DECIZIE Nr. 16 din 8 martie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 126 din 23 mai 1994

Vasile Gionea - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Muraru - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Alexandru Grigorie - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent.
Pe rol, pronuntarea asupra recursului formulat de Ministerul Public
impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 50 din 29 septembrie 1993.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 22 februarie 1994, in prezenta
reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea de la
acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a aminat
pronuntarea pentru data de 8 martie 1994.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Inculpatul Bogatu Gheorghe a invocat, in dosarul nr. 5103/1992 al
Judecatoriei Tulcea, exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 224
din Codul penal, sustinind ca, potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie,
legile si toate celelalte acte normative raman in vigoare numai in masura in care
nu contravin Constitutiei si ca, intrucat art. 135 alin. (2) din Constitutie
recunoaste numai doua forme de proprietate - publica si privata -, prevederile
din Codul penal, in baza carora a fost trimis in judecata, sunt
neconstitutionale.
Prin Decizia nr. 50 din 29 septembrie 1993, Curtea a admis exceptia de
neconstitutionalitate, constatand ca art. 224 din Codul penal a fost abrogat
partial potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie si, in consecinta, urmeaza
a se aplica numai cu privire la bunurile prevazute de art. 135 alin. (4) din
Constitutie, bunuri care formeaza obiectul exclusiv al proprietatii publice.
Impotriva acestei decizii Ministerul Public a declarat recurs, aratand, in
esenta:
1. Curtea nu este competenta sa se pronunte asupra exceptiilor de
neconstitutionalitate care privesc legi anterioare intrarii in vigoare a
Constitutiei;
2. Pe fond, se apreciaza ca in mod gresit s-a dispus abrogarea partiala a
unor dispozitii din Codul penal referitoare la avutul obstesc. In sustinerea acestui
motiv se invoca urmatoarele argumente:
- limitarea bunurilor ce fac obiectul exclusiv al proprietatii publice,
numai la cele prevazute in art. 135 alin. (4) din Constitutie este gresita,
deoarece mai sunt si alte bunuri stabilite prin legi sau care urmeaza sa se
stabileasca prin alte legi si care, avand acelasi regim juridic, nu pot fi
caracterizate ca facand parte din proprietatea privata;
- Curtea poate sa hotarasca asupra neconstitutionalitatii legilor si nu sa
pronunte abrogarea acestora, care este de competenta Parlamentului;
- Curtea, in decizia atacata, se intemeiaza pe Decizia Plenului Curtii
Constitutionale nr. 1 din 7 septembrie 1993, ceea ce nu este justificat,
deoarece in acest fel judecata in alte spete devine inutila.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare, decizia atacata, motivele de recurs, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile recurentului - Ministerul Public
- sustinute in sedinta publica din 22 februarie 1994, precum si dispozitiile
legale atacate ca neconstitutionale, raportate la prevederile Constitutiei, ale
Legii nr. 47/1992, ale Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, retine urmatoarele:
Primul motiv de recurs, care vizeaza necompetenta Curtii Constitutionale de
a se pronunta asupra exceptiei de neconstitutionalitate invocate, urmeaza a fi
inlaturat ca nefondat. In legatura cu acest motiv s-a statuat constant prin
deciziile Curtii ca daca instanta de judecata nu a retinut ca un text de lege este
abrogat potrivit art. 150 alin. (1) din Constitutie, sesizand Curtea cu
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, aceasta este obligata sa se
pronunte in virtutea dreptului constitutional al cetatenilor de a invoca
neconstitutionalitatea unui text pe care instanta intelege sa-l aplice.
Competenta Curtii de a se pronunta asupra legilor anterioare Constitutiei
rezulta, fara echivoc, si din dispozitiile art. 26 alin. (3) din Legea nr.
47/1992 care, prin ipoteza, sunt aplicabile exclusiv legilor anterioare
Constitutiei.
Nici cel de-al doilea motiv de recurs, care vizeaza solutia de fond
criticata sub aspectul constatarii abrogarii partiale a unor dispozitii din
Codul penal referitoare la avutul obstesc, nu este fondat. Justificarea acestui
motiv de recurs, in sensul ca s-ar fi facut o limitare a bunurilor ce fac
obiectul exclusiv al proprietatii publice numai la cele prevazute in art. 135
din Constitutie, nu poate fi retinuta, deoarece este evident ca decizia atacata
nu se rezuma numai la bunurile enumerate de art. 135 alin. (4) din Constitutie,
ci se refera la bunurile prevazute in art. 135 alin. (4), adica si "alte
bunuri stabilite prin lege".
Totodata, nu poate fi retinuta nici sustinerea conform careia Curtea nu
poate constata abrogarea unei legi anterioare Constitutiei. Potrivit art. 150
alin. (1) din Constitutie, aceste legi raman in vigoare in masura in care nu
contravin Constitutiei. Rezulta ca, prin natura sa, contrarietatea unei legi
anterioare Constitutiei cu prevederile acesteia are drept consecinta abrogarea.
Cu alte cuvinte, neconstitutionalitatea este cauza abrogarii. In cazul legilor
anterioare Constitutiei, neconstitutionalitatea are un caracter specific,
intrucat cauza sa este posterioara legii, constand in schimbarea temeiului legitimitatii
sale constitutionale. In aceste conditii, controlul constitutionalitatii unei
legi preconstitutionale care are ca rezultat constatarea contrarietatii
acesteia cu prevederile Constitutiei nu duce la declararea legii ca
neconstitutionala - o lege putand fi apreciata numai in functie de regimul
constitutional sub imperiul caruia a fost adoptata -, ci la constatarea
abrogarii, solutie ce constituie consecinta constitutionala prevazuta de art.
150 alin. (1) a unei asemenea contrarietati.
In sfarsit, nu poate fi retinuta nici critica adusa deciziei de fond in
sensul ca se intemeiaza pe Decizia Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1993 -
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 232 din 27 septembrie
1993 - in considerarea faptului ca astfel este inutila judecata in alte spete.
Potrivit art. 29 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, aceasta nu statueaza decat asupra problemelor de drept.
Spre a se evita solutii contradictorii, art. 26 din regulament permite
completului ce doreste sa se abata de la practica Curtii sa sesizeze plenul
spre a se pronunta asupra interpretarii ce urmeaza a fi data in viitor. Decizia
plenului este obligatorie doar pentru completele de judecata, astfel incat prin
aceasta decizie nu se solutioneaza o exceptie de neconstitutionalitate
concreta. De aceea ea nu are drept consecinta inutilitatea judecarii
exceptiilor, in cadrul carora s-ar putea ridica noi probleme si noi
interpretari posibile care ar putea determina reluarea procedurii necesare in
vederea asigurarii consecventei practicii constitutionale.
Intrucat prin ramanerea definitiva a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 33
din 26 mai 1993, ca urmare a respingerii recursului declarat in cauza, prin
Decizia Curtii Constitutionale nr. 63 din 4 noiembrie 1993 s-a constatat ca
art. 224 din Codul penal a fost definitiv si obligatoriu abrogat partial, in
prezent, atat exceptia de neconstitutionalitate cu privire la art. 224 din
Codul penal ridicata de Bogatu Gheorghe in fata Judecatoriei Tulcea, cat si
recursul Ministerului Public declarat impotriva Deciziei Curtii Constitutionale
nr. 50 din 29 septembrie 1993, sunt lipsite de obiect.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c), art. 145 alin. (2) si
art. 150 alin. (1) din Constitutie, al art. 1, art. 3, art. 13 alin. (1) lit.
A.c), art. 25 si art. 26 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca, potrivit Deciziei Curtii Constitutionale nr. 33 din 26 mai
1993, ramasa definitiva, art. 224 din Codul penal este abrogat partial, conform
art. 150 alin. (1) din Constitutie, si, in consecinta, urmeaza sa se aplice
numai cu privire la bunurile prevazute in art. 135 alin. (4) din Constitutie,
bunuri care fac obiectul exclusiv al proprietatii publice si, prin urmare,
Respinge ca lipsite de obiect exceptia de neconstitutionalitate cu privire
la art. 224 din Codul penal ridicata de Bogatu Gheorghe, in dosarul nr.
5103/1992 al Judecatoriei Tulcea, precum si recursul Ministerului Public
declarat impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 50 din 29 septembrie
1993.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 8 martie 1993.
Prezenta decizie se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Florentina Geangu