DECIZIE Nr.
1380 din 26 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 8 lit. a) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar si deconspirarea
Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 58 din 24 ianuarie 2011
Augustin Zegrean -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Ilie Dan Guţu în Dosarul nr. 6.766/2/2009 ai
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, domnul Mihai Ionescu, în
calitate de consilier juridic. Se constată lipsa autorului excepţiei, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului părţii Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii. Acesta susţine, în esenţă, că autorul excepţiei porneşte
de la o înţelegere eronată a prevederilor criticate şi solicită respingerea
excepţiei ca neîntemeiată, întrucât prevederile art. 8 lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nu contravin dispoziţiilor art. 21 din
Constituţie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, precizând că însăşi legea
conferă Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii legitimare
procesuală activă, iar în faţa instanţei părţile îşi pot exercita toate
drepturile procesuale, cu deplina respectare a exigenţelor unui proces
echitabil.
CURTEA,
având în vedere actele şi
lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 10 martie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 6.766/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 8 lit. a) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii. Excepţia a fost ridicată de Ilie Dan Guţu într-o
cauză privind soluţionarea unei acţiuni în constatare.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că prevederile de lege criticate contravin normelor
fundamentale ale art. 21 referitoare la accesul liber la justiţie, deoarece
acţiunea în constatare promovată de Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii nu îndeplineşte condiţia interesului personal
necesară introducerii unei acţiuni în justiţie. Chiar dacă această condiţie cunoaşte şi situaţii
derogatorii, cum ar fi conferirea prin lege a calităţii procesuale active
procurorului sau autorităţii tutelare, în asemenea cazuri „folosul practic se
răspândeşte asupra titularului dreptului, ceea ce nu se întâmplă însă în cazul
acţiunii în constatare promovate de Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii".
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că dispoziţiile
art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nu sunt
contrare normelor art. 21 din Constituţie, de vreme ce interesul legitim al
autorităţii publice - în speţă, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii - este dat de interesul public pe care îl prezintă activitatea de
deconspirare a Securităţii.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile reprezentantului Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea Securităţii,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie
2008, modificate prin art. unic pct. 15 din Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul
dosar şi deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008. Textul de lege criticat are următoarea
redactare:
-Art. 8 lit. a): „Colegiul
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii ia în discuţie nota
de constatare şi, după caz:
a) aprobă nota de constatare şi dispune Direcţiei
juridice introducerea unei acţiuni în constatare a calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia;".
Autorul excepţiei invocă dispoziţiile art. 21 din
Constituţie privind accesul liber la justiţie.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că prevederile art. 8 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
reglementează atribuţia Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii de a lua în discuţie nota de constatare întocmită de
direcţia de specialitate cu
privire la existenţa sau inexistenţa calităţii de lucrător sau de colaborator
al Securităţii a persoanelor care au făcut obiectul verificării, operaţiune
urmată de aprobarea sau, după caz, infirmarea acestei note. Dispoziţiile de
lege criticate sunt cele ale art. 8 lit. a), care instituie obligaţia
Colegiului Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii de a
dispune Direcţiei juridice, subsecvent aprobării notei de constatare,
introducerea unei acţiuni în constatarea calităţii de lucrător sau de
colaborator al Securităţii.
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile art. 8 lit.
a) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nesocotesc prevederile
art. 21 din Constituţie referitoare la dreptul de acces liber la justiţie, prin
îndrituirea Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii de a
compărea în calitate de reclamant în acţiuni în constatare în care nu poate să
justifice un interes personal. Cu privire la această critică, instanţa de
contencios constituţional constată că este neîntemeiată. Textul constituţional
nu condiţionează exercitarea dreptului de acces liber la justiţie de existenţa
unui interes personal, ci conferă oricărei persoane fizice sau juridice,
publică ori privată, posibilitatea de a solicita instanţelor de judecată
soluţionarea oricăror cereri care sunt de competenţa acestora. Verificarea
condiţiilor de admisibilitate a acţiunilor introduse, inclusiv cele referitoare
la existenta interesului si caracteristicile acestuia,
urmează să fie făcută de instanţă, în cadrul
procesului astfel declanşat. Curtea constată că prevederile de lege criticate
nu fac altceva decât să dea expresie dispoziţiilor constituţionale invocate în
motivarea excepţiei, reprezentând o valorificare a acestora din perspectiva
realizării depline a atribuţiilor legale ale unei autorităţi publice.
Legitimarea procesuală a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii de a introduce cererea în constatarea calităţii de lucrător sau
colaborator al Securităţii izvorăşte din însăşi prevederile legale care
reglementează activitatea de deconspirare a Securităţii şi se justifică prin
interesul general pe care, în actualul context istoric, societatea românească
îl manifestă faţă de consemnarea publică a celor care au fost lucrători sau
colaboratori ai Securităţii. De altfel, în jurisprudenţa sa, Curtea
Constituţională a statuat că acţiunile promovate de Consiliu nu tind la
obţinerea unei condamnări judiciare, civilă, penală sau de altă natură,
consecinţa acestora rezumându-se la simpla aducere la cunoştinţa publică a
soluţiilor pronunţate de instanţele judecătoreşti în acţiunile în constatarea
calităţii de lucrător sau colaborator al Securităţii. In acest sens este, de
exemplu, Decizia nr. 530 din 9 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 430 din 24 iunie 2009.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul
art.146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din
Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 8 lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, excepţie ridicată de Ilie Dan Guţu în Dosarul nr. 6.766/2/2009 al
Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 octombrie 2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu