DECIZIE Nr. 148 din 19 septembrie 2000
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 642 din 8 decembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Iacob Stoica,
Daniela-Mariana Stoica si Nicoleta-Magdalena Rotaru in Dosarul nr. 9.170/1999
al Judecatoriei Sectorului 2 Bucuresti.
La apelul nominal raspunde Iacob Stoica, personal si asistat de avocat
Ionel Olteanu. Daniela-Mariana Stoica si Nicoleta-Magdalena Rotaru sunt
reprezentate de acelasi aparator. Lipsesc Ezechiel Chira, Ghizela Chira si Consiliul
General al Municipiului Bucuresti. Procedura este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, aparatorul autorilor exceptiei solicita
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, sustinand ca dispozitiile art. 15
lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu
modificarile ulterioare, sunt contrare prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, deoarece instituie o inegalitate de tratament intre
"revendicatorii ale caror imobile au fost nationalizate si chiriasii
deveniti proprietari in baza Legii nr. 112/1995". De asemenea, se sustine
ca dispozitiile de lege criticate incalca prevederile art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
privind dreptul la un proces echitabil, solicitandu-se admiterea exceptiei si
sub acest aspect.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei ca fiind
neintemeiata, considerand ca prevederile art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare, nu contravin
dispozitiilor constitutionale cuprinse in art. 16 alin. (1) referitoare la
egalitatea in drepturi. Se considera ca, potrivit art. 58 alin. (1) din
Constitutie, Parlamentul, ca unica autoritate legiuitoare a tarii, are
latitudinea de a stabili prin lege anumite categorii de persoane sau de litigii
scutite de plata taxei judiciare de timbru, fara insa ca prin aceasta sa se
creeze discriminari.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 7 decembrie 1999, pronuntata in Dosarul nr. 9.170/1999,
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare, exceptie
ridicata de Iacob Stoica, Daniela-Mariana Stoica si Nicoleta-Magdalena Rotaru.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate s-a sustinut ca
dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale, deoarece incalca
prevederile art. 16 alin. (1) din Constitutie. Autorii exceptiei considera ca
prin scutirea de plata taxelor de timbru a proprietarilor sau a succesorilor
acestora pentru cererile introduse pentru restituirea imobilelor preluate de
stat sau de alte persoane juridice in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie
1989 se creeaza o discriminare vadita intre cei care sunt scutiti de plata
taxei de timbru si celelalte parti implicate in proces, obligate la plata
acestei taxe, incalcandu-se astfel principiile constitutionale referitoare la
egalitatea in drepturi. Se mai invoca si incalcarea prevederilor art. 6 pct. 1
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, privind dreptul oricarei persoane la un proces echitabil.
Judecatoria Sectorului 2 Bucuresti, exprimandu-si opinia, apreciaza ca
exceptia ridicata nu este intemeiata.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece prin textul de lege criticat
nu s-au incalcat dispozitiile constitutionale cuprinse in art. 16 alin. (1).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile autorilor exceptiei, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
15 lit. r) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru,
dispozitii modificate prin pct. 3 al articolului unic al Legii nr. 112/1998
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 11/1998 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru (lege
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 212 din 9 iunie
1998). Aceste dispozitii au urmatoarea redactare: "Sunt scutite de taxe
judiciare de timbru actiunile si cererile, inclusiv cele pentru exercitarea
cailor de atac, referitoare la: [...]
r) cererile introduse de proprietari sau de succesorii acestora pentru
restituirea imobilelor preluate de stat sau de alte persoane juridice in
perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, precum si cererile accesorii si
incidente."
Textul de lege criticat este considerat neconstitutional de autorii
exceptiei, in raport cu dispozitiile art. 16 alin. (1) din Constitutie, precum
si cu prevederile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale.
Textul constitutional invocat prevede ca "Cetatenii sunt egali in fata
legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
Totodata art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale are urmatorul cuprins: "Orice persoana are
dreptul la judecarea in mod echitabil, in mod public si intr-un termen
rezonabil a cauzei sale, de catre o instanta independenta si impartiala,
instituita de lege, care va hotari fie asupra incalcarii drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricarei acuzatii
in materie penala indreptate impotriva sa. Hotararea trebuie sa fie pronuntata
in mod public, dar accesul in sala de sedinta poate fi interzis presei si
publicului pe intreaga durata a procesului sau a unei parti a acestuia in
interesul moralitatii, al ordinii publice ori al securitatii nationale intr-o
societate democratica, atunci cand interesele minorilor sau protectia vietii
private a partilor la proces o impun, sau in masura considerata absolut
necesara de catre instanta atunci cand, in imprejurari speciale, publicitatea
ar fi de natura sa aduca atingere intereselor justitiei."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate sub aspectul criticii privind
incalcarea principiului egalitatii cetatenilor in fata legii si a autoritatilor
publice, prevazut la art. 16 alin. (1) din Constitutie, Curtea retine ca
aceasta este neintemeiata, deoarece instituirea de catre legiuitor, prin textul
de lege criticat, a unor exceptii de la regula generala a platii taxelor
judiciare de timbru (scutiri de plata taxei) nu constituie o discriminare sau o
atingere adusa acestui principiu constitutional. Potrivit art. 138 alin. (1)
din Constitutie, "Impozitele, taxele si orice alte venituri ale bugetului
de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se stabilesc numai prin
lege", fiind asadar la latitudinea legiuitorului sa stabileasca scutiri de
taxe sau impozite, avand in vedere situatii diferite, fara ca prin aceasta sa
se aduca atingere principiului egalitatii in drepturi. Plata unor taxe sau
impozite nu reprezinta un drept, ci o obligatie constitutionala a cetatenilor,
prevazuta la art. 53 alin. (1) din Legea fundamentala, conform caruia
"Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin taxe, la
cheltuielile publice". Asa fiind, nu se poate considera ca prin textul de
lege criticat ar fi fost lezate prevederile art. 16 din Constitutie referitoare
la egalitatea in drepturi.
Referitor la critica de neconstitutionalitate privind incalcarea, prin
dispozitiile art. 15 lit. r) din Legea nr. 146/1997, cu modificarile
ulterioare, a prevederilor art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea constata ca nici
aceste prevederi nu au fost incalcate, deoarece nu se poate sustine ca prin
stabilirea unor categorii de persoane si de actiuni scutite de plata taxei
judiciare de timbru se incalca dreptul persoanei la judecarea cauzei sale in
mod public si echitabil, intr-un termen rezonabil, de o instanta independenta
si impartiala.
De altfel, asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 15 lit. r) din
Legea nr. 146/1997, cu modificarile ulterioare, Curtea Constitutionala s-a mai
pronuntat prin Decizia nr. 29 din 22 februarie 2000, stabilind ca acest text de
lege este constitutional.
Aceasta solutie isi pastreaza valabilitatea si in cauza de fata, neexistand
ratiuni pentru modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, astfel ca
exceptia de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c),
al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. r)
din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Iacob Stoica, Daniela-Mariana Stoica si
Nicoleta-Magdalena Rotaru in Dosarul nr. 9.170/1999 al Judecatoriei Sectorului
2 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 19 septembrie 2000.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu