nu poate fi primita, intrucat, potrivit
prevederilor art. 2 din Legea nr. 47/1992, republicata, eventuala contradictie
existenta intre dispozitiile unor legi in vigoare nu intra sub incidenta
controlului de constitutionalitate.
Pe de alta parte, dispozitiile legale criticate in prezenta cauza au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate prin Decizia nr. 72 din 26
februarie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 249
din 22 martie 2004, prin care Curtea, respingand exceptia de
neconstitutionalitate, a constatat ca aceste dispozitii legale sunt in
concordanta cu prevederile constitutionale, cu reglementarile internationale,
precum si cu practica in materie a Curtii Europene a Drepturilor Omului.
Intrucat nu exista elemente noi, de natura a determina modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si considerentele deciziei
mentionate sunt valabile si in aceasta cauza.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 16 alin.
(4) si (6), art. 18 si ale art. 37 alin. (4) si (7) din Legea energiei
electrice nr. 318/2003, exceptie ridicata de Nicolae Duvalma in Dosarul nr.
4.408/2003 al Judecatoriei Targoviste.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Ioana Marilena Chiorean