DECIZIE Nr. 155 din 12 octombrie 1999
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin.
(2) si (3), art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (5) si ale art. 12 alin. (2) din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 600 din 8 decembrie 1999
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 8 alin. (2) si (3), art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (5) si
ale art. 12 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu
modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Ioan Jinga, Eugenia Ciurea,
Elvira Eleonora Lazar, Ana Saftu, Eugenia Constantin, Maria Pascalau, Viorel
Constantin, Iulian Constantin, Nicolae Constantin si Livia-Maria Constantin in
Dosarul nr. 1.099/1998 al Tribunalului Brasov.
La apelul nominal raspunde prezent Corneliu-Alexandru Tanco, mandatarul
autorilor exceptiei, constatandu-se lipsa lui Gheorghe Jinga si a Prefecturii
Judetului Brasov - Comisia judeteana de aplicare a Legii fondului funciar nr.
18/1991, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, mandatarul autorilor exceptiei de
neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, aratand ca prevederile art.
8 alin. (2) si (3), art. 9 alin. (1), art. 10 alin. (5) si ale art. 12 alin.
(2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 incalca prevederile Constitutiei,
deoarece impun limite ale suprafetei de teren mostenite si conditii temporale
ce vin in contradictie cu dreptul de proprietate recunoscut prin inscrierile
din cartea funciara, care reprezinta sistemul de publicitate recunoscut oficial
in Ardeal.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, aratand
ca motivele invocate in sustinerea acesteia privesc fondul cauzei. Arata, de
asemenea, ca, in legatura cu constitutionalitatea art. 8 din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr.
127/1996, care isi mentine valabilitatea, iar cu referire la art. 9 alin. (1),
introdus prin Legea nr. 169/1997, apreciaza ca acest text largeste drepturile
fostilor proprietari la 50 ha si, deci, nu contravine art. 41 din Constitutie.
Se sustine ca art. 12 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 nu
contravine nici unei dispozitii constitutionale, iar exceptia privind art. 10
alin. (5) din aceeasi lege a ramas fara obiect ca urmare a modificarii textului
prin Legea nr. 169/1997.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 10 decembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr.
1.099/1998, Tribunalul Brasov a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 alin. (2) si (3), art. 9 alin. (1),
art. 10 alin. (5) si ale art. 12 alin. (2) din Legea fondului funciar nr.
18/1991, republicata, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Ioan
Jinga, Eugenia Ciurea, Elvira Eleonora Lazar, Ana Saftu, Eugenia Constantin,
Maria Pascalau, Viorel Constantin, Iulian Constantin, Nicolae Constantin si
Livia-Maria Constantin. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se
arata ca prevederile art. 8 alin. (2) si (3), art. 9 alin. (1), art. 10 alin.
(5) si ale art. 12 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 incalca
dispozitiile constitutionale ale art. 42, care consacra garantarea dreptului de
mostenire, ale art. 51, care prevede obligativitatea respectarii Constitutiei,
a suprematiei sale si a legilor, precum si ale art. 16 alin. (1), care proclama
egalitatea in drepturi a cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice,
fara privilegii si fara discriminari. Critica de neconstitutionalitate a
textelor mentionate se intemeiaza, in esenta, pe faptul ca prin dispozitiile
respective se impun restrictii mostenitorilor, in sensul restrangerii dreptului
acestora la mostenire in cazul in care persoana fizica pe care o mostenesc avea
peste 10 ha de teren in proprietate, si se impune termen pentru obtinerea
mostenirii, desi garantarea dreptului la mostenire prin Constitutie este
neconditionata. Se mai sustine ca textele atacate, impunand conditii temporale,
sunt neconstitutionale si in contradictie cu continutul cartii funciare. Se
incalca astfel dreptul de proprietate recunoscut prin inscrierile privitoare la
proprietate din cartea funciara, sistem de publicitate recunoscut oficial in
Ardeal.
Exprimandu-si opinia cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicata, instanta considera ca aceasta este neintemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost
solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, opineaza pentru respingerea exceptiei
ca fiind neintemeiata. In sustinerea acestui punct de vedere se arata ca asupra
constitutionalitatii art. 8 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 36 din 25 februarie 1997,
constatand ca textul este constitutional, intrucat reglementarea cuprinsa in
acest text, ca si in alte texte ale aceleiasi legi, "are ca scop
constituirea sau reconstituirea dreptului de proprietate in favoarea fostilor
cooperatori, a mostenitorilor acestora sau a altor persoane indreptatite",
iar "persoana interesata nu are calitatea de titulara a dreptului de
proprietate in momentul depunerii cererii" si, deci, "nu se pot
invoca, in aplicarea prevederilor Legii fondului funciar nr. 18/1991,
garantarea si ocrotirea constitutionala a dreptului de proprietate in privinta
reclamantilor, cata vreme calitatea lor de proprietari inca nu exista ca atare,
urmand sa se nasca ulterior, dupa aplicarea Legii fondului funciar nr.
18/1991". Se mai arata ca, "in mod corespunzator, nu se poate
considera ca prevederile art. 8 din Legea fondului funciar nr. 18/1991 ar
incalca prevederile art. 42 din Constitutie, deoarece dreptul la mostenire
asupra terenurilor, la care se refera art. 8, nu are obiect pana la
reconstituirea, in persoana fostului titular, a dreptului de proprietate asupra
terenurilor respective si care urmeaza a fi dobandite de succesorii
acestuia". Cu privire la neconstitutionalitatea art. 10 alin. (5) din
Legea fondului funciar nr. 18/1991 Guvernul apreciaza ca "exceptia
invocata este fara obiect, intrucat prin Legea nr. 169/1997 (art. I pct. 5)
alin. (5) al art. 10 a fost abrogat". Referitor la dispozitiile art. 9
alin. (1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, astfel cum au fost modificate
prin Legea nr. 169/1997, si ale art. 12 alin. (2), se afirma ca "acestea
nu doar ca nu sunt potrivnice dreptului de mostenire garantat de Constitutie,
ci, dimpotriva, creeaza conditiile necesare pentru ca acesta sa poata fi
exercitat. Astfel art. 9 alin. (1) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 da
posibilitatea persoanelor carora li s-a reconstituit dreptul de proprietate in
limita suprafetei de teren de la 10 ha de familie de a cere reconstituirea
dreptului de proprietate si pentru diferenta dintre aceasta suprafata si cea pe
care au adus-o in cooperativa agricola de productie ori care a fost preluata in
orice mod de aceasta". Cu referire la art. 12 alin. (2) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, se sustine ca textul cuprinde "dispozitii de favoare
pentru mostenitori, in sensul ca aceia care nu isi pot dovedi aceasta calitate
sunt socotiti repusi in drept in termenul de acceptare cu privire la cota ce li
se cuvine si sunt considerati acceptanti prin faptul formularii cererii".
In concluzie, se apreciaza ca "nici unul din textele mentionate ale Legii
fondului funciar nr. 18/1991 nu poate fi considerat neconstitutional sub
pretext ca ar stirbi, limita ori ar incalca dreptul de proprietate privata ori
dreptul de mostenire".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie si art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa
solutioneze exceptia ridicata.
Art. 8 alin. (2) si (3), art. 9 alin. (1) si art. 12 alin. (2) din Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, cu modificarile ulterioare, texte
criticate prin exceptie ca fiind neconstitutionale, prevad:
- Art. 8 alin. (2) si (3): "De prevederile legii beneficiaza membrii
cooperatori care au adus pamant in cooperativa agricola de productie sau carora
li s-a preluat in orice mod teren de catre aceasta, precum si, in conditiile
legii civile, mostenitorii acestora, membrii cooperatori care nu au adus pamant
in cooperativa si alte persoane anume stabilite.
Stabilirea dreptului de proprietate se face, la cerere, prin eliberarea
unui titlu de proprietate in limita unei suprafete minime de 0,5 ha pentru
fiecare persoana indreptatita, potrivit prezentei legi, si de maximum 10 ha de
familie, in echivalent arabil";
- Art. 9 alin. (1): "Persoanele carora li s-a reconstituit dreptul de
proprietate in limita suprafetei de teren de 10 ha de familie, in echivalent
arabil, pot cere reconstituirea dreptului de proprietate si pentru diferenta
dintre aceasta suprafata si cea pe care au adus-o in cooperativa agricola de
productie sau care a fost preluata in orice mod de aceasta, pana la limita
suprafetei prevazute la art. 3 lit. h) din Legea nr. 187/1945 pentru
infaptuirea reformei agrare, de familie, indiferent daca reconstituirea urmeaza
sa se faca in mai multe localitati sau de la autori diferiti;
- Art. 12 alin. (2): "Comisiile comunale, orasenesti sau municipale
vor functiona sub indrumarea unei comisii judetene, numita prin ordinul
prefectului si condusa de acesta".
Art. 10 din Legea fondului funciar nr. 18/1991, criticat pentru
neconstitutionalitate numai in ceea ce priveste alin. (5), are, in redactarea
data in urma republicarii legii, urmatorul continut: "(1) Persoanele
fizice si persoanele juridice carora li s-a reconstituit sau li s-a constituit
dreptul de proprietate asupra terenurilor agricole, potrivit prezentei legi,
precum si persoanele juridice care au in patrimoniu sau in administrare terenuri
agricole ori detin in orice mod asemenea terenuri au obligatia de a da
secretarului consiliului local o declaratie in care vor mentiona suprafata de
teren agricol atribuita sau, respectiv, detinuta efectiv, in una sau mai multe
localitati, iar pentru persoanele fizice, si de la mai multi autori.
(2) Persoanele fizice vor face declaratia pe propria raspundere, iar
persoanele juridice, prin reprezentantii lor".
Curtea retine ca dupa republicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, Legea fondului funciar nr. 18/1991 a fost
modificata si completata prin mai multe acte normative, care insa nu privesc si
articolele vizate de prezenta exceptie de neconstitutionalitate.
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca textele criticate
contravin prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (1), care stabilesc ca
"Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara
privilegii si fara discriminari", ale art. 42, potrivit caruia "Dreptul
la mostenire este garantat", si ale art. 51, care dispune ca
"Respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este
obligatorie".
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a art. 8 alin. (2) si (3) din
Legea fondului funciar nr. 18/1991, care reglementeaza stabilirea dreptului de
proprietate privata asupra terenurilor, exceptie ce se intemeiaza pe sustinerea
ca sunt incalcate dispozitiile art. 42 din Constitutie, Curtea constata ca
aceasta este neintemeiata si urmeaza sa fie respinsa.
Prevederile art. 8 alin. (2) si (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991
nu incalca dispozitiile constitutionale care garanteaza dreptul de mostenire,
prin limitarea suprafetelor de teren care formeaza obiectul dreptului sau prin
prevederea unor termene in care sa fie formulate cererile, intrucat calitatea
de mostenitor nu poate fi recunoscuta decat ca urmare a aplicarii legii si
numai in limitele stabilite de aceasta. De altfel, Curtea Constitutionala s-a
mai pronuntat cu privire la dispozitiile art. 8 din Legea fondului funciar nr.
18/1991 si prin Decizia nr. 127 din 23 octombrie 1996, ramasa definitiva prin
Decizia nr. 36 din 25 februarie 1997, ambele publicate in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 39 din 11 martie 1997, statuand ca aceste dispozitii sunt
constitutionale. Cu acel prilej, referitor la invocarea art. 42 din
Constitutie, privind garantarea dreptului la mostenire, Curtea a retinut, in
esenta, ca "dreptul la mostenire asupra terenurilor la care se refera art.
8 din lege nu are obiect pana la reconstituirea, prin aplicarea legii, in
persoana fostului titular, a dreptului de proprietate asupra terenurilor
respective si care urmeaza a fi dobandite de succesorii acestuia".
Totodata Curtea a retinut ca "Legea nr. 18/1991, prin art. 8 si prin alte
texte, nu numai ca nu este potrivnica dreptului de mostenire garantat de
Constitutie, ci, dimpotriva, creeaza conditiile necesare pentru ca el sa poata
fi exercitat, prin aceea ca restabileste pentru viitor dreptul de proprietate
in patrimoniul succesoral ce urmeaza a fi dobandit de mostenitori, iar normele
prin care legea face efectiva exercitarea dreptului de succesiune sunt, toate,
in favoarea mostenitorilor". Aceste considerente cu privire la
constitutionalitatea prevederilor art. 8 din Legea fondului funciar nr. 18/1991
isi mentin valabilitatea, intrucat, astfel cum s-a aratat, acest text a ramas
in aceeasi redactare si dupa republicarea Legii fondului funciar nr. 18/1991.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 9 alin. (1)
din Legea fondului funciar nr. 18/1991, potrivit caruia "Persoanele carora
li s-a reconstituit dreptul de proprietate in limita suprafetei de teren de 10
ha de familie, in echivalent arabil, pot cere reconstituirea dreptului de
proprietate si pentru diferenta dintre aceasta suprafata si cea pe care au
adus-o in cooperativa agricola de productie sau care a fost preluata in orice
mod de aceasta, pana la limita suprafetei prevazute la art. 3 lit. h) din Legea
nr. 187/1945 pentru infaptuirea reformei agrare, de familie, indiferent daca
reconstituirea urmeaza sa se faca in mai multe localitati sau de la autori
diferiti", Curtea constata ca, avand in vedere dispozitiile art. 42 din
Constitutie, nici aceasta critica nu poate fi retinuta, urmand a fi respinsa.
Prin aceasta prevedere legala a fost largita posibilitatea fostilor proprietari
si a mostenitorilor acestora de a li se reconstitui dreptul de proprietate pana
la limita de 50 ha de familie, limita prevazuta prin art. 3 lit. h) din Legea
nr. 187/1945 pentru infaptuirea reformei agrare, si aceasta indiferent daca
reconstituirea urmeaza sa se faca in mai multe localitati sau de la autori
diferiti. In aceste conditii, din punct de vedere al controlului de
constitutionalitate si pentru identitate de ratiune cu situatia in care se afla
art. 8, textul art. 9 alin. (1) nu poate fi considerat incompatibil cu art. 42
din Constitutie privind garantarea dreptului la mostenire, intrucat dreptul la
mostenire nu poate fi recunoscut decat ca urmare a aplicarii Legii fondului
funciar nr. 18/1991, republicata. De altfel, acest text legal marcheaza un
progres din punctul de vedere al reglementarii cu privire la intinderea
reparatiilor.
Nici exceptia de neconstitutionalitate a art. 12 alin. (2) din Legea
fondului funciar nr. 18/1991, republicata, nu poate fi admisa, avandu-se in
vedere dispozitiile art. 42 din Constitutie. Textul criticat priveste
functionarea comisiilor comunale, orasenesti sau municipale sub indrumarea unei
comisii judetene, numita prin ordin al prefectului, astfel ca nu se poate
retine incompatibilitatea acestui text legal cu dispozitiile constitutionale
mentionate.
De asemenea, Curtea constata ca textele art. 8 alin. (2) si (3), art. 9
alin. (1) si art. 12 alin. (2) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata,
nu incalca nici dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, care consacra
principiul egalitatii in drepturi a cetatenilor, intrucat nu contin prevederi
cu caracter discriminatoriu, si nici dispozitiile art. 51 din Constitutie,
intrucat nu contravin principiului obligativitatii respectarii Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor.
Referitor la neconstitutionalitatea art. 10 alin. (5) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, Curtea constata ca exceptia este fara obiect, intrucat
acest text nu contine, in realitate, decat doua alineate, astfel cum rezulta
din cuprinsul redactarii legii, astfel cum aceasta a fost republicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1 din 5 ianuarie 1998, in urma
modificarii si completarii sale prin Legea nr. 169/1997. Potrivit art. 23 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala se pronunta
numai asupra exceptiilor privind neconstitutionalitatea unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonanta in vigoare. De aceea exceptia de neconstitutionalitate
a art. 10 alin. (5) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 urmeaza a fi
respinsa ca inadmisibila.
In sfarsit, referitor la sustinerea autorilor exceptiei in sensul ca Legea
fondului funciar nr. 18/1991 incalca principiul constitutiv de drepturi reale
al inscrierii in cartea funciara, Curtea retine ca aceasta nu reprezinta o
problema de control al constitutionalitatii legii, de competenta instantei de
contencios constitutional, fiind de resortul instantelor judiciare sa se
pronunte asupra eventualului conflict dintre prevederile legale in vigoare
privind cartea funciara si prevederile Legii fondului funciar nr. 18/1991,
republicata.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin.
(2) si (3), art. 9 alin. (1) si ale art. 12 alin. (2) din Legea fondului
funciar nr. 18/1991, republicata, exceptie ridicata de Ioan Jinga, Eugenia
Ciurea, Elvira Eleonora Lazar, Ana Saftu, Eugenia Constantin, Maria Pascalau,
Viorel Constantin, Iulian Constantin, Nicolae Constantin si Livia-Maria
Constantin in Dosarul nr. 1.099/1998 al Tribunalului Brasov.
2. Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 10 alin. (5) din Legea fondului funciar nr. 18/1991,
republicata, exceptie ridicata de aceiasi autori in cadrul aceluiasi dosar.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 octombrie 1999.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu