DECIZIE Nr. 185 din 27 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 490 din 1 iunie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 21 alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic
al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989, exceptie ridicata de Ervin Mulak si Georgeta Mulak in Dosarul nr.
2.181/2003 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal este prezenta Mariana Ilie, lipsind celelalte parti, fata
de care procedura de citare este legal indeplinita.
Partea prezenta solicita respingerea exceptiei.
Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
2.181/2003, Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21
alin. (5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie
ridicata de Ervin Mulak si Georgeta Mulak.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile
legale criticate incalca accesul la justitie consacrat in art. 21 din
Constitutie, precum si dispozitiile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si pe cele ale art. 1 din
primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale cu motivarea ca nu "se poate refuza judecarea de
catre instantele judecatoresti a unor actiuni in revendicare prin care se
reclama incalcarea dreptului de proprietate imobiliara ca urmare a aplicarii
prevederilor Decretului nr. 223/1974".
Instanta de judecata apreciaza ca textul legal criticat nu contravine
dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei, aratand ca
instituirea unei proceduri administrative nu este contrara principiilor
prevazute de art. 21 din Constitutie, atata timp cat decizia poate fi atacata
la instanta de judecata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Guvernul arata ca termenul prevazut de art. 21 alin. (5) din Legea nr.
10/2001 nu este un termen de prescriptie, deoarece procedura instituita prin
aceasta lege este o procedura administrativa, care nu impiedica accesul la
justitie. Persoana nemultumita poate ataca in justitie modul de solutionare a
notificarii de catre persoana juridica detinatoare a imobilului care trebuie
restituit.
Avocatul Poporului, in punctul sau de vedere, apreciaza ca dispozitiile
legale criticate nu contravin art. 21 din Constitutie, intrucat instituirea
unui termen de 6 luni in interiorul caruia trebuie trimisa notificarea are ca
finalitate evitarea perpetuarii starii de incertitudine in ceea ce priveste
situatia juridica a imobilelor preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945
- 22 decembrie 1989 si de a facilita accesul la justitie prin asigurarea unui
climat de ordine in vederea exercitarii acestui drept constitutional.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12
si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 21 alin. (5)
din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod
abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, text de lege care
are urmatorul continut:
- Art. 21 alin. (5): "Nerespectarea termenului de 6 luni prevazut
pentru trimiterea notificarii atrage pierderea dreptului de a solicita in
justitie masuri reparatorii in natura sau prin echivalent."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 21 din Constitutie, care prevede: "(1) Orice persoana se
poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a
intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil."
De asemenea mai este invocata si incalcarea art. 6 pct. 1 din Conventia
pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si a art. 1
din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, texte ce au urmatoarea redactare:
- Art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei.";
- Art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale: "Orice persoana fizica
sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate fi
lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international.
Dispozitiile precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta
legile pe care le considera necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor
conform interesului general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor
contributii, sau a amenzilor."
Analizand critica referitoare la incalcarea art. 21 din Constitutie, Curtea
retine ca instituirea unui termen de decadere nu este de natura sa impiedice
liberul acces la justitie, deoarece toate masurile luate de autoritatile si
persoanele juridice prevazute in Legea nr. 10/2001 pentru stabilirea si punerea
in executare a masurilor reparatorii prevazute de lege pot fi atacate in
justitie de catre persoanele interesate, pe baza dispozitiilor pe care insasi
legea le prevede.
Curtea Constitutionala a statuat, in jurisprudenta sa, ca liberul acces la
justitie presupune accesul la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste
actul de justitie. S-a considerat ca legiuitorul are competenta exclusiva de a
stabili regulile de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti,
solutie ce rezulta din dispozitiile constitutionale ale art. 125 alin. (3),
potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege"; astfel ca, pentru situatii deosebite, legiuitorul poate stabili
reguli speciale de procedura, precum si modalitati de exercitare a drepturilor
procesuale, astfel incat liberul acces la justitie sa nu fie afectat.
Exercitarea unui drept de catre titularul sau nu poate avea loc decat
intr-un anumit cadru, prestabilit de legiuitor, cu respectarea anumitor
exigente, intre care si stabilirea unor termene dupa a caror expirare
valorificarea respectivului drept nu mai este posibila.
In ceea ce priveste sustinerea potrivit careia textul criticat incalca
prevederile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, in jurisprudenta sa Curtea a statuat ca in practica
Curtii Europene a Drepturilor Omului cerinta privind judecarea unui proces in
mod echitabil si intr-un termen rezonabil nu se analizeaza in abstract, ci se
raporteaza la fiecare caz, tinandu-se seama de durata procedurii, de natura pretentiilor,
de complexitatea procesului, de comportamentul autoritatilor si al partilor, de
dificultatea dezbaterilor, de aglomerarea rolului instantei, de exercitarea
cailor de atac etc.
De aceea, Curtea constata ca textul criticat are in vedere tocmai
celeritatea solutionarii procesului, satisfacand astfel cerinta solutionarii
intr-un termen rezonabil.
In ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea prevederilor art. 1
din primul Protocol aditional la Conventia pentru apararea drepturilor omului
si a libertatilor fundamentale, Curtea observa ca textul de lege criticat se
armonizeaza cu aceste prevederi, avand ca scop asigurarea stabilitatii si
securitatii raporturilor civile, cu atat mai importante cu cat au ca obiect
dreptul de proprietate. Curtea Europeana a Drepturilor Omului a decis, in
jurisprudenta sa, ca statele contractante sunt indrituite sa reglementeze
exercitarea dreptului de proprietate in concordanta cu interesul general,
adoptand in acest sens legile necesare.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin.
(5) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in
mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de
Ervin Mulak si Georgeta Mulak in Dosarul nr. 2.181/2003 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu