Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 158 din 14 octombrie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 2 din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 64 din 14 februarie 2000


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Iuliana Nedelcu        - procuror
    Marioara Prodan        - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 2 din Codul de procedura penala, ridicata de Dumitru Debecan in Dosarul nr. 7.032/1998 al Judecatoriei Medgidia.
    La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind inadmisibila, intrucat autorul exceptiei nu a indicat textele constitutionale considerate a fi incalcate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 7 iunie 1999 Judecatoria Medgidia a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Dumitru Debecan, prin aparator, in Dosarul nr. 7.032/1998. Obiectul procesului penal, in care a fost ridicata exceptia de neconstitutionalitate, il constituie tragerea la raspundere penala a lui Dumitru Debecan pentru savarsirea infractiunii de furt calificat, prevazuta la art. 208 alin. 1 si la art. 209 lit. g) si i), cu aplicarea art. 41 alin. 2 din Codul penal, fapta comisa in paguba partii vatamate "Consumcoop" Cobadin, care nu a depus plangere impotriva autorului.
    In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile art. 2 din Codul de procedura penala sunt neconstitutionale, intrucat, pe baza principiului oficialitatii procesului penal, inscris in acest text, "autorizarea statului de a dispune peste vointa proprietarului, sanctionand astfel pe cel impotriva caruia nu se plange, este contrara Constitutiei".
    Exprimandu-si opinia, instanta considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat dispozitiile art. 2 din Codul de procedura penala nu contravin Constitutiei. Potrivit prevederilor art. 130 din Constitutie, in activitatea judiciara Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor, atributie care impune indeplinirea din oficiu a actelor necesare desfasurarii procesului penal, cu exceptia cazurilor expres prevazute de lege.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor apreciaza in punctul sau de vedere ca exceptia vizeaza doar dispozitiile alin. 2 al art. 2 din Codul de procedura penala, care consacra principiul oficialitatii. In continuare se considera ca, intrucat autorul exceptiei nu a invocat nici o norma constitutionala incalcata de textul de lege criticat, iar Curtea Constitutionala "nu i se va putea substitui in determinarea motivelor de neconstitutionalitate", exceptia este inadmisibila.
    In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca exceptia ridicata este neintemeiata, deoarece ambele principii inscrise in art. 2 din Codul de procedura penala, respectiv principiul legalitatii si cel al oficialitatii procesului penal, sunt conforme cu normele si principiile constitutionale, "iar respectarea acestora constituie garantia protectiei unor drepturi constitutionale". Se mai arata ca principiul oficialitatii asigura si indeplinirea rolului Ministerului Public in activitatea judiciara, rol prevazut in art. 130 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia "In activitatea judiciara, Ministerul Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor".
    Presedintele Senatului nu a transmis punctul sau de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, in realitate, numai dispozitiile alin. 2 al art. 2 din Codul de procedura penala, deoarece autorul exceptiei critica principiul oficialitatii procesului penal, inscris in acest text. Alin. 1 al art. 2 din acelasi cod consacra principiul legalitatii, care nu este supus criticii de neconstitutionalitate.
    Dispozitiile art. 2 alin. 2 din Codul de procedura penala au urmatorul cuprins: "Actele necesare desfasurarii procesului penal se indeplinesc din oficiu, afara de cazul cand prin lege se dispune altfel."
    Autorul exceptiei nu a indicat, cu ocazia ridicarii exceptiei in fata instantei judecatoresti, nici un text sau principiu constitutional care ar fi infrant prin dispozitia legala criticata si nu motiveaza pentru ce anume aceasta este neconstitutionala, aratand doar ca principiul oficialitatii procesului penal incalca vointa proprietarului lezat prin savarsirea unei infractiuni contra patrimoniului si indreptateste statul sa sanctioneze si persoana impotriva careia nu exista plangerea penala a persoanei vatamate. Rezulta insa din aceasta "motivare" ca autorul exceptiei considera ca ar fi fost incalcat dreptul proprietarului bunului sustras de a cere sau nu tragerea la raspundere penala a autorului sustragerii.
    In notele scrise, depuse la dosarul Curtii Constitutionale, autorul exceptiei apreciaza ca principiul oficialitatii contravine dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 23 referitoare la libertatea individuala, in art. 26 referitoare la viata intima, familiala si privata si in art. 41 referitoare la protectia proprietatii private. Aceasta sustinere nu respecta insa dispozitiile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora "Sesizarile trebuie facute in forma scrisa si motivate". Conform dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, "Curtea Constitutionala hotaraste asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor". Rezulta, chiar din norma constitutionala, ca motivarea exceptiei cu indicarea prevederilor constitutionale incalcate prin textul de lege criticat, precum si a substantei contrarietatii trebuie facuta anterior sesizarii Curtii, si anume in momentul ridicarii exceptiei de neconstitutionalitate in fata instantei de judecata. Curtea Constitutionala este competenta sa se pronunte numai in limitele sesizarii. Or, din motivarea exceptiei de neconstitutionalitate rezulta ca, in opinia autorului acesteia, prin textul de lege criticat au fost incalcate prevederile art. 41 din Constitutie referitoare la protectia proprietatii private.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata in raport cu aceste prevederi constitutionale, Curtea constata ca aceasta este neintemeiata si sub acest aspect. Potrivit definitiei date in art. 17 alin. 1 din Codul penal, "Infractiunea este fapta care prezinta pericol social, savarsita cu vinovatie si prevazuta de legea penala". Existenta pericolului social impune masuri adecvate de aparare a societatii, a intereselor generale, a ordinii de drept, sens in care autoritatile statului, abilitate de lege, trebuie sa actioneze, indiferent daca persoana fizica sau juridica lezata prin fapta concreta o solicita sau nu.
    Conform art. 51 din Constitutie, "Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie". Tot legea fundamentala prevede la art. 125 alin. (3): "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite prin lege." Principiul legalitatii procesului penal, inscris in art. 2 alin. 1 din Codul de procedura penala, este conform acestor dispozitii constitutionale, iar principiul oficialitatii, inscris in alin. 2 al aceluiasi articol, este o cerinta si o continuare fireasca a celui dintai.
    Legiuitorul roman a optat pentru regula generala de urmarire, judecare si sanctionare din oficiu a infractiunilor, ca fapte antisociale. Este dreptul constitutional al legiuitorului de a stabili si anumite exceptii de la aceasta regula generala. Astfel, s-a prevazut ca in anumite cazuri, datorita caracterului si continutului concret al faptelor, statutului special al autorului faptei ori al persoanei vatamate sau relatiilor speciale dintre faptuitor si persoana lezata, punerea in miscare a actiunii penale sa fie conditionata de existenta plangerii prealabile a persoanei vatamate. Generalizarea acestei conditionari ar impiedica insa, in mod evident, protectia eficienta a societatii, a intereselor generale fata de faptele care prezinta pericol social, prevazute de legea penala.
    Curtea constata, de asemenea, ca nu poate fi primita nici sustinerea referitoare la incalcarea prin textul de lege criticat a principiului disponibilitatii, principiu de baza al procesului civil, deoarece acesta nu este un principiu constitutional, ci priveste doar judecarea actiunilor civile. Legea penala si cea procesual penala consacra principiul oficialitatii, apreciind ca valori sociale importante pot fi mai eficient ocrotite prin interventia directa a statului si prin indeplinirea din oficiu a actelor necesare desfasurarii procesului penal. De asemenea, nu se poate sustine ca protectia constitutionala a proprietatii private este lezata prin indeplinirea din oficiu a actelor necesare derularii procesului penal. Dimpotriva, urmarirea penala din oficiu a infractiunilor contra patrimoniului asigura o protectie mai energica a proprietatii, fiind deci chiar in interesul proprietarului.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. 2 din Codul de procedura penala, ridicata de Dumitru Debecan in Dosarul nr. 7.032/1998 al Judecatoriei Medgidia.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 14 octombrie 1999.

           PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Marioara Prodan



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 158/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 158 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 158/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu