DECIZIE Nr.
195 din 2 martie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 51 alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de
asigurari sociale de sanatate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 279 din 28 martie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor
- judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de
asigurări sociale de sănătate, excepţie ridicată de Liliana Avram Blaj în
Dosarul nr. 2. 777/2005 al Tribunalului Iaşi - Secţia contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza aflându-se în stare de judecată, Curtea acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate. Invocă, în
acest sens, jurisprudenţa Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 16
noiembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 2. 777/2005, Tribunalul Iaşi - Secţia contencios
administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea
sistemului de asigurări sociale de sănătate. Excepţia
de neconstituţionalitate a fost invocată de Liliana Avram Blaj într-o cauză
având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios administrativ.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în
esenţă, că dispoziţiile de lege criticate contravin prevederilor art. 16 alin.
(1) din Constituţie, întrucât instituie un tratament discriminatoriu pentru
persoanele care desfăşoară profesii liberale, prin raportare la tratamentul
privilegiat aplicat celorlalte categorii de contribuabili, în condiţiile în
care toţi asiguraţii sunt beneficiarii aceluiaşi serviciu şi au aceleaşi
drepturi în ceea ce priveşte protejarea sănătăţii lor.
Tribunalul Iaşi -
Secţia contencios administrativ apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
150/2002 sunt constituţionale. Arată că, din modul în care a fost formulată
excepţia de neconstituţionalitate, autorul acesteia are în vedere caracterul
incomplet al textului, ceea ce excede competenţei Curţii Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie şi ale art.
1 alin. (2) şi ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
838 din 20 noiembrie 2002, astfel cum au fost modificate prin pct. 8 al
articolului unic din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2005, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 645 din 21 iulie 2005.
Conţinutul acestora este următorul:
- Art. 51 alin. (2): „(2) Contribuţia lunară a
persoanei asigurate se stabileşte sub forma unei cote de 6, 5 %, care se aplică
asupra:
a) veniturilor din salarii sau asimilate salariilor care
se supun impozitului pe venit;
b) veniturilor din activităţi
desfăşurate de persoane care exercită profesii libere sau autorizate potrivit
legii să desfăşoare activităţi independente, dar nu mai puţin de un salariu de
bază minim brut pe ţară, lunar, dacă este singurul venit asupra căruia se
calculează contribuţia;
c) veniturilor din agricultură şi silvicultură,
stabilite potrivit normelor de venit pentru persoanele fizice care nu au
calitatea de angajator şi nu se încadrează la lit. b);
d) indemnizaţiilor de şomaj şi alocaţiilor de sprijin;
e) veniturilor din cedarea
folosinţei bunurilor, veniturilor din dividende şi dobânzi şi altor venituri
care se supun impozitului pe venit numai în cazul în care nu realizează
venituri de natura celor prevăzute la lit. a)-d). "
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
textul de lege criticat nesocoteşte prevederile art. 16 alin. (1) din
Constituţie, care consacră egalitatea cetăţenilor în faţa legii şi a
autorităţilor publice, fără privilegii şi fără discriminări.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile de lege criticate au mai format obiect al controlului
de constituţionalitate, cu o motivare identică şi prin raportare la aceleaşi
prevederi constituţionale ca şi în cauza de faţă. Astfel, prin Decizia nr. 647
din 29 noiembrie 2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1. 147 din 19 decembrie 2005, Curtea
a constatat că prevederile art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 150/2002 sunt constituţionale. In esenţă, Curtea a reţinut că
este firesc ca valoarea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate să difere
de la persoană la persoană, fiind în raport de veniturile realizate, dar
această diferenţă este rezonabilă şi justificată de situaţia obiectiv deosebită
în care se află persoanele care realizează venituri mai mari faţă de cele ale
căror venituri sunt mai reduse, precum şi de principiul solidarităţii şi
subsidiarităţii în colectarea şi utilizarea fondurilor, consacrat în art. 1
alin. (2) lit. b) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 150/2002.
Cele statuate prin decizia menţionată îşi menţin
valabilitatea, în cauza de faţă neintervenind elemente noi, de natură să
determine reconsiderarea soluţiei pronunţate cu acel prilej.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 51 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de asigurări sociale de
sănătate, excepţie ridicată de Liliana Avram Blaj în Dosarul nr. 2. 777/2005 al
Tribunalului laşi - Secţia contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 martie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu