DECIZIE Nr. 159 din 22 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 437 din 19 iunie 2003

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Emil Stratulat si Liliana
Stratulat in Dosarul nr. 7.371/2002 al Tribunalului Sibiu.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 451C/2002 si nr.
528C/2002, avand in vedere ca obiectul exceptiei de neconstitutionalitate este
identic cu cel al cauzei mentionate.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public considera ca sunt indeplinite conditiile
legale pentru conexare.
Curtea, in temeiul prevederilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata,
si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedura civila, dispune conexarea
dosarelor nr. 451C/2002 si nr. 528C/2002 la Dosarul nr. 450C/2002, care este
primul inregistrat.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei, aratand ca asupra constitutionalitatii textelor legale criticate
Curtea s-a pronuntat prin deciziile nr. 191/2002, nr. 71/2002 si nr. 73/2003,
statuand ca acestea sunt constitutionale. Precizeaza ca nu au intervenit
elemente noi de natura a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 11 noiembrie 2002 si din 3 decembrie 2002, pronuntate
in dosarele nr. 7.371/2002, nr. 7.372/2002 si nr. 6.794/2002, Tribunalul Sibiu
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 46 alin. (1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie
1945 - 22 decembrie 1989, exceptie ridicata de Emil Stratulat, Liliana
Stratulat, Elisabeta Huditean, Dan Huditean si Marius Gheorghe Gligor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca textele
criticate contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie. In opinia
autorilor exceptiei "vanzarea-cumpararea unor imobile, initial valabila in
baza Legii nr. 112/1995, este declarata retroactiv nevalabila, ceea ce inseamna
ca Legea nr. 10/2001 se aplica si unor situatii legal constituite pe baza unor
legi anterioare".
Tribunalul Sibiu apreciaza ca dispozitiile legale atacate nu contravin
prevederilor constitutionale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De asemenea,
in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al institutiei
Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, apreciaza ca
dispozitiile criticate care fac obiectul exceptiei nu incalca principiul
neretroactivitatii. Alin. (1) al art. 46 nu face decat sa intareasca validitatea
unor acte anterioare Legii nr. 10/2001, incheiate cu respectarea legilor in
vigoare la acea data. De asemenea, se arata ca prin alin. (2) al aceluiasi
articol se asigura stabilitatea raporturilor juridice, fara a aduce elemente de
noutate. In ceea ce priveste alin. (4) al art. 46, se arata ca acest alineat nu
face decat sa constate nulitatea absoluta a unor acte, dar ca aceasta nulitate
nu opereaza in temeiul Legii nr. 10/2001, ci ca urmare a nerespectarii unor
dispozitii imperative ale legilor in vigoare la data incheierii acelor acte. In
concluzie se apreciaza ca dispozitiile legale criticate de autorii exceptiei
sunt constitutionale.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile alin. (1) si cele ale alin. (4) ale art.
46 reprezinta o consacrare a principiului neretroactivitatii legii, in sensul
ca incheierea actelor juridice si regimul juridic al nulitatii acestora sunt
reglementate de legea in vigoare la momentul incheierii lor. In ceea ce
priveste alin. (2) al art. 46, se arata ca ipoteza este aceea a actului de
instrainare a bunului altuia, considerandu-se ca aceste dispozitii reprezinta o
aplicare a principiului constitutional al ocrotirii proprietatii private si al
bunei-credinte a celui care a devenit proprietar al imobilului.
In concluzie, se apreciaza ca dispozitiile art. 46 alin. (1), (2) si (4)
din Legea nr. 10/2001 sunt constitutionale, iar exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
Avocatul Poporului arata ca in ce priveste dispozitiile alin. (1) si (4) al
art. 46 acestea reprezinta o consacrare a principiului tempus regit actum. Sub
acest aspect Curtea Constitutionala a statuat in mod constant in jurisprudenta
sa ca nu intra in competenta Curtii controlul aplicarii dispozitiilor unor legi
sub raportul actiunii lor in timp, ci numai constatarea daca sub aspectul
retroactivitatii aceste dispozitii sunt in concordanta cu Constitutia.
In concluzie, apreciaza ca dispozitiile legale criticate sunt
constitutionale.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea
nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 46 alin.
(1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile
preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75 din 14 februarie 2001, text
de lege care are urmatorul continut:
- Art. 46 alin. (1), (2) si (4): "(1) Actele juridice de instrainare,
inclusiv cele facute in cadrul procesului de privatizare, avand ca obiect
imobile care cad sub incidenta prevederilor prezentei legi, sunt valabile daca
au fost incheiate cu respectarea legilor in vigoare la data instrainarii.
(2) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele facute in cadrul
procesului de privatizare, avand ca obiect imobile preluate fara titlu valabil,
sunt lovite de nulitate absoluta, in afara de cazul in care actul a fost
incheiat cu buna-credinta.
[...]
(4) Actele juridice de instrainare, inclusiv cele intocmite in cadrul
procesului de privatizare, avand ca obiect imobile preluate cu titlu valabil,
sunt lovite de nulitate absoluta daca au fost incheiate cu incalcarea
dispozitiilor imperative ale legilor in vigoare la data instrainarii."
Textul constitutional invocat de autorii exceptiei ca fiind incalcat este
cel al art. 15 alin. (2).
Examinand criticile de neconstitutionalitate referitoare la incalcarea
prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora: "Legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile",
Curtea constata ca acestea sunt neintemeiate, urmand a fi respinse.
In realitate, autorii exceptiei solicita Curtii sa se pronunte asupra
aplicarii in timp a prevederilor legale considerate de acestia ca fiind
neconstitutionale. Or, sub acest aspect, jurisprudenta Curtii Constitutionale a
statuat in mod constant ca nu intra in competenta Curtii controlul aplicarii
dispozitiilor unei legi sub raportul actiunii lor in timp, ci numai constatarea
daca, sub aspectul retroactivitatii, aceste dispozitii sunt in concordanta cu
Constitutia. In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 283 din 1 iulie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169 din 24 iulie
1997, si Decizia nr. 171 din 2 noiembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 603 din 9 decembrie 1999.
Art. 46 alin. (1) din lege, recunoscand validitatea actelor juridice de
instrainare incheiate cu respectarea legilor in vigoare la acea data, consacra
riguros, in materia ce face obiectul reglementarii, principiul tempus regit
actum.
De altfel, asupra constitutionalitatii art. 46 alin. (1) din Legea nr.
10/2001, raportat la art. 15 alin. (2) din Constitutie, Curtea s-a pronuntat
prin Decizia nr. 55 din 19 februarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 232 din 8 aprilie 2002, statuand ca acest text este
constitutional.
Solutia pronuntata in aceasta decizie este valabila si in aceasta cauza,
neintervenind elemente noi de natura a determina o reconsiderare a
jurisprudentei Curtii.
Cat priveste alin. (2) al art. 46, solutia legislativa consacrata prin
acest text nu aduce nimic nou si, drept urmare, nu se poate considera ca acest
text de lege produce efecte retroactive prin incalcarea principiului
neretroactivitatii.
Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat asupra constitutionalitatii art.
46 alin. (2) din Legea nr. 10/2001 prin Decizia nr. 191 din 25 iunie 2002,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 567 din 1 august
2002. In aceasta decizie Curtea, aplicand principiul ocrotirii bunei-credinte
si pe cel al aparentei de drept, a decis ca acest text este constitutional, dat
fiind ca solutia pe care o consacra nu are nimic novator si, prin urmare, nu
poate fi socotit retroactiv.
Atat solutia, cat si considerentele din aceasta decizie sunt valabile si in
prezenta cauza, neintervenind elemente noi de natura a determina o
reconsiderare a jurisprudentei Curtii.
Cat priveste art. 46 alin. (4), Curtea constata ca acest text de lege nu
are un caracter novator fata de reglementarea preexistenta, cauza de nulitate
existand inca de la incheierea actului. Pentru a exista retroactivitate ar trebui
ca intre cele doua prevederi sa fie o deosebire, iar noua reglementare sa se
aplice situatiilor juridice anterioare intrarii sale in vigoare. Dar cum in
acest caz sanctiunea care intervine este aceeasi atat la momentul incheierii
actului, cat si in cazul noii legi, se observa ca exista o continuitate care
exclude, prin ipoteza, retroactivitatea.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), precum si al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin.
(1), (2) si (4) din Legea nr. 10/2001, exceptie ridicata de Emil Stratulat,
Liliana Stratulat, Elisabeta Huditean, Dan Huditean si Marius Gheorghe Gligor
in dosarele nr. 7.371/2002, nr. 7.372/2002 si nr. 6.794/2002 ale Tribunalului
Sibiu.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 aprilie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Maria Bratu