DECIZIE Nr. 194 din 27 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3, art.
14 - 16 si 18 din Legea nr. 333/2001 privind unele masuri pentru diminuarea
consecintelor incetarii rascumpararii de unitati de fond de catre Fondul
National de Investitii
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 575 din 5 august 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Legii nr. 333/2001, exceptie ridicata de Nicolae Bobalca in
Dosarul nr. 1.575/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a comerciala.
La apelul nominal raspunde Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Bancare prin consilier juridic Lucian Dumitrascu, lipsind celelalte parti, fata
de care procedura de citare este legal indeplinita.
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, in calitate de succesor
legal cu titlu universal al Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.,
prin reprezentant, apreciaza ca textele de lege criticate sunt constitutionale
si, in consecinta, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca neintemeiata, deoarece prevederile criticate nu
contravin, asa cum sustine autorul exceptiei, textelor constitutionale
invocate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 ianuarie 2002, pronuntata in Dosarul nr. 1.575/2001,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a comerciala a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 333/2001,
exceptie ridicata de Nicolae Bobalca.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustin urmatoarele:
1. Dispozitiile art. 3 din Legea nr. 333/2001, prin care se stabilesc
conditiile pentru a obtine calitatea de beneficiar al legii, contravin
prevederilor art. 4 alin. (2) din Legea fundamentala care consacra egalitatea
intre cetateni "fara deosebire de avere". Prevederea potrivit careia
dispozitiile Legii nr. 333/2001 se aplica celor care "au un venit lunar pe
membru de familie, in luna depunerii cererii pentru acordarea ajutorului
financiar, de pana la 1 milion lei" creeaza discriminari si este contrara
art. 16 alin. (1) din Constitutie, care statueaza ca "cetatenii sunt egali
in fata legii [...] fara privilegii si fara discriminari". Totodata se
incalca si dispozitiile art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, care prevad ca "exercitarea drepturilor
si libertatilor nerecunoscute de prezenta conventie trebuie sa fie asigurata
fara nici o deosebire bazata, in special, pe [...] origine nationala sau
sociala, [...] avere, nastere sau orice alta situatie".
2. Dispozitiile art. 14 - 16 din Legea nr. 333/2001 incalca principiul
constitutional al "garantarii si ocrotirii" proprietatii private
asupra sumelor de bani depuse la Fondul National de Investitii, consfintit la
art. 41 alin. (1) si (2), art. 135 alin. (1) si (6) din Constitutia Romaniei si
la art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
In ceea ce priveste art. 14 din Legea nr. 333/2001, se arata ca Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Bancare se subroga C.E.C. in toate drepturile si
obligatiile acestuia, cu toate ca instantele judecatoresti au stabilit
valabilitatea contractului de fidejusiune/cautiune dintre Fondul National de
Investitii si C.E.C., contract ce da dreptul tuturor investitorilor sa fie
despagubiti fara a se crea discriminari intre acestia. Prin aceste dispozitii
ale legii Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare dobandeste o dubla
calitate - de a recupera drepturile C.E.C. si de a despagubi investitorii
Fondului National de Investitii conform contractului de fidejusiune -, fiind in
acelasi timp si creditor si debitor, ceea ce va duce la apararea intereselor
statului in defavoarea drepturilor investitorilor. Prin aceasta reglementare
Parlamentul a savarsit un abuz de drept, legea criticata fiind contrara si
dispozitiilor art. 1.106 si urmatoarele din Codul civil, care stabilesc regula
subrogarii in drepturile creditorului cu plata, regula preluata si de Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 51/1998 care prevede la art. 8 ca cesiunea creantelor
bancilor la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare se face cu
plata. De altfel, sunt incalcate si dispozitiile art. 1.108 din Codul civil
privitoare la subrogatia legala, in sensul ca "in speta" nu se
regaseste nici una dintre cele patru ipoteze in care subrogatia se face de
drept.
Prin preluarea de catre Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare,
fara plata, a drepturilor si obligatiilor C.E.C. se incalca si prevederile art.
6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, prin care se reglementeaza dreptul la un proces
echitabil.
3. Art. 18 din Legea nr. 333/2001 instituie o discriminare intre
investitorii Fondului National de Investitii si Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Bancare, in sensul ca aceasta din urma este scutita de
taxa judiciara de timbru, timbru judiciar si orice alte taxe referitoare la
actiunile in justitie, ceea ce reprezinta o nedreptate, un abuz din partea
statului si contravine dispozitiilor art. 21 alin. (1) din Constitutie si ale
art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, referitoare la dreptul cetateanului la un proces
echitabil.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a comerciala apreciaza ca scopul
Legii nr. 333/2001 este fixat de art. 1 al acesteia si consta in a stabili
cadrul juridic pentru acordarea de ajutoare financiare unor investitori la
Fondul National de Investitii, unele masuri pentru recuperarea sumelor
investite la acest fond, precum si pentru reglementarea unor raporturi intre
C.E.C. si Oficiul pentru Recuperarea Creantelor Bancare, in prezent Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Bancare. Ca atare, legea, in ansamblul ei,
contine dispozitii care se circumscriu scopului stabilit, prevederi ce nu
incalca dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei. De
asemenea, se considera ca prevederile Conventiei pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, precum si cele din primul Protocol aditional
nu pot fi invocate in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate a Legii nr.
333/2001, intrucat dispozitiile dintr-o lege sau ordonanta se raporteaza numai
la prevederile constitutionale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca dispozitiile art. 3 din Legea
nr. 333/2001 sunt in concordanta cu prevederile art. 4 alin. (2), art. 16 alin.
(1) si ale art. 20 din Legea fundamentala, deoarece Legea nr. 333/2001 are ca
obiect de reglementare acordarea de ajutoare financiare unor categorii de
investitori ai Fondului National de Investitii, ceea ce corespunde art. 43
alin. (2) din Constitutie, potrivit caruia "Cetatenii au dreptul [...] la
alte forme de asistenta sociala prevazute de lege". Cu privire la
constitutionalitatea art. 14 - 16 din Legea nr. 333/2001 se arata ca aceste
dispozitii legale urmaresc sa solutioneze o stare de criza, sa conserve
patrimoniul Fondului National de Investitii si drepturile de creanta ale
investitorilor, nefiind vorba de o incalcare a principiului garantarii
proprietatii private si al inviolabilitatii acesteia, sens in care Curtea
Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 335 din 28 noiembrie 2001 si
prin Decizia nr. 28 din 30 ianuarie 2002. Pentru aceleasi ratiuni nu poate fi
admisa nici incalcarea prevederilor art. 1 din primul Protocol aditional la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. In
ceea ce priveste dispozitiile art. 18 din Legea nr. 333/2001, se considera ca
acestea sunt constitutionale si nu contravin art. 21 alin. (1) din Legea
fundamentala si nici ale art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Guvernul arata ca dispozitiile art. 3 din Legea nr. 333/2001 sunt in
concordanta cu prevederile art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) si ale art. 20
din Legea fundamentala, deoarece obiectul de reglementare al Legii nr. 333/2001
il constituie acordarea unor ajutoare financiare unor categorii de investitori
aflati in situatii sociale si financiare deosebite, ceea ce este permis de art.
43 alin. (2) din Constitutie. In ceea ce priveste incalcarea art. 14 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, se
arata ca Legea nr. 333/2001 nu urmareste rascumpararea unitatilor de fond de la
Fondul National de Investitii si, ca atare, pe aceasta cale nu se aduce nici o
atingere nici art. 14 din conventie si nici art. 20 din Legea fundamentala.
Cu privire la neconstitutionalitatea art. 14 - 16 din Legea nr. 333/2001, Guvernul
considera ca aceste dispozitii legale urmaresc solutionarea unei situatii de
criza, conservarea patrimoniului Fondului National de Investitii si a
drepturilor de creanta ale investitorilor, nefiind vorba de o incalcare a
principiului garantarii proprietatii private si al inviolabilitatii acesteia,
sens in care Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 335 din
28 noiembrie 2001 si prin Decizia nr. 28 din 30 ianuarie 2002.
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea art. 18 din Legea nr. 333/2001,
Guvernul apreciaza ca aceasta sustinere este neintemeiata, deoarece scutirea de
la plata taxei judiciare de timbru nu afecteaza accesul liber la justitie,
reglementat la art. 21 alin. (1) din Legea fundamentala si la art. 6 paragraful
1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, conform
Incheierii de sesizare din 30 ianuarie 2002, pronuntata de Curtea de Apel
Bucuresti - Sectia a IV-a comerciala in Dosarul nr. 1.575/2001, dispozitiile
Legii nr. 333/2001, in ansamblu. In realitate, potrivit sustinerilor autorului
exceptiei de neconstitutionalitate, sunt criticate dispozitiile art. 3, art. 14
- 16 si 18 din Legea nr. 333/2001 privind unele masuri pentru diminuarea
consecintelor incetarii rascumpararii de unitati de fond de catre Fondul
National de Investitii, care au urmatorul cuprins:
- Art. 3: "(1) Beneficiaza de un ajutor financiar de pana la
10.000.000 lei persoanele fizice care indeplinesc cumulativ urmatoarele
conditii:
a) au investit in unitati de fond la Fondul National de Investitii si nu au
efectuat nici o rascumparare de unitati de fond;
b) au un venit net lunar pe membru de familie, in luna depunerii cererii
pentru acordarea ajutorului financiar, de pana la 1.000.000 lei.
(2) In sensul prezentei legi, prin termenul familie se intelege sotul,
sotia si copiii minori aflati in intretinerea acestora. Se asimileaza
termenului familie si persoana singura care are copii in intretinere.
(3) In cazul in care suma care a fost investita este mai mica decat
ajutorul financiar prevazut la alin. (1), ajutorul care se acorda persoanei in
cauza se reduce pana la limita sumei investite." [...];
- Art. 14: "(1) Oficiul pentru Recuperarea Creantelor Bancare preia
fara plata toate drepturile si obligatiile Casei de Economii si Consemnatiuni
C.E.C. - S.A., rezultate din actele juridice incheiate de aceasta cu Fondul
National de Investitii si/sau cu Societatea Comerciala SOV INVEST - S.A.,
prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
(2) Oficiul pentru Recuperarea Creantelor Bancare se subroga in toate
drepturile si obligatiile procesuale ale Casei de Economii si Consemnatiuni
C.E.C. - S.A. si dobandeste calitatea procesuala pe care aceasta o are, la data
intrarii in vigoare a prezentei legi, in toate procesele si cererile aflate pe
rolul instantelor judecatoresti, indiferent daca este vorba de faza de judecata
sau de executare silita.";
- Art. 15: "Oficiul pentru Recuperarea Creantelor Bancare efectueaza
toate demersurile legale in vederea conservarii si realizarii drepturilor de
creanta rezultate din actele juridice prevazute la art. 14.";
- Art. 16: "(1) Creantele Oficiului pentru Recuperarea Creantelor
Bancare, decurgand din actele juridice prevazute la art. 14, se realizeaza
potrivit legii speciale privind valorificarea si executarea silita a creantelor
bancare neperformante.
(2) Orice titlu constatator al creantei Oficiului de Recuperare a
Creantelor Bancare, precum si orice act incheiat de acesta pentru realizarea
creantelor preluate potrivit art. 14 constituie titlu executoriu, fara a fi
necesara investirea cu formula executorie.";
- Art. 18: "Actiunile in justitie, indiferent de natura lor, precum si
caile de atac exercitate de Oficiul pentru Recuperarea Creantelor Bancare in
legatura cu actele juridice preluate in temeiul art. 14 sunt scutite de taxe
judiciare de timbru, timbru judiciar si de orice alte taxe."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste texte de lege
contravin dispozitiilor constitutionale sau altor dispozitii legale, astfel:
- art. 3 din Legea nr. 333/2001 este contrar prevederilor constitutionale
ale art. 4 alin. (2) "Unitatea poporului si egalitatea intre
cetateni", art. 16 alin. (1) "Egalitatea in drepturi", precum si
ale art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, referitor la interzicerea discriminarii;
- art. 14 - 16 din lege incalca dispozitiile art. 41 alin. (1) si (2)
"Protectia proprietatii private", ale art. 135 alin. (1) si (6)
"Proprietatea" din Constitutie, precum si prevederile art. 1 din
primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, privind protectia proprietatii;
- art. 18 din legea criticata contravine art. 4 alin. (2) "Unitatea
poporului si egalitatea intre cetateni" si art. 21 alin. (1) "Accesul
liber la justitie" din Constitutie. De asemenea, se sustine si incalcarea
art. 6 paragraful 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, privind dreptul la un proces echitabil.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta,
urmeaza sa fie respinsa.
I. O prima categorie de critici priveste dispozitiile art. 3 din lege, in
legatura cu care se sustine, in esenta, ca instituie o discriminare bazata pe
avere intre investitorii Fondului National de Investitii, deoarece numai cei
care indeplinesc conditiile prevazute la art. 3 din lege devin beneficiari ai
acesteia. Asa cum se poate constata, prevederile art. 3 din Legea nr. 333/2001
nu urmaresc sa despagubeasca investitorii Fondului National de Investitii
pentru pagubele suferite prin incetarea capacitatii de plata a fondului, ci au
rolul de a acorda ajutoare sociale acelor investitori care se gasesc intr-o
situatie de natura celei reglementate de art. 43 alin. (2), conform caruia
cetatenii au dreptul la diferite forme de asistenta sociala prevazute de lege.
Ratiunea acestor dispozitii legale - asa cum se arata in Decizia Curtii
Constitutionale nr. 335 din 28 noiembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 67 din 30 ianuarie 2002 - rezida in faptul ca la
sfarsitul lunii mai 2000 Fondul National de Investitii, infiintat in anul 1995,
a incetat rascumpararea unitatilor de fond, iar investitorii fondului au fost
pagubiti cu sume importante de bani si au reclamat organelor in drept existenta
unor fapte penale care au determinat prabusirea fondului. Pe rolul instantelor
judecatoresti se afla mai multe cauze ce au ca obiect "criza FNI" si
pentru eliminarea tensiunii sociale a fost adoptata Legea nr. 333/2001, care
vizeaza, pe de o parte, acordarea unor ajutoare persoanelor care au investit in
fond ultimele economii, iar pe de alta parte, sa conserve disponibilitatile
fondului si sa solutioneze problema implicarii C.E.C. in aceasta criza.
Ca atare, dispozitiile art. 3 din Legea nr. 333/2001 nu creeaza vreo
discriminare intre investitori pe criteriul averii, astfel ca nu sunt incalcate
prevederile art. 4 alin. (2), art. 16 alin. (1) din Constitutie si nici ale
art. 14 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
II. Cea de a doua critica de neconstitutionalitate vizeaza dispozitiile
art. 14 - 16 din Legea nr. 333/2001. Se arata ca prin aceste dispozitii ale
legii, potrivit carora Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare se
subroga C.E.C., cu toate ca instantele judecatoresti au stabilit valabilitatea
contractului de fidejusiune/cautiune dintre F.N.I. si C.E.C., scad sansele
investitorilor F.N.I. de a fi despagubiti si se ajunge la apararea exclusiva a
intereselor statului in dauna celor ale investitorilor F.N.I.
Din examinarea dispozitiilor legale criticate rezulta ca preluarea de catre
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare a drepturilor si
obligatiilor C.E.C. rezultate din acte juridice incheiate cu Fondul National de
Investitii si cu Societatea Comerciala "SOV INVEST" - S.A. reprezinta,
alaturi de celelalte solutii legale, o masura menita sa concure la solutionarea
unei stari de criza, la conservarea patrimoniului fondului si a drepturilor de
creanta ale creditorilor. Ca atare, nu sunt incalcate dispozitiile
constitutionale privitoare la ocrotirea si inviolabilitatea proprietatii
private si nici prevederile art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
III. A treia critica de neconstitutionalitate se refera la art. 18 din Legea
nr. 333/2001 care ar institui o discriminare intre investitorii Fondului
National de Investitii si Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare
prin scutirea acesteia din urma de plata taxei judiciare de timbru, timbru
judiciar si alte taxe referitoare la actiunile in justitie, ceea ce contravine
art. 21 alin. (1) din Constitutie si dispozitiilor art. 6 paragraful 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Curtea Constitutionala a stabilit in practica sa ca liberul acces la
justitie nu este afectat de instituirea unor taxe de timbru sau de scutirea de
la plata acestora. Astfel, prin Decizia nr. 29 din 30 ianuarie 2002, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 283 din 26 aprilie 2002, si Decizia
nr. 28 din 30 martie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 152 din 1 martie 2002, Curtea a statuat ca legiuitorul poate acorda
scutiri de taxe fara sa incalce liberul acces la justitie.
Cu privire la constitutionalitatea unor dispozitii ale Legii nr. 333/2001,
Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 335 din 28 noiembrie
2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 67 din 30
ianuarie 2002, si prin Decizia nr. 28 din 30 ianuarie 2002, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 152 din 1 martie 2002, constatand
constitutionalitatea acestora. Solutia si considerentele deciziilor mentionate
sunt valabile si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de
natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3, art. 14
- 16 si 18 din Legea nr. 333/2001 privind unele masuri pentru diminuarea
consecintelor incetarii rascumpararii de unitati de fond de catre Fondul
National de Investitii, exceptie ridicata de Nicolae Bobalca in Dosarul nr.
1.575/2001 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a IV-a comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu