DECIZIE Nr. 171 din 11 iunie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse
accizelor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 552 din 29 iulie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Laurentiu Cristescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 59 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Johnbob Impex" - S.R.L., din
Bucuresti, in Dosarul nr. 11.776/2001 al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti
intr-o plangere impotriva unei sanctiuni contraventionale.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca prin dispozitiile art. 59 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 nu se anuleaza autorizatiile de
comercializare emise anterior, ci doar se solicita depunerea acestora in
vederea preschimbarii lor. Anularea acestora se face doar in cazul nedepunerii
lor in termenul stabilit (3 luni) in ordonanta mentionata, astfel incat nu se
poate spune ca prevederile criticate sunt contrare dispozitiilor art. 15 alin.
(1) din Constitutie si nici ca aduc atingere dreptului de proprietate. De
asemenea, nu sunt incalcate nici dispozitiile art. 114 si 138 din Constitutie,
deoarece regimul produselor supuse accizelor nu formeaza obiect de reglementare
prin lege organica, iar ordonanta a fost emisa in baza unei legi de abilitare.
In consecinta, solicita respingerea exceptiei ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 februarie 2002, pronuntata in Dosarul nr.
11.776/2001, Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59
alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Johnbob Impex" - S.R.L. din Bucuresti.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile legale criticate, prevazand anularea unor autorizatii eliberate in
mod legal si al caror termen de valabilitate nu a expirat, au efecte
retroactive, contrar prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie. Prin
dispozitiile criticate nu se anuleaza numai autorizatia ca atare, ci si dreptul
de comercializare a bauturilor alcoolice, drept dobandit in baza Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 50/1998 si a Legii nr. 148/1999, iar o data cu
aplicarea sanctiunii contraventionale se dispune si confiscarea bunurilor ori a
sumelor de bani realizate in urma comercializarii marfii, incalcandu-se astfel
prevederile art. 41 alin. (1) si (7) din Constitutie. De asemenea, arata ca
Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 este neconstitutionala in ansamblul ei, intrucat
contine dispozitii contrare celor ale Legii nr. 148/1999, care prevaleaza in
raport cu cele dintr-o ordonanta simpla, fiind astfel contrara prevederilor
art. 114 alin. (1) si ale art. 138 alin. (1) din Constitutie.
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti apreciaza ca exceptia ridicata este
neintemeiata, intrucat dispozitia referitoare la anularea unor autorizatii de
comercializare nu se aplica retroactiv, ci doar incepand cu data la care expira
termenul stabilit pentru depunerea autorizatiilor in vederea preschimbarii.
Instanta apreciaza ca nu sunt incalcate nici prevederile art. 114 si 138 din
Constitutie, deoarece regimul produselor supuse accizelor nu constituie obiect
de reglementare prin lege organica, iar Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost
emisa pe baza Legii speciale de abilitare nr. 206/1999 si are putere de lege,
conform regulilor delegarii legislative.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate nu este intemeiata. In acest sens invoca Decizia Curtii
Constitutionale nr. 1 din 15 ianuarie 2002, prin care s-a statuat ca
"reglementarea obligatiei de schimbare a unor autorizatii eliberate
anterior, cu formulare noi ce au alte caracteristici, nu are semnificatia
aplicarii retroactive, dispozitia respectiva producand efecte numai pentru
viitor". Dispozitia legala criticata nu contravine nici prevederilor art.
41 alin. (1) si (7) din Constitutie, intrucat nu aduce atingere in nici un fel
dreptului de proprietate sau creantelor asupra statului si nici averii
dobandite in mod licit. Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost emisa cu
respectarea dispozitiilor art. 114 si 138 din Constitutie, pe baza Legii nr.
206/1999 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata, intrucat dispozitiile art. 59 din Ordonanta Guvernului nr.
27/2000 nu contravin nici uneia dintre prevederile constitutionale invocate de
autorul exceptiei. Prin dispozitiile legale criticate "se stabilesc numai
unele aspecte de natura procedurala cu caracter tranzitoriu, ce nu intra in
sfera discutiei privind aplicarea in timp a Ordonantei". Nu se incalca
nici principiul ocrotirii egale a proprietatii private, intrucat masurile dispuse
se subscriu interesului general, pe care statul este obligat sa il protejeze
conform prevederilor art. 134 alin. (2) lit. b) din Constitutie. Masura
confiscarii bunurilor a fost prevazuta in conformitate cu prevederile art. 41
alin. (8) din Constitutie. Ordonanta a fost emisa pe baza legii speciale de
abilitare si, avand putere de lege, prin ea puteau fi stabilite impozite si
taxe.
Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
59 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor
supuse accizelor, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 42
din 31 ianuarie 2000, dispozitii care au urmatorul continut: "Nedepunerea
in termen, in vederea preschimbarii, a autorizatiilor de comercializare
eliberate anterior datei de intrare in vigoare a prezentei ordonante atrage
anularea valabilitatii acestora."
Sanctiunea anularii autorizatiilor de comercializare este prevazuta ca o
consecinta a neindeplinirii obligatiei stabilite la alin. (1) al aceluiasi
articol, potrivit caruia: "Pana la data de 1 mai 2000 toate autorizatiile
de comercializare eliberate anterior datei de intrare in vigoare a prezentei
ordonante vor fi prezentate organului fiscal emitent pentru preschimbare cu
formulare special tiparite de Regia Autonoma <<Imprimeria
Nationala>>."
Efectele anularii autorizatiilor de comercializare sunt prevazute la alin.
(4) al aceluiasi articol, conform caruia "Dupa anularea valabilitatii
autorizatiilor este interzisa orice activitate de comercializare a produselor
supuse autorizarii".
Autorul exceptiei considera ca dispozitiile legale criticate incalca
urmatoarele prevederi constitutionale:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile.";
- Art. 41 alin. (1) si (7): "(1) Dreptul de proprietate, precum si
creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege. [...]
(7) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.";
- Art. 114 alin. (1): "Parlamentul poate adopta o lege speciala de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul
legilor organice.";
- Art. 138 alin. (1): "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale
bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc
numai prin lege".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata urmatoarele:
Prin dispozitiile tranzitorii ale art. 59 alin. (3) din Ordonanta
Guvernului nr. 27/2000 nu se anuleaza drepturi castigate pe baza
reglementarilor legale anterioare si nici nu se prevede nulitatea
autorizatiilor de comercializare anterior emise. Se dispune doar depunerea
autorizatiilor anterioare in vederea preschimbarii lor cu formulare special
tiparite, acordandu-se pentru indeplinirea acestei obligatii un termen de 3
luni. Anularea autorizatiilor de comercializare apare ca o sanctiune pentru
nerespectarea termenului prevazut pentru depunerea lor la organul fiscal
emitent in vederea preschimbarii. Astfel, nu se poate sustine ca aceste
dispozitii legale ar avea efecte retroactive, contrare prevederilor art. 15
alin. (2) din Constitutie.
Dispozitiile legale criticate nu aduc atingere dreptului de proprietate,
ele sanctionand prin interzicerea continuarii activitatii de comercializare
neindeplinirea obligatiei de preschimbare a autorizatiilor anterior emise, deci
fapta savarsita ulterior intrarii in vigoare a Ordonantei Guvernului nr.
27/2000. Nici masura confiscarii produselor ori a sumelor de bani rezultate din
comercializarea acestora fara autorizatie, fapta ce constituie contraventie, nu
incalca dreptul de proprietate, intrucat, potrivit dispozitiilor art. 41 alin.
(8) din Constitutie, "Bunurile destinate, folosite sau rezultate din
infractiuni ori contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii".
Interdictia confiscarii, prevazuta la alin. (7) al art. 41 din Constitutie,
se refera doar la averea dobandita in mod licit. In acest sens Curtea
Constitutionala, prin Decizia nr. 56 din 13 aprilie 1999, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999, a statuat ca
"aplicarea si executarea unei sanctiuni pecuniare ca si masura confiscarii
unor bunuri sau valori, cu toate ca determina in mod direct diminuarea
patrimoniului celui sanctionat, nu incalca dispozitiile constitutionale privind
ocrotirea proprietatii private".
In legatura cu critica referitoare la contrarietatea dispozitiilor art. 59
alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 cu prevederile Legii nr.
148/1999 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 50/1998 pentru
modificarea si completarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
82/1997 privind regimul accizelor si al altor impozite indirecte, Curtea
constata ca prin art. 57 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000, cu
data intrarii in vigoare a acesteia (15 februarie 2000), Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 82/1997 a fost abrogata impreuna cu toate modificarile si
completarile sale ulterioare, astfel ca nu exista conflict intre actele
normative in vigoare.
Regimul produselor supuse accizelor nu constituie obiect de reglementare
prin lege organica. De asemenea, Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 a fost emisa
pe baza Legii nr. 206/1999 si, avand putere de lege, stabilirea unor impozite
prin aceasta ordonanta nu este contrara prevederilor art. 138 din Constitutie.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 59 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 27/2000 privind regimul produselor supuse
accizelor, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Johnbob Impex"
- S.R.L. din Bucuresti in Dosarul nr. 11.776/2001 al Judecatoriei Sectorului 2
Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 iunie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Laurentiu Cristescu