DECIZIE Nr. 132 din 18 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic
si administrarea fondului forestier national, modificata si completata prin
Legea nr. 75/2002, republicata, si a dispozitiilor art. 98 alin. 3 din Legea
nr. 26/1996 - Codul silvic
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 309 din 7 aprilie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Iuliana Nedelcu - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 31 alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 si ale art. 98
alin. 3 si 4 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, exceptie ridicata de Ilie
Nicolae in Dosarul nr. 5.265/2003 al Tribunalului Bihor.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public, avand cuvantul pe fond, pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, invocand
jurisprudenta in materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 22 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
5.265/2003, Tribunalul Bihor a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 31 alin. (3) si (4) din Ordonanta
Guvernului nr. 96/1998, modificata prin Legea nr. 75/2002, si ale art. 98 alin.
3 si 4 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic. Exceptia a fost ridicata de Ilie
Nicolae, inculpat in dosarul mentionat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine
ca dispozitiile criticate sunt contrare prevederilor art. 72 alin. (3) lit. f)
[in prezent art. 73 alin. (3) lit. h)] din Constitutie, potrivit carora
infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora se reglementeaza prin
lege organica. In acest sens arata ca un element de calificare a infractiunii
prevazute de art. 31 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, modificata
prin Legea nr. 75/2002, constand in "taierea sau scoaterea din radacini,
fara drept, de arbori, puieti sau lastari din fondul forestier national,
indiferent de forma de proprietate, de catre proprietari, detinatori sau de
catre oricare alta persoana ...", respectiv a infractiunii prevazute de art.
98 alin. 1 din Legea nr. 26/1996, constand in "furtul de arbori doborati
sau rupti de fenomene naturale, ori de arbori, puieti sau lastari care au fost
taiati ori scosi din radacini, cu sau fara drept, din fondul forestier national
sau de pe terenurile cu vegetatie forestiera ...", si anume paguba in
functie de care se face incadrarea in forma simpla sau agravata a infractiunii,
este stabilit printr-un act administrativ cu caracter normativ (ordin al
ministrului), ceea ce este inadmisibil, reglementarea pagubei trebuind sa se
faca prin lege organica. Totodata arata ca initial Ordonanta Guvernului nr.
96/1998 avea o formulare legala, potrivit careia calificarea infractiunii se
facea in raport cu volumul masei extrase care trebuia sa fie de peste 5 metri
cubi, deci exista un criteriu obiectiv de determinare a pagubei. Or, in
prezent, se prevede un criteriu subiectiv si aleatoriu, putand fi schimbat
chiar lunar, ceea ce este neconstitutional.
Tribunalul Bihor arata ca exceptia este neintemeiata, intrucat, din examinarea
dispozitiilor art. 107 alin. 1 din Legea nr. 26/1996, rezulta ca atat
elementele constitutive ale infractiunilor prevazute in art. 97 si 98 din Legea
nr. 26/1996, cat si criteriile si cuantumurile, potrivit carora acestea se
determina, sunt reglementate de lege, astfel incat nu pot fi considerate ca
neconstitutionale.
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 18^1 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificarile ulterioare, a fost
solicitat punctul de vedere al acestei institutii.
Guvernul precizeaza mai intai ca, in urma republicarii Ordonantei
Guvernului nr. 96/1998, modificata, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 122 din 26 februarie 2003, art. 31 a devenit art. 32. Cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin. (3) si (4) din
Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, republicata, Guvernul arata ca este
neintemeiata, intrucat, chiar daca aceste dispozitii sunt cuprinse intr-o
ordonanta a Guvernului, ele au fost introduse prin Legea nr. 141/1999 pentru
aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 96/1998 (art. 32^2) si apoi modificate prin
Legea nr. 75/2002 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
96/1998. Ambele legi au fost adoptate cu respectarea art. 74 alin. (1) [in
prezent art. 76 alin. (1)] din Constitutie, care reglementeaza conditiile de
adoptare a legilor organice.
Referitor la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98
alin. 3 si 4 din Legea nr. 26/1996, Guvernul apreciaza, de asemenea, ca este
neintemeiata, intrucat aceasta lege a fost adoptata ca lege organica, potrivit
art. 73 alin. (3) lit. h) din Constitutie, si cu respectarea dispozitiilor art.
74 alin. (1) [in prezent art. 76 alin. (1)] din Constitutie.
Avocatul Poporului considera ca exceptia este neintemeiata, intrucat
textele criticate prevad elementele constitutive ale infractiunilor pe care le
reglementeaza, fiind in concordanta cu prevederile art. 73 alin. (3) lit. h)
din Constitutie, potrivit carora prin lege organica se reglementeaza
infractiunile, pedepsele si regimul de executare a acestora. De asemenea,
faptul ca pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior este
stabilit, in baza art. 107 alin. 1 din Codul silvic, de catre autoritatea
publica centrala care raspunde de silvicultura, respectiv Ministerul
Agriculturii, Padurii, Apelor si Mediului, nu incalca prevederile
constitutionale invocate, deoarece pretul mediu nu reprezinta un element
constitutiv al infractiunii, ci numai un criteriu pentru determinarea pagubei
de care depinde incriminarea.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Autorul exceptiei contesta, astfel cum rezulta din notele scrise depuse la
dosarul instantei de judecata, constitutionalitatea dispozitiilor art. 31 alin.
(3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului
silvic si administrarea fondului forestier national, modificata prin Legea nr.
75/2002, precum si a dispozitiilor art. 98 alin. 3 si 4 din Legea nr. 26/1996 -
Codul silvic.
Examinand prevederile criticate, Curtea constata ca, in baza art. III din
Legea nr. 75/2002, Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, modificata si completata,
a fost republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 26
februarie 2003, dandu-se textelor o noua numerotare, in care art. 31 a devenit
art. 32, asa incat critica de neconstitutionalitate nu poate viza art. 31 alin.
(3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, modificata prin Legea nr.
75/2002, ci art. 32 alin. (3) si (4) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998,
republicata. Totodata, Curtea observa ca, desi sunt indicate ca obiect al
exceptiei de neconstitutionalitate, alineatele (3) si (4) ale art. 32 din
Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, republicata, respectiv alineatele 3 si 4 ale
art. 98 din Legea nr. 26/1996, din motivarea exceptiei rezulta ca autorul
critica doar prevederile alineatului (3) al art. 32 din Ordonanta Guvernului
nr. 96/1998, republicata, respectiv prevederile alineatului 3 al art. 98 din
Legea nr. 26/1996, alineatul 4 al acelorasi articole nefiind vizat prin
motivele de neconstitutionalitate invocate.
Asa fiind, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, pe de
o parte, dispozitiile art. 32 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998,
republicata, potrivit carora: "Cand fapta a avut ca urmare o paguba in
valoare de peste 50 de ori mai mare decat pretul mediu al unui metru cub de
masa lemnoasa pe picior, pedeapsa este inchisoarea de la 2 la 7 ani.", iar
pe de alta parte, dispozitiile art. 98 alin. 3 din Legea nr. 26/1996 - Codul
silvic, conform carora: "Cand fapta a avut ca urmare o paguba in valoare
de peste 50 de ori mai mare decat pretul mediu al unui metru cub de masa
lemnoasa pe picior, pedeapsa este inchisoarea de la 3 la 10 ani".
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se invoca incalcarea, prin
dispozitiile criticate, a prevederilor constitutionale ale art. 72 alin. (3)
lit. f) care, ca urmare a revizuirii si republicarii Constitutiei, au dobandit
o noua numerotare, si anume art. 73 alin. (3) lit. h), fara a fi insa
modificate, avand urmatorul continut: "Prin lege organica se reglementeaza
[...]
h) infractiunile, pedepsele si regimul executarii acestora".
Autorul exceptiei sustine ca textele de lege criticate sunt
neconstitutionale, intrucat conditioneaza existenta infractiunilor silvice
reglementate de art. 32 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998,
republicata, respectiv de art. 98 alin. 1 din Codul silvic, de pretul mediu al
unui metru cub de masa lemnoasa pe picior, prin care se determina valoarea
pagubei de care depinde existenta infractiunii, atat in varianta simpla, cat si
in varianta agravata a acesteia, pret care se stabileste prin ordin al
ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului, deci printr-un act
administrativ, contrar principiului constitutional potrivit caruia, in materie
de infractiuni si pedepse, se reglementeaza prin lege organica.
Examinand sustinerile autorului exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea
constata ca s-a mai pronuntat in jurisprudenta sa cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98 alin. 3 din Legea nr. 26/1996, in
raport de aceleasi dispozitii constitutionale si fata de aceleasi critici ca si
in cazul exceptiei de fata. Astfel, prin Decizia nr. 102 din 29 iunie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 352 din 26 iulie
1999, Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 97 si 98 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic (asadar,
implicit a dispozitiilor ce fac obiectul exceptiei de fata), retinand in esenta
ca, chiar daca pretul mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior este
stabilit, in baza art. 107 alin. 1 din Codul silvic si art. 5 din Legea nr.
81/1993 privind determinarea despagubirilor in cazul unor pagube produse
fondului forestier, vegetatiei forestiere din afara fondului forestier situate
pe terenurile proprietate publica si privata si economiei vanatului, de catre
autoritatea publica centrala care raspunde de silvicultura, aceasta determinare
se face in baza unei imputerniciri date prin lege organica, iar evaluarea
pagubelor are la baza criterii stabilite de lege (anexa nr. 1 la Legea nr.
81/1993, referitoare la evaluarea pagubelor cauzate prin taierea, scoaterea din
radacini, distrugerea, degradarea sau sustragerea arborilor, puietilor sau
lastarilor, in cazul in care prejudiciul este produs prin fapte care, potrivit
legii, constituie contraventii sau infractiuni). Asadar, determinarea pretului
mediu al unui metru cub de masa lemnoasa pe picior se realizeaza in baza unor
criterii obiective si legale, cu inlaturarea oricaror elemente subiective sau
discretionare ce ar putea duce la incalcarea principiului legalitatii
incriminarii.
De altfel, aceleasi considerente se regasesc si in Decizia nr. 27 din 23
februarie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 261
din 7 iunie 1999, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 97 alin. 1, 2 si 4 si a prevederilor art. 98 alin. 1, 2 si 4
din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, precum si in Decizia nr. 57 din 6
februarie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 175
din 20 martie 2003, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 97 alin. 1 si ale art. 98 alin. 1 din acelasi act normativ.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutiile si considerentele cuprinse in
deciziile mentionate isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, asa incat
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98 alin. 3 din Legea nr.
26/1996 urmeaza sa fie respinsa.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
32 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998, republicata, Curtea urmeaza
sa o respinga ca neintemeiata pentru aceleasi considerente, avand in vedere ca
criticile formulate au aceeasi motivare si vizeaza aceleasi aspecte ca si in
cazul exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 98 alin. 3 din
Codul silvic.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 32 alin.
(3) din Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea regimului silvic
si administrarea fondului forestier national, republicata, si a dispozitiilor
art. 98 alin. 3 din Legea nr. 26/1996 - Codul silvic, exceptie ridicata de Ilie
Nicolae in Dosarul nr. 5.265/2003 al Tribunalului Bihor.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Florentina Geangu