DECIZIE Nr. 196 din 14 aprilie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. II alin.
(2) din Legea nr. 122/2004 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 461 din 31 mai 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. II alin. (2) din Legea nr. 122/2004 pentru modificarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit, exceptie ridicata de Casa Teritoriala a Cooperativelor
de Credit - Banca Populara de Economii din Bucuresti in Dosarul nr. 413/2002 al
Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si fiscal.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin mandatar Marian Bobeica
si asistat de doamna avocat Anisoara Stan, cu delegatie depusa la dosar, precum
si celelalte parti, reprezentate de acelasi avocat.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, intrucat
considera ca textele de lege criticate, potrivit carora organizatiile
cooperatiste de credit trebuie sa renunte la calea de atac prevazuta la art.
202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 in vederea solicitarii
Bancii Nationale a Romaniei a autorizarii de functionare, incalca dispozitiile
art. 21 si 129 din Constitutie, referitoare la accesul liber la justitie si la
folosirea cailor de atac.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat considera ca textele de lege
criticate nu contravin prevederilor din Constitutie invocate ca fiind
incalcate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea nr. 8.032 din 4 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
413/2002, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. II alin. (2) din Legea nr. 122/2004
pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind
organizatiile cooperatiste de credit. Exceptia a fost ridicata de Casa
Teritoriala a Cooperativelor de Credit - Banca Populara de Economii intr-o
cauza avand ca obiect recursul declarat de aceasta institutie impotriva
Hotararii Consiliului de Administratie al Bancii Nationale a Romaniei nr. 172
din 27 noiembrie 2001 privind respingerea cererii colective de aprobare a
reorganizarii organizatiilor autonome de credit cooperatist, schimbarea
statutului juridic al acestora, constituirea retelei si casei centrale
"Creditul Popular".
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca art. II alin.
(2) din Legea nr. 122/2004, care stabileste ca organizatiile cooperatiei de
credit si organizatiile cooperatiste de credit ce se afla intr-o procedura de
atac prevazuta de art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000
vor renunta la calea de atac in vederea solicitarii autorizarii de functionare
in conditiile acestei legi, incalca dispozitiile constitutionale ale art. 21
privind "Accesul liber la justitie", ale art. 124 alin. (1) potrivit
caruia "Justitia se infaptuieste in numele legii" si ale art. 129
referitor la "Folosirea cailor de atac".
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ si
fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata, "avand in vedere ca textul de lege criticat nu limiteaza
dreptul de a solicita autorizarea de functionare a organizatiilor cooperatiste
de credit si nici nu incalca principiul constitutional consacrat de art. 21 din
Constitutia Romaniei".
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata,
intrucat "dispozitiile legale criticate nu ridica probleme de
neconstitutionalitate, neingradind in nici un mod dreptul de acces liber la
justitie consacrat de art. 21 din Constitutie, republicata". Astfel, se
arata ca pentru organizatiile cooperatiei de credit care au optat pentru
"acest beneficiu al legii", constand in a solicita Bancii Nationale a
Romaniei, direct, autorizarea de functionare, exercitarea caii de atac ramane
fara obiect.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. II alin. (2) din Legea
nr. 122/2004 sunt constitutionale. Aceasta, deoarece "faptul ca
organizatiile cooperatiei de credit si organizatiile cooperatiste de credit vor
renunta la calea de atac prevazuta la art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 97/2000 in vederea solicitarii autorizarii de functionare, potrivit
prevederilor prezentei legi, nu incalca sub nici un aspect liberul acces la
justitie, nu impiedica partile interesate de a apela la instantele
judecatoresti si de a se prevala de toate garantiile procesuale". Se mai
arata ca, in sensul jurisprudentei Curtii Constitutionale, accesul liber la
justitie are semnificatia ca orice persoana poate sesiza instantele
judecatoresti in cazul in care considera ca drepturile, libertatile sau interesele
sale legitime au fost incalcate, iar nu faptul ca acest drept nu poate fi supus
nici unei conditionari.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si cel al
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
reprezentantului Ministerului Public, dispozitiile legale criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
II alin. (2) din Legea nr. 122/2004 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 387 din 3 mai 2004, cu
modificarile si completarile ulterioare, dispozitii al caror cuprins este
urmatorul: "(2) Organizatiile cooperatiei de credit si organizatiile
cooperatiste de credit, prevazute la alin. (1), vor renunta la calea de atac
prevazuta la art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 in
vederea solicitarii autorizarii de functionare, potrivit prevederilor prezentei
legi."
Alin. (1) al art. II, la care face referire textul de lege criticat,
prevede ca "Organizatiile cooperatiei de credit si organizatiile
cooperatiste de credit ale caror cereri de autorizare a functionarii, depuse in
temeiul art. 146 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000,
au fost respinse de Banca Nationala a Romaniei si care, la data intrarii in
vigoare a prezentei legi, se afla intr-o procedura de atac prevazuta la art.
202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 pot solicita Bancii
Nationale a Romaniei, direct, autorizarea de functionare, in regimul Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, cu modificarile aduse prin prezenta
lege".
In opinia autorului exceptiei, dispozitiile de lege criticate sunt contrare
art. 21 privind "Accesul liber la justitie", art. 124 alin. (1) care
prevede ca "Justitia se infaptuieste in numele legii" si art. 129
referitor la "Folosirea cailor de atac", toate din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala retine urmatoarele:
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile
cooperatiste de credit prevede la art. 1 ca dispozitiile sale se aplica
"[...] organizatiilor cooperatiste de credit" care, potrivit art. 2
lit. d), semnifica "[...] cooperativele de credit si casele centrale
autorizate sa functioneze in conformitate cu prezenta ordonanta de
urgenta". Or, conform art. 77 alin. 1 si art. 133 din ordonanta, atat
cooperativele de credit, cat si casele centrale functioneaza numai pe baza
autorizatiei emise de Banca Nationala a Romaniei, care respinge cererea de
autorizare a functionarii lor in situatiile prevazute la art. 145 din acelasi
act normativ. Art. 146 alin. 2 din ordonanta stabileste ca "o noua cerere
de autorizare poate fi adresata Bancii Nationale a Romaniei numai dupa trecerea
unui termen de 3 luni de la comunicarea respingerii cererii de autorizare si
numai daca au fost remediate deficientele care au constituit motivele de
respingere a proiectului initial". Totodata, art. 202 al ordonantei prevede
ca actele emise in aplicarea prevederilor acesteia pot fi contestate, in termen
de 15 zile de la comunicare, la Consiliul de administratie al Bancii Nationale
a Romaniei, care se pronunta prin hotarare, in termen de 30 de zile de la data
sesizarii, precum si ca hotararea consiliului de administratie poate fi atacata
la Inalta Curte de Casatie si Justitie, in termen de 15 zile de la comunicare.
Asadar, textele de lege mentionate dispun cu privire la procedura de autorizare
a organizatiilor cooperatiei de credit, precum si cu privire la caile de
contestare a actelor emise in aplicarea ordonantei.
Articolul II alin. (2) din Legea nr. 122/2004 pentru modificarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 97/2000, ce face obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, cuprinde dispozitii prin care procedura de autorizare
reglementata de ordonanta se modifica. Astfel, organizatiile cooperatiei de
credit se afla intr-o cale de atac prevazuta de art. 202 din ordonanta
mentionata vor renunta la aceasta, in vederea solicitarii Bancii Nationale a
Romaniei a autorizarii de functionare. Aceasta procedura este considerata de
autorul exceptiei contrara principiului liberului acces la justitie consacrat
de art. 21 din Constitutie, precum si prevederilor constitutionale ale art. 124
alin. (1) care prevad ca "Justitia se infaptuieste in numele legii"
si art. 129 referitor la "Folosirea cailor de atac".
Cu privire la aceste sustineri, Curtea constata ca, din coroborarea
prevederilor alin. (2) al art. II din lege, ce fac obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, cu prevederile alin. (1) ale aceluiasi articol, rezulta
ca organizatiile cooperatiei de credit si organizatiile cooperatiste de credit
la care aceste texte de lege se refera pot sa solicite Bancii Nationale a Romaniei,
direct, autorizarea de functionare, cu conditia de a renunta la calea de atac
in care se afla, in temeiul art. 202 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
97/2000. Asadar, este dreptul organizatiilor de credit de a opta sau nu pentru
solicitarea autorizarii de functionare potrivit procedurii prevazute de Legea
nr. 122/2004, iar nu obligarea lor la aceasta. Nici din textul de lege criticat
si nici din vreo alta prevedere a legii nu reiese, asa cum sustine autorul
exceptiei, incalcarea dispozitiilor art. 21, ale art. 124 alin. (1) sau ale
art. 129 din Constitutie. Dimpotriva, de prevederile art. 202 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 97/2000, cu modificarile si completarile ulterioare,
referitoare la caile de contestare a actelor emise in temeiul acestei
ordonante, inclusiv de posibilitatea atacarii Hotararii Consiliului de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei la Inalta Curte de Casatie si
Justitie, beneficiaza organizatiile cooperatiei de credit care opteaza pentru
autorizarea de functionare de catre Banca Nationala a Romaniei, in conditiile
ordonantei.
De altfel, autorul exceptiei, invocand incalcarea textelor din Constitutie
mentionate, nu arata in ce consta aceasta incalcare, iar Curtea nu se poate
substitui acestuia in formularea unor motive de neconstitutionalitate.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si
al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. II alin. (2)
din Legea nr. 122/2004 pentru modificarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, exceptie ridicata de
Casa Teritoriala a Cooperativelor de Credit - Banca Populara de Economii din
Bucuresti in Dosarul nr. 413/2002 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie -
Sectia contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 aprilie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu