Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1567 din 19 noiembrie 2009

referitoare la respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 21 din 12 ianuarie 2010



Ioan Vida                       - presedinte

Nicolae Cochinescu       - judecator

Aspazia Cojocaru           - judecator

Acsinte Gaspar               - judecator

Petre Lazaroiu                - judecator

Ion Predescu                   - judecator

Puskas Valentin Zoltan   - judecator

Tudorel Toader               - judecator

Augustin Zegrean           - judecator

Carmen-Catalina Gliga   - procuror

Valentina Barbateanu     - magistrat-asistent

 

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (1) lit. a) si b) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, exceptie ridicata de Consiliul Local al Comunei Belciugatele in Dosarul nr. 92/116/2009 (numar in format vechi 129/C/2009) al Tribunalului Calarasi - Sectia civila si care face obiectul Dosarului nr. 2.394D/2009 al Curtii Constitutionale.

La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita. Magistratul-asistent invedereaza Curtii ca domnul Mihai Gurlui, in calitate de reprezentant al Consiliului Local al Comunei Belciugatele, a solicitat un nou termen de judecata, in vederea citarii legale a tuturor partilor, sustinand ca procedura de citare a fost viciata intrucat in componenta comunei Belciugatele nu intra satul Valea Iazurilor, localitate mentionata pe citatie.

Avand cuvantul cu privire la aceasta cerere, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea acesteia ca neintemeiata.

Deliberand, Curtea respinge cererea, apreciind ca procedura de citare a fost legal indeplinita.

Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 2.494D/2009 si nr. 2.495D/2009 avand ca obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 55 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, ridicata de Consiliul Local al Comunei Porumbesti si de Consiliul Local al Comunei Sanislau in dosarele nr. 932/83/2009 si nr. 769/83/2009 ale Tribunalului Satu Mare - Sectia comerciala si contencios administrativ.

La apelul nominal se constata lipsa partilor exceptiei de neconstitutionalitate, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.

Curtea, observand identitatea partiala de obiect a acestor dosare, din oficiu, pune in discutie conexarea acestora.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea.

Curtea, in temeiul art. 14 si al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, raportate la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 2.494D/2009 si nr. 2.495D/2009 la Dosarul nr. 2.394D/2009, care a fost primul inregistrat.

Cauza fiind in stare de judecata, presedintele acorda cuvantul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, precizand ca, prin textele de lege criticate, legiuitorul a prevazut o sanctiune pentru o situatie de inactivitate prezumata, care nu contravine normelor constitutionale invocate in motivarea exceptiei.

CURTEA,

avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:

Prin incheierile din 14 aprilie 2009 si 30 aprilie 2009, pronuntate in Dosarul nr. 92/116/2009 (numar in format vechi 129/C/2009) al Tribunalului Calarasi - Sectia civila si in dosarele nr. 932/83/2009 si nr. 769/83/2009 ale Tribunalului Satu Mare - Sectia comerciala si contencios administrativ, Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 55 alin. (1) lit. a) si b) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, respectiv art. 55 alin. (1) lit. a) si alin. (2) din aceeasi lege.

Exceptiile au fost ridicate de Consiliul Local al Comunei Belciugatele, Consiliul Local al Comunei Porumbesti si de Consiliul Local al Comunei Sanislau in cauze avand ca obiect dizolvarea acestor consilii locale.

In motivarea exceptiilor de neconstitutionalitate se sustine, mai intai, ca textele de lege criticate contravin dispozitiilor art. 120 alin. (1) din Constitutie care consacra principiul autonomiei locale, intrucat consiliul local, ca autoritate locala deliberativa, este singurul in masura sa aprecieze daca si cand sa se intruneasca in sedinte, in functie de necesitatile si interesele comunitatii locale.

Se mai arata ca dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale deoarece aduc atingere egalitatii cetatenilor, intrucat dizolvarea de drept a consiliului local afecteaza mandatul fiecarui consilier local ales prin vot universal, in schimb, primarul si secretarul unitatii administrativ-teritoriale au tratament privilegiat, dandu-li-se posibilitatea sa sesizeze instanta de contencios administrativ cu privire la cazul prevazut de art. 55 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 215/2001.

Se mai sustine ca prevederile art. 55 alin. (2) incalca dreptul consilierilor locali de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor lor legitime. Se precizeaza ca instanta poate aprecia ca are doar un rol constatator pe situatia de fapt privind neintrunirea consiliului local timp de doua luni consecutiv, fara a verifica si contextul legal general al functionarii administratiei publice locale. In plus, in opinia autorilor exceptiei, se aduce o atingere dreptului la un proces echitabil, prin instituirea caracterului definitiv al solutiei pronuntate de instanta.

Tribunalul Calarasi - Sectia civila si Tribunalul Satu Mare - Sectia comerciala si contencios administrativ apreciaza ca textele de lege criticate sunt constitutionale.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Precizeaza, in acest sens, ca dispozitiile legale criticate sunt menite sa transpuna cerintele democratiei, legiuitorul fiind cel care stabileste limitele in care consiliul local poate functiona.

Avocatul Poporului, prin punctele de vedere comunicate, considera ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinand actele de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor si concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art. 55 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 123 din 20 februarie 2007, cu modificarile si completarile ulterioare, care au urmatoarea redactare:

- Art. 55. - "(1) Consiliul local se dizolva de drept sau prin referendum local. Consiliul local se dizolva de drept:

a) in cazul in care acesta nu se intruneste timp de doua luni consecutiv;

b) in cazul in care nu a adoptat in 3 sedinte ordinare consecutive nicio hotarare (...).

(2) Primarul, viceprimarul, secretarul unitatii administrativ-teritoriale sau orice alta persoana interesata sesizeaza instanta de contencios administrativ cu privire la cazurile prevazute la alin. (1). Instanta analizeaza situatia de fapt si se pronunta cu privire la dizolvarea consiliului local. Hotararea instantei este definitiva si se comunica prefectului".

In opinia autorului exceptiei, dispozitiile de lege criticate aduc atingere urmatoarelor prevederi din Legea fundamentala: art. 16 alin. (1) si (2) care consacra egalitatea in drepturi, fara privilegii si fara discriminari, art. 21 care garanteaza accesul liber la justitie si dreptul la un proces echitabil, art. 120 care instituie principiile de baza ale organizarii administratiei publice locale si art. 121 alin. (2) privind consiliile locale si primarii.

Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea observa ca textul de lege care enumera conditiile in care consiliile locale se dizolva de drept reprezinta o concretizare a dispozitiilor art. 121 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora consiliile locale si primarii functioneaza, in conditiile legii, ca autoritati administrative autonome si rezolva treburile publice din comune si din orase. De aceea, activitatea consiliilor locale trebuie sa se circumscrie regulilor pe care legiuitorul le-a edictat in vederea crearii cadrului legal de functionare a acestora. Curtea Constitutionala constata ca principiul autonomiei locale, consacrat la nivel constitutional prin dispozitiile art. 120 alin. (1), nu justifica existenta unei autonomii de decizie in afara acestui cadru legal, a carui respectare este obligatorie.

In ceea ce priveste critica referitoare la incalcarea principiului egalitatii, Curtea constata ca nu este intemeiata, deoarece autorii exceptiei au in vedere situatii care nu pot fi comparate, anume situatia consilierilor locali, care isi pierd acest statut ca urmare a dizolvarii consiliului local, si situatia in care se afla primarul si secretarul unitatii administrativ-teritoriale care au posibilitatea, conferita prin lege, de a sesiza instanta de contencios administrativ in vederea constatarii dizolvarii de drept a consiliului local. Or, este o regula fundamentala a logicii formale aceea potrivit careia poate fi comparat numai ceea ce este comparabil, in sensul ca termenii unei comparatii trebuie sa apartina aceleiasi categorii. De aceea, o eventuala verificare a respectarii egalitatii de tratament juridic se poate face numai cu privire la subiecte care se afla in situatii comparabile. De altfel, plecand de la aceasta observatie, Curtea Constitutionala a statuat, prin Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie 1994, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 69 din 16 martie 1994, ca principiul egalitatii in fata legii presupune instituirea unui tratament egal pentru situatii care, in functie de scopul urmarit, nu sunt diferite. De aceea, el nu exclude ci, dimpotriva, presupune solutii diferite pentru situatii diferite.

Prin aceeasi decizie, Plenul Curtii Constitutionale a retinut ca accesul liber la justitie nu inseamna ca, in toate cauzele, trebuie sa fie asigurat accesul la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac prevazute de lege, deoarece competenta si procedura de judecata sunt stabilite de legiuitor, iar acesta, asigurand posibilitatea de a ajunge in fata instantelor judecatoresti in conditii de egalitate, poate stabili reguli deosebite. Din aceasta perspectiva, Curtea constata ca, in ceea ce priveste exceptia de fata, nu se poate sustine incalcarea dreptului la un proces echitabil, atata vreme cat asupra dizolvarii consiliului local se pronunta o instanta de judecata, formata din judecatori independenti si impartiali, in conditii de publicitate si contradictorialitate, pe baza probelor si a oricaror aparari pe care partile sunt libere sa le prezinte. Asadar, accesul la justitie al consilierilor locali este neingradit, ei avand posibilitatea de a-si apara interesele in cadrul procesului.

Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 55 alin. (1) lit. a) si b) si alin. (2) din Legea administratiei publice locale nr. 215/2001, exceptie ridicata de Consiliul Local al Comunei Belciugatele in Dosarul nr. 92/116/2009 (numar in format vechi 129/C/2009) al Tribunalului Calarasi - Sectia civila si de Consiliul Local al Comunei Porumbesti si de Consiliul Local al Comunei Sanislau in dosarele nr. 932/83/2009 si, respectiv, nr. 769/83/2009 ale Tribunalului Satu Mare - Sectia comerciala si contencios administrativ.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata in sedinta publica din data de 19 noiembrie 2009.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Valentina Barbateanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1567/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1567 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1567/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu