DECIZIE Nr.
1425 din 2 noiembrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (2), art. 25 si art. 48 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 42 din 18 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskâs Valentin Zoltân -judecător
Tudorel Toader -judecător
Patricia Marilena Ionea - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Antonia Constantin.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2), art. 25 şi art. 48 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de
Petrea Beta în Dosarul nr. 46.212/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a
VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 5 martie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 46.212/3/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2), art. 25 şi art. 48 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat.
Excepţia a fost ridicată de Petrea Beta într-o cauză
civilă având ca obiect recalcularea pensiei.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că textele de lege criticate,
care privesc modul de calcul al pensiilor militarilor, instituie discriminări
şi limitări ale dreptului la pensie.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale consideră că textele de
lege criticate sunt conforme cu dispoziţiile constituţionale invocate.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 21 alin. (2), art. 25 şi art. 48 din Legea nr.
164/2001 privind pensiile militare de stat, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 748 din 12 octombrie 2002, dispoziţii potrivit cărora:
-Art. 21 alin. (2): „In cazul în care au avut loc
modificări ale soldelor de funcţie în ultimele 6 luni de activitate, baza de
calcul o constituie media soldelor lunare brute din această perioadă, mai puţin
solda de grad. La media obţinută se adaugă solda de grad prevăzută la alin.
(1).";
-Art. 25: „Pensia militară de stat stabilită şi
actualizată în condiţiile prezentei legi nu poate fi mai mare decât baza de
calcul avută în vedere la stabilirea/actualizarea pensiei.";
- Art. 48: „(1) Cuantumul pensiilor militare se
actualizează după cum urmează:
a) ori de câte ori se majorează solda de grad şi/sau
solda funcţiei maxime/salariul de bază al funcţiei îndeplinite/ indemnizaţia
lunară ale cadrelor militare în activitate, potrivit gradului militar şi
funcţiei maxime avute la data trecerii în rezervă, în raport cu procentul de
stabilire a pensiei în condiţiile prevăzute la art. 22-25, 33 şi art. 78 alin. (1). Cadrele militare pot opta pentru
baza de calcul cea mai avantajoasă luată în considerare la calculul pensiei;
b) în funcţie de posibilităţile financiare, în
cursul execuţiei bugetare, prin indexare cu un procent care să acopere cu până
la 100% rata inflaţiei, prin hotărâre a Guvernului;
c) în situaţiile în care măsurile de protecţie
socială prevăzute la lit. b) se regăsesc în majorarea soldelor de grad şi/sau
soldelor de funcţie ale cadrelor militare în activitate, actualizarea pensiilor
se efectuează în condiţiile prevăzute la lit. a).
(2) Până la încheierea procesului de recalculare a
pensiilor militare de stat, prevăzută la art. 79, se vor aplica prevederile
alin. (1)lit.b)."
Autorul excepţiei consideră că aceste texte de lege
sunt contrare următoarelor texte din Constituţie: art. 21 referitor la accesul
liber la justiţie, art. 23 alin. (11) referitor la libertatea individuală, art.
124 referitor la înfăptuirea justiţiei, art. 52 alin. (3) privind răspunderea
statului pentru erorile judiciare, art. 44 referitor la dreptul de proprietate
privată şi art. 47 privind nivelul de trai. De asemenea, consideră că sunt
încălcate şi dispoziţiile art. 6 paragraful 1 din Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la dreptul la un
proces echitabil şi prevederile art. 11 din Declaraţia Universală a Drepturilor
Omului referitoare la prezumţia de nevinovăţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că, ulterior sesizării sale, a intrat în vigoare Legea nr. 119/2010
privind stabilirea unor măsuri în domeniul pensiilor, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 30 iunie 2010, lege care a stabilit
că pensiile militare de stat devin pensii în sensul Legii nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale. In acelaşi
context, art. 7 din Legea nr. 119/2010 prevede că „Procedura de stabilire,
plată, suspendare, recalculare, încetare şi contestare a pensiilor recalculate
potrivit prezentei legi este cea prevăzută de Legea nr. 19/2000, cu
modificările şi completările ulterioare".
In aceste condiţii, Curtea constată că textele de lege
criticate nu mai sunt în vigoare, astfel că excepţia de neconstituţionalitate a
rămas fără obiect, urmând a fi respinsă ca devenită inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2), art. 25 şi art. 48 din
Legea nr. 164/2001 privind pensiile militare de stat, excepţie ridicată de
Petrea Beta în Dosarul nr. 46.212/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a
VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 noiembrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea