DECIZIE Nr.
1442 din 4 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 30 din 13 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Federal Auto" - S.R.L. din Târgu Mureş în Dosarul
nr. 13.396/306/2009 al Judecătoriei Mediaş - Secţia generală.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, retine
următoarele:
Prin Incheierea din 10 martie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 13.396/306/2009, Judecătoria Mediaş - Secţia generală a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor.
Excepţia de neconstituţionalitate a fost ridicată de
Societatea Comercială „Federal Auto" - S.R.L. cu sediul social în Târgu
Mureş, petent într-o cauză având ca obiect o plângere contravenţională.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 31 din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 contravin prevederilor constituţionale ale art.
21, 24 şi 53, precum şi prevederilor art. 6 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi art. 14 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile civile şi politice. In acest sens,
arată, în esenţă, că textul de lege criticat restrânge dreptul
contravenientului de a-şi formula într-un termen rezonabil şi în mod
corespunzător apărarea.
Instanţa de judecată apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au
comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale
art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 410 din 25 iulie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, dispoziţii care
au următorul conţinut:
„(1) Impotriva procesului-verbal de constatare a
contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii se poate face plângere în termen de
15 zile de la data înmânării sau comunicării acestuia.
(2) Partea vătămată poate face plângere numai în
ceea ce priveşte despăgubirea, iar cel căruia îi aparţin bunurile confiscate,
altul decât contravenientul, numai în ceea ce priveşte măsura
confiscării."
Autorul excepţiei susţine că aceste dispoziţii legale
contravin prevederilor constituţionale ale art. 21 -Accesul liber la
justiţie, art. 24 - Dreptul la apărare şi art. 53 - Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, precum şi prevederilor
art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor
fundamentale - Dreptul la un proces echitabil şi art. 14 din Pactul
internaţional cu privire la drepturile civile şi politice.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege atacat a mai constituit obiect al controlului de
constituţionalitate, din prisma unor critici similare şi cu raportare la
aceleaşi prevederi constituţionale şi convenţionale.
In acest sens este, de pildă, Decizia nr. 906 din 5
decembrie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 55
din 24 ianuarie 2007, prin care Curtea a statuat că „In această materie, ca de
altfel oriunde legiuitorul a condiţionat valorificarea unui drept de
exercitarea sa în interiorul unui anumit termen, nu s-a procedat în acest fel
cu intenţia de a restrânge accesul liber la justiţie, de care, în mod evident,
cel interesat a beneficiat în cadrul termenului legal instituit, ci exclusiv
pentru a instaura un climat de ordine, indispensabil, în vederea exercitării
dreptului constituţional prevăzut de art. 21, prevenind, astfel, abuzurile şi
asigurând protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale tuturor părţilor.
De altfel, Curtea a statuat în mod constant că reglementarea de către
legiuitor, în limitele competenţei ce i-a fost conferită prin Constituţie, a
condiţiilor de exercitare a unui drept, subiectiv sau procesual, inclusiv prin
instituirea unor termene, nu constituie o restrângere a exerciţiului acestuia,
ci doar o modalitate eficientă de a preveni exercitarea sa abuzivă, în
detrimentul altor titulari de drepturi, în egală măsură ocrotite. Aşa fiind,
termenul instituit prin textul de lege criticat are în vedere soluţionarea unui
eventual litigiu cu celeritate, în absenţa acestuia plângerea putând fi
formulată oricând, fapt ce ar fi de natură a genera o stare de perpetuă
incertitudine în ceea ce priveşte raporturile juridice stabilite printr-un
proces-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii
prevăzute de lege".
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, soluţia pronunţată de Curte prin
decizia menţionată, precum şi considerentele care au fundamentat-o sunt
valabile şi în prezenta cauză.
Pentru motivele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 31 din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Federal Auto" - S.R.L. din Târgu Mureş în Dosarul
nr. 13.396/306/2009 al Judecătoriei Mediaş - Secţia generală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 4 noiembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman