DECIZIE Nr.
134 din 21 februarie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h 1) din Legea nr.
393/2004 privind Statutul alesilor locali
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 193 din 13 martie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu
-judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Ninosu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader
-judecător
Augustin Zegrean
-judecător
Simona Ricu -
procuror
Valentina Bărbăţeanu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind
Statutul aleşilor locali, excepţie ridicată de Ioan
Iancu Motorca în Dosarul nr. 2.940/108/2007 al Tribunalului Arad - Secţia
comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în dosarele nr.
1.356D/2007 şi nr. 1.608D/2007, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicată de
Traian Mihai Chişu în Dosarul nr. 2.941/108/2007 al aceleiaşi instanţe şi de
Adriana Violeta Drăgan în Dosarul nr. 5.755/30/2007 al Tribunalului Timiş -
Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Şi în aceste dosare, la apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
raportate la art. 164 din Codul de procedură civilă, dispune conexarea
dosarelor nr. 1.356D/2007 şi nr. 1.608D/2007 la Dosarul nr. 1.334D/2007, care a
fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate. Arată că, prin
deciziile nr. 915/2007 şi nr. 1.167/2007, Curtea a respins excepţia de
neconstituţionalitate ca neîntemeiată, iar în cauza de faţă nu există motive
care să facă necesară modificarea acestei jurisprudenţe.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 12 septembrie 2007 şi 23 octombrie
2007, pronunţate de Tribunalul Arad - Secţia comercială şi de contencios administrativ si fiscal în
dosarele nr. 2.940/108/2007 şi nr. 2.941/108/2007 şi de Tribunalul Timiş -
Secţia comercială şi de contencios administrativ în
Dosarul nr. 5.755/30/2007, Curtea Constituţională a
fost sesizată cu excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali. Excepţia a fost ridicată de loan Iancu Motorca, Traian Mihai Chişu
şi, respectiv, Adriana Violeta Drăgan în litigii de contencios administrativ
având ca obiect soluţionarea cererilor
de anulare a unor hotărâri ale Consiliului Local al Comunei Gurahonţ şi
Consiliului Local al Oraşului Buziaş, prin care s-a luat act de încetarea de
drept a mandatelor de consilier local ale acestora.
In motivările excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că, de vreme ce, prin Decizia nr. 61 din 18 ianuarie
2007, Curtea Constituţională a admis excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. II alin. (1) şi (3) din Legea nr. 249/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali,
înseamnă că şi prevederile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 sunt neconstituţionale. De aceea, autorii
excepţiei consideră că aleşii locali care nu şi-au declarat apartenenţa
politică în 45 de zile de la data publicării Legii nr. 249/2006 nu îşi pierd
mandatul. Se mai arată, printre altele, că, atunci când a ales consilierii
locali, colectivitatea locală a avut în vedere nu numai partidul politic din
care aceştia făceau parte, ci şi calităţile personale ale acestora.
Tribunalul Arad - Secţia comercială şi de contencios
administrativ şi fiscal şi Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ consideră că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază, în
punctele de vedere transmise la dosarele Curţii Constituţionale nr. 1.334D/2007
şi 1.356D/2007, că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Observă
că autorii excepţiei se limitează la a afirma că neconstituţionalitatea
textului criticat este consecinţa declarării ca neconstituţionale a altor
dispoziţii legale. Consideră că, în cauză, este o problemă de aplicare a
dispoziţiilor de lege criticate, în raport cu situaţia de fapt reţinută de
instanţa de judecată.
Avocatul Poporului arată
că prevederile de lege supuse controlului de constituţionalitate nu contravin
niciunei dispoziţii din Legea fundamentală, legiuitorul având competenţa de a
stabili modalităţile şi condiţiile de funcţionare a sistemului electoral.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 912 din 7 octombrie
2004. Textul de lege criticat a fost introdus prin art. I pct. 3 din Legea nr. 249/2006 pentru
modificarea şi completarea Legii nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 554 din 27 iunie
2006, şi are următorul cuprins:
- Art. 9 alin. (2) lit. h1): „(2) Calitatea de consilier local sau de consilier judeţean
încetează de drept, înainte de expirarea duratei normale a mandatului, în
următoarele cazuri: (...)
h1)
pierderea calităţii de membru al partidului politic sau al organizaţiei
minorităţilor naţionale pe a cărei listă a fost ales."
In susţinerea excepţiei de neconstitutionalitate, se
invocă, de către autorul excepţiei ce face obiectul Dosarului nr. 1.608D/2007,
încălcarea dispoziţiilor constituţionale ale art. 15 - „Universalitatea",
art. 16 -„Egalitatea în drepturi", art. 37 - „Dreptul de a
fi ales" şi art. 53 - „Restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi". Autorii excepţiei
de neconstitutionalitate ce formează obiectul dosarelor nr. 1.334D/2007 şi 1.356D/2007 nu
îşi raportează critica la niciun text sau principiu constituţional.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că s-a mai pronunţat asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. 9
alin. (2) lit. h1)
din Legea nr. 393/2004 privind Statutul aleşilor locali, iar prin Decizia nr.
915 din 18 octombrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 773 din 14 noiembrie 2007, şi prin Decizia nr. 1.167 din 11 decembrie
2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 4 din 3
ianuarie 2008, Curtea a respins excepţia de neconstitutionalitate ca
neîntemeiată, pentru argumentele acolo reţinute.
Intrucât nu au intervenit elemente de noutate, care să
justifice schimbarea jurisprudenţei Curţii Constituţionale în materie,
soluţiile pronunţate cu acele prilejuri şi considerentele acestora îşi menţin
valabilitatea şi în prezenta cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 9 alin. (2) lit. h1) din Legea nr. 393/2004 privind Statutul
aleşilor locali, excepţie ridicată de Ioan Iancu Motorca şi, respectiv, Traian
Mihai Chişu în dosarele nr. 2.940/108/2007 şi nr. 2.941/108/2007 ale
Tribunalului Arad - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal
şi de Adriana Violeta Drăgan în Dosarul nr. 5.755/30/2007 al Tribunalului Timiş
- Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 21 februarie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Valentina Bărbăteanu