DECIZIE Nr.
187 din 2 martie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 298 alin. (2) ultima liniuta din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 167 din 16 martie 2010
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. Bucureşti
în dosarele 7.375/30/2008, nr. 7.374/30/2008, nr. 7.503/30/2008, nr.
7.507/30/2008, nr. 7.504/30/2008, nr. 7.214/30/2008, nr. 6.982/30/2008, nr.
7.245/30/2008, nr. 7.393/30/2008, nr. 7.339/30/2008, nr. 7.479/30/2008,
nr. 7.474/30/2008, nr. 7.269/30/2008, nr. 7.340/30/2008, nr. 7.347/30/2008,
nr. 7.407/30/2008, nr. 7.514/30/2008, nr. 7.515/30/2008, nr. 7.262/30/2008, nr.
7.213/30/2008, nr. 7.285/30/2008, nr. 7.168/30/2008, nr. 7.292/30/2008, nr.
7.250/30/2008, nr. 7.281/30/2008, nr. 2.194/30/2009, nr. 7.252/30/2008, nr.
7.308/30/2008 şi nr. 7.297/30/2008 ale Tribunalului Timiş -
Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile,
faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că excepţiile de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 7.159D/2009 - nr.
7.187D/2009 au obiect identic, pune în discuţie din oficiu problema
conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
dispoziţiile art. 164 din Codul de procedură civilă, nu se opune
conexării dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5)
din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale, dispune conexarea dosarelor nr. 7.160D/2009 - nr.
7.187D/2009 la Dosarul nr. 7.159D/2009, care este primul înregistrat.
Cauza fiind stare de judecată, preşedintele
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii
de respingere a excepţiei ca inadmisibilă, sens în care face
trimitere la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 24 iunie 2009 şi 17 iunie
2009, pronunţate în dosarele nr. 7.375/30/2008, nr. 7.374/30/2008, nr.
7.503/30/2008, nr. 7.507/30/2008, nr. 7.504/30/2008, nr. 7.214/30/2008, nr.
6.982/30/2008, nr. 7.245/30/2008, nr. 7.393/30/2008, nr. 7.339/30/2008, nr.
7.479/30/2008, nr. 7.474/30/2008, nr. 7.269/30/2008, nr. 7.340/30/2008, nr.
7.347/30/2008, nr. 7.407/30/2008, nr. 7.514/30/2008, nr. 7.515/30/2008, nr.
7.262/30/2008, nr. 7.213/30/2008, nr. 7.285/30/2008, nr. 7.168/30/2008, nr.
7.292/30/2008, nr. 7.250/30/2008, nr. 7.281/30/2008, nr. 2.194/30/2009, nr.
7.252/30/2008, nr. 7.308/30/2008 şi nr. 7.297/30/2008, Tribunalul
Timiş - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională
cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 298 alin.
(2) ultima liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii.
Excepţia a fost ridicată, în dosarele de mai
sus, de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. Bucureşti cu
ocazia soluţionării unor cauze civile.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine că prevederile legale criticate contravin art. 1 alin. (4)
şi (5), art. 73 alin. (3) lit. p) şi art. 79 alin. (1), deoarece
Parlamentul este obligat să respecte atât Constituţia, cât şi
legile organice ce decurg din prevederile constituţionale. Legea nr.
24/2000 face parte din piramida constituţională, în sensul că
reprezintă o lege esenţială pentru procedura legislativă
din România. Nicio autoritate publică nu poate deroga în mod implicit de
la prevederile acestei legi, fără a contraveni în acest sens
dispoziţiilor constituţionale, lată de ce art. 298 alin. (2)
ultima liniuţă din Codul muncii nu poate modifica implicit
prevederile legale cuprinse în Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea
conflictelor de muncă.
Tribunalul Timiş - Secţia civilă opinează că excepţia de neconstituţionalitate
este inadmisibilă, neavând legătură cu soluţionarea
fondului şi vizând aspecte legate de modul de aplicare şi de
interpretare a legii.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului,
pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Avocatul Poporului nu
au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile art. 298 alin. (2) ultima liniuţă din
Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 72 din 5 februarie 2003, care au următorul
cuprins:
- Art. 298 alin. (2) ultima liniuţă: „(2)
Pe data intrării în vigoare a prezentului cod se abrogă: [...]
- orice alte dispoziţii contrare."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că argumentele invocate de autor nu vizează o
veritabilă problemă de constituţionalitate, ci constituie o
problemă de interpretare şi de aplicare a legii ce ţine de
competenţa instanţelor judecătoreşti, iar nu de cea a
instanţei de contencios constituţional.
In acest sens, asupra unor critici identice Curtea
Constituţională s-a pronunţat prin mai multe decizii. Spre
exemplu, prin Decizia nr. 1.017 din 7 iulie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 14 august 2009, Curtea a constatat
că „întreaga motivare a acesteia se referă la modul de interpretare
şi aplicare în timp a două legi organice, şi anume Codul muncii
şi Legea nr. 168/1999 privind soluţionarea conflictelor de
muncă. [...] Or, Curtea reţine că problemele ce ţin de
aplicarea legii, respectiv luarea deciziei asupra incidenţei în cauză
a unor texte de lege, revin instanţei de judecată, potrivit
dispoziţiilor art. 126 alin. (1) din Constituţie, care prevede
că «Justiţia se realizează prin Inalta Curte de Casaţie
şi Justiţie şi prin celelalte instanţe
judecătoreşti stabilite de lege», iar nu instanţei de contencios
constituţional. Astfel, instanţa de judecată este cea care poate
dispune de instrumentele necesare pentru a decide care dintre legile puse în
discuţie sunt incidente, folosind toate principiile de interpretare a
legii. Decizia instanţei de judecată poate fi atacată la
instanţa superioară, iar, în cazul în care practica judiciară
vădeşte o interpretare neunitară, Constituţia, prin art.
126 alin. (3), dă Inaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie, iar nu Curţii Constituţionale, competenţa de a
stabili interpretarea şi aplicarea unitară a legii de către
celelalte instanţe judecătoreşti.
Eventualele necorelări de ordin legislativ dintre
dispoziţiile Legii nr. 168/1999 şi cele ale Legii nr. 53/2003 - Codul
muncii nu pot forma obiect al controlului de constituţionalitate şi
nici nu pot fi invocate drept argument în sprijinul susţinerii
neconstituţionalităţii unor reglementări. Examinarea
acestora nu intră în sfera de competenţă a Curţii Constituţionale,
ci în competenţa exclusivă a Parlamentului de a interveni pe calea
unor modificări, completări sau abrogări pentru a asigura
ordinea juridică necesară.
Curtea Constituţională nu poate fi
transformată în legiuitor pozitiv, ci trebuie să-şi limiteze
rolul la cel de legiuitor negativ, având doar competenţa de a lipsi de
efecte juridice legile neconstituţionale.
De asemenea, Curtea reţine că
atribuţiile sale privind analiza conformităţii unor texte de
lege cu Constituţia nu se pot extinde şi asupra aspectelor ce
ţin de respectarea normelor de tehnică legislativă, atât timp
cât aceste norme nu au relevanţă în plan constituţional".
Intrucât nu au survenit elemente noi, care să
determine reconsiderarea jurisprudenţei în materie, considerentele şi
soluţia deciziei menţionate îşi păstrează
valabilitatea şi în cauza de faţă, iar excepţia de
neconstituţionalitate ridicată va fi respinsă ca
inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 298 alin. (2) ultima
liniuţă din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, excepţie
ridicată de Societatea Comercială „Petrom" - S.A. Bucureşti
în dosarele 7.375/30/2008, nr. 7.374/30/2008, nr. 7.503/30/2008, nr.
7.507/30/2008, nr. 7.504/30/2008, nr. 7.214/30/2008, nr. 6.982/30/2008, nr.
7.245/30/2008, nr. 7.393/30/2008, nr. 7.339/30/2008, nr. 7.479/30/2008, nr.
7.474/30/2008, nr. 7.269/30/2008, nr. 7.340/30/2008, nr. 7.347/30/2008, nr.
7.407/30/2008, nr. 7.514/30/2008, nr. 7.515/30/2008, nr. 7.262/30/2008, nr.
7.213/30/2008, nr. 7.285/30/2008, nr. 7.168/30/2008, nr. 7.292/30/2008, nr.
7.250/30/2008, nr. 7.281/30/2008, nr. 2.194/30/2009, nr. 7.252/30/2008, nr.
7.308/30/2008 şi nr. 7.297/30/2008 ale Tribunalului Timiş -
Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 2 martie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru