DECIZIE Nr.
1378 din 26 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 2 lit. a), art. 7-10 si ale art. 13
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul
dosar si deconspirarea Securitatii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 55 din 21 ianuarie 2011
Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Carmen-Cătălina Gliga.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a), art. 7-10 şi ale art. 13
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul
dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Filitaş Vulcan'în
Dosarul nr. 2.571/2/2009 al Curţii'de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru partea Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, domnul Mihai Ionescu, în
calitate de consilier juridic. Se constată lipsa autorului excepţiei, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului părţii Consiliul Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii. Acesta solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând bogata jurisprudenţă în materie
prin care Curtea Constituţională a constatat conformitatea textelor de lege
criticate cu dispoziţiile constituţionale invocate şi a reţinut că scopul
ordonanţei de urgenţă îl reprezintă deconspirarea Securităţii prin consemnare
publică.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, apreciind că nu se impune
reconsiderarea jurisprudenţei deja existente în acest domeniu.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 16 martie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 2.571/2/2009, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 lit. a), art. 7-10 şi ale art.
13 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la
propriul dosar şi deconspirarea Securităţii. Excepţia a fost ridicată de
Filitaş Vulcan într-o cauză privind soluţionarea unei acţiuni în contencios
administrativ.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile de lege criticate
promovează răspunderea morală, juridică şi mai cu seamă răspunderea politică
prin discriminarea negativă pe criteriul „trecutului ocupational" a persoanelor
care au desfăşurat o activitate legală într-un anumit context politic. Prin
puterile atribuite de lege Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, acesta reprezintă,
în fapt, o „putere judecătorească paralelă", cu o activitate jurisdicţională
distinctă şi prealabilă, care reglementează şi influenţează raporturi juridice,
generând condamnări sub aspectul moralei civice cetăţeneşti şi al restrângerii
unor drepturi fundamentale. Procedura specifică activităţii sale încalcă însă
principiul contradictorialităţii şi dreptul la apărare, în sensul de a fi
asistat de un avocat, iar faptul că „notele de constatare" întocmite de
Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii sunt publicate pe
pagina de internet înainte ca acţiunea în constatare promovată de către aceeaşi
instituţie să fie soluţionată de curtea de apel afectează, de pildă, dreptul de
a fi ales al persoanei calificate drept „colaborator al securităţii". Mai
mult, aceste note de constatare au caracterul unor adevărate hotărâri
judecătoreşti, deşi nu se bazează pe anchete şi probe care să ducă la
stabilirea vinovăţiei în urma aflării adevărului. Acţiunea în constatare nu
infirmă caracterul jurisdicţional al activităţii desfăşurate de Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, în contradicţie cu principiul
separării şi echilibrului puterilor şi al înfăptuirii justiţiei. Se mai arată,
totodată, că prevederile criticate conservă în continuare elementele ce au
determinat declararea ca fiind neconstituţională, prin Decizia Curţii
Constituţionale nr. 51/2008, a Legii nr. 187/1999 privind accesul la propriul
dosar şi deconspirarea securităţii ca poliţie politică.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege criticate
nefiind în contradicţie cu dispoziţiile constituţionale invocate în motivarea
excepţiei.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile
reprezentantului Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiect al excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 2 lit. a), art. 7-10 şi ale art. 13 din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul dosar şi
deconspirarea Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 182 din 10 martie 2008, astfel cum
au fost modificate şi completate prin art. I pct. 3, 14, 15 şi 16 din Legea nr. 293/2008 pentru aprobarea
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind
accesul la propriul dosar şi deconspirarea
Securităţii, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 800 din 28 noiembrie 2008. Textele de
lege criticate au următoarea redactare:
- Art. 2 lit. a): „In
înţelesul prezentei ordonanţe de urgenţă, termenii şi expresiile de mai jos au
următoarea semnificaţie:
a) lucrător al Securităţii - orice persoană care, având calitatea
de ofiţer sau de subofiţer al Securităţii sau al Miliţiei cu atribuţii pe linie
de Securitate, inclusiv ofiţer acoperit, în perioada 1945-1989, a desfăşurat
activităţi prin care a suprimat sau a îngrădit drepturi şi libertăţi
fundamentale ale omului.";
- Art. 7: „(1) In baza verificărilor
prevăzute la art. 6 alin. (1), direcţia de specialitate întocmeşte o notă de
constatare cu privire la existenţa sau inexistenţa calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia pentru persoana care a făcut
obiectul verificării.
(2) Nota de constatare se înaintează Colegiului
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii, însoţită de
întreaga documentaţie care a stat la baza întocmirii ei, precum şi de avizul
Direcţiei juridice din cadrul Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii.
(3) Nota de constatare a calităţii de lucrător al
Securităţii sau de colaborator al acesteia cuprinde: numele, prenumele, numele
conspirativ, acolo unde există, ale persoanei verificate, perioada activităţii
în cadrul Securităţii sau a colaborării cu aceasta, în sensul prezentei
ordonanţe de urgenţă, precum şi lista documentelor pe baza cărora a fost
emisă.";
- Art. 8: „Colegiul
Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii ia în discuţie nota
de constatare şi, după caz:
a) aprobă nota de
constatare şi dispune Direcţiei juridice introducerea unei acţiuni în
constatare a calităţii de lucrător al Securităţii sau de colaborator al
acesteia;
b) infirmă nota de constatare şi dispune Direcţiei
juridice eliberarea unei adeverinţe din care să rezulte că persoana verificată
nu a avut calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al
acesteia.";
- Art. 9: „In cazul în care
din nota de constatare rezultă că nu există date sau documente privind
calitatea de lucrător al Securităţii sau de colaborator al acesteia pentru
persoana care a făcut obiectul verificării, Colegiul Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii dispune eliberarea unei adeverinţe în
acest sens.";
-Art. 10: „(1) Notele de
constatare şi adeverinţele emise de Colegiul Consiliului Naţional pentru
Studierea Arhivelor Securităţii se comunică persoanelor verificate, precum şi
persoanelor care au solicitat verificarea, în cazul verificării la cerere, prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
(2) Adeverinţele prevăzute la art. 8 lit. b) şi art.
9 se publică de îndată pe pagina proprie de internet a Consiliului Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii şi pot fi contestate la Secţia de
contencios administrativ şi fiscal a Curţii de Apel Bucureşti de către orice
persoană interesată, în termen de 30 de zile de la publicarea lor";
- Art. 13: „(1) Consiliul
Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii este autoritate administrativă
autonomă cu personalitate juridică, instituţie publică finanţată integral de la
bugetul de stat, aflată sub controlul Parlamentului. Anual sau la cererea
Parlamentului, Consiliul Naţional pentru Studierea Arhivelor Securităţii
prezintă rapoarte.
(2) Sediul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii este în municipiul Bucureşti.
(3)Consiliul Naţional
pentru Studierea Arhivelor Securităţii funcţionează la nivel naţional, ca
structură unică.
(4)Bugetul Consiliului Naţional pentru Studierea
Arhivelor Securităţii se aprobă în condiţiile legislaţiei privind finanţele
publice.".
Textele din Constituţie invocate de autorul excepţiei
sunt cele ale art. 1 alin. (4) privind principiul separaţiei şi echilibrului
puterilor, art. 15 - Universalitatea, art. 16 - Egalitatea în drepturi, art.
21 alin. (2) şi (3) referitoare la neîngrădirea prin lege a dreptului de acces
liber la justiţie, respectiv la dreptul la un proces echitabil şi la
soluţionarea cauzelor într-un termen rezonabil, art. 23 pct. 11 care consacră
prezumţia de nevinovăţie, art. 24 - Dreptul la apărare, art. 37 - Dreptul de a fi ales, art.
53 - Restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al
unor libertăţi, art. 124 - Infăptuirea justiţiei şi ale art. 126 -
Instanţele judecătoreşti.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
observă că textele de lege criticate au mai fost supuse controlului de
constituţionalitate în numeroase rânduri, instanţa de contencios constituţional
constatând conformitatea acestora cu prevederile Legii fundamentale invocate şi
în prezenta cauză.
Astfel, în bogata sa jurisprudenţă
în materie, Curtea a reţinut că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
operează o modificare substanţială a regimului juridic aplicabil persoanelor
constatate ca fiind „lucrătoare ale Securităţii" faţă de Legea nr.
187/1999 privind accesul la propriul dosar şi deconspirarea poliţiei politice
comuniste, declarată neconstituţională prin Decizia nr. 51 din 31 ianuarie
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 6 februarie 2008, şi
realizează o reconfigurare a Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii, ca autoritate administrativă autonomă, lipsită de atribuţii
jurisdicţionale, ale cărei acte privind accesul la dosar şi deconspirarea
Securităţii să fie supuse controlului instanţelor de judecată.
Curtea a observat că, în
prezent, Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 urmăreşte deconspirarea
prin consemnarea publică a persoanelor care au participat la activitatea de
poliţie politică comunistă, fără să promoveze răspunderea juridică şi politică
a acestora şi fără să creeze premisele unei forme de răspundere morală şi
juridică colectivă.
Pronunţându-se cu privire la critica referitoare la
nesocotirea principiului separaţiei puterilor în stat, Curtea a constatat că nu
există o imixtiune a puterii executive în atribuţiile puterii judecătoreşti,
iar, în condiţiile în care acţiunea în constatarea calităţii de lucrător al
Securităţii este introdusă la o instanţă de judecată, a cărei hotărâre poate fi
atacată cu recurs, dispoziţiile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008
nu sunt de natură să confere Consiliului Naţional pentru Studierea Arhivelor
Securităţii rolul de instanţă extraordinară.
Totodată, Curtea a reţinut că dispoziţiile Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 nu sunt de natură a încălca dreptul la un
proces echitabil şi dreptul la apărare, părţile având posibilitatea de a uza,
în faţa instanţei judecătoreşti, de toate garanţiile prevăzute de legea
procesual civilă pentru a-şi susţine poziţia asupra problemelor de fapt şi de
drept.
In ceea ce priveşte pretinsa nerespectare a prezumţiei
de nevinovăţie, Curtea a statuat că aceasta nu este aplicabilă procesului
declanşat în temeiul dispoziţiilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2008. In schimb, în soluţionarea acţiunilor în constatare sunt incidente
dispoziţiile art. 1.169 din Codul civil, care prevăd că „Cel ce face o
propunere înaintea judecăţii trebuie să o dovedească". Astfel, legea
asigură echilibrul procesual al părţilor în litigiu şi dă expresie unui
principiu fundamental al dreptului procesual, acela al aflării adevărului.
De asemenea, Curtea a constatat că nu este întemeiată
nici critica referitoare la pretinsa nerespectare a principiului egalităţii în
drepturi, deoarece prevederile criticate nu instituie niciun privilegiu şi
nicio discriminare pe criterii arbitrare, fiind aplicabile tuturor persoanelor
cărora acestea le sunt aplicabile.
Curtea a mai reţinut că prevederile art. 2 lit. a) din
aceeaşi ordonanţă de urgenţă, stabilind elementele care trebuie întrunite pentru ca o persoană să fie calificată
lucrător al Securităţii, nu încalcă principiul constituţional al
neretroactivităţii legii civile, întrucât efectele atribuirii unei astfel de
calităţi se produc numai pentru viitor, din momentul intrării în vigoare a
reglementării legale.
Dintre deciziile pronunţate în acest sens de Curtea
Constituţională pot fi amintite, cu titlu exemplificativ, Decizia nr. 1.476 din
10 noiembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 795 din 20 noiembrie 2009, sau Decizia nr. 1.512 din 17 noiembrie 2009, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 21 din 12 ianuarie
2010.
Intrucât în cauza de faţă nu au fost evidenţiate
elemente noi, care să justifice reconsiderarea acestei jurisprudenţe, îşi
menţin valabilitatea atât soluţia de respingere ca neîntemeiată a excepţiei de
neconstituţionalitate, cât şi argumentele care au condus la pronunţarea
acesteia.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 2 lit. a), art. 7-10 şi ale art. 13
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/2008 privind accesul la propriul
dosar şi deconspirarea Securităţii, excepţie ridicată de Filitaş Vulcan în
Dosarul nr. 2.571/2/2009 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 26 octombrie
2010.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăţeanu