DECIZIE Nr. 180 din 10 octombrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 107 - 112
din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe si a
deciziilor nr. 9/1997 si nr. 10/1997 ale Oficiului Roman pentru Drepturile de
Autor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 642 din 8 decembrie 2000
Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe si a deciziilor nr. 9/1997 si nr. 10/1997 ale Oficiului Roman
pentru Drepturile de Autor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Daewoo Electronics Romania" - S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr.
4.430/1998 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
La apelul nominal raspund Societatea Comerciala "Daewoo Electronics
Romania" - S.R.L. din Bucuresti, reprezentata de avocatul Eugen Rosu, si
Uniunea Compozitorilor si Muzicologilor din Romania - Asociatia pentru Drepturi
de Autor, reprezentata de avocatul Mihai Alexandru.
Cauza fiind in stare de judecata, autorul exceptiei de
neconstitutionalitate solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate. Se
arata ca art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si
drepturile conexe, articole care reglementeaza remuneratia compensatorie pentru
copia privata, reprezinta o noua taxa impusa unei anumite categorii de
comercianti si constituie o inasprire a obligatiilor fiscale pentru acestia,
ceea ce contravine prevederilor constitutionale ale art. 11, 16, 115, art. 116
alin. (2) si ale art. 138.
Reprezentantul Uniunii Compozitorilor si Muzicologilor din Romania -
Asociatia pentru Drepturi de Autor solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate. Se arata ca remuneratia compensatorie pentru copie
privata este un drept patrimonial de autor, drept de proprietate apartinand
unor persoane private, iar veniturile realizate din colectarea remuneratiei
compensatorii sunt venituri ale unor persoane particulare, venituri ce sunt la
randul lor impozitate. Rezulta ca remuneratia compensatorie pentru copia
privata nu constituie, asa cum sustine autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, o taxa sau o obligatie fiscala si nu contravine nici
unei prevederi constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, aratand
ca dispozitiile art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996 nu sunt contrare textelor
din Constitutie invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate. Se apreciaza
ca remuneratia compensatorie pentru copia privata, reglementata de prevederile
criticate, reprezinta contravaloarea unei prestatii pentru activitate
creatoare, pusa la dispozitie unor terti, iar nu un impozit sau o taxa fiscala.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 ianuarie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.430/1998,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 107 - 112 din Legea nr.
8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe si a deciziilor nr. 9/1997
si nr. 10/1997 ale Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Daewoo Electronics Romania" -
S.R.L. din Bucuresti intr-un litigiu avand ca obiect pretentii reprezentand remuneratia
compensatorie pentru copia privata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996 contravin art. 11, art. 16 alin. (1) si
(2), art. 115, 116, art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a), b) si c) si art.
138 din Constitutie. Astfel, se arata ca stabilirea "taxei"
reglementate de textele criticate contravine obligatiilor asumate de statul
roman prin Legea nr. 18/1994 pentru ratificarea Conventiei dintre Guvernul
Romaniei si Guvernul Republicii Coreea pentru evitarea dublei impuneri si
prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si pe capital.
Nerespectarea acestei conventii, care face parte din dreptul intern, constituie
in opinia autorului exceptiei o incalcare a prevederilor art. 11 din
Constitutie, conform carora statul roman se obliga sa indeplineasca cu
buna-credinta obligatiile ce ii revin din tratatele la care este parte. Se
considera ca dispozitiile art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996 sunt in
contradictie cu art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie privind egalitatea in
drepturi a cetatenilor, fara privilegii si fara discriminari, prin aceea ca se
creeaza "o situatie favorabila societatilor mici si celor care nu au
sediul in Bucuresti, care nu vor achita taxa de 5%, urmarirea fiind determinata
de un criteriu subiectiv, respectiv marimea patrimoniului sau sediul acestora,
fiind imposibil ca organismul de gestiune colectiva sa poata urmari
importatorii la nivel national, pentru a le impune tuturor si in mod egal obligatia
achitarii remuneratiei compensatorii pentru copia privata." Se mai sustine
ca dispozitiile criticate contravin si art. 138 din Constitutie referitor la
impozite si taxe, intrucat "statul roman, printr-o lege, obliga o
categorie de societati comerciale denumite generic <<importatori si
fabricanti>> sa plateasca taxe unei societati <<nonprofit>>
(constituite din peste 20 de persoane) si isi deleaga responsabilitatile, ca
organe de specialitate ale administratiei publice, acestei asociatii, pentru ca
prin delegare aceasta sa efectueze acte care tin de puterea statului, respectiv
calcularea, verificarea, urmarirea si incasarea impozitelor la nivel national,
incalcandu-se principii de drept universal valabile si prevederile art. 115 si
116 din Constitutia Romaniei". Se mai sustine ca prevederile art. 107 -
112 din Legea nr. 8/1996 incalca in mod evident prevederile art. 115 si ale
art. 116 alin. (2) din Constitutie potrivit carora "asemenea organisme de
specialitate se pot infiinta numai in subordinea ministerelor si cu avizul
Curtii de Conturi, in cazul in care legea le recunoaste aceasta
competenta". In ceea ce priveste contrarietatea fata de prevederile art.
134 alin. (1) si (2) din Constitutie referitoare la libertatea comertului,
protectia concurentei loiale si protejarea intereselor nationale in activitatea
economica, se considera ca textele criticate creeaza "o discriminare prin
majorarea obligatiilor fiscale in detrimentul marilor societati comerciale si
crearea de facilitati prin neurmarirea fiscala a micilor comercianti si a
persoanelor fizice, legea creand grave inegalitati si o concurenta neloiala
determinata de modul in care a fost organizata aplicarea legii".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia,
apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca dispozitiile
cap. IV din Legea nr. 8/1996 reglementeaza o serie de drepturi patrimoniale
cuvenite persoanelor fizice si persoanelor juridice de drept privat cu titlu de
contraprestatie pentru activitatea lor creatoare, iar nu impozite si taxe ce
constituie venituri ale bugetului public national. In consecinta, textele
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Se arata ca dispozitiile art. 11, 115,
116 si 138 din Constitutie, invocate ca fiind incalcate prin art. 107 - 112 din
Legea nr. 8/1996, nu sunt incidente in cauza. Se considera ca, in temeiul art.
23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata, exceptia de neconstitutionalitate poate fi
ridicata numai cu privire la prevederile art. 107 si 108 din Legea nr. 8/1996,
intrucat solutionarea cauzei depinde doar de aceste texte. Cu privire la
critica de neconstitutionalitate a art. 107 si 108, Guvernul opineaza ca din continutul
acestor texte rezulta cu claritate ca remuneratia compensatorie pentru copia
privata este un drept patrimonial, consecinta fireasca a dreptului de
proprietate intelectuala al titularilor dreptului de autor sau drepturilor
conexe. Se mai arata ca aceasta remuneratie nu se incadreaza in categoria
impozitelor, ci constituie o redeventa echitabila ce se plateste titularilor
drepturilor de autor sau drepturilor conexe.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
sustinerile partilor prezente si concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
107 - 112 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe,
prevederi care au urmatorul continut:
Art. 107
"(1) Autorii operelor inregistrate sonor sau audiovizual, pe orice fel
de suporturi, au dreptul, impreuna cu editorii si producatorii operelor
respective si cu artistii interpreti sau executanti ale caror executii sunt
fixate pe aceste suporturi, la o remuneratie compensatorie pentru copia privata
efectuata in conditiile art. 34 alin. (2) din prezenta lege.
(2) Remuneratia prevazuta la alin. (1) va fi platita de fabricantii sau
importatorii de suporturi utilizabile pentru reproducerea operelor si de catre
fabricantii sau importatorii de aparate ce permit reproducerea acestora.
Remuneratia se va plati in momentul punerii in circulatie pe teritoriul
national a acestor suporturi si aparate si va reprezenta 5% din pretul de
vanzare al suporturilor si aparatelor fabricate in tara, respectiv 5% din
valoarea inscrisa in documentele organelor vamale pentru suporturile si
aparatele importate.
(3) Remuneratia prevazuta la alin. (1) se repartizeaza, prin intermediul
organismelor de gestiune colectiva a drepturilor de autor, intre autori,
artisti interpreti sau executanti, editori si producatori, dupa cum urmeaza:
a) in cazul operelor inregistrate sonor pe suporturi 40% din remuneratie
revine, in parti negociabile, autorilor si editorilor operelor inregistrate,
iar restul de 60% revine, in parti egale, artistilor interpreti sau executanti,
pe de o parte, si producatorilor de inregistrari sonore, pe de alta parte;
b) in cazul operelor inregistrate audiovizual pe suporturi remuneratia se
imparte in mod egal intre autori, artisti interpreti sau executanti si
producatori.
(4) Colectarea sumelor datorate in temeiul alin. (1) se va face de catre un
singur organism de gestiune colectiva pentru un domeniu, desemnat de Oficiul
Roman pentru Drepturile de Autor. Procedura repartizarii acestor sume intre
beneficiari se va stabili printr-un protocol negociat intre acestia.
(5) Organismele de gestiune colectiva care colecteaza sumele datorate in temeiul
alin. (1) au dreptul sa solicite de la fabricanti si importatori informatii
privind situatia vanzarilor si, respectiv, a importurilor de suporturi si
aparate si sa controleze exactitatea acestora.
(6) Dreptul prevazut la alin. (1) nu poate face obiectul unei renuntari din
partea autorilor si a artistilor interpreti sau executanti.";
Art. 108
"Remuneratia prevazuta la art. 107 nu se plateste in cazul in care
suporturile audio sau video neinregistrate, fabricate in tara sau importate, se
comercializeaza en gros catre producatorii de inregistrari sonore si
audiovizuale sau catre organismele de radiodifuziune si televiziune, pentru
propriile emisiuni.";
Art. 109
"(1) Autorii si editorii de opere fixate pe un suport grafic sau
analog au dreptul la o remuneratie compensatorie pentru copia privata efectuata
in conditiile art. 34 din prezenta lege.
(2) Remuneratia prevazuta la alin. (1) va fi platita de fabricantii sau
importatorii de aparate ce permit reproducerea operelor fixate pe suport grafic
sau analog. Remuneratia se va plati in momentul punerii in circulatie pe
teritoriul national a acestor aparate si va reprezenta 5% din pretul de vanzare
al aparatelor fabricate in tara, respectiv 5% din valoarea inscrisa in
documentele vamale pentru aparatele importate.
(3) Remuneratia prevazuta la alin. (1) se repartizeaza prin intermediul
organismelor de gestiune colectiva a dreptului de autor, in mod egal, intre
autor si editor.
(4) Colectarea sumelor datorate in temeiul alin. (1) se face de catre un
singur organism de gestiune colectiva pentru fiecare domeniu, desemnat de
Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor. Procedura repartizarii acestor sume
intre beneficiari se va stabili printr-un protocol negociat intre
acestia.";
Art. 110
"Dispozitiile art. 107 si 109 nu se aplica importului de suporturi si
aparate destinate reproducerii, efectuat de o persoana, fara scop
comercial.";
Art. 111
"Difuzarea exemplarelor unei prestatii artistice sau ale unei
inregistrari sonore, ulterioara primei lor difuzari, nu mai necesita
autorizarea titularului drepturilor conexe decat pentru inchiriere si pentru
import.";
Art. 112
"Dispozitiile art. 33, 34 si 38 se aplica, prin analogie, artistilor
interpreti sau executanti si producatorilor de inregistrari sonore."
Exceptia de neconstitutionalitate are, de asemenea, ca obiect prevederile
deciziilor nr. 9/1997 si nr. 10/1997 privind desemnarea Uniunii Compozitorilor
si Muzicologilor din Romania - Asociatia pentru Drepturi de Autor "UCMR -
ADA" si desemnarea Societatii Autorilor Romani din Audiovizual -
Societatii pentru Drepturi de Autor in Cinematografie si Audiovizual ca
organisme unice de colectare a remuneratiei compensatorii pentru copia privata
unica in domeniul inregistrarilor sonore si, respectiv, in domeniul
audiovizual, ambele decizii fiind publicate in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 138 din 1 iulie 1997.
Critica de neconstitutionalitate consta in aceea ca dispozitiile art. 107 -
112 din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe si ale
deciziilor nr. 9/1997 si nr. 10/1997 ale Oficiului Roman pentru Drepturile de
Autor incalca in mod evident prevederile constitutionale ale art. 11, art. 16
alin. (1) si (2), art. 115, art. 116 alin. (2), art. 134 alin. (1) si alin. (2)
lit. a), b) si c) si ale art. 138, prin aceea ca aplicarea "in mod
anarhic" a legii conduce la aparitia concurentei neloiale si "tulbura
grav echilibrul si stabilitatea economiei nationale, precum si credibilitatea
angajamentelor internationale asumate de Romania".
Textele constitutionale care se considera ca sunt incalcate prin
reglementarile criticate prevad:
Art. 11
"(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.";
Art. 16
"(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
Art. 115
"(1) Ministerele se organizeaza numai in subordinea Guvernului.
(2) Alte organe de specialitate se pot organiza in subordinea Guvernului
ori a ministerelor sau ca autoritati administrative autonome."
Art. 116 alin. (2)
"Guvernul si ministerele, cu avizul Curtii de Conturi, pot infiinta
organe de specialitate, in subordinea lor, numai daca legea le recunoaste
aceasta competenta.";
Art. 134 alin. (1) si alin. (2) lit. a) - c)
"(1) Economia Romaniei este economie de piata.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b) protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si
valutara;
c) stimularea cercetarii stiintifice nationale.";
Art. 138
"(1) Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului de stat
si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin lege.
(2) Impozitele si taxele locale se stabilesc de consiliile locale sau
judetene, in limitele si in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata urmatoarele:
I. Textele de lege criticate ca neconstitutionale reglementeaza remuneratia
compensatorie pentru copia privata, remuneratie ce se plateste de fabricantii
sau importatorii de suporturi utilizabile pentru reproducerea operelor si de
catre fabricantii si importatorii de aparate ce permit reproducerea acestora.
Remuneratia reprezinta 5% din pretul de vanzare al suporturilor si aparatelor
fabricate in tara, respectiv 5% din valoarea inscrisa in documentele organelor
vamale pentru suporturile si aparatele importate.
Aceasta remuneratie compensatorie pentru copia privata este un drept
patrimonial rezultand din dreptul de proprietate intelectuala al titularilor
dreptului de autor sau al drepturilor conexe, iar nu, asa cum sustine autorul
exceptiei de neconstitutionalitate, o taxa impusa unei anumite categorii de
comercianti si care reprezinta o inasprire a obligatiilor fiscale. Art. 107 -
112 din Legea nr. 8/1996 reglementeaza o remuneratie echitabila, sub forma unei
taxe, aplicata asupra pretului de vanzare al suporturilor si aparatelor fabricate
in tara, respectiv asupra valorii inscrise in documentele organelor vamale
pentru suporturile si aparatele importate. Caracterul echitabil al remuneratiei
compensatorii rezulta din faptul ca aceasta are valoarea unei contraprestatii
pentru activitatea creatoare a unor persoane fizice sau juridice de drept
privat, activitate pusa in slujba unor terti, care in acest fel pot sa apara in
calitate de debitori.
Asa fiind, Curtea Constitutionala nu poate primi critica potrivit careia
prevederile art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996 sunt in contradictie cu
dispozitiile art. 11 din Constitutie referitoare la obligatia statului roman de
a-si indeplini cu buna-credinta obligatiile ce ii revin din tratatele la care
este parte, si anume prin incalcarea dispozitiilor art. 2 pct. 4 din Conventia
dintre Guvernul Romaniei si Guvernul Republicii Coreea pentru evitarea dublei
impuneri si prevenirea evaziunii fiscale cu privire la impozitele pe venit si
capital, ratificata de Parlamentul Romaniei prin Legea nr. 18/1994.
Dispozitiile conventiei mentionate se aplica numai impozitelor si taxelor
prevazute de aceasta, pe cand remuneratia compensatorie pentru copia privata nu
face parte din categoria impozitelor si taxelor. Sub acest aspect Curtea va
respinge exceptia de neconstitutionalitate.
Pentru aceleasi considerente urmeaza sa fie respinsa si critica referitoare
la incalcarea prevederilor art. 138 din Constitutie privind "Impozite,
taxe", deoarece, asa cum s-a aratat, remuneratia reglementata de art. 107
- 112 din Legea nr. 8/1996 nu reprezinta taxa sau impozit.
Curtea Constitutionala nu poate retine nici sustinerile privind incalcarea
prin textele criticate a prevederilor art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
prevederi care, in opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate,
"asigura egalitatea in drepturi a cetatenilor, in fata legilor fiscale in
cazul de fata, fara privilegii si fara discriminari", si nici pe cele
referitoare la incalcarea dispozitiilor constitutionale ale art. 134 alin. (1)
si alin. (2) lit. a), b) si c) privind libertatea comertului, protectia
concurentei loiale si protejarea intereselor nationale in activitatea
economica. Se sustine ca aceste dispozitii stabilesc "o discriminare prin
majorarea obligatiilor fiscale in detrimentul marilor societati comerciale si
crearea de facilitati prin neurmarirea fiscala a micilor comercianti si a
persoanelor fizice, legea creand grave inegalitati si o concurenta neloiala
determinata de modul in care a fost organizata aplicarea legii".
In realitate, din redactarea prevederilor legale care fac obiectul
exceptiei nu rezulta o diferentiere de tratament intre fabricanti si
importatori, in raport cu marimea patrimoniului acestora, iar faptul ca
societatile mai mici pot fi mai greu urmarite pentru plata remuneratiei
compensatorii pentru copia privata constituie, asa cum de altfel afirma si
autorul exceptiei, o problema de aplicare a legii. Acest din urma aspect nu
intra insa in competenta de solutionare a Curtii Constitutionale, care,
potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, "[...] nu se
poate pronunta asupra modului de interpretare si aplicare a legii, ci numai
asupra intelesului sau contrar Constitutiei".
Curtea Constitutionala urmeaza sa respinga si critica privind incalcarea prevederilor
art. 115 si ale art. 116 alin. (1) si (2) din Constitutie, texte referitoare la
faptul ca ministerele se organizeaza numai in subordinea Guvernului, precum si
la competenta Guvernului si a ministerelor de a infiinta, in temeiul legii, in
subordinea lor, cu avizul Curtii de Conturi, organe de specialitate. Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste dispozitii
constitutionale nu au fost respectate, intrucat Oficiul Roman pentru Drepturile
de Autor a fost infiintat fara avizul Curtii de Conturi.
Prevederile art. 115 si ale art. 116 alin. (1) din Constitutie nu sunt
incidente in cauza, iar in ceea ce priveste dispozitiile alin. (2) al aceluiasi
articol, sub aspectul necesitatii avizului Curtii de Conturi, Curtea
Constitutionala retine ca Oficiul Roman pentru Drepturile de Autor a luat
fiinta in baza Legii nr. 8/1996 si, in consecinta, nu este necesar acest aviz.
Cerinta avizului Curtii de Conturi, prevazut la art. 116 alin. (2) din
Constitutie, trebuie indeplinita in cazul infiintarii organelor de specialitate
in subordinea Guvernului si a ministerelor, daca legea le recunoaste aceasta
competenta.
II. Exceptia de neconstitutionalitate priveste si deciziile nr. 9/1997 si
nr. 10/1997 ale Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor, decizii criticate
pentru motive identice celor formulate in sustinerea neconstitutionalitatii
prevederilor art. 107 - 112 din Legea nr. 8/1996.
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie Curtea Constitutionala
"hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti
privind neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor". In acelasi sens
sunt si prevederile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
conform carora "Curtea Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate
in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare,
de care depinde solutionarea cauzei". Fata de aceste prevederi
constitutionale si legale exceptia de neconstitutionalitate a deciziilor nr.
9/1997 si nr. 10/1997 ale Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor urmeaza sa
fie respinsa, Curtea Constitutionala nefiind competenta sa se pronunte.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 107 - 112
din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Daewoo Electronics Romania" -
S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 4.430/1998 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
a IV-a civila.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
deciziilor nr. 9/1997 si nr. 10/1997 ale Oficiului Roman pentru Drepturile de
Autor, exceptie ridicata de acelasi autor si in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 octombrie 2000.
PRESEDINTE,
prof. univ. dr. Ioan Muraru
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu