DECIZIE Nr. 160 din 21 septembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 pct. 2
din Legea nr. 178/1934 pentru reglementarea contractului de consignatie
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 566 din 15 noiembrie 2000

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 pct. 2 din Legea nr. 178/1934 pentru reglementarea
contractului de consignatie, exceptie ridicata de Razvan Gheorghe Stoicovici in
Dosarul nr. 250/1999 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile Razvan Gheorghe Stoicovici, Petre Cornel
Lupu si Societatea Comerciala "Amycom" - S.R.L., fata de care
procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca asupra dispozitiilor Legii nr. 178/1934
Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin deciziile nr. 125/1999 si nr.
75/2000, neintervenind elemente noi care sa justifice schimbarea
jurisprudentei.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 250/1999,
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 23 pct. 2 din Legea nr. 178/1934
pentru reglementarea contractului de consignatie, exceptie ridicata de Razvan
Gheorghe Stoicovici.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca dispozitiile
art. 23 pct. 2 din Legea nr. 178/1934 pentru reglementarea contractului de
consignatie, care prevad pentru infractiunea savarsita doua pedepse principale,
inchisoarea si amenda, si care totodata interzic aplicarea circumstantelor
atenuante, sunt contrare prevederilor art. 23 alin. (9) din Constitutie,
referitoare la legalitatea pedepselor. De aceea aceste dispozitii trebuie sa
fie considerate ca fiind abrogate in temeiul art. 150 alin. (1) din
Constitutie. In notele depuse la dosarul cauzei autorul exceptiei mentioneaza
obligatia instantei de a verifica daca Legea nr. 178/1934 mai este sau nu in
vigoare, deoarece, daca legea nu mai este in vigoare, nu mai este posibila
sesizarea Curtii Constitutionale, iar in ceea ce priveste fapta savarsita ar
urma sa se faca schimbarea incadrarii juridice a acesteia din infractiunea
prevazuta la art. 23 din Legea nr. 178/1934 in infractiunea de abuz de
incredere, prevazuta la art. 213 din Codul penal. Numai daca ar constata ca
Legea nr. 178/1934 este neconstitutionala instanta ar urma sa sesizeze Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate, suspendand judecarea
cauzei pana la solutionarea exceptiei.
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti, exprimandu-si opinia, retine ca art. 23
din Legea nr. 178/1934 incrimineaza fapta de insusire a bunurilor incredintate
in consignatie sau de instrainare a acestora in alt mod ori in alte conditii
decat cele prevazute in contract sau de nerestituire a bunurilor consignantului
la cerere (pct. 1), precum si fapta de nerestituire catre consignant a sumelor
de bani obtinute drept pret al bunurilor vandute, la termenul prevazut la art.
19 din aceeasi lege (pct. 2). In esenta, arata instanta, exceptia de
neconstitutionalitate a art. 23 pct. 2 din Legea nr. 178/1934 vizeaza legalitatea
aplicarii sanctiunii prevazute de lege, care este dubla, inchisoare si amenda.
In opinia instantei aceasta nu contravine art. 23 alin. (9) din Constitutie si
corespunde art. 2 din Codul penal, privitor la legalitatea incriminarii si a
pedepsei. Instanta afirma totodata ca acest text ar fi in concordanta cu
dispozitiile titlului III al partii generale a Codului penal, referitor la
pedepse si la felurile lor, dispozitii "care prevad si dubla
sanctionare".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata
presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, arata ca dispozitiile art. 23 din Legea
nr. 178/1934 pentru reglementarea contractului de consignatie, dispozitii ce
fac obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, sunt abrogate prin
dispozitiile art. 1 din Legea nr. 30/1968 pentru punerea in aplicare a Codului
penal, care au abrogat toate dispozitiile contrare Codului penal. Or,
dispozitiile art. 23 din Legea nr. 178/1934 prevad ca savarsirea faptelor
incriminate acolo se pedepseste cu amenda de la 10.000 lei la 100.000 lei si cu
inchisoare de la 2 luni la 2 ani, deci cumulativ, contravenind dispozitiilor
Codului penal in vigoare. Potrivit art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala nu se poate pronunta decat asupra dispozitiilor
dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, ceea ce exclude exercitarea
controlului de constitutionalitate asupra unor dispozitii legale care nu mai
sunt in vigoare, astfel ca exceptia trebuie sa fie respinsa ca inadmisibila. In
ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei, in sensul ca art. 23 pct. 2
din Legea nr. 178/1934 ar fi fost abrogat prin art. 150 alin. (1) din
Constitutie, aceasta este, in opinia Guvernului, lipsita de temei, deoarece,
daca textul criticat ar fi fost in vigoare, acesta nu ar fi contravenit
prevederilor art. 23 alin. (9) din Constitutie, care consacra principiul
legalitatii pedepsei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
23 pct. 2 din Legea nr. 178/1934, al carui continut este urmatorul: "Se va
pedepsi cu inchisoare de la 2 luni pana la 2 ani si cu amenda de la 10.000 -
100.000 lei, fara a se putea acorda circumstante atenuante, consignatarul:
[...]
2. Care nu va remite consignantului sumele de bani, cambiile sau valorile
incasate sau primite de el, drept pret al bunurilor vandute, in modul aratat la
art. 19 din prezenta lege."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate considera ca acest text este
contrar prevederilor art. 23 alin. (9) din Constitutie, referitor la
legalitatea pedepsei, iar, intrucat Legea nr. 178/1934 este anterioara
Constitutiei, dispozitiile legale criticate trebuie considerate ca fiind
abrogate in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie. Caracterul
neconstitutional al dispozitiilor legale in discutie rezulta, in opinia
autorului exceptiei, din faptul ca acestea, pe de o parte, prevad pentru
aceeasi infractiune doua pedepse principale, si anume pedeapsa inchisorii de la
2 luni pana la 2 ani si amenda de la 10.000 - 100.000 lei, iar pe de alta
parte, interzic aplicarea circumstantelor atenuante.
Cu privire la critica privind existenta a doua pedepse principale, Curtea
constata ca aceasta nu este intemeiata, deoarece inca din anul 1954 in dreptul
roman a fost abrogata amenda ca pedeapsa alaturata privatiunii de libertate.
Intr-adevar, prin dispozitiile art. III din Decretul nr. 544 din 14 ianuarie
1954 s-a prevazut ca "Se abroga acele dispozitii din Codul penal, precum
si din celelalte legi, care prevad pedeapsa cu amenda corectionala, daca
aceasta pedeapsa este cumulativa cu o pedeapsa privativa de libertate.
Amenda astfel pronuntata nu se va mai executa".
Dupa aceasta data nu au mai existat in legislatia penala romana pedepse
cumulative, inchisoare si amenda, dispozitiile legale care le prevedeau
nemaifiind in vigoare la data adoptarii Codului penal din 1968, dupa cum nu mai
sunt in vigoare nici in prezent. In consecinta, exceptia de
neconstitutionalitate este, sub acest aspect, lipsita de obiect, deci
inadmisibila.
In ceea ce priveste critica referitoare la interzicerea aplicarii
circumstantelor atenuante, aceasta, de asemenea, nu poate fi primita, fiindca
dispozitiile cuprinse in art. 23 din Legea nr. 178/1934, care interzic
aplicarea circumstantelor atenuante cand acestea exista in cauza, fiind
contrare dispozitiilor Codului penal din 1968, in vigoare si in prezent, au
fost abrogate prin Legea nr. 30/1968 pentru punerea in aplicare a Codului penal
din 21 iunie 1968. Potrivit art. 1 din aceasta lege, pe data intrarii in
vigoare a Codului penal se abroga, pe langa Codul penal din 1936, si Codul
justitiei militare din 1937, "legile speciale si dispozitiile penale din
legi speciale, contrare prevederilor Codului penal", printre acestea
numarandu-se si dispozitia "fara a se putea acorda circumstante
atenuante" din art. 23 al Legii nr. 178/1934. Asadar, exceptia de
neconstitutionalitate este, si sub acest aspect, lipsita de obiect si urmeaza
sa fie respinsa ca fiind inadmisibila.
De altfel, cu privire la constitutionalitatea Legii nr. 178/1934 Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 225 din 7 decembrie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 21 februarie
2000, precum si prin Decizia nr. 75 din 25 aprilie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 389 din 21 august 2000. Prin aceste decizii
Curtea Constitutionala a respins exceptiile de neconstitutionalitate,
constatand ca dispozitiile Legii nr. 178/1934 sunt constitutionale. Curtea a
retinut ca indeplinirea conditiilor formale de validitate a Legii nr. 178/1934
trebuie raportata la reglementarile constitutionale si legale din momentul
adoptarii legii. Pe de alta parte, s-a retinut ca acest act normativ nu
contrazice prevederile si principiile constitutionale, astfel incat Legea nr.
178/1934, desi anterioara Constitutiei din 1991, este in vigoare.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si 25 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 23 pct. 2 din Legea nr. 178/1934 pentru reglementarea contractului de
consignatie, exceptie ridicata de Razvan Gheorghe Stoicovici in Dosarul nr.
250/1999 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 21 septembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu