DECIZIE Nr.
146 din 25 februarie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 137/2000
privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de discriminare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 182 din 22 martie 2010
Acsinte Gaspar -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen-Cătălina Gliga -
procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, excepţie ridicată din oficiu de Curtea de Apel
Bacău - Secţia civilă, minori şi familie, conflicte de
muncă şi asigurări sociale în Dosarul nr. 919.1/110/2008.
La apelul nominal se constată lipsa
părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public,
care apreciază că excepţia ridicată este inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului,
constată următoarele:
Prin Incheierea din 15 iunie 2009, pronunţată
în Dosarul nr. 919.1/110/2008, Curtea de Apel Bacău - Secţia
civilă, minori şi familie, conflicte de muncă şi
asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi
sancţionarea tuturor formelor de discriminare, excepţie
ridicată din oficiu într-o cauză având ca obiect pretenţii
băneşti.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se arată că
Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 este neconstituţională în
măsura în care din dispoziţiile acesteia se desprinde înţelesul
că instanţele judecătoreşti nu au competenţa şi/ori
posibilitatea de a constata existenţa unor discriminări în conţinutul
unor acte normative în ceea ce priveşte două categorii
socioprofesionale identice sau diferite (dar aflate în situaţii similare)
în legătură cu salariul sau indemnizaţiile şi/sau alte
drepturi de natură salarială (cum ar fi sporurile, primele de concediu
etc.) acordate doar unora (sau într-un cuantum diferit) dintre ele conform
legilor de salarizare. De asemenea, se consideră că actul normativ
criticat este neconstituţional în măsura în care din acesta se
desprinde înţelesul că instanţele judecătoreşti nu au
competenţa şi/sau posibilitatea de a acorda persoanelor în
privinţa cărora s-a reţinut în prealabil starea de discriminare
despăgubiri materiale (nu dreptul salarial în sine) într-un cuantum egal
cu diferenţele de drepturi salariale ori de natură salarială
dintre salariile sau indemnizaţiile ori sporurile acordate prin lege altor
categorii socioprofesionale identice ori similare şi salariile
(indemnizaţiile) sau alte drepturi acordate lor tot printr-un act normativ
(acelaşi ori altul) sau într-un cuantum egal cu valoarea patrimonială
a dreptului salarial ori de natură salarială acordat prin lege doar
persoanelor în raport cu care o alta a fost discriminată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art.
146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze prezenta
excepţie de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate
îl constituie dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind
prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 8
februarie 2007, cu completările ulterioare.
Se susţine că textele legale criticate
încalcă prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (3) şi (5)
privind caracterele statului român, ale art. 16 privind egalitatea în drepturi
şi art. 21 privind accesul liber la justiţie. Totodată, se
apreciază că sunt încălcate şi prevederile art. 6 privind
dreptul la un proces echitabil, art. 13 privind dreptul la un recurs efectiv şi
art. 14 privind egalitatea din Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale, precum şi cele ale
Protocolului nr. 12 la aceasta, care vizează, în esenţă,
interzicerea generală a discriminării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate
ridicată, se constată următoarele:
I. De principiu, Curtea Constituţională, prin
Decizia nr. 1.325 din 4 decembrie 2008, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 872 din 23 decembrie 2008, a statuat că
„dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea
şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare sunt
neconstituţionale în măsura în care din acestea se desprinde
înţelesul că instanţele judecătoreşti au competenţa
să anuleze ori să refuze aplicarea unor acte normative cu putere de
lege, considerând că sunt discriminatorii, şi să le
înlocuiască cu norme create pe cale judiciară sau cu prevederi
cuprinse în alte acte normative". Curtea constată că, în
temeiul art. 147 alin. (4) din Constituţie, instanţa de judecată
trebuie să ţină cont de faptul că deciziile Curţii
Constituţionale sunt general obligatorii şi se impun a fi respectate
în egală măsură de către toate autorităţile
publice.
Prin urmare, interpretarea considerată de
către Curtea Constituţională ca fiind
neconstituţională nu poate fi în niciun fel aplicată de
către instanţele judecătoreşti, iar orice excepţie de
neconstituţionalitate care contestă constituţionalitatea
interpretării date de Curte pentru motivele reţinute în Decizia nr.
1.325 din 4 decembrie 2008, decizie sub rezervă de interpretare, este
inadmisibilă în temeiul art. 147 alin. (4) din Constituţie coroborat
cu art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992.
II. Pe de altă parte, Curtea constată
că instanţele judecătoreşti pot acorda orice reparaţii/despăgubiri
pe care le consideră adecvate numai în măsura în care repararea
prejudiciului nu vizează drepturi salariale prevăzute de lege.
Condiţia pe care trebuie să o respecte instanţa de judecată
este aceea de a nu înlocui acte normative cu norme create pe cale
judiciară sau cu prevederi cuprinse în alte acte normative. Deci,
instanţa de judecată nu trebuie să se transforme în legiuitor
pozitiv, ci trebuie să aplice Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000
într-un mod care să asigure repararea adecvată a oricărui
prejudiciu suferit de o persoană în urma constatării unei
discriminări.
Obiter dictum, Curtea
Constituţională nu poate da indicaţii unei instanţe
judecătoreşti despre modul concret în care trebuie să aplice
şi să interpreteze legea la cazul dedus judecăţii sale,
întrucât aceste chestiuni excedează competenţei instanţei de
contencios constituţional. Insă Curtea subliniază faptul că
numai instanţa constituţională poate constata neconstituţionalitatea
unui text de lege sau ordonanţă care reglementează drepturi
salariale, celelalte autorităţi urmând să dea efect direct
actului normativ, precum şi deciziei Curţii printr-o interpretare
şi aplicare conformă.
Având în vedere cele de mai sus, excepţia de
neconstituţionalitate urmează să fie respinsă ca inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, excepţie ridicată din oficiu de Curtea de Apel
Bacău - Secţia civilă, minori şi familie, conflicte de
muncă şi asigurări sociale în Dosarul nr. 919.1/110/2008.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică
din data de 25 februarie 2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Benke Karoly