DECIZIE Nr. 180 din 17 decembrie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului
contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in
categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 99 din 9 martie 1999

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, ridicata de
Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita in Dosarul nr.
3.354/1997 al Tribunalului Bistrita-Nasaud - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 15 decembrie 1998,
in prezenta reprezentantului Ministerului Public si in lipsa partilor legal
citate, fiind consemnate in incheierea de la aceeasi data, cand Curtea, avand
nevoie de timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 17
decembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Tribunalul Bistrita-Nasaud - Sectia civila, prin Incheierea din 29 mai
1998, pronuntata in Dosarul nr. 3.354/1997, a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special
si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
"pierdere" la Banca Agricola - S.A., modificata prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 48/1997, exceptie ridicata de catre Societatea
Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita.
In motivarea exceptiei s-a sustinut ca prevederile art. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997 contravin dispozitiilor art. 21, 24, 41 si 135
din Constitutia Romaniei, in sensul ca ingradesc accesul liber la justitie al
anumitor persoane fizice sau juridice si, in acelasi timp, creeaza un regim
preferential de ocrotire a proprietatii unitatilor bancare, dand posibilitate
bancii sa obtina un titlu executoriu fara judecata, prin propria actiune si
fara ca debitorii sa poata beneficia de aceasta prevedere.
Tribunalul Bistrita-Nasaud - Sectia civila apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata. Prevederile art. 5 din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu contravin dispozitiilor art. 21 si 24 din
Constitutie, care garanteaza liberul acces la justitie si dreptul la aparare,
deoarece impotriva titlurilor executorii debitorii au deschisa calea
contestatiei la executare. De asemenea, art. 5 din ordonanta nu contravine nici
dispozitiilor art. 41 si 135 din Constitutie, in sensul ca ar crea un regim
juridic preferential de ocrotire a proprietatii unitatilor bancare, deoarece
textul a carui neconstitutionalitate se invoca se refera numai la situatii
speciale, anume avute in vedere la adoptarea ordonantei si a caror rezolvare
impune luarea unor masuri urgente. Se arata ca prin art. 56 din Legea bancara
nr. 58/1998 s-a conferit caracterul de titlu executoriu tuturor contractelor de
credit bancar, precum si garantiilor reale si personale constituite in scopul
garantarii creditului bancar.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, s-au solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul sau de vedere Guvernul considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/1997 este neintemeiata, deoarece textul care se pretinde ca
este neconstitutional nu contravine prevederilor art. 21 si 24 din Constitutie,
debitorul care nu recunoaste sumele cuprinse in titlul executoriu avand
deschisa calea contestatiei la executare. Textul mentionat nu contravine nici
prevederilor art. 41 si 135 din Constitutie, prin care este garantata
proprietatea, indiferent de formele sale, publica sau privata. Acesta nu
creeaza un regim juridic preferential de ocrotire a proprietatii unitatilor
bancare, masura luata prin ordonanta fiind reclamata de o situatie
exceptionala. Art. 114 alin. (4) din Constitutie conditioneaza delegarea legislativa
data Guvernului prin adoptarea unei ordonante de urgenta de existenta
"cazurilor speciale".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, notele scrise ale partilor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate, in conformitate cu dispozitiile art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata.
Exceptia de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 5 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, astfel cum a fost modificata prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/1997.
Textul art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 prevede:
"Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si
imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta
prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri
executorii".
Dispozitiile art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu
incalca principiul liberului acces la justitie, prevazut la art. 21 din
Constitutie, si nici prevederile art. 24 din Constitutie, deoarece debitorul
care nu recunoaste sumele cuprinse in titlul executoriu are deschisa calea
contestatiei la executare, conform normelor de drept comun, iar instanta de
judecata poate suspenda obligatia de plata pana la solutionarea contestatiei la
executare. Art. 5 din ordonanta nu contravine nici dispozitiilor art. 41 si 135
din Constitutie, prin care este garantata proprietatea publica si privata, deoarece
nu se creeaza un regim preferential de ocrotire a proprietatii bancilor, ci se
instituie o garantie pentru protectia creditului acordat de banci, in sensul
art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie, cu care debitorul se prezuma ca a
fost de acord din momentul in care a semnat contractul de credit bancar. Asa
cum s-a retinut si prin deciziile nr. 249 din 17 iunie 1997 si nr. 250 din 17
iunie 1997 ale Curtii Constitutionale, publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 332 din 27 noiembrie 1997, activitatea bancara este,
incontestabil, o activitate de interes public, chiar daca se desfasoara de
persoane juridice de drept privat, iar aceasta activitate trebuie sa se
caracterizeze prin moralitate si buna-credinta, pentru a nu expune actionarii
si depunatorii la riscul de a-si vedea irosite investitiile sau economiile. Or,
in cazul in care creditul acordat unor persoane de catre banci nu ar fi
garantat prin dispozitia legii, in sensul ca actul juridic (contractul) prin
care s-a convenit imprumutul constituie titlu executoriu, debitorii de
rea-credinta ar refuza restituirea la scadenta a sumelor imprumutate, ceea ce
ar obliga banca, in calitatea sa de creditor, sa recurga la actiuni de chemare
in judecata si ar intarzia recuperarea creantelor. Acest fapt ar afecta, in mod
evident, interesul public de garantare a creditului si i-ar expune pe ceilalti
depunatori si actionari la riscul de a-si vedea irosite economiile si
investitiile.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului
special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
"pierdere" la Banca Agricola - S.A., cu modificarile ulterioare,
ridicata de Societatea Comerciala "Agrocom" - S.A. Bistrita in
Dosarul nr. 3.354/1997 al Tribunalului Bistrita-Nasaud - Sectia civila.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 decembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu