Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 181 din 29 martie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 55/2004 pentru modificarea Codului de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 403 din 12 mai 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Marinela Minca        - procuror
    Marieta Safta         - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 55/2004 pentru modificarea Codului de procedura penala, exceptie ridicata de Alexandru Radulescu in Dosarul nr. 6.454/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.
    La apelul nominal este prezent autorul exceptiei, personal.
    Avand cuvantul, Alexandru Radulescu solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, intrucat actul normativ criticat inlatura posibilitatea atacarii separate, cu recurs, a incheierii prin care s-a respins cererea de recuzare, incalcand dreptul la recurs prevazut de art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale. Considera ca reglementarea unei cai de atac in materie este impusa de necesitatea ca instanta de judecata sa fie mai presus de orice banuiala.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata. Se arata ca ratiunea abrogarii alin. 7 al art. 52 din Codul de procedura penala a fost inlaturarea posibilitatii tergiversarii cauzelor prin exercitarea abuziva a caii de atac a recursului impotriva incheierilor de respingere a cererii de recuzare.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 30 noiembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 6.454/2004, Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 55/2004 pentru modificarea Codului de procedura penala, ridicata de Alexandru Radulescu in dosarul mentionat.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prin abrogarea alin. 7 al art. 52 din Codul de procedura penala, care stabilea posibilitatea atacarii cu recurs a incheierii prin care s-a respins recuzarea, "se incalca dreptul la recurs".
    Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia penala, exprimandu-si opinia asupra exceptiei, apreciaza ca textul de lege criticat nu ingradeste liberul acces la justitie, adoptarea acestuia fiind determinata de necesitatea eliminarii neintarziate a posibilitatii de exercitare abuziva a drepturilor procesuale, care ar impiedica desfasurarea in conditii normale a procesului penal si ar putea conduce la punerea in libertate a unor infractori periculosi. Se face referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale, in care s-a statuat ca legiuitorul poate institui reguli deosebite in considerarea unor situatii deosebite.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, facand referire la jurisprudenta Curtii Constitutionale, in care s-a statuat ca dispozitiile art. 34 din Codul de procedura civila, care consacra aceeasi solutie legislativa in privinta atacarii cu recurs a incheierii prin care s-a respins cererea de recuzare, sunt constitutionale. Se arata totodata ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 55/2004 se circumscriu domeniului de reglementare a procedurii de judecata, care, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, este atributul exclusiv al legiuitorului.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Faptul ca prin dispozitiile legale criticate se elimina calea de atac a recursului impotriva incheierii prin care s-a respins cererea de recuzare nu este de natura sa aduca atingere principiului liberului acces la justitie. Exercitarea cailor de atac impotriva incheierilor, o data cu hotararea prin care s-a solutionat fondul cauzei, ofera partii interesate suficiente garantii pentru repararea posibilelor incalcari ale drepturilor procesuale. Se arata totodata ca textele legale criticate sunt norme de procedura si reprezinta optiuni ale legiuitorului, conforme cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constitutie.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorului exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 55/2004 pentru modificarea Codului de procedura penala, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 592 din 1 iulie 2004, aprobata prin Legea nr. 548/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.164 din 8 decembrie 2004, avand urmatorul cuprins:
    "Articol unic. - Alineatul 7 al articolului 52 din Codul de procedura penala, republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 78 din 30 aprilie 1997, cu modificarile si completarile ulterioare, se abroga."
    Desi in incheierea de sesizare a Curtii nu se arata care sunt prevederile constitutionale, respectiv din acte internationale, pretins incalcate prin dispozitiile legale criticate, din motivarea exceptiei rezulta ca se invoca incalcarea "dreptului la recurs" prevazut de art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, potrivit caruia "orice persoana, ale carei drepturi si libertati recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale".
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca recursul reprezinta una dintre caile de atac cu privire la care Constitutia statueaza in art. 129 ca se poate exercita "in conditiile legii". Or, potrivit prevederilor constitutionale ale art. 126 alin. (2), "Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege". Asadar, abrogarea prin actul normativ criticat a dispozitiilor procedural penale ce reglementau recursul impotriva incheierii de respingere a recuzarii s-a realizat de catre legiuitor in temeiul prerogativelor sale constitutionale, fiind determinata, astfel cum se mentioneaza in mod expres in preambulul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 55/2004, de ratiuni de politica penala. Acestea constau in "necesitatea eliminarii neintarziate a posibilitatii de exercitare abuziva a drepturilor procesuale, care impieteaza asupra desfasurarii in conditii normale a procesului penal si poate conduce la punerea in libertate a unor infractori periculosi".
    Asa fiind, Curtea retine ca prevederile de lege criticate dau expresie preocuparii legiuitorului de a realiza exigentele unui proces echitabil prin impiedicarea exercitarii abuzive a drepturilor procesuale si prin asigurarea celeritatii procesului penal (solutionarea cauzei intr-un termen rezonabil fiind una dintre aceste exigente). Faptul ca incheierea prin care s-a respins recuzarea nu poate fi atacata separat cu recurs nu aduce nici o atingere drepturilor procesuale ale partii, respectiv "dreptului la recurs" in sensul art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, cata vreme aceasta incheiere poate fi atacata o data cu fondul, instanta superioara urmand a reface toate actele si dovezile administrate la prima instanta, atunci cand constata ca cererea de recuzare a fost pe nedrept respinsa.
    De altfel, Curtea s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 55/2004 prin Decizia nr. 555 din 16 decembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 145 din 17 februarie 2005, iar considerentele, cat si solutia pronuntata in decizia mentionata isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura sa duca la reconsiderarea jurisprudentei Curtii.

    Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 55/2004 pentru modificarea Codului de procedura penala, exceptie ridicata de Alexandru Radulescu in Dosarul nr. 6.454/2004 al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia penala.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 29 martie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Marieta Safta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 181/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 181 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 181/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu