DECIZIE Nr.
1507 din 18 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
134/2005 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie, în ansamblu, si a dispozitiilor
art. 1 alin. (1) si (31) si art. 4 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 43/2002 privind Directia Nationala Anticoruptie
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 58 din 24 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Doina Suliman -magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Iuliana Nedelcu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
134/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticoruptie, în ansamblu, şi a
dispoziţiilor art. 1 alin. (1) şi (31) şi art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
43/2002 privind Direcţia Naţională Anticoruptie, excepţie ridicată de Ilie
Morar în Dosarul nr. 3.186/102/2007 al Judecătoriei Târgu Mureş, de Carmen
Nicoleta Şerban în Dosarul nr. 49.552/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia
a II-a penală, precum şi de Nelia Ghervase în Dosarul nr. 7.638/110/2009 al
Curţii de Apel Bacău - Secţia penală.
La apelul nominal se prezintă personal autorul
excepţiei Carmen Nicoleta Şerban. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Pentru partea Ylmaz Oguz se prezintă interpretul
autorizat de limbă turcă Omer Ildihan.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 1.006D/2010, nr. 1.398D/2010 şi
nr. 1.412D/2010, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Autorul excepţiei prezent este
de acord cu conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune
conexării cauzelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea dosarelor nr. 1.398D/2010 şi nr. 1.412D/2010 la Dosarul
nr. 1.006D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul autorului excepţiei Carmen Nicoleta Şerban, care solicită admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată,
sens în care invocă jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 2 noiembrie 2009, pronunţată în Dosarul nr. 3.186/102/2007, Judecătoria Târgu Mureş a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 134/2005 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002
privind Direcţia Naţională Anticoruptie.
Excepţia a fost ridicată de Ilie Morar într-o cauză
penală.
Prin Incheierea din 6 mai 2010, pronunţată în Dosarul
nr. 49.552/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a II-a penală a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi
completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia
Naţională Anticoruptie.
Excepţia a fost ridicată de Carmen Nicoleta Şerban
într-o cauză penală.
Prin Decizia penală nr. 171 din 18 martie 2010,
pronunţată în Dosarul nr. 7.638/110/2009, Curtea de Apel Bacău - Secţia
penală a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
„dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia
Naţională Anticoruptie şi a dispoziţiilor art. 1 alin. (1) şi (31) şi art. 4 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticoruptie".
Excepţia a fost ridicată de Nelia Ghervase într-o cauză
penală.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că dispoziţiile legale
menţionate încalcă prevederile constituţionale ale art. 115 alin. (4) şi (6),
art. 131 alin. (1) şi art. 132, deoarece au fost adoptate într-un domeniu
privind instituţiile fundamentale ale statului, cum este autoritatea
judecătorească, fără existenţa unei situaţii extraordinare. Astfel se instituie
un organism paralel cu Ministerul Public, instituţie constituţională ce trebuie
să funcţioneze unitar şi coerent, pe principiile legalităţii, imparţialităţii
şi controlului ierarhic.
Judecătoria Târgu Mureş şi Curtea
de Apel Bacău - Secţia penală apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a II-a penală consideră că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 134/2005 este
neconstituţională în condiţiile în care intervine în organizarea şi
funcţionarea unei instituţii fundamentale a statului.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, susţinerile autorului excepţiei prezent, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,'3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 134/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticoruptie, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 899 din 7 octombrie 2005, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 54/2006, în ansamblu, precum şi dispoziţiile art.
1 alin. (1) şi (31)
şi art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională
Anticoruptie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din
11 aprilie 2002, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 503/2002,
aşa cum au fost modificate şi completate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 134/2005 şi Legea nr. 54/2006, dispoziţii care au următoarea redactare:
-Art. 1 alin. (1) şi alin. (31):„(1) Prin prezenta ordonanţă de urgenţă se înfiinţează Direcţia
Naţională Anticoruptie, ca structură cu personalitate juridică, în cadrul
Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie, prin reorganizarea
Parchetului Naţional Anticoruptie. [... ]
(31)
Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie conduce Direcţia Naţională Anticoruptie prin intermediul procurorului
şef al acestei direcţii. Procurorul general al Parchetului de pe lângă Inalta
Curte de Casaţie şi Justiţie soluţionează conflictele de competenţă apărute
între Direcţia Naţională Anticoruptie şi celelalte structuri sau unităţi din
cadrul Ministerului Public";
- Art. 4 alin. (1): „Direcţia
Naţională Anticoruptie este condusă de un procuror şef care este asimilat
prim-adjunctului procurorului general al Parchetului de pe lângă Inalta Curte
de Casaţie şi Justiţie. Procurorul şef al Direcţiei Naţionale Anticoruptie este
ajutat de 2 procurori şefi adjuncţi, asimilaţi adjunctului procurorului general
al Parchetului de pe lângă Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie."
Autorii excepţiei consideră că dispoziţiile legale
criticate contravin prevederilor constituţionale ale art. 115 alin. (4) şi (6)
privind delegarea legislativă,'art. 131 alin. (1) privind rolul Ministerului
Public şi art. 132 privind statutul procurorilor.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile de lege criticate au mai fost supuse controlului de
constituţionalitate din perspectiva unor critici similare. Astfel, prin Decizia
nr. 297 din 23 martie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 328 din 18 mai 2010, Decizia nr. 1.706 din 17 decembrie 2009, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 42 din 19 ianuarie 2010, şi
Decizia nr. 377 din 25 martie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 336 din 30 aprilie 2008, Curtea a statuat că dispoziţiile
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 134/2005 nu contravin prevederilor art.
115 alin. (4) şi (6) din Constituţie. In acest sens, Curtea a reţinut că
dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 134/2005 nu constituie
altceva decât o reflectare a principiilor consacrate prin art. 131 şi 132 din
Constituţie şi o subliniere a naturii juridice a Direcţiei Naţionale
Anticoruptie, şi anume aceea de magistratură specială instituită pentru
combaterea infracţiunilor de corupţie.
Deoarece nu au intervenit elemente noi, de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe,
soluţia şi considerentele care o fundamentează îşi păstrează valabilitatea şi
în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate
de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
134/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 43/2002 privind Direcţia Naţională Anticoruptie, în ansamblu, şi a
dispoziţiilor art. 1 alin. (1)şi (31)şi art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
43/2002 privind Direcţia Naţională Anticoruptie, excepţie ridicată de Ilie
Morar în Dosarul nr. 3.186/102/2007 al Judecătoriei Târgu Mureş, de Carmen
Nicoleta Şerban în Dosarul nr. 49.552/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia
a II-a penală, precum şi de Nelia Ghervase în Dosarul nr. 7.638/110/2009 al
Curţii de Apel Bacău- Secţia penală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 18 noiembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman