DECIZIE Nr.
1294 din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 101 alin. (3) lit. a) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 731 din 3 noiembrie 2010
Acsinte Gaspar
- preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Tudorel Toader -judecător
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 101 alin. (3) lit. a) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de Măria Magdalena Viorica Georgescu în Dosarul nr.
1.125/219/2008 al Tribunalului Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ
şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc
părţile, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 12 februarie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 1.125/219/2008, Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios
administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 101 alin. (3) lit. a) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
ridicată de Măria Magdalena Viorica Georgescu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 23 alin. (12) referitoare la legalitatea
pedepsei, art. 53 alin. (2) referitoare la restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi şi art. 20 Tratatele internaţionale privind
drepturile omului, precum şi art. 7 cu denumirea marginală Nicio
pedeapsă fără lege din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, deoarece judecătorul este lipsit de marjele minime
şi maxime între care să facă determinarea în concret a sancţiunii
contravenţionale complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o
perioadă de 60 de zile. Practic, judecătorul este pus în imposibilitatea de a
individualiza pedeapsa în funcţie de gradul de pericol social al faptei şi de
persoana făptuitorului, fiind obligat să aplice aceeaşi pedeapsă indiferent de
modalitatea de comitere.
Tribunalul Cluj - Secţia mixtă de contencios
administrativ şi fiscal opinează că prevederile
contestate nu contravin Constituţiei.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea
de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul
Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 101 alin. (3) lit. a) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, care au
următorul conţinut:
„(3) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu
amenda prevăzută în clasa a III-a de sancţiuni şi cu aplicarea sancţiunii contravenţionale
complementare a suspendării dreptului de a conduce pentru o perioadă
conducătorul de autovehicul sau tramvai a următoarelor fapte:
a) nerespectarea
regulilor privind prioritatea de trecere, depăşirea sau trecerea la culoarea
roşie a semaforului, dacă prin aceasta s-a produs un accident de circulaţie din
care au rezultat avarierea unui vehicul sau alte pagube materiale;".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile legale criticate au mai fost supuse controlului său
din perspectiva unor critici similare. Astfel, cu prilejul pronunţării Deciziei
nr. 660 din 30 aprilie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 453 din 1 iulie 2009, Curtea Constituţională a respins ca nefondată
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 101 alin. (3) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, statuând că, în ceea ce
priveşte invocarea încălcării dispoziţiilor art. 53 din Constituţie, se observă
că textul constituţional se referă exclusiv la restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi prevăzute de Legea fundamentală, iar normele
criticate nu restrâng drepturi constituţionale, ci prevăd sancţionarea unor
fapte de încălcare a legii care pun în pericol siguranţa circulaţiei rutiere.
Pe de altă parte, este de observat că alin. (1) al art. 53 prevede, între alte
situaţii, că exerciţiul unor drepturi poate fi restrâns şi pentru apărarea
drepturilor şi a libertăţilor cetăţenilor.
In aceste condiţii, Curtea constată că nici critica
referitoare la încălcarea dispoziţiilor referitoare la legalitatea pedepsei nu
poate fi reţinută, sancţiunea prevăzută în norma contestată fiind deci
prevăzută de lege, adoptată, potrivit art. 115 alin. (4) din Constituţie, în
temeiul delegării legislative.
Deoarece până în prezent nu au intervenit elemente noi
de natură să determine schimbarea acestei jurisprudenţe, considerentele
deciziei mai sus menţionate îşi păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 101 alin. (3) lit. a) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de Măria Magdalena Viorica Georgescu în Dosarul nr.
1.125/219/2008 al Tribunalului Cluj - Secţia mixtă de contencios administrativ
şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru