Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 182 din 22 aprilie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 454 din 20 mai 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, exceptie ridicata de Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias Tafesh Akram, in Dosarul nr. 3.591/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    La apelul nominal raspunde Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias Tafesh Akram, personal, constatandu-se lipsa partii Directia Generala de Evidenta Informatizata a Persoanei, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Autorul exceptiei declara ca sustine exceptia asa cum a fost formulata, depunand la dosar o copie a acesteia.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, intrucat apreciaza ca luarea in custodie publica reprezinta o masura administrativa de protectie a libertatii de circulatie, necesara pentru apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, si nu o masura preventiva luata in cursul urmaririi penale.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 12 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 3.591/2003, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, exceptie ridicata de Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias Tafesh Akram, intr-o cauza civila avand ca obiect prelungirea duratei de luare in custodie publica a acestuia.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele de lege criticate sunt contrare art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata. In acest sens se arata ca, potrivit unei rezolutii a Parchetului de pe langa Curtea de Apel Bucuresti, autorul exceptiei a fost luat in custodie publica si depus in Centrul de Primire, Triere si Cazare pentru Straini - Otopeni care, in baza regulamentului sau de functionare, "este un loc inchis, privativ de libertate". Or, art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata, prevede ca privarea de libertate nu poate fi decat o sanctiune de natura penala, iar impotriva sa nu a fost dispusa o asemenea masura. Mai arata ca, in nenumarate randuri, i-a fost refuzata iesirea in oras, desi in toate tarile europene centrele asemanatoare nu sunt inchise, ci au un program prin care strainilor li se permite accesul in exterior.
    Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este neintemeiata, intrucat, in esenta, criticile autorului exceptiei se intemeiaza pe sustinerea potrivit careia acesta este privat in totalitate de libertate prin norme inferioare legii, cuprinse in Regulamentul de functionare al Centrului de Primire, Triere si Cazare pentru Straini - Otopeni.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In esenta, in sustinerea acestui punct de vedere, se arata ca masura luarii in custodie nu reprezinta o sanctiune privativa de libertate, ci, astfel cum reiese chiar din redactarea art. 93 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002, republicata, "este o masura de restrangere a libertatii de miscare dispusa de magistrat impotriva strainului care nu a putut fi returnat". Se constata ca, intrucat aspectele invocate de autorul exceptiei se refera la modul de aplicare a unor dispozitii legale, acestea nu pot face obiectul controlului constitutionalitatii, sub acest aspect exceptia fiind inadmisibila.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din ordonanta criticata nu este intemeiata, deoarece, in acceptiunea textului constitutional invocat si a Codului penal, luarea in custodie publica nu reprezinta o sanctiune privativa de libertate. Luarea in custodie este o masura specifica de control al imigratiei, in conformitate cu obligatiile asumate de Romania prin documentele internationale la care este parte, de exemplu art. 2 pct. 3 si 4 din Protocolul aditional nr. 4 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 93 alin. (1), (2) si (5) si art. 94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, care prevad:
    - Art. 93 alin. (1), (2) si (5): "(1) Luarea in custodie publica este o masura de restrangere a libertatii de miscare dispusa de magistrat impotriva strainului care nu a putut fi returnat in termenul prevazut de prezenta ordonanta de urgenta, precum si impotriva strainului care a fost declarat indezirabil sau cu privire la care instanta a dispus expulzarea.
    (2) In cazul strainilor impotriva carora s-a dispus masura returnarii, luarea in custodie publica se dispune de catre procurorul anume desemnat din cadrul Parchetului de pe langa Curtea de Apel Bucuresti, pe o perioada de 30 de zile, la solicitarea Autoritatii pentru straini sau a formatiunilor sale teritoriale. [...]
    (5) Prelungirea duratei de luare in custodie publica a strainilor prevazuti la alin. (2) si (4), care nu au putut fi indepartati de pe teritoriul Romaniei in termen de 30 de zile, se dispune de catre curtea de apel in a carei raza de competenta teritoriala se afla locul de cazare, la solicitarea motivata a Autoritatii pentru straini.";
    - Art. 94 alin. (1) si (2): "(1) Strainii luati in custodie publica vor fi introdusi in centre de cazare, denumite in continuare centre.
    (2) Centrele sunt locuri inchise, special amenajate, administrate de Autoritatea pentru straini, si sunt destinate cazarii temporare a strainilor declarati indezirabili sau impotriva carora s-a dispus masura returnarii ori expulzarii si au fost luati in custodie publica."
    In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de lege contravin art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata, care prevede: "Sanctiunea privativa de libertate nu poate fi decat de natura penala."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza a fi respinsa.
    In esenta, textele de lege criticate stabilesc ca magistratul dispune, ca masura de restrangere a libertatii de miscare, luarea in custodie publica a strainului care nu a putut fi returnat in termenul prevazut de ordonanta, precum si impotriva strainului declarat indezirabil sau cu privire la care instanta a dispus expulzarea. Strainii luati in custodie publica sunt introdusi in centre de cazare, care sunt locuri inchise, special amenajate si destinate cazarii lor temporare.
    Dispozitiile legale referitoare la luarea in custodie publica a strainilor echivaleaza in opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate cu arestarea preventiva care, potrivit art. 23 alin. (4) din Constitutie, republicata, poate fi dispusa de judecator si numai in cursul procesului penal. In legatura cu aceasta sustinere, Curtea constata ca luarea in custodie publica a unui strain reprezinta o masura administrativa, dispusa de magistrat, de restrangere temporara a libertatii de circulatie a strainilor declarati indezirabili si care nu au putut fi returnati, iar nu o masura preventiva luata in cursul urmaririi penale.
    Curtea mai retine ca masura administrativa a restrangerii dreptului la libera circulatie este in concordanta cu dispozitiile art. 53 din Constitutie, republicata, si ale art. 2 pct. 3 din Protocolul nr. 4 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, in virtutea carora exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, printre altele, pentru apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice.
    Asadar, art. 93 alin. (1), (2) si (5) si art. 94 alin. (1) si (2) din ordonanta de urgenta criticata nu incalca prevederile art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicata, deoarece masurile dispuse prin acestea nu sunt de natura penala, iar luarea in custodie publica nu este o sanctiune privativa de libertate.
    Celelalte aspecte infatisate de autorul exceptiei, in sensul ca, "in nenumarate randuri, i-a fost refuzata iesirea in oras, desi in toate tarile europene centrele asemanatoare nu sunt inchise, ci au un program prin care strainilor li se permite accesul in exterior", nu reprezinta critici de neconstitutionalitate, ci privesc aplicarea legii, care nu intra in competenta de solutionare a Curtii.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul strainilor in Romania, republicata, exceptie ridicata de Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias Tafesh Akram, in Dosarul nr. 3.591/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 22 aprilie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent sef,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 182/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 182 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 182/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu