DECIZIE Nr.
132 din 3 februarie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanta
Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preturilor locale de referinta
pentru energia termica furnizata populatiei prin sisteme centralizate, aprobata
cu modificari prin Legea nr. 483/2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 135 din 4 martie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Tudorel Toader -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia Miu -
prim-magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanţa
Guvernului nr. 36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţă
pentru energia termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, excepţie
ridicată de Asociaţia de proprietari din blocul D2, str. Izvorul Crişului nr.
8, sectorul 4, Bucureşti, în Dosarul nr. 4.566/302/2008 al Judecătoriei Sectorului
5 Bucureşti.
Dezbaterile au avut loc în şedinţa publică din data de
8 ianuarie 2009 şi au fost consemnate în încheierea din aceeaşi dată, când,
având nevoie de timp pentru a delibera, Curtea a amânat pronunţarea pentru data
de 15 ianuarie 2009 şi apoi pentru data de 3 februarie 2009.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 26 iunie 2008, pronunţată în Dosarul nr. 4.566/302/2008, Judecătoria
Sectorului 5 Bucureşti a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006
privind instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică
furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, ridicată
de Asociaţia de proprietari din blocul D2, str. Izvorul Crişului nr. 8,
sectorul 4, Bucureşti, într-o cauză având ca obiect soluţionarea unei acţiuni
în pretenţii.
In motivarea
excepţiei de neconstituţionalitate autoarea
acesteia susţine că prevederile criticate, potrivit cărora se acordă
consumatorilor casnici de energie termică racordaţi la sistemele centralizate
de încălzire sume de la bugetul de stat şi de la bugetele locale, cu titlu de
ajutoare de stat pentru subvenţionarea producţiei şi a transportului de energie
termică, încalcă dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi ale art. 52 alin. (1) din
Constituţie. Astfel, se creează un tratament favorizant consumatorilor casnici
de energie termică racordaţi la sistemele centralizate de încălzire, în
detrimentul celor neracordaţi la astfel de sisteme de încălzire.
Judecătoria Sectorului 5 Bucureşti apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
judecătorului-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl
constituie dispoziţiile art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr.
36/2006 privind instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia
termică furnizată populaţiei prin sisteme centralizate, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 692 din 14 august 2006, aprobată cu modificări prin Legea nr.
483/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.028 din 27 decembrie 2006. Aceste
dispoziţii au următorul cuprins: „(1) In vederea compensării creşterilor
neprevizionate ale preţurilor la combustibilii utilizaţi pentru producerea
energiei termice furnizate populaţiei prin sisteme centralizate, pe perioada
derulării programului «Termoficare 2006-2009 calitate şi eficienţă», aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
462/2006, se acordă furnizorilor de energie termică sume din bugetele locale.
Aceste sume se transferă bugetelor locale de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Administraţiei şi Internelor
(2)Valoarea sumelor
de la bugetul de stat prevăzute la alin. (1) va fi de maximum 45% din costurile
determinate conform reglementărilor în vigoare pentru combustibilul propriu
folosit pentru producerea energiei termice destinate populaţiei.
(3) Autorităţile de reglementare competente vor
elabora în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe metodologiile de determinare a sumelor necesare prevăzute la alin. (1). Pe baza
acestor metodologii, autorităţile de reglementare competente vor stabili anual sumele necesare potrivit prevederilor alin. (1).
(4) Autorităţile administraţiei publice locale vor
asigura din bugetele locale sumele necesare acoperirii integrale a diferenţei
dintre preţul de producere, transport, distribuţie şi furnizare a energiei
termice livrate populaţiei şi preţurile locale de referinţă, după acordarea
sumelor de la bugetul de stat, potrivit alin. (1), dar nu mai puţin de 10% din
valoarea costurilor totale.
(5)Pentru menţinerea unor preţuri suportabile la
energia termică livrată populaţiei, energia electrică produsă în cogenerare va
fi preluată cu prioritate în regim reglementat."
Dispoziţiile constituţionale pretins încălcate sunt
cuprinse la art. 16 alin. (1) referitor la egalitatea în drepturi şi la art. 52
alin. (1) referitor la dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică.
Autorul excepţiei susţine, în esenţă, că prin acordarea
unor sume de la bugetul de stat şi de la bugetele locale, cu titlu de ajutoare
de stat pentru subvenţionarea producţiei şi a transportului de energie termică,
se aplică un tratament juridic diferit consumatorilor casnici racordaţi la
sistemul centralizat de energie termică, faţă de cei neracordaţi la un astfel
de sistem.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că în practica sa jurisdicţională a statuat, în mod constant, că
principiul egalităţii nu înseamnă uniformitate, aşa încât, în cazul unor
situaţii diferite, un tratament juridic diferit este posibil atunci când se
justifică în mod obiectiv şi raţional. In acest sens sunt deciziile nr. 126 din
4 iulie 2000 şi nr. 203 din 26 iunie 2001, publicate în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 447 din 11
septembrie 2000 şi, respectiv, nr. 621 din 2 octombrie 2001.
Faţă de toate acestea, Curtea constată că prevederile
art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 nu contravin
dispoziţiilor art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât tratamentul diferit
este justificat obiectiv şi raţional.
Cât priveşte critica ce vizează încălcarea
dispoziţiilor art. 52 din Constituţie, urmează să fie respinsă, întrucât
aceasta nu este motivată aşa cum prevăd dispoziţiile art. 10 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992, cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 4 alin. (1)-(5) din Ordonanţa Guvernului nr. 36/2006 privind
instituirea preţurilor locale de referinţă pentru energia termică furnizată
populaţiei prin sisteme centralizate, aprobată cu modificări prin Legea nr.
483/2006, excepţie ridicată de Asociaţia de proprietari din blocul D2, str.
Izvorul Crişului nr. 8, sectorul 4, Bucureşti, în Dosarul nr. 4.566/302/2008 al
Judecătoriei Sectorului 5 Bucureşti.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 februarie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Prim-magistrat-asistent,
Claudia Miu