DECIZIE Nr.
201 din 13 martie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 120 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 308 din 9 mai 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Kozsokar Gabor
- judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu
- judecător
Ion
Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea
bancară, excepţie ridicată de Andrei Sever Mureşan, prin mandatar Lucian Bagia,
în Dosarul nr. 31.468/2/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a
civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
C U R T E A,
avand în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele:
Prin Incheierea din 14 septembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 31.468/2/2005, Curtea de Apel Bucureşti -Secţia a IV-a civilă a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, excepţie
ridicată de Andrei Sever Mureşan, prin mandatar Lucian Bagia.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că, deşi art. 79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 reglementează
un aspect strans legat de
executarea silită, el constituie o normă de drept material, substanţial,
aplicabilă raportului juridic născut din contractul de împrumut bancar încheiat
între părţi, normă care dă dreptul părţilor de a cere executarea silită direct
în temeiul contractului, fără a fi necesară obţinerea în prealabil a unei hotărari judecătoreşti. Or, atata vreme cat dreptul material la acţiune
derivă din dreptul subiectiv născut în temeiul actului juridic, textele de lege
care guvernează raportul juridic de drept material nu pot avea decat caracter material, iar nu procedural.
Prin urmare, sunt incidente principiile aplicării legii în timp, respectiv principiul „tempus regit actum" şi
principiul neretroactivităţii, astfel încat o eventuală modificare a acestor norme are în vedere numai
raporturile juridice născute ulterior intrării sale în vigoare, nu şi pe cele
născute sub imperiul legii vechi. Aşadar, în speţa de faţă, aplicabile
contractului de împrumut erau normele legale în vigoare la data încheierii lui,
respectiv dispoziţiile Legii nr. 33/1991, potrivit cărora contractele de
împrumut bancar nu constituiau titluri executorii.
Pe de altă parte, învestirea cu formulă executorie nu
se confundă cu caracterul de titlu executoriu, întrucat acesta din urmă este „dat anumitor înscrisuri numai de către
legiuitor, prin lege, iar nu de către judecător, prin încheierea de
încuviinţare a învestirii cu formula executorie". Cu alte cuvinte,
„formula executorie prevăzută la art. 269 din Codul de procedură civilă
aplicată pe un înscris căruia legea nu îi recunoaşte caracterul de titlu
executoriu nu poate conferi înscrisului în discuţie caracterul de titlu
executoriu".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a IV-a civilă apreciază excepţia de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că textul de lege criticat nu conţine nicio dispoziţie cu caracter retroactiv,
motivarea excepţiei vizand, în
esenţă, aspecte de interpretare şi de aplicare a legii de către instanţele
judecătoreşti.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
C U R T E A,
examinand încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d)din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Curtea a fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 79 alin. 2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea
bancară, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 78 din 24 ianuarie 2005, care au
următorul conţinut: „Contractele de credit bancar, precum şi garanţiile reale
şi personale, constituite în scopul garantării creditului bancar, constituie
titluri executorii."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 15 alin. (2) referitoare
la neretroactivitatea legii civile.
Ulterior sesizării Curţii, a intrat în vigoare
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi
adecvarea capitalului, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.027 din 27 decembrie
2006, care a abrogat Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară şi a preluat
dispoziţiile criticate în art. 120, cu următoarea redactare: „Contractele de credit, inclusiv
contractele de garanţie reală sau personală, încheiate de o instituţie de
credit constituie titluri executorii." Prin
urmare, Curtea Constituţională urmează a se pronunţa asupra
constituţionalităţii dispoziţiilor noii reglementări, întrucat soluţia legislativă este, în principiu,
aceeaşi cu cea dinaintea modificării.
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea reţine că, prin Decizia nr. 409/2003, publicată
în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 848 din
27 noiembrie 2003, instanţa constituţională a statuat
cu privire la principiul neretroactivităţii legii, arătand că „o lege devine obligatorie numai după publicarea ei în
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, ea rămanand în vigoare pană la apariţia unei alte legi care o abrogă în mod explicit sau
implicit. Prin urmare, ori de cate ori o lege nouă modifică starea legală anterioară cu privire la
anumite raporturi, toate efectele susceptibile a se produce din raportul anterior, dacă s-au realizat înainte de
intrarea în vigoare a noii legi, nu mai pot fi modificate ca urmare a adoptării
acestei legi, care trebuie să respecte suveranitatea legii anterioare. A decide
că prin dispoziţiile sale legea nouă ar putea desfiinţa sau modifica situaţii
juridice anterioare, existente ca o consecinţă a actelor normative care nu mai
sunt în vigoare, ar însemna să se încalce principiul constituţional al
neretroactivităţii legii civile. Insă legea nouă este aplicabilă de îndată
tuturor situaţiilor care se vor constitui, se vor modifica sau se vor stinge
după intrarea ei în vigoare, precum şi tuturor efectelor produse de situaţiile
juridice formate după abrogarea legii vechi".
Aşa fiind, referitor la pretinsa încălcare a art. 15
alin. (2) din Constituţie, Curtea reţine că formula redacţională a textului
legal dedus controlului nu oferă temei unei atare critici, întrucat nu conţine în sine nicio dispoziţie cu
caracter retroactiv, textul urmand a-şi găsi aplicarea exclusiv de la data intrării în vigoare a
Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancară. Cat priveşte determinarea situaţiilor juridice care răman supuse vechii reglementări, precum şi a
celor care vor fi guvernate de noua reglementare, aceasta nu constituie o
problemă de constituţionalitate, ci de aplicare a legii în timp, potrivit
principiului „tempus regit actum", de competenţa exclusivă a instanţelor judecătoreşti.
Pe de altă parte, Curtea observă că
neconstituţionalitatea textului de lege criticat este dedusă exclusiv din modul
de aplicare a prevederilor legale în cauză. Astfel, susţinerile autorului
excepţiei demonstrează că, în realitate, obiectul criticii sale îl constituie
această operaţiune, pe care Curtea ar urma să o cenzureze. Or, exercitarea
controlului asupra activităţii de aplicare în concret a normelor legale
reprezintă atributul exclusiv al instanţelor judecătoreşti, Curtea
Constituţională fiind competentă, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, să se pronunţe numai asupra problemelor de drept, „fără a putea
modifica sau completa prevederile supuse controlului".
Pentru considerentele expuse
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢION ALĂ
In numele legii
DECI DE:
Respinge, ca fiind
inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 120 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi
adecvarea capitalului, excepţie ridicată de Andrei Sever Mureşan, prin mandatar
Lucian Bagia, în Dosarul nr. 31.468/2/2005 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia
a IV-a civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 13 martie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu