DECIZIE Nr. 18
din 12 ianuarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 50 din Legea cadastrului si a
publicitatii imobiliare nr. 7/1996
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 79 din 5 februarie 2010
Acsinte Gaspar -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Mihaela Ionescu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 50 din Legea cadastrului şi
a publicităţii imobiliare nr. 7/1996, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Alcom" - S.A. din Galaţi în Dosarul nr.
1.786/233/2008 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 27 mai 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 1.786/233/2008, Tribunalul Galaţi - Secţia civilă
a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 50 din Legea cadastrului şi
a publicităţii imobiliare nr. 7/1996. Excepţia a fost
ridicată de Societatea Comercială „Alcom" - S.A. din Galaţi
într-o cauză având ca obiect plângerea formulată împotriva încheierii
de înscriere în cartea funciară.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate autorul acesteia
susţine, în esenţă, că prevederile criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale privind liberul accesul la
justiţie, deoarece „instanţa de judecată analizează
acţiunile fără a uni excepţiile cu fondul, deşi pentru
soluţionarea acestora este necesară administrarea de dovezi".
Tribunalul Galaţi - Secţia civilă consideră că prevederile de lege criticate nu contravin
niciuneia dintre normele constituţionale invocate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului
şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului nu a
comunicat punctul său de vedere în legătură cu excepţia
invocată.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei îl constituie prevederile art.
50 din Legea cadastrului şi a publicităţii imobiliare nr.
7/1996, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 201
din 3 martie 2006, având următorul conţinut:
„Art- 50. - (1)
Incheierea se comunică celui care a cerut înscrierea sau radierea unui act
sau fapt juridic, precum şi celorlalte persoane interesate potrivit
menţiunilor din cartea funciară, cu privire la imobilul în
cauză, în termen de 15 zile de la pronunţarea încheierii, dar nu mai
târziu de 30 de zile de la data înregistrării cererii.
(2) Incheierea de înscriere sau de respingere poate
fi atacată cu plângere, în termen de 15 zile de la comunicare, la biroul
teritorial. Plângerea împotriva încheierii se depune la biroul teritorial
şi se va înscrie din oficiu în cartea funciară. Oficiul teritorial
este obligat să înainteze plângerea judecătoriei în a cărei
rază de competenţă teritorială se află imobilul,
însoţită de dosarul încheierii şi copia cărţii
funciare.
(3) Hotărârea pronunţată de
judecătorie poate fi atacată cu apel.
(4) Hotărârea judecătorească
definitivă şi irevocabilă se comunică, din oficiu, biroului
teritorial de către instanţa care s-a pronunţat ultima asupra
fondului.
(5) Inscrierea făcută în temeiul acestei
hotărâri judecătoreşti îşi produce efectele de la
înregistrarea cererii de înscriere la biroul teritorial.
(6) In cazul respingerii plângerii prin
hotărâre judecătorească definitivă şi
irevocabilă, notările făcute se radiază din oficiu."
Autorul excepţiei invocă încălcarea
dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în
drepturi, ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie, ale art.
44 privind dreptul de proprietate privată, ale art. 53 referitoare la
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi,
ale art. 129 privind folosirea căilor de atac şi ale art. 148
referitoare la integrarea în Uniunea Europeană.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate,
Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, pentru
următoarele considerente:
Prevederile art. 50 din Legea cadastrului şi a
publicităţii imobiliare nr. 7/1996, republicată,
reglementează procedura de contestare a încheierii de înscriere sau de
respingere a cererii de înscriere ori radiere a unui act sau fapt juridic în
cartea funciară. In acest sens, în art. 50 alin. (1) este
reglementată obligativitatea comunicării încheierii „celui care a
cerut înscrierea sau radierea unui act sau fapt juridic, precum şi
celorlalte persoane interesate potrivit menţiunilor din cartea
funciară", iar prin alin. (2) se prevede că „încheierea
de înscriere sau de respingere poate fi atacată cu plângere în termen de
15 zile de la comunicare", ce se înaintează, de către oficiul
teritorial de cadastru, judecătoriei în a cărei rază de
competenţă teritorială se află imobilul.
Curtea reţine că susţinerile autorului
excepţiei privind încălcarea dispoziţiilor constituţionale
ale art. 21 privind liberul acces la justiţie şi ale art. 129
referitoare la folosirea căilor de atac sunt neîntemeiate.
Astfel, încheierile prin care sunt soluţionate
cererile de înscriere de către registratorul de carte funciară sunt
acte administrative provizorii supuse controlului contenciosului administrativ
special reglementat prin dispoziţiile Legii nr. 7/1996. Stabilirea sferei
persoanelor cărora li se comunică încheierea de înscriere sau de
respingere a cererii de înscriere ori radiere a unui act sau fapt juridic în
cartea funciară, doar la cel care a cerut înscrierea ori radierea unui act
sau fapt juridic, precum şi la celelalte persoane interesate potrivit
menţiunilor din cartea funciară, al căror interes este prezumat
legal, este justificată obiectiv şi raţional de necesitatea
evitării nesiguranţei cu privire la menţiunile din cartea
funciară şi de apărarea principiului securităţii
drepturilor subiective civile.
Totodată, Constituţia nu cuprinde
dispoziţii care să stabilească căile de atac împotriva
hotărârilor judecătoreşti, stabilind în art. 129 că acestea
se exercită „în condiţiile legii". De altfel, accesul la
justiţie nu presupune şi accesul la toate mijloacele procedurale prin
care se înfăptuieşte justiţia, iar instituirea regulilor de
desfăşurare a procesului în faţa instanţelor judecătoreşti,
deci şi reglementarea căilor ordinare sau extraordinare de atac sunt
de competenţa exclusivă a legiuitorului, care poate institui, în
considerarea unor situaţii deosebite, reguli speciale de procedură.
De altfel, persoanele interesate, ale căror
drepturi au fost încălcate prin înscrierile din cartea funciară, au
deschisă calea altor acţiuni de carte funciară, cu caracter
contencios, reglementate de Legea nr. 7/1996. Astfel, art. 34 din lege prevede
că orice persoană care justifică un interes poate formula o cerere
de rectificare a înscrierilor din cartea funciară, în măsura în care
printr-o hotărâre judecătorească definitivă şi
irevocabilă s-a constatat că înscrierea sau actul în temeiul
căruia s-a efectuat înscrierea nu a fost valabil, dreptul înscris a fost greşit
calificat, nu mai sunt întrunite condiţiile de existenţă a
dreptului înscris sau au încetat efectele actului juridic în temeiul
căruia s-a făcut înscrierea ori înscrierea din cartea funciară
nu mai este în concordanţă cu situaţia reală actuală a
imobilului. Aşadar, posibilitatea rectificării înscrierilor
făcute în cartea funciară reprezintă o măsură de
protecţie a dreptului de proprietate şi de asigurare a
securităţii circuitului civil.
De asemenea, Curtea observă că textele de
lege criticate sunt norme de procedură ce nu instituie privilegii sau
discriminări pe considerente arbitrare, aşa încât nu poate fi
reţinută nici încălcarea dispoziţiilor art. 16 alin. (1)
din Constituţie.
Celelalte dispoziţii constituţionale invocate
nu au relevanţă în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.
1-3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 50 din Legea cadastrului şi a publicităţii
imobiliare nr. 7/1996, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Alcom" - S.A. din Galaţi în Dosarul nr.
1.786/233/2008 al Tribunalului Galaţi - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 12 ianuarie 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Mihaela Ionescu