DECIZIE Nr. 14
din 15 ianuarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si art. 3 din Legea nr. 15/2003
privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinte
proprietate personala
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 92 din 6 februarie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din Legea nr. 15/2003
privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe
proprietate personală, excepţie ridicată de Otilia Radu şi Ionel Radu în
Dosarul nr. 5.714/30/2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată,
preşedintele Curţii dă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care
solicită respingerea ca inadmisibilă a excepţiei de neconstituţionalitate,
deoarece, pe de o parte, textele de lege criticate nu au legătură cu
soluţionarea litigiului dedus judecăţii iar, pe de altă parte, critica de
neconstituţionalitate este fundamentată exclusiv în considerarea prevederilor
art. 2 alin. (1) lit. c) din lege, norme care sunt însă în prezent abrogate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 7 iunie 2007, pronunţată în Dosarul
nr. 5.714/30/2006, Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din Legea nr. 15/2003
privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate
personală.
Excepţia a fost ridicată de Otilia Radu şi Ionel Radu
într-o acţiune de contencios administrativ având ca obiect soluţionarea unui
recurs formulat împotriva unei sentinţe prin care s-a respins acţiunea de
anulare a unui act administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că textele de lege criticate
sunt discriminatorii prin condiţiile restrictive impuse cu privire la accesul
tinerilor la o anumită formă de ocrotire socială şi de dezvoltare, respectiv
atribuirea unei suprafeţe de teren în vederea construirii unei locuinţe
proprietate personală. In concret, autorii excepţiei se referă la condiţia
prevăzută de art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 15/2003, potrivit căreia,
pentru obţinerea acestei facilităţi, este necesar ca părinţii tinerilor
solicitanţi să nu deţină sau să nu fi deţinut în ultimii 10 ani în proprietate
un teren în suprafaţă mai mare de 500 m2 în mediul urban sau de 5.000 m2
în mediul rural, indiferent de localitatea în care este situat terenul. In
opinia lor, această prevedere impune condiţii discriminatorii pentru
solicitanţii de teren, condiţii care excedează conduitei
lor.
Curtea de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal opinează în sensul
netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate. Textele de lege criticate
stabilesc condiţii obiective de atribuire a terenurilor în discuţie, întrucât
se impune ca ajutorul acordat de stat în sprijinul unei categorii sociale să
corespundă unor nevoi reale, care nu pot fi stabilite decât pe baza unor
criterii legale.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula
punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece textele de lege
criticate nu cuprind privilegii sau discriminări în raport cu criteriile
egalităţii în drepturi, prevăzute de art. 4 din Legea fundamentală.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile art. 2 şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat
tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personală sunt
constituţionale, întrucât acestea nu conţin în sine nicio dispoziţie de natură
să încalce principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul
acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe proprietate personală,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 34 din 22 ianuarie 2003, astfel cum au fost modificate şi
completate prin dispoziţiile pct. 2 şi 3 ale articolului unic din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 101/2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 747 din 26 octombrie 2003, şi ale art. I pct. 3, 4 şi 5 din Legea nr. 175/2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 20 mai 2004. Textele de lege criticate au următorul conţinut:
- Art.2: „(1) De prevederile
art. 1 beneficiază, o singură dată, tinerii în vârstă de până la 35 de ani,
care îndeplinesc următoarele condiţii:
a) au împlinit vârsta de 18 ani;
b) nu au avut sau nu deţin în proprietate o
locuinţă sau un teren destinat construirii unei locuinţe proprietate personală,
atât în localitatea în care se solicită atribuirea în folosinţă a unui teren,
cât şi în alte localităţi;
c) abrogat.
(2) Consiliile locale pot stabili criterii
suplimentare faţă de cele prevăzute la alin. (1), în vederea atribuirii
terenurilor disponibile."
- Art. 3: „(1) Cererea pentru atribuirea terenului se depune la consiliul local al
comunei, oraşului, municipiului sau sectorului municipiului Bucureşti în care
solicitantul are domiciliul.
(2) Cererea cuprinde numele şi prenumele
solicitantului şi domiciliul acestuia, la care se anexează o copie de pe
certificatul de naştere, o copie de pe cartea de identitate, o declaraţie a
solicitantului, pe propria răspundere, în care se menţionează că nu deţine sau
nu a deţinut în proprietate o locuinţă sau un teren destinat construirii unei
locuinţe."
Autorii excepţiei consideră că textele de lege
menţionate încalcă prevederile art. 4 - „Unitatea poporului şi egalitatea între
cetăţeni", ale art. 16 - „Egalitatea în drepturi" şi ale art. 49 -
„Protecţia copiilor şi a tinerilor" din Constituţie, precum şi ale art. 6
- „Dreptul la un proces echitabil" şi ale art. 14 - „Interzicerea
discriminării" din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că, în opinia autorilor excepţiei, prevederile art. 2
şi 3 din Legea nr. 15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru
construirea unei locuinţe proprietate personală contravin principiului
egalităţii cetăţenilor în drepturi şi normelor constituţionale care garantează
protecţia copiilor şi a tinerilor, deoarece impun condiţii
„discriminatorii" şi „restrictive" la atribuirea unei suprafeţe de
teren în vederea construirii de locuinţă proprietate personală. In acest sens,
autorii excepţiei fac trimitere în special la dispoziţiile art. 2 alin. (1)
lit. c)din lege, potrivit cărora, pentru obţinerea acestei facilităţi, este
necesar ca părinţii tinerilor solicitanţi să nu deţină sau să nu fi deţinut în
ultimii 10 ani în proprietate un teren în suprafaţă mai mare de 500 m2 în mediul urban sau de 5.000 m2
în mediul rural, indiferent de localitatea în care este situat terenul.
Or, Curtea constată că acest text de lege a fost
abrogat expres prin dispoziţiile art. I pct. 4 din Legea nr. 175/2004, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din
20 mai 2004, astfel că acesta nu era în vigoare la momentul sesizării Curţii
Constituţionale cu prezenta excepţie. Ca atare, în temeiul art. 29 alin. (1) şi
(6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 2 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 15/2003 urmează a fi respinsă ca
inadmisibilă.
De altfel, se constată că întreaga critică de
neconstituţionalitate este formulată prin raportare la o redactare anterioară a
art. 2 şi 3 din lege, aceea dinaintea modificărilor intervenite prin Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 101/2003 şi Legea nr. 175/2004, dar care nu au
schimbat soluţia legislativă de principiu. Astfel, în condiţiile în care
prevederile art. 2 alin. (1) lit. c) sunt, în realitate, abrogate, iar critica
de neconstituţionalitate, deşi indică atât art. 2 în ansamblul său, cât şi art.
3, care conţin norme cu privire la elementele specifice cererii solicitantului,
nu vizează în concret decât condiţia impusă de textul de lege abrogat, Curtea
observă că, practic, critica de neconstituţionalitate este lipsită de obiect.
De altfel, în afara unor expresii generice, de tipul „condiţii restrictive şi
discriminatorii", autorii excepţiei nu argumentează în ce constă, în
concret, pretinsa contrarietate dintre celelalte dispoziţii de lege atacate şi
normele constituţionale şi convenţionale invocate.
Aşa fiind, Curtea urmează să respingă ca inadmisibilă
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Legea nr.
15/2003 privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe
proprietate personală.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum si al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi art. 3 din Legea nr. 15/2003
privind sprijinul acordat tinerilor pentru construirea unei locuinţe
proprietate personală, excepţie ridicată de Otilia Radu şi Ionel Radu în
Dosarul nr. 5.714/30/2006 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 15 ianuarie 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi