Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1342 din 19 octombrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:            MONITORUL OFICIAL  NR. 835 din 14 decembrie 2010



Augustin Zegrean                            - presedinte

Aspazia Cojocaru                            -judecator

Acsinte Gaspar                               -judecator

Petre Lazaroiu                                 -judecator

Mircea Stefan Minea                       -judecator

Iulia Antoanella Motoc                     -judecator

Ion Predescu                                   -judecator

Puskas Valentin Zoltan                    -judecator

Valentina Barbateanu                      - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Carmen-Catalina Gliga.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, exceptie ridicata de Alexandru Ionescu în Dosarul nr. 69/1.259/2010 al Tribunalului Comercial Arges, care formeaza obiectul Dosarului nr. 856D/2010 al Curtii Constitutionale.

La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinita.

Curtea dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 857D/2010, având ca obiect exceptia de neconstitutionalitate a acelorasi prevederi legale, ridicata de Societatea Comerciala „Financiar Urban" - S.R.L. din Pitesti în Dosarul nr. 121/1.259/2010 al Tribunalului Comercial Arges.

La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinita.

Curtea, din oficiu, vazând identitatea de obiect al cauzelor mentionate, pune în discutie problema conexarii lor.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu propunerea de conexare a acestor cauze.

Curtea, în temeiul art. 14 si al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 857D/2010 la Dosarul nr. 856D/2010, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiata, apreciind ca nu se justifica reconsiderarea jurisprudentei în materie a Curtii Constitutionale.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarelor, retine urmatoarele:

Prin încheierile din 15 martie 2010, pronuntate în dosarele nr. 69/1.259/2010 si nr. 121/1.259/2010, Tribunalul Comercial Arges a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului. Exceptia a fost ridicata de Alexandru Ionescu si, respectiv, de Societatea Comerciala „Financiar Urban" - S.R.L. din Pitesti în solutionarea unor cauze comerciale.

In motivarile exceptiei de neconstitutionalitate, având un continut identic, se sustine ca textul de lege criticat creeaza un „dezechilibru între petentii care depun cereri la oficiul registrului comertului si actionarii, administratorii sau ceilalti reprezentanti legali ai societatilor comerciale vizate de cererile petentilor, în sensul ca, printr-o simpla cerere adresata de o terta persoana, se pot înscrie în registrul comertului fapte sau acte nelegale, abuzive, care sa afecteze în mod grav si iremediabil o societate comerciala", autorii exceptiei apreciind ca legea îi favorizeaza pe acesti terti. Mai arata ca se nesocoteste dreptul la un proces echitabil si dreptul la aparare, întrucât, prin modul de solutionare a cererilor de catre judecatorii delegati ai oficiului registrului comertului, fara citarea actionarilor, a administratorilor sau a celorlalti reprezentanti legali ai societatilor comerciale vizate de cererile petentilor, acestia sunt pusi în imposibilitatea de a participa la judecata si nu pot lua cunostinta de actele depuse de tertele persoane. De asemenea, se sustine ca, prin procedura înregistrarii în registrul comertului a actelor depuse de petenti numai în baza hotarârii judecatorului delegat, fara a da posibilitatea reprezentantilor societatilor comerciale vizate „de a interveni la timp pentru stoparea unor acte frauduloase si paguboase", se încalca dreptul de proprietate privata, libertatea comertului, dreptul la protectia concurentei loiale si „dreptul la un cadru favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie".

Tribunalul Comercial Arges considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata, precizând ca, în urma edictarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de înregistrare în registrul comertului, judecatorul delegat nu îsi mai desfasoara activitatea la registrul comertului.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului

Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând actele de sesizare, rapoartele întocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, republicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 49 din 4 februarie 1998, astfel cum au fost modificate si completate prin art. VIII pct. 3 titlul II cartea II din Legea nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei în exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei. Textul de lege criticat are urmatorul cuprins:

- Art. 6: „(1) Inregistrarile în registrul comertului se fac pe baza unei încheieri a judecatorului delegat sau, dupa caz, a unei hotarâri judecatoresti irevocabile, în afara de cazurile în care legea prevede altfel.

(11) Judecatorul delegat întâi sesizat spre a dispune înregistrarea în registrul comertului a mentiunilor privind fuziunea, divizarea sau schimbarea sediului social al unei persoane juridice în alt judet se va pronunta, prin aceeasi încheiere, si asupra înmatricularii persoanelor juridice astfel înfiintate, radierii celor care îsi înceteaza existenta ori înregistrarii în registrul comertului a modificarii actelor constitutive ale persoanelor juridice care dobândesc o parte din patrimoniul persoanei juridice divizate, dupa caz, precum si asupra înmatricularii si radierii persoanelor juridice care îsi schimba sediul social în alt judet.

(2) Incheierile judecatorului delegat privitoare la înmatriculare sau la orice alte înregistrari în registrul comertului sunt executorii de drept si sunt supuse numai recursului.

(3) Termenul de recurs este de 15 zile si curge de la data pronuntarii încheierii pentru parti si de la data publicarii încheierii sau a actului modificator al actului constitutiv în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, pentru orice alte persoane interesate.

(4) Recursul se depune si se mentioneaza în registrul comertului unde s-a facut înregistrarea. In termen de 3 zile de la data depunerii, oficiul registrului comertului înainteaza recursul curtii de apel în a carei raza teritoriala se afla domiciliul sau sediul comerciantului, iar în cazul sucursalelor înfiintate în alt judet, la curtea de apel în a carei raza teritoriala se afla sediul sucursalei.

(5) Motivele recursului se pot depune la instanta, cu cel putin doua zile înaintea termenului de judecata.

(6)  In cazul admiterii recursului, decizia instantei de recurs va fi mentionata în registrul comertului."

In opinia autorilor exceptiei de neconstitutionalitate, textul de lege criticat contravine urmatoarelor dispozitii din Legea fundamentala: art. 16 alin. (1) care consacra principiul egalitatii cetatenilor în fata legii si a autoritatilor publice, art. 21 alin. (1)-(3) care instituie dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil, art. 24 privind dreptul la aparare, art. 44 care garanteaza dreptul de proprietate privata, art. 45 referitor la  libertatea economica,  art.   124 privind înfaptuirea justitiei si art. 135 care statueaza cu privire la economia României.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate, mai întâi sub aspectul admisibilitatii acesteia, Curtea observa ca art. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de înregistrare în registrul comertului, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 30 decembrie 2009, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 84/2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 323 din 17 mai 2010, astfel cum a fost modificat prin articolul unic al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 85/2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 654 din 22 septembrie 2010, prevede urmatoarele: „[...] competenta de solutionare a cererilor de înregistrare în registrul comertului si, dupa caz, a altor cereri aflate în competenta de solutionare a judecatorului delegat apartine, pâna la reglementarea activitatii de înregistrare în registrul comertului efectuata de registratori comerciali, directorului oficiului registrului comertului de pe lânga tribunal si/sau persoanei ori persoanelor desemnate de catre directorul general al Oficiului National al Registrului Comertului".

Asadar, în momentul de fata, atributiile judecatorului delegat au fost preluate de directorul oficiului registrului comertului, fara ca institutia judecatorului delegat sa fi fost, expres sau implicit, desfiintata. Din textul legal mentionat se întelege ca doar în mod temporar competentele judecatorului delegat au fost preluate de catre directorul oficiului registrului comertului, urmând ca, în viitor, potrivit art. 12 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 116/2009, activitatea de înregistrare în registrul comertului sa fie efectuata de registratorii comerciali. Insa, pâna în momentul de fata, nu a fost adoptata o astfel de reglementare legala. Prin urmare, prevederile legale referitoare la competentele judecatorului delegat sunt în vigoare, aplicarea acestora fiind doar suspendata.

In aceste conditii, Curtea constata ca este competenta sa se pronunte asupra constitutionalitatii dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990. Analizând criticile de neconstitutionalitate formulate, instanta de contencios constitutional observa ca s-a mai pronuntat, dintr-o perspectiva similara si prin raportare la acelasi prevederi din Legea fundamentala. In acest sens sunt, de exemplu, Decizia nr. 1.339 din 22 octombrie 2009, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 871 din 14 decembrie 2009, si Decizia nr. 861 din 24 iunie 2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 17 august 2010, prin care Curtea a statuat ca, potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, este atributul exclusiv al legiuitorului sa reglementeze procedura de judecata, atâta vreme cât îsi subordoneaza acest demers regulilor si principiilor constitutionale. Curtea retine ca prevederile de lege criticate sunt norme procedurale care reglementeaza aspecte referitoare la functionarea societatilor comerciale în conditii de legalitate si care nu contin dispozitii de natura sa îngradeasca dreptul de liber acces la justitie ori dreptul de a beneficia de un proces echitabil.

Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine reconsiderarea acestei jurisprudente, solutia si considerentele deciziilor mentionate îsi mentin valabilitatea si în cauza de fata.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d)si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca neîntemeiata, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 26/1990 privind registrul comertului, exceptie ridicata de Alexandru Ionescu si de Societatea Comerciala „Financiar Urban" - S.R.L. din Pitesti în Dosarul nr. 69/1259/2010 si, respectiv, în Dosarul nr. 121/1.259/2010 ale Tribunalului Comercial Arges.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 19 octombrie 2010.

PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,

AUGUSTIN ZEGREAN

Magistrat-asistent,

Valentina Barbateanu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1342/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1342 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1342/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu