DECIZIE Nr. 193 din 31 martie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor
masuri de asigurare a fondurilor necesare in vederea furnizarii energiei
termice si a gazelor naturale pentru populatie, precum si a dispozitiilor art.
31 din Ordonanta Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de
stat pe anul 2003
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 479 din 7 iunie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Cristina Toma - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 81/2003 pentru
modificarea unor reglementari privind acordarea de ajutoare pentru incalzirea
locuintei si asigurarea fondurilor necesare in vederea furnizarii energiei
termice si gazelor naturale pentru populatie, precum si unele masuri pentru
intarirea disciplinei financiare si a dispozitiilor art. 31 din Ordonanta
Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat pe anul
2003, exceptie ridicata de Primaria Municipiului Giurgiu in Dosarul nr.
40/CA/2004 al Tribunalului Giurgiu.
La apelul nominal raspunde Directia Generala a Finantelor Publice a
Judetului Giurgiu, prin consilier juridic Mariana Murga. Lipseste autorul exceptiei,
fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Avand cuvantul, reprezentantul Directiei Generale a Finantelor Publice a
Judetului Giurgiu arata ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 87/2003 este inadmisibila, intrucat prin
aceasta ordonanta a fost rectificata Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr.
631/2002, lege in vigoare numai pana in decembrie 2003.
Apreciaza ca dispozitiile art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
81/2003 nu contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, iar in
conformitate cu prevederile art. 137 alin. (1) din Legea fundamentala,
"Formarea, administrarea, intrebuintarea si controlul resurselor
financiare ale statului, ale unitatilor administrativ-teritoriale si ale
institutiilor publice sunt reglementate prin lege". De asemenea, arata ca
bugetele locale au fost echilibrate prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
45/2003, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 81/2003 este neintemeiata.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca inadmisibila, aratand ca prevederile art. II din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 81/2003 au fost abrogate expres, iar
dispozitiile art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 87/2003 si-au incetat
aplicabilitatea in decembrie 2003, astfel incat nu mai erau in vigoare la data
sesizarii Curtii cu exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 decembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
40/CA/2004, Tribunalul Giurgiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 81/2003 si ale art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 87/2003,
exceptie ridicata de Primaria Municipiului Giurgiu intr-o cauza ce are ca
obiect plata subventiilor pentru furnizarea energiei termice catre populatie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile legale criticate obliga la achitarea retroactiva a unor sume,
incalcand astfel prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie. Aceste dispozitii
legale incalca si principiul autonomiei locale, intrucat "autoritatile
publice locale sunt impiedicate sa gestioneze o resursa financiara (cotele
defalcate din impozitul pe venit), care, potrivit legii, le revin, iar
ordonatorii principali de credite sunt obligati sa achite cu prioritate
subventia pentru energia termica". Arata ca dispozitiile legale criticate
sunt in neconcordanta si cu prevederile art. 4 din Legea nr. 215/2001 privind
administratia publica locala, iar prin art. II pct. 1 din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 81/2003, in mod gresit au fost modificate prevederile art. 2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001, netinandu-se seama de
faptul ca acest articol a fost abrogat prin Ordonanta Guvernului nr. 87/2003.
Tribunalul Giurgiu apreciaza ca argumentele prezentate in sustinerea
exceptiei sunt fondate, intrucat dispozitiile de lege criticate incalca
principiul neretroactivitatii legilor, respectiv art. 15 alin. (2) din
Constitutie, astfel incat exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata.
Guvernul considera ca, prin reglementarea dispozitiilor de lege criticate,
"s-a prevazut acordarea unei anumite subventii, precum si, din ratiuni de
disciplina financiara, obligatia depunerii unei situatii care reprezinta o
simpla operatiune tehnico-administrativa, si nu un demers legislativ care ar
afecta existenta subventiei de la bugetul de stat ori <<principiul
autonomiei locale>>, la care se refera exceptia".
Arata ca reglementarea nu instituie retroactiv nici o obligatie noua, ci,
in vederea acoperirii unor obligatii de plata preexistente, ofera o anumita
facilitate, stabilind modalitatea de stingere a acestor obligatii cu aportul
bugetului de stat, astfel incat nu sunt incalcate prevederile art. 15 alin. (2)
din Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca sesizarea Curtii Constitutionale cu
exceptia de neconstitutionalitate nu este legala, intrucat incheierea instantei
de judecata nu cuprinde opinia acesteia.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si
29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 81/2003 pentru modificarea unor
reglementari privind acordarea de ajutoare pentru incalzirea locuintei si
asigurarea fondurilor necesare in vederea furnizarii energiei termice si
gazelor naturale pentru populatie, precum si unele masuri pentru intarirea
disciplinei financiare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 685 din 29 septembrie 2003, aprobata cu modificari prin Legea nr. 525/2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 897 din 15 decembrie
2003, si dispozitiile art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 87/2003 cu privire
la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 623 din 31 august 2003.
Curtea constata insa ca autorul exceptiei face referire numai la pct. 1 al
art. II, prin care au fost modificate prevederile art. 2 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 115/2001 privind reglementarea unor masuri de
asigurare a fondurilor necesare in vederea furnizarii energiei termice si a
gazelor naturale pentru populatie, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 612 din 28 septembrie 2001.
Asadar, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra dispozitiilor art. 2 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001, precum si asupra celor ale art.
31 din Ordonanta Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de
stat pe anul 2003.
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate incalca
principiul neretroactivitatii legii, consacrat de art. 15 alin. (2), precum si
principiul autonomiei locale, prevazut de art. 120 alin. (1) din Constitutie.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca prevederile art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001
nu mai sunt in vigoare, fiind abrogate expres prin dispozitiile art. 37 din
Ordonanta Guvernului nr. 87/2003 cu privire la rectificarea bugetului de stat
pe anul 2003, care prevad: "Pe data intrarii in vigoare a prezentei
ordonante se abroga prevederile: [...]
b) art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 115/2001 privind
reglementarea unor masuri de asigurare a fondurilor necesare in vederea
furnizarii energiei termice si a gazelor naturale pentru populatie, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 612 din 28 septembrie 2001,
aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 84/2002, cu modificarile si
completarile ulterioare;".
Modificarea adusa textului de lege criticat, prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 81/2003, ulterior abrogarii acestuia, nu inlatura abrogarea,
astfel incat dispozitiile art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
115/2001 nu mai sunt in vigoare.
In acelasi timp, Curtea constata ca, intrucat legile bugetului de stat au
caracter anual, Legea nr. 631/2002 si-a incetat aplicabilitatea la data de 31
decembrie 2003, astfel incat prevederile acesteia nu mai sunt in vigoare.
In consecinta, deoarece unul dintre textele de lege criticate este expres
abrogat, iar celalalt nu mai este in vigoare datorita implinirii termenului de
aplicabilitate a actului normativ ce il cuprinde, exceptia de
neconstitutionalitate este inadmisibila, potrivit dispozitiilor art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, fapt neconstatat de instanta judecatoreasca. Aceasta,
potrivit alin. (6) al aceluiasi articol, trebuia sa respinga exceptia printr-o
incheiere motivata, fara a mai sesiza Curtea Constitutionala.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor referitoare la art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
115/2001 privind reglementarea unor masuri de asigurare a fondurilor necesare
in vederea furnizarii energiei termice si a gazelor naturale pentru populatie,
precum si a dispozitiilor art. 31 din Ordonanta Guvernului nr. 87/2003 cu
privire la rectificarea bugetului de stat pe anul 2003, exceptie ridicata de
Primaria Municipiului Giurgiu in Dosarul nr. 40/CA/2004 al Tribunalului
Giurgiu.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 31 martie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Cristina Toma