DECIZIE Nr.
1396 din 29 octombrie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008
pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 153/2007 privind
modificarea Legii nr. 265/2007 pentru modificarea si completarea Legii nr. 38/2003
privind transportul în regim de taxi si în regim de închiriere
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 844 din 7 decembrie 2009
Nicolae Cochinescu - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Fabian Niculae -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea Legii nr.
265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 privind
transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie ridicată de
Municipiul Târgu-Mureş în Dosarul nr. 2.754/102/2008 al Tribunalului Mureş -
Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de
22 octombrie 2009 şi au fost consemnate în încheierea de la acel termen, când,
având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data
de 29 octombrie 2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 22 aprilie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 2.754/102/2008, Tribunalul Mureş - Secţia contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2007 privind
modificarea Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere.
Excepţia a fost ridicată de Municipiul Târgu-Mureş
într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni în contencios
administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile de lege criticate încalcă dispoziţiile
art. 120 alin. (1) din Constituţie şi ale Cartei Europene a Autonomiei Locale,
care consacră principiile descentralizării şi autonomiei locale, deoarece au
eliminat textul cuprins la art. 14 alin. (4) teza a doua din Legea nr. 38/2003,
care reglementa competenţa autorităţilor publice locale de a stabili „un număr
maxim de autorizaţii taxi necesare peste raportul de 4 la 1.000 locuitori ai
localităţii de autorizare, în baza unui studiu efectuat de către autoritatea
locală." Astfel, se putea stabili numărul necesar de autorizaţii pe raza
teritorială a unităţii administrativ-teritoriale în funcţie de nevoile
comunităţii locale, în consonanţă cu alin. (1) al aceluiaşi alineat, potrivit
căruia dimensionarea activităţii de transport public local de persoane, în
regim de taxi, se stabileşte în raport cu gradul de satisfacere a transportului
public local de persoane.
Tribunalul Mureş şi-a
exprimat opinia că dispoziţiile ce constituie obiectul excepţiei sunt
constituţionale.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea Legii nr.
265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 privind
transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2007 privind modificarea Legii nr.
265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 privind
transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 236 din 27 martie 2008, având următorul
cuprins:
- Art. I. - „Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 153 din 19 decembrie 2007 privind modificarea Legii nr. 265/2007
pentru modificarea şi completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în
regim de taxi şi în regim de închiriere, publicată în Monitorul Oficial al
Românei, Partea I, nr. 883 din 21 decembrie 2007, cu următoarele modificări şi
completări:
1. La
articolul unic, înaintea punctului 1 se introduce un nou punct, punctul 11,
cu următorul cuprins:
«P. La articolul I punctul 16, alineatul (4) al
articolului 14 se modifică şi va avea următorul cuprins:
(4) Numărul maxim de autorizaţii taxi stabilit a se
atribui în conformitate cu prevederile alin. (2) şi/sau (3) va fi de maximum 4
la 1.000 de locuitori ai localităţii de autorizare.»".
Dispoziţiile încălcate sunt cele ale art. 120 din Legea
fundamentală referitoare la principiul descentralizării şi autonomiei
autorităţilor publice locale, precum şi cele ale Cartei Europene a
Autonomiei Locale adoptată la Strasbourg la 15 octombrie 1985, ratificată de
România prin Legea nr. 199/1997, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 331 din 26 noiembrie 1997.
In esenţă, autorul excepţiei susţine că dispoziţiile criticate,
prevăzând, în mod imperativ, că numărul maxim de autorizaţii taxi este de 4 la
1.000 de locuitori, încalcă principiile descentralizării şi autonomiei
locale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2007 privind
modificarea Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere este
criticat din perspectiva unei omisiuni de reglementare, respectiv pentru faptul
că, potrivit acestui text legal, nu mai există posibilitatea pentru
autorităţile administraţiilor publice locale de a mai elibera autorizaţii, cu
acordul asociaţiilor profesionale reprezentative, peste numărul maxim stabilit
pe baza raportului de 4 la 1.000 de locuitori.
Asemenea critici nu intră în competenţa Curţii
Constituţionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, „se
pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost
sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse
controlului".
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.
11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. I punctul 1 din Legea nr. 68/2008
pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 153/2007 privind
modificarea Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea Legii nr.
38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere,
excepţie ridicată de Municipiul Târgu-Mureş în Dosarul nr. 2.754/102/2008 al
Tribunalului Mureş - Secţia contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 29 octombrie
2009.
PREŞEDINTE,
NICOLAE COCHINESCU
Magistrat-asistent,
Fabian Niculae