DECIZIE Nr. 141 din 23 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 401 alin.
1, art. 449, art. 516 pct. 8 si ale art. 518 - 522 din Codul de procedura
civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 360 din 23 aprilie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 401 alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8 si ale art. 518 - 522
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Vasile Salariu si Lucia
Salariu in Dosarul nr. 6.461/2003 al Tribunalului Iasi.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca textele de lege criticate nu contravin
prevederilor constitutionale invocate, in acest sens existand o constanta
jurisprudenta a Curtii. Intrucat nu au aparut elemente noi de natura a
justifica schimbarea acestei jurisprudente, se apreciaza ca exceptia este
neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 2 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 6.461/2003,
Tribunalul Iasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 449, art. 516 pct. 8 si ale art. 520
- 522 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Vasile Salariu si
Lucia Salariu.
Or, din examinarea concluziilor scrise ale autorilor exceptiei, asa cum
acestea au fost formulate in fata Tribunalului Iasi, Curtea constata ca autorii
au inteles sa critice, pe langa dispozitiile retinute de instanta
judecatoreasca, si prevederile art. 401 alin. 1, art. 518 si 519 din Codul de
procedura civila, asupra carora instanta nu s-a pronuntat prin dispozitivul
incheierii de sesizare a Curtii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca, potrivit
dispozitiilor art. 401 alin. 1 din Codul de procedura civila, debitorul nu mai
poate formula contestatie la executare daca a depasit termenul de 15 zile, care
incepe sa curga de la primul act de executare, chiar daca ulterior au fost
efectuate si alte acte de executare care l-au vatamat, in acest mod fiindu-i
ingradit liberul acces la justitie.
De asemenea, se considera ca si prevederile art. 449, art. 516 pct. 8,
precum si cele ale art. 518 - 522 din Codul de procedura civila incalca art. 21
din Constitutie. Astfel, potrivit art. 516 pct. 8, actul de adjudecare,
considerat titlu de proprietate pentru adjudecatar, constituie titlu executoriu
daca imobilul se afla in posesia debitorului. Impotriva acestui act,
dispozitiile Codului de procedura civila nu prevad nici o cale de atac,
restrangand nejustificat posibilitatea de a solicita desfiintarea vanzarii
impotriva tertului adjudecatar doar la cazul de frauda, oricare alte cereri,
chiar daca exista temei de nulitate, fiind inadmisibile. Mai mult, textele de
lege mentionate sunt considerate a contraveni dispozitiilor constitutionale
referitoare la egalitatea cetatenilor in fata legii, precum si celor
referitoare la nediscriminare, intrucat, pe de o parte, art. 449 alin. 2 din
Codul de procedura civila dispune ca numai atunci cand adjudecatar a fost
creditorul vanzarea va putea fi desfiintata, daca exista motive de nulitate,
iar pe de alta parte, art. 520 - 522 confera dreptul la o cerere de evictiune,
totala sau partiala, privind imobilul adjudecat numai adjudecatarului impotriva
debitorului sau creditorului, iar nu si debitorului sau altor participanti la
executarea silita.
Se arata ca prevederile art. 449, art. 516 pct. 8 si art. 518 - 522 din
Codul de procedura civila incalca dispozitiile art. 44 alin. (1), (2) si (3)
din Constitutie, cele ale art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor
Omului, precum si cele ale art. 1 alin. 1 din Protocolul aditional nr. 1 la
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
deoarece admit instrainarea unei proprietati printr-un act de executare silita,
fara a garanta proprietarului dreptul la actiune in justitie impotriva acestui
act. Or, potrivit art. 44 din Constitutie, averea fiecarui cetatean este
garantata si nimeni nu poate fi lipsit de ea decat pentru cauza de utilitate
publica, in conditiile expres prevazute de lege, fiind exclusa orice dispozitie
arbitrara a unei autoritati publice referitoare la proprietatea privata.
Se mai arata ca, sub aspectul efectelor pe care le produce, actul de
adjudecare este un act de autoritate publica, ce trebuie echivalat cu o
hotarare judecatoreasca, si, prin urmare, poate fi atacat in justitie, in
conditiile prevazute de lege. Insa textele de lege criticate lipsesc debitorul
de orice cale de atac impotriva actului de adjudecare, ceea ce contravine
prevederilor art. 126 si 129 din Constitutie, republicata.
Autorii exceptiei considera ca sunt incalcate si prevederile art. 6 pct. 1
si art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, precum si cele ale art. 14 pct. 1 din Pactul international
privind drepturile civile si politice, deoarece textele de lege criticate nu respecta
dreptul persoanei la un proces echitabil, care implica egalitatea de arme a
partilor, si le impiedica sa promoveze un recurs efectiv impotriva unui act
procedural.
In final, se apreciaza ca dispozitiile criticate contravin si prevederilor
art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata, intrucat au fost introduse
printr-o ordonanta de urgenta, in situatia in care nu exista un caz exceptional
in vederea salvgardarii unui interes public care sa faca necesara modificarea
in regim de urgenta a Codului de procedura civila. In motivarea acestei critici
se invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 83/1998.
Tribunalul Iasi apreciaza exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
intemeiata, aratand ca dispozitiile art. 401 alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8
si art. 520 - 522 din Codul de procedura civila incalca dispozitiile art. 4
alin. (2), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21, art. 126 alin. (1), (2) si (5) si
ale art. 129 din Constitutia Romaniei, republicata, si dispozitiile art. 6 pct.
1 si ale art. 13 din Conventia europeana a drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, precum si art. 14 pct. 1 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice, deoarece il lipsesc pe debitorul garant de orice
cale de atac impotriva actului de adjudecare.
De asemenea, instanta considera ca, intrucat nu poate fi retinuta existenta
unei situatii exceptionale sau necesitatea instituirii de urgenta a unor masuri
pentru salvgardarea interesului public, nu se justifica modificarea Codului de
procedura civila printr-o ordonanta de urgenta, in acest fel incalcandu-se
prevederile art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula
punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata. De
asemenea, in conformitate cu dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu
modificarile ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Guvernul apreciaza ca textele de lege criticate nu incalca principiile
constitutionale enuntate, ci, din contra, constituie expresia aplicarii
acestora, procedura de judecata a contestatiei la executare si a ordonantei
presedintiale intemeindu-se pe dispozitiile art. 126 si ale art. 129 din
Constitutie, republicata, potrivit carora legiuitorul este unica autoritate in
masura sa reglementeze competenta, procedura, precum si caile de atac impotriva
hotararilor judecatoresti. Normele referitoare la procedura de judecata a
contestatiei la executare sunt considerate a fi concepute de legiuitor ca o
masura de evitare a abuzului procesual, care insa nu ingradeste exercitarea
drepturilor procesuale ale partilor.
De asemenea, se arata ca, in practica judiciara a Curtii Constitutionale,
s-a decis in mod constant ca accesul la justitie nu presupune in toate cazurile
accesul la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac prevazute
de lege, legiuitorul putand institui reguli deosebite in considerarea unor
situatii diferite. Asa fiind, dispozitiile procedurale in discutie nu creeaza
discriminari intre cetateni pe criteriile stabilite de art. 4 alin. (2) din
Constitutie, republicata, si de art. 14 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, normele cuprinse in textele
de lege criticate fiind aplicabile tuturor persoanelor aflate in aceeasi
situatie. Astfel, nu exista nici o contradictie intre prevederile
constitutionale invocate si reglementarile din Codul de procedura civila
privind executarea silita, tratamentul diferentiat aplicabil partilor
raportului procesual civil decurgand din situatiile diferite in care se afla
acestea, una in calitate de creditor, cealalta in calitate de debitor.
Se apreciaza in acelasi timp ca, potrivit art. 44 alin. (1) din
Constitutie, republicata, continutul si limitele dreptului de proprietate sunt
stabilite de lege, asa incat regulile precise ale executarii silite garanteaza
drepturile recunoscute ale creditorului.
De asemenea, este nefondata critica de neconstitutionalitate motivata prin
lipsa caracterului exceptional si urgent al masurii emiterii Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 138/2000 privind modificarea si completarea Codului de
procedura civila. In speta, cazul exceptional a constat in necesitatea
adoptarii urgente a unor masuri care sa duca la imbunatatirea cadrului
legislativ privind activitatea de infaptuire a justitiei, sporirea si modernizarea
mijloacelor procesuale ale partilor, sanctionarea corespunzatoare a abuzului de
drept si a tendintelor de tergiversare a judecatii, ceea ce determina o
economie de timp si de bani pentru cetatenii care se adreseaza justitiei.
Se apreciaza, in consecinta, ca exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 401 alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8 si art. 518 - 522 din
Codul de procedura civila este neintemeiata.
Avocatul Poporului apreciaza ca reglementarea unor cai procedurale in
favoarea creditorului nu reprezinta o incalcare a principiului egalitatii in
drepturi, ci o masura de protectie a drepturilor acestuia. De altfel,
egalitatea de tratament se justifica doar atunci cand subiectele de drept se
gasesc in situatii similare, situatiile diferite impunand solutii legislative
diferite.
Se apreciaza ca prin procedurile instituite de textele de lege criticate nu
se aduce ingradire liberului acces la justitie pentru apararea drepturilor, a
libertatilor si a intereselor legitime, ci, dimpotriva, se creeaza
posibilitatea partilor interesate de a se adresa justitiei, pe calea
contestatiei la executare sau a cererii de evictiune. Se arata ca instituirea
unor termene de exercitare a contestatiei la executare nu constituie o
restrangere a exercitiului dreptului, ci doar o modalitate eficienta de a
preveni exercitarea sa abuziva, in detrimentul altor titulari de drepturi.
Prevederile legale criticate sunt considerate a fi in concordanta cu
dispozitiile art. 126 si 129 din Constitutie, republicata, intrucat legiuitorul
poate institui, in considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de
procedura, precum si modalitati corespunzatoare de exercitare a drepturilor
procedurale.
De asemenea, nu se poate retine incalcarea prevederilor art. 6 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale,
textele legale criticate fiind in deplina concordanta cu principiul fundamental
privind dreptul persoanei la un proces echitabil.
In ceea ce priveste neconstitutionalitatea prevederilor legale criticate
fata de dispozitiile art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicata, se
apreciaza ca numai Curtea Constitutionala are posibilitatea de a stabili daca
Ordonanta Guvernului nr. 138/2002 a fost adoptata in conditiile prevazute de
Constitutie.
In concluzie, se apreciaza ca dispozitiile art. 401 alin. 1, art. 449, art.
516 pct. 8 si ale art. 518 - 522 din Codul de procedura civila sunt
constitutionale.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum acesta a fost formulat
de autori, il constituie art. 401 alin. 1, art. 449, art. 516 pct. 8 si art.
518 - 522 din Codul de procedura civila, cu modificarile aduse prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 479 din 2 octombrie 2000, precum si prin Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 59/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 217 din 27 aprilie 2001. Textele legale criticate au urmatorul
continut:
- Art. 401 alin. 1: "Contestatia se poate face in termen de 15 zile de
la data cand:
a) contestatorul a luat cunostinta de actul de executare pe care-l contesta
sau de refuzul de a indeplini un act de executare;
b) cel interesat a primit, dupa caz, comunicarea ori instiintarea privind
infiintarea popririi. Daca poprirea este infiintata asupra unor venituri
periodice, termenul de contestatie pentru debitor incepe cel mai tarziu la data
efectuarii primei retineri din aceste venituri de catre tertul poprit;
c) debitorul care contesta executarea insasi a primit somatia ori de la
data cand a luat cunostinta de primul act de executare, in cazurile in care nu
a primit somatia sau executarea se face fara somatie.";
- Art. 449: "In cazul vanzarilor facute in conditiile prezentei
sectiuni nu este admisibila nici o cerere de desfiintare a vanzarii impotriva
tertului adjudecatar care a platit pretul, in afara de cazul in care a existat
frauda din partea acestuia.
Cand adjudecatar a fost creditorul, vanzarea va putea fi desfiintata, daca
exista temei de nulitate.";
- Art. 516: "Dupa plata integrala a pretului sau a avansului prevazut
de art. 515, daca imobilul a fost vandut cu plata in rate, executorul, pe baza
procesului-verbal de licitatie, va intocmi actul de adjudecare, care va
cuprinde urmatoarele mentiuni: [...]
8. mentiunea ca actul de adjudecare este titlu de proprietate si ca poate
fi inscris in cartea funciara, precum si faptul ca, pentru adjudecatar,
constituie titlu executoriu impotriva debitorului, daca imobilul se afla in
posesiunea acestuia din urma.";
- Art. 518: "Prin actul de adjudecare proprietatea imobilului sau,
dupa caz, un alt drept real care a facut obiectul urmaririi silite se transmite
de la debitor la adjudecatar. De la aceasta data adjudecatarul are dreptul la
fructe si venituri, datoreaza dobanzile pana la plata integrala a pretului si
suporta toate sarcinile imobilului.
Prin intabulare adjudecatarul dobandeste dreptul de a dispune de imobilul
vandut, potrivit regulilor de carte funciara.
De la data intabularii imobilul ramane liber de orice ipoteci sau alte
sarcini privind garantarea drepturilor de creanta, creditorii putandu-si
realiza aceste drepturi numai din pretul obtinut. Daca pretul de adjudecare se
plateste in rate, sarcinile se sting la plata ultimei rate.
Ipotecile si celelalte sarcini reale se vor radia din oficiu, afara de cele
pentru care adjudecatarul ar conveni sa fie mentinute; de asemenea, vor fi
radiate din oficiu drepturile reale intabulate ulterior inscrierii vreunei
ipoteci, daca vanzarea s-a facut in conditiile prevazute de art. 509 alin. 4,
toate notarile facute cu urmarirea silita, precum si interdictia de instrainare
sau de grevare, daca exista.
Daca imobilul a fost cumparat cu plata pretului in rate, cumparatorul nu il
va putea instraina sau greva, fara incuviintarea creditorilor urmaritori,
inainte de plata integrala a pretului.";
- Art. 519: "Locatiunea si celelalte acte juridice privitoare la
imobil raman in fiinta sau, dupa caz, inceteaza, potrivit legii.
Platile facute inainte de scadenta de catre locatar sau alte persoane
interesate sunt supuse dispozitiilor art. 498 alin. 3.";
- Art. 520: "Orice cerere de evictiune, totala sau partiala, privind
imobilul adjudecat se va prescrie in termen de 3 ani de la data inscrierii
actului de adjudecare in cartea funciara. Aceasta prescriptie curge si
impotriva disparutilor, minorilor si persoanelor puse sub interdictie.";
- Art. 521: "In cazul in care cererea de evictiune este introdusa
inainte de imparteala pretului de adjudecare, instanta de executare, la
solicitarea adjudecatarului, va putea sa suspende, cu sau fara cautiune,
imparteala pretului pana la judecarea definitiva a cererii de evictiune.";
- Art. 522: "Daca a fost evins total sau partial, adjudecatarul il
poate actiona pe debitorul urmarit pentru a fi despagubit.
In masura in care nu se poate indestula de la debitor, adjudecatarul ii
poate actiona pe creditorii care au incasat pretul de adjudecare, in limita
sumei incasate de acestia."
Autorii exceptiei sustin ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 4 alin. (2), art. 11, art. 16 alin. (1) si (2), art. 20 alin.
(2), art. 21, art. 44 alin. (1), (2) si (3), art. 53, art. 115 alin. (4), art.
126 si art. 129 din Constitutia Romaniei, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 767 din data de 31 octombrie 2003. Textele
constitutionale invocate au urmatorul continut:
- Art. 4 alin. (2): "Romania este patria comuna si indivizibila a
tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de nationalitate, de origine
etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de apartenenta politica, de
avere sau de origine sociala.";
- Art. 11: "(1) Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu
buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.
(2) Tratatele ratificate de Parlament, potrivit legii, fac parte din
dreptul intern.
(3) In cazul in care un tratat la care Romania urmeaza sa devina parte
cuprinde dispozitii contrare Constitutiei, ratificarea lui poate avea loc numai
dupa revizuirea Constitutiei.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 20 alin. (2): "Daca exista neconcordante intre pactele si
tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania
este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale, cu
exceptia cazului in care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai
favorabile.";
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.";
- Art. 44 alin. (1), (2) si (3): "(1) Dreptul de proprietate, precum
si creantele asupra statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor
drepturi sunt stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.";
- Art. 53 alin. (1): "Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati
poate fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru:
apararea securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.";
- Art. 115 alin. (4): "Guvernul poate adopta ordonante de urgenta
numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand
obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora."
- Art. 126 alin. (1), (2) si (5): "(1) Justitia se realizeaza prin
Inalta Curte de Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti
stabilite de lege.
(2) Competenta instantelor judecatoresti si procedura de judecata sunt
prevazute numai prin lege. [...]
(5) Este interzisa infiintarea de instante extraordinare. Prin lege
organica pot fi infiintate instante specializate in anumite materii, cu posibilitatea
participarii, dupa caz, a unor persoane din afara magistraturii.";
- Art. 129: "Impotriva hotararilor judecatoresti, partile interesate
si Ministerul Public pot exercita caile de atac, in conditiile legii."
Autorii exceptiei considera ca textele de lege criticate incalca si
urmatoarele prevederi din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale:
- Art. 6 paragraful 1: "Orice persoana are dreptul la judecarea in mod
echitabil, in mod public si intr-un termen rezonabil a cauzei sale, de catre o
instanta independenta si impartiala, instituita de lege, care va hotari fie
asupra incalcarii drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricarei acuzatii in materie penala indreptate impotriva sa.
Hotararea trebuie sa fie pronuntata in mod public, dar accesul in sala de
sedinta poate fi interzis presei si publicului pe intreaga durata a procesului
sau a unei parti a acestuia in interesul moralitatii, al ordinii publice ori al
securitatii nationale intr-o societate democratica, atunci cand interesele
minorilor sau protectia vietii private a partilor la proces o impun, sau in
masura considerata absolut necesara de catre instanta atunci cand, in
imprejurari speciale, publicitatea ar fi de natura sa aduca atingere
intereselor justitiei.";
- Art. 13: "Orice persoana, ale carei drepturi si libertati
recunoscute de prezenta conventie au fost incalcate, are dreptul sa se adreseze
efectiv unei instante nationale, chiar si atunci cand incalcarea s-ar datora
unor persoane care au actionat in exercitarea atributiilor lor oficiale."
In acelasi timp, autorii exceptiei considera ca textele de lege criticate
incalca si dispozitiile art. 17 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului,
care au urmatorul continut: "(1) Orice persoana are dreptul la proprietate
atat singura, cat si in asociatie cu altii.
(2) Nimeni nu poate fi lipsit in mod arbitrar de proprietatea sa."
Se apreciaza ca se incalca si prevederile art. 1 alin. 1 din Protocolul
aditional nr. 1 la Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, care are urmatorul cuprins: "Orice persoana
fizica sau juridica are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni nu poate
fi lipsit de proprietatea sa decat pentru cauza de utilitate publica si in
conditiile prevazute de lege si de principiile generale ale dreptului
international."
Autorii exceptiei considera ca textele de lege criticate incalca si art. 14
pct. 1 din Pactul international privind drepturile civile si politice, care are
urmatorul continut: "Toti oamenii sunt egali in fata tribunalelor si
curtilor de justitie. Orice persoana are dreptul ca litigiul in care se afla sa
fie examinat in mod echitabil si public de catre un tribunal competent, independent
si impartial, stabilit prin lege, care sa decida fie asupra temeiniciei
oricarei invinuiri penale indreptate impotriva ei, fie asupra contestatiilor
privind drepturile si obligatiile sale cu caracter civil. Sedinta de judecata
poate fi declarata secreta in totalitate sau pentru o parte a desfasurarii ei,
fie in interesul bunelor moravuri, al ordinii publice sau al securitatii
nationale intr-o societate democratica, fie, daca interesele vietii particulare
ale partilor in cauza o cer, fie in masura in care tribunalul ar socoti acest
lucru ca absolut necesar, cand datorita circumstantelor speciale ale cauzei
publicitatea ar dauna intereselor justitiei; cu toate acestea, pronuntarea
oricarei hotarari in materie penala sau civila va fi publica, afara de cazurile
cand interesul minorilor cere sa se procedeze altfel sau cand procesul se
refera la diferende matrimoniale ori la tutela copiilor."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate a art. 401 alin. 1 din Codul de
procedura civila, Curtea constata ca textul de lege criticat da pe deplin
expresie prevederilor constitutionale cuprinse in art. 21, retinand ca
reglementarea de catre legiuitor, in limitele stabilite de Constitutie, a
conditiilor de exercitare a unui drept - subiectiv sau procesual -, inclusiv
prin instituirea unor termene, nu constituie o restrangere a exercitiului
acestuia, ci doar o modalitate eficienta de a preveni exercitarea sa abuziva,
in detrimentul altor titulari de drepturi, in egala masura ocrotite.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 449, art. 516
pct. 8 si art. 518 - 522 din Codul de procedura civila, Curtea s-a mai
pronuntat asupra constitutionalitatii textelor de lege criticate de aceiasi
autori, prin Decizia nr. 56/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 215 din 11 martie 2004, ratiunile care au stat la baza adoptarii
solutiei anterioare pastrandu-si valabilitatea si in prezent, astfel incat
aceasta se impune a fi mentinuta.
Cu privire la critica de neconstitutionalitate motivata prin lipsa
caracterului exceptional si urgent al masurii emiterii Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 138/2000 privind modificarea si completarea Codului de procedura
civila, Curtea retine ca, asa cum rezulta si din punctul de vedere al Guvernului,
cazul exceptional a constat in necesitatea adoptarii urgente a unor masuri care
sa duca la imbunatatirea cadrului legislativ privind activitatea de infaptuire
a justitiei, la cresterea calitatii actului de justitie si la degrevarea
instantelor de judecata, in special prin asigurarea celeritatii in solutionarea
procesului civil, respectiv prin simplificarea si accelerarea executarii
silite.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si art.
147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, 3, al art.
13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 401 alin.
1, art. 449, art. 516 pct. 8 si ale art. 518 - 522 din Codul de procedura
civila, exceptie ridicata de Vasile Salariu si Lucia Salariu in Dosarul nr.
6.461/2003 al Tribunalului Iasi.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu