DECIZIE Nr. 139 din 23 aprilie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 160^4
alin. 3 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 399 din 11 iunie 2002

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Serban Bengescu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 160^4 alin. 3 din Codul de procedura penala, exceptie
ridicata de Vasile Nastase in Dosarul nr. 215/2002 al Judecatoriei Focsani.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca fiind neintemeiata, aratand ca asupra
constitutionalitatii dispozitiilor art. 160^4 alin. 3 din Codul de procedura
penala Curtea Constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 41/2002 si
prin Decizia nr. 708/1997, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale.
Se mai arata ca, desi textul art. 160^4 alin. 3 din Codul de procedura penala a
fost modificat prin Legea nr. 169 din 10 aprilie 2002, modificarea survenita nu
este de natura a schimba solutia legislativa supusa criticii de
neconstitutionalitate si, in concluzie, se solicita respingerea exceptiei,
intrucat aceste dispozitii nu contravin prevederilor art. 23 alin. (7) din
Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 februarie 2002 Judecatoria Focsani a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 160^4
alin. 3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Vasile Nastase in
Dosarul nr. 215/2002 al acelei instante.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul sau sustine ca
dispozitiile art. 160^4 alin. 3 din Codul de procedura penala, privitoare la
conditiile liberarii provizorii pe cautiune, sunt neconstitutionale, deoarece
prevad ca aceasta liberare nu se acorda celor care au savarsit infractiuni
intentionate pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii mai mare de 7 ani,
cum era cazul in speta, contravenind, astfel, dispozitiilor art. 23 alin. (7)
din Constitutie, potrivit carora persoana arestata preventiv are dreptul sa
ceara punerea in libertate provizorie, sub control judiciar sau pe cautiune,
fara sa prevada vreo conditie.
Judecatoria Focsani apreciaza ca dispozitiile art. 160^4 alin. 3 din Codul
de procedura penala sunt constitutionale. Dispozitiile art. 23 alin. (7) din
Constitutie prevad dreptul persoanei arestate de a cere punerea sa in libertate
provizorie pe cautiune, dar numai in conditiile legii. Se invedereaza ca este
atributul exclusiv al legiuitorului de a stabili conditiile in care poate opera
liberarea provizorie pe cautiune.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a Curtii Constitutionale a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate in cauza.
Presedintele Camerei Deputatilor arata ca dispozitiile art. 160^4 alin. 3
din Codul de procedura penala, care prevad ca nu se poate acorda liberarea
provizorie pe cautiune, printre altele, persoanelor inculpate pentru
infractiuni grave, la care maximul special al pedepsei depaseste 7 ani de
inchisoare, nu contravin prevederilor art. 23 alin. (7) din Constitutie,
intrucat textul legal, apreciat ca fiind neconstitutional, recunoaste, in
realitate, dreptul oricarei persoane care indeplineste conditiile fixate de
legiuitor de a cere liberarea provizorie pe cautiune, potrivit prevederilor
constitutionale. Se mai arata ca stabilirea conditiilor in care pot fi luate
masurile procesuale, inclusiv liberarea provizorie, este de competenta
legiuitorului. Acesta poate opta pentru restrangerea exercitiului unor drepturi
sau libertati, conform dispozitiilor art. 49 din Constitutie, dar numai prin
lege, in speta prin Codul de procedura penala.
Guvernul apreciaza ca dispozitiile art. 160^4 alin. 3 din Codul de
procedura penala sunt constitutionale, intrucat masura liberarii provizorii pe
cautiune reprezinta un mijloc aflat la indemana organelor judiciare de a pune
in libertate o persoana arestata preventiv, daca sunt indeplinite conditiile
prevazute de lege si daca organele judiciare apreciaza ca scopul si
desfasurarea procesului penal nu sunt periclitate prin lasarea acestei persoane
in libertate. De asemenea, se mai arata ca liberarea provizorie pe cautiune
reprezinta o vocatie a persoanei arestate, iar nu un drept. Art. 160^4 alin. 3
din Codul de procedura penala acorda organelor judiciare posibilitatea de a
aprecia asupra oportunitatii luarii masurii liberarii provizorii in conditiile
determinate de lege.
Presedintele Senatului nu a trimis punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor
art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2,
3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
160^4 alin. 3 din Codul de procedura penala, care au urmatorul continut:
"Liberarea provizorie pe cautiune nu se acorda in cazul savarsirii
infractiunilor intentionate pentru care legea prevede pedeapsa inchisorii mai
mare de 7 ani ori cand inculpatul este recidivist, ori exista date care
justifica temerea ca inculpatul va savarsi o alta infractiune sau va incerca sa
zadarniceasca aflarea adevarului prin influentarea unor martori sau experti,
alterarea ori distrugerea mijloacelor materiale de proba, sau prin alte
asemenea fapte."
Prin Legea nr. 169 din 10 aprilie 2002 privind modificarea si completarea
Codului penal, a Codului de procedura penala si a unor legi speciale, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 261 din 18 aprilie 2002, textul
art. 160^4 alin. 3 din Codul de procedura penala a fost modificat si are
urmatoarea redactare: "Liberarea provizorie pe cautiune nu se acorda in
cazul savarsirii infractiunilor intentionate pentru care legea prevede pedeapsa
inchisorii mai mare de 12 ani ori cand inculpatul este recidivist, ori din
datele existente rezulta ca acesta va savarsi o alta infractiune sau va incerca
sa zadarniceasca aflarea adevarului prin influentarea unor martori sau experti,
alterarea ori distrugerea mijloacelor materiale de proba sau prin alte asemenea
fapte."
Cu privire la solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a unei
dispozitii legale modificate ulterior ridicarii exceptiei, prin Decizia
Plenului Curtii Constitutionale nr. III din 31 octombrie 1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 259 din 9 noiembrie 1995, Curtea a
statuat ca "In cazul in care, dupa invocarea unei exceptii de
neconstitutionalitate in fata instantelor judecatoresti, prevederea legala
supusa controlului a fost modificata, Curtea Constitutionala se pronunta asupra
constitutionalitatii prevederii legale, in noua sa redactare, numai daca
solutia legislativa din legea sau ordonanta modificata este, in principiu,
aceeasi cu cea dinaintea modificarii". In cazul de fata modificarea
limitei maxime a pedepsei cu inchisoarea pana la care inculpatul poate cere
liberarea provizorie pe cautiune, de la 7 ani la 12 ani, nu este de natura sa
schimbe solutia legislativa din legea procesual penala. Prin urmare, Curtea se
va pronunta asupra constitutionalitatii textului de lege criticat in noua sa
redactare.
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate dispozitiile art.
160^4 alin. 3 din Codul de procedura penala stabilesc conditii pentru liberarea
provizorie pe cautiune, desi art. 23 alin. (7) din Constitutie, potrivit caruia
"Persoana arestata preventiv are dreptul sa ceara punerea sa in libertate
provizorie, sub control judiciar sau pe cautiune", nu prevede nici o
conditie restrictiva pentru luarea acestei masuri procesuale.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata ca
prevederile art. 160^4 din Codul de procedura penala nu contravin art. 23 alin.
(7) din Constitutie. Curtea retine ca dispozitiile constitutionale invocate
prevad dreptul inculpatului de a cere luarea uneia dintre masurile privind
liberarea provizorie - sub control judiciar sau pe cautiune -, dar numai in
conditiile legii, potrivit regulilor de procedura penala. Legiuitorul are
competenta exclusiva de a stabili conditiile ce trebuie respectate de persoana
arestata preventiv pentru a beneficia de liberarea provizorie, in virtutea dispozitiilor
constitutionale ale art. 125 alin. (3), conform carora: "Competenta si
procedura de judecata sunt stabilite de lege", si ale art. 49 alin. (1),
care prevad ca exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrans
numai prin lege si numai daca se impune, printre altele, pentru desfasurarea
instructiei penale. Prin urmare, reglementand masura liberarii provizorii pe
cautiune, legiuitorul a apreciat ca, in anumite situatii, nu se poate dispune o
astfel de masura procesuala, tocmai pentru a se asigura buna desfasurare a
instructiei penale si realizarea scopului procesului penal.
De altfel prevederile art. 160^4 din Codul de procedura penala au mai facut
obiectul controlului de constitutionalitate, prin raportare la aceleasi
dispozitii din Constitutie, si, prin Decizia nr. 708 din 19 decembrie 1997,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din 25 martie
1998, Curtea a statuat ca prevederile art. 160^4 din Codul de procedura penala
sunt constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al
art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 160^4 alin.
3 din Codul de procedura penala, exceptie ridicata de Vasile Nastase in Dosarul
nr. 215/2002 al Judecatoriei Focsani.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 23 aprilie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu