Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 165 din 22 mai 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 320 din 14 iunie 2001


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Gabriela Ghita         - procuror
    Florentina Geangu      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, exceptie ridicata de Cornelia Burcus in Dosarul nr. 3.881/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public, avand in vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale, solicita respingerea exceptiei ca fiind neintemeiata.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 6 septembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.881/2000, Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, exceptie ridicata de Cornelia Burcus.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sustine ca dispozitiile art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 incalca prevederile art. 15 alin. (2) referitoare la neretroactivitatea legii civile, ale art. 21 alin. (2) referitoare la accesul liber la justitie, precum si ale art. 24 din Constitutie, referitoare la dreptul la aparare. Se arata ca, intrucat, potrivit textelor de lege contestate, singura cale de atac in materia litigiilor de munca este recursul, sunt ingradite accesul liber la justitie si dreptul la aparare "prin restrangerea dreptului la exercitarea unei cai de atac (apelul)". Totodata se considera ca se incalca si dispozitiile art. 2 pct. 3 din Codul de procedura civila, referitoare la folosirea caii de atac a recursului impotriva hotararilor pronuntate de judecatorii. In sfarsit, se mai critica aceste dispozitii legale si pentru aceea ca, in opinia autorilor exceptiei, nu este reglementata situatia litigiilor aflate in curs de judecata.
    Tribunalul Bucuresti - Sectia a IV-a civila, exprimandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, considera ca aceasta este neintemeiata, deoarece si alte litigii cu grad asemanator de dificultate beneficiaza doar de doua grade de jurisdictie, respectiv judecata in fond si recurs. Prin eliminarea caii de atac a apelului partile nu sunt prejudiciate, beneficiind de o judecata justa si corecta, considerand ca ratiunea legii a constat in celeritatea solutionarii acestor cauze, avand in vedere raporturile sociale deduse in fapt judecatii.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este neintemeiata, aratand ca textele criticate nu contravin prevederilor art. 15 alin. (2), ale art. 21 alin. (2) si ale art. 24 din Constitutie.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 este neintemeiata. Se apreciaza ca "legiuitorul a prevazut, in mod expres, utilizarea unei singure cai de atac ordinare - recursul, cu termen procedural mai scurt in raport cu cel prevazut de Codul de procedura civila, suprimand calea de atac a apelului, in vederea asigurarii celeritatii solutionarii conflictelor de drepturi". Se considera ca textele de lege criticate sunt constitutionale si in raport cu prevederile art. 15 alin. (2) din Legea fundamentala, deoarece "nu contin nici o prevedere cu caracter de retroactivitate si, in consecinta, hotararile instantelor judecatoresti competente sa solutioneze litigii de munca raman supuse cailor de atac si termenelor prevazute de legea sub care au fost pronuntate, cum de altfel rezulta din dispozitiile art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 179/1999 privind modificarea si completarea Legii nr. 92/1992 pentru organizarea judecatoreasca". Totodata se mai arata ca textele de lege criticate sunt conforme si prevederilor art. 21 alin. (2) si ale art. 24 din Constitutie, "intrucat accesul liber la justitie si dreptul la aparare presupun accesul la mijloacele procedurale prin care se infaptuieste justitia, instituirea regulilor de desfasurare a procesului in fata instantelor judecatoresti fiind de competenta exclusiva a legiuitorului". Se invoca in acest sens prevederile art. 125 alin. (3), potrivit carora "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum si ale art. 128 din Constitutie, in temeiul carora "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii".
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie 1999, dispozitii care au urmatorul continut:
    Art. 79 alin. (1)
    "Hotararile instantei de fond sunt definitive.";
    Art. 80
    "Termenul de recurs este de 10 zile de la data comunicarii hotararii pronuntate de instanta de fond.";
    Art. 81 alin. (1)
    "In caz de admitere a recursului, instanta va judeca in fond cauza."
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca aceste dispozitii legale contravin art. 15 alin. (2) referitor la neretroactivitatea legii civile, art. 21 alin. (2) referitor la accesul liber la justitie, precum si art. 24 din Constitutie, referitor la dreptul la aparare, texte care au urmatoarea redactare:
    Art. 15 alin. (2)
    "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile.";
    Art. 21 alin. (2)
    "Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
    Art. 24
    "(1) Dreptul la aparare este garantat.
    (2) In tot cursul procesului, partile au dreptul sa fie asistate de un avocat, ales sau numit din oficiu."
    Examinand exceptia, Curtea constata ca nu poate fi primita nici una dintre criticile de neconstitutionalitate formulate de autorii exceptiei.
    Astfel, in ceea ce priveste sustinerea referitoare la retroactivitatea dispozitiilor legale criticate Curtea retine ca nu sunt incalcate prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, deoarece, pe de o parte, textele de lege criticate nu contin o asemenea dispozitie cu caracter retroactiv, iar pe de alta parte, "lipsa unei mentiuni cu privire la situatia litigiilor introduse anterior intrarii in vigoare a Legii nr. 168/1999 si aflate in curs de judecata", invocata de autorul exceptiei in sustinerea acestui motiv de neconstitutionalitate, nu este de natura sa confere un caracter retroactiv dispozitiilor amintite, in absenta unor mentiuni exprese privind aplicarea retroactiva a legii. Totodata Curtea constata ca, potrivit art. 90 din Legea nr. 168/1999, aceasta lege "intra in vigoare la data de 1 ianuarie 2000", data ulterioara adoptarii legii (12 noiembrie 1999) si publicarii sale in Monitorul Oficial al Romaniei (Partea I, nr. 582 din 29 noiembrie 1999).
    Curtea retine ca este neintemeiata si sustinerea autorului exceptiei referitoare la contrarietatea textelor de lege criticate cu prevederile art. 21 alin. (2) din Constitutie, deoarece art. 79 alin. (1), art. 80 si art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 nu ingradesc accesul liber la justitie, ci, dimpotriva, permit solutionarea litigiilor de munca (si anume a conflictelor de drepturi) de catre instantele judecatoresti, prevazand doua grade de jurisdictie (fond si recurs). Utilizarea unei singure cai de atac - recursul -, cu termen procedural mai scurt in raport cu cel prevazut de Codul de procedura civila, precum si suprimarea caii de atac a apelului, masuri prevazute de dispozitiile legale criticate, au ca finalitate doar asigurarea celeritatii solutionarii unor asemenea litigii, iar nu incalcarea drepturilor fundamentale invocate. Totodata Curtea retine, din perspectiva art. 125 alin. (3) din Constitutie, potrivit caruia "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de lege", precum si a art. 128 din Constitutie, in temeiul caruia "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii", ca Legea fundamentala a lasat in competenta autoritatii legiuitoare (care, potrivit art. 58 alin. (1), este Parlamentul) sa reglementeze "competenta", "procedura", precum si "caile de atac" in raport cu specificul domeniilor litigioase reglementate. Invocarea in motivarea exceptiei a incalcarii dispozitiilor art. 2 pct. 3 din Codul de procedura civila nu are nici o relevanta, intrucat Curtea examineaza conformitatea acestora cu Constitutia, iar nu contrarietatea unor dispozitii legale cu alte dispozitii de drept comun.
    De altfel, Curtea Constitutionala a statuat prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, ca "legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedura, ca si modalitatile de exercitare a drepturilor procedurale, principiul liberului acces la justitie presupunand posibilitatea neingradita a celor interesati de a utiliza aceste proceduri, in formele si in modalitatile instituite de lege. De aceea, regula art. 21 alin. (2) din Constitutie, potrivit careia nici o lege nu poate ingradi accesul la justitie, are ca semnificatie faptul ca legiuitorul nu poate exclude de la exercitiul drepturilor procesuale pe care le-a instituit nici o categorie sau grup social".
    Aceste considerente, precum si solutia pronuntata isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza, intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudentei Curtii.
    In prezenta cauza Curtea mai retine ca prin textele de lege criticate nu se incalca nici prevederile constitutionale cuprinse in art. 24 referitoare la dreptul la aparare, deoarece exercitarea acestui drept nu este ingradita, partile avand dreptul de a fi asistate de un avocat in tot cursul procesului, independent de gradele de jurisdictie prevazute la art. 79 alin. (1) si la art. 80 din Legea nr. 168/1999.
    De altfel, unele dispozitii ale Legii nr. 168/1999, ca de exemplu art. 79 alin. (1) si art. 80, au mai fost supuse controlului de constitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 230 din 16 noiembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 665 din 16 decembrie 2000, si Decizia nr. 53 din 20 februarie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 152 din 28 martie 2001, Curtea Constitutionala a statuat ca aceste texte sunt constitutionale, respingand exceptiile de neconstitutionalitate.
    Atat considerentele, cat si solutiile din aceste decizii isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, neexistand motive care sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 79 alin. (1), ale art. 80 si ale art. 81 alin. (1) din Legea nr. 168/1999 privind solutionarea conflictelor de munca, exceptie ridicata de Cornelia Burcus in Dosarul nr. 3.881/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civila.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 22 mai 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Florentina Geangu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 165/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 165 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 165/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu