DECIZIE Nr. 182 din 22 aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin.
(1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 454 din 20 mai 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in
Romania, republicata, exceptie ridicata de Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias
Tafesh Akram, in Dosarul nr. 3.591/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de
contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias Tafesh Akram,
personal, constatandu-se lipsa partii Directia Generala de Evidenta
Informatizata a Persoanei, fata de care procedura de citare este legal
indeplinita.
Autorul exceptiei declara ca sustine exceptia asa cum a fost formulata,
depunand la dosar o copie a acesteia.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, intrucat apreciaza ca luarea in custodie publica reprezinta o masura
administrativa de protectie a libertatii de circulatie, necesara pentru
apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice,
si nu o masura preventiva luata in cursul urmaririi penale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
3.591/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in
Romania, republicata, exceptie ridicata de Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias
Tafesh Akram, intr-o cauza civila avand ca obiect prelungirea duratei de luare
in custodie publica a acestuia.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de
lege criticate sunt contrare art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata.
In acest sens se arata ca, potrivit unei rezolutii a Parchetului de pe langa
Curtea de Apel Bucuresti, autorul exceptiei a fost luat in custodie publica si
depus in Centrul de Primire, Triere si Cazare pentru Straini - Otopeni care, in
baza regulamentului sau de functionare, "este un loc inchis, privativ de
libertate". Or, art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata, prevede
ca privarea de libertate nu poate fi decat o sanctiune de natura penala, iar
impotriva sa nu a fost dispusa o asemenea masura. Mai arata ca, in nenumarate
randuri, i-a fost refuzata iesirea in oras, desi in toate tarile europene
centrele asemanatoare nu sunt inchise, ci au un program prin care strainilor li
se permite accesul in exterior.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat, in
esenta, criticile autorului exceptiei se intemeiaza pe sustinerea potrivit
careia acesta este privat in totalitate de libertate prin norme inferioare
legii, cuprinse in Regulamentul de functionare al Centrului de Primire, Triere
si Cazare pentru Straini - Otopeni.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In esenta, in sustinerea acestui punct de vedere, se arata ca masura luarii in
custodie nu reprezinta o sanctiune privativa de libertate, ci, astfel cum
reiese chiar din redactarea art. 93 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 194/2002, republicata, "este o masura de restrangere a
libertatii de miscare dispusa de magistrat impotriva strainului care nu a putut
fi returnat". Se constata ca, intrucat aspectele invocate de autorul
exceptiei se refera la modul de aplicare a unor dispozitii legale, acestea nu
pot face obiectul controlului constitutionalitatii, sub acest aspect exceptia
fiind inadmisibila.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din
ordonanta criticata nu este intemeiata, deoarece, in acceptiunea textului
constitutional invocat si a Codului penal, luarea in custodie publica nu
reprezinta o sanctiune privativa de libertate. Luarea in custodie este o masura
specifica de control al imigratiei, in conformitate cu obligatiile asumate de
Romania prin documentele internationale la care este parte, de exemplu art. 2
pct. 3 si 4 din Protocolul aditional nr. 4 la Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 93 alin.
(1), (2) si (5) si art. 94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata,
care prevad:
- Art. 93 alin. (1), (2) si (5): "(1) Luarea in custodie publica este
o masura de restrangere a libertatii de miscare dispusa de magistrat impotriva
strainului care nu a putut fi returnat in termenul prevazut de prezenta ordonanta
de urgenta, precum si impotriva strainului care a fost declarat indezirabil sau
cu privire la care instanta a dispus expulzarea.
(2) In cazul strainilor impotriva carora s-a dispus masura returnarii,
luarea in custodie publica se dispune de catre procurorul anume desemnat din
cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Bucuresti, pe o perioada de 30 de
zile, la solicitarea Autoritatii pentru straini sau a formatiunilor sale
teritoriale. [...]
(5) Prelungirea duratei de luare in custodie publica a strainilor prevazuti
la alin. (2) si (4), care nu au putut fi indepartati de pe teritoriul Romaniei
in termen de 30 de zile, se dispune de catre curtea de apel in a carei raza de
competenta teritoriala se afla locul de cazare, la solicitarea motivata a
Autoritatii pentru straini.";
- Art. 94 alin. (1) si (2): "(1) Strainii luati in custodie publica
vor fi introdusi in centre de cazare, denumite in continuare centre.
(2) Centrele sunt locuri inchise, special amenajate, administrate de
Autoritatea pentru straini, si sunt destinate cazarii temporare a strainilor
declarati indezirabili sau impotriva carora s-a dispus masura returnarii ori
expulzarii si au fost luati in custodie publica."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de
lege contravin art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata, care prevede:
"Sanctiunea privativa de libertate nu poate fi decat de natura
penala."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta,
urmeaza a fi respinsa.
In esenta, textele de lege criticate stabilesc ca magistratul dispune, ca
masura de restrangere a libertatii de miscare, luarea in custodie publica a
strainului care nu a putut fi returnat in termenul prevazut de ordonanta,
precum si impotriva strainului declarat indezirabil sau cu privire la care
instanta a dispus expulzarea. Strainii luati in custodie publica sunt introdusi
in centre de cazare, care sunt locuri inchise, special amenajate si destinate
cazarii lor temporare.
Dispozitiile legale referitoare la luarea in custodie publica a strainilor
echivaleaza in opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate cu arestarea
preventiva care, potrivit art. 23 alin. (4) din Constitutie, republicata, poate
fi dispusa de judecator si numai in cursul procesului penal. In legatura cu
aceasta sustinere, Curtea constata ca luarea in custodie publica a unui strain
reprezinta o masura administrativa, dispusa de magistrat, de restrangere
temporara a libertatii de circulatie a strainilor declarati indezirabili si
care nu au putut fi returnati, iar nu o masura preventiva luata in cursul
urmaririi penale.
Curtea mai retine ca masura administrativa a restrangerii dreptului la
libera circulatie este in concordanta cu dispozitiile art. 53 din Constitutie,
republicata, si ale art. 2 pct. 3 din Protocolul nr. 4 la Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, in virtutea carora
exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin
lege si numai daca se impune, printre altele, pentru apararea securitatii
nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice.
Asadar, art. 93 alin. (1), (2) si (5) si art. 94 alin. (1) si (2) din
ordonanta de urgenta criticata nu incalca prevederile art. 23 alin. (13) din
Constitutie, republicata, deoarece masurile dispuse prin acestea nu sunt de
natura penala, iar luarea in custodie publica nu este o sanctiune privativa de
libertate.
Celelalte aspecte infatisate de autorul exceptiei, in sensul ca, "in
nenumarate randuri, i-a fost refuzata iesirea in oras, desi in toate tarile
europene centrele asemanatoare nu sunt inchise, ci au un program prin care
strainilor li se permite accesul in exterior", nu reprezinta critici de
neconstitutionalitate, ci privesc aplicarea legii, care nu intra in competenta
de solutionare a Curtii.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c) si al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin.
(1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata,
exceptie ridicata de Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias Tafesh Akram, in Dosarul
nr. 3.591/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 aprilie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Gabriela Dragomirescu