DECIZIE Nr.
1285 din 14 octombrie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 si 3 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 31/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar si ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele masuri în domeniul salarizarii
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 759 din 15 noiembrie 2010
Acsinte Gaspar - preşedinte
Aspazia Cojocaru
-judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie
ridicată de Sindicatul Invăţământ Buftea în Dosarul nr. 32.356/3/2009 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări
sociale şi de Uniunea Judeţeană a Sindicatelor de Invăţământ Vaslui în Dosarul
nr. 3.420/89/2009 şi Dosarul nr. 3.421/89/2009 ale Tribunalului Vaslui - Secţia
civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere că excepţiile de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 181D/2010, nr. 216D/2010 şi nr.
217D/2010 au obiect identic, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării
cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public, având în vedere
dispoziţiile art. 164 din Codul de procedură civilă, nu se opune conexării
dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
dispune conexarea dosarelor nr. 216D/2010 şi nr. 217D/2010 la Dosarul nr.
181D/2010, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile din 17 decembrie 2009 şi 7 ianuarie
2010, pronunţate în dosarele nr. 32.356/3/2009, nr. 3.420/89/2009 şi nr.
3.421/89/2009, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale şi Tribunalul Vaslui - Secţia civilă
au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009
privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind unele
măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru
perioada mai-decembrie 2009.
Excepţia a fost ridicată, în dosarele de mai sus, de
Sindicatul Invăţământ Buftea şi Uniunea Judeţeană a Sindicatelor din Invăţământ
Vaslui.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5) referitoare la statul
român, art. 20 alin. (1) referitor la tratatele internaţionale privind
drepturile omului, art. 41 alin. (2) privind munca şi protecţia socială a
muncii, art. 61 alin. (1) privind rolul Parlamentului, art. 102 alin. (1)
privind rolul Guvernului, art. 111 alin. (1) privind informarea Parlamentului,
art. 115 alin. (4) şi (6) privind condiţiile de adoptare a ordonanţelor de
urgenţă, precum şi art. 141 privind Consiliul Economic şi Social, deoarece:
- nu se justifică urgenţa emiterii ordonanţelor
criticate;
- ordonanţele au fost emise fără consultarea
Consiliului Economic şi Social;
- a fost încălcat principiul supremaţiei legii, în
condiţiile în care, deşi Legea învăţământului prevede că în România
învăţământul constituie prioritate naţională, Guvernul a diminuat salariile personalului didactic;
- s-au încălcat normele constituţionale privind dreptul
la muncă, dreptul la un trai decent şi protecţia socială a muncii.
Astfel, prin adoptarea acestei ordonanţe de urgenţă,
Guvernul refuză să aplice o lege adoptată de Parlament, ceea ce încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (4) şi (5), precum şi ale art. 61
alin. (1). De asemenea, arată că Guvernul a adoptat ordonanţa de urgenţă cu
încălcarea exigenţelor stabilite de art. 115 alin. (4) şi (6) din Constituţie,
întrucât nu a indicat situaţia extraordinară care a stat la baza emiterii
acesteia, nu a motivat corespunzător urgenţa acestei reglementări şi a afectat
drepturile constituţionale ale personalului didactic, şi anume dreptul la un
nivel de trai decent şi protecţia socială a muncii. Totodată, consideră a fi
încălcate şi dispoziţiile art. 102 alin. (1) şi (2), precum şi ale art. 141 din
Constituţie, întrucât Guvernul nu a consultat Consiliul Economic şi Social
atunci când a adoptat această ordonanţă de urgenţă, In sfârşit, arată că,
practic, prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 se modifică din nou
Legea nr. 221/2008, făcând imposibilă acordarea creşterilor salariale prevăzute
de acest act normativ, adoptat de Parlament, ceea ce reprezintă o încălcare a rolului şi funcţiilor
Guvernului şi o dovadă în plus a imixtiunii Executivului în activitatea
Legislativului.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale şi Tribunalul Vaslui - Secţia civilă opinează că excepţia de
neconstituţionalitate este întemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul României consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de
vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul
bugetar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 211 din 1 aprilie
2009, şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 privind
unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar pentru
perioada mai-decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009.
Prevederile legale criticate au următorul cuprins:
- Art. 2 şi 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
31/2009: „Art. 2. -Alineatul (1) al articolului 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale
ce se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 30 ianuarie
2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi
completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. După litera a) se introduce o nouă literă, litera
a1),
cu următorul cuprins:
«a1) pentru perioada 1-30 aprilie 2009, coeficienţii de
multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi
pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a,
1.2a, 2a şi 3a;».
2. Litera b) se
modifică şi va avea următorul cuprins:
«b) pentru perioada 1 mai-31 august 2009 se va acorda o treime din creşterea salariilor de
bază obţinute prin aplicarea coeficienţilor de multiplicare şi a valorilor
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzuţi pentru toate funcţiile didactice
şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b;».
Art. 3. - Valorile
coeficientului de multiplicare 1,000 prevăzute
în anexele nr. 1.1a, 1.2a, 2a, 3a, 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b la Ordonanţa Guvernului nr.
15/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi
completările ulterioare, se aplică corespunzător perioadelor stabilite la art.
2 din prezenta ordonanţă de urgenţă.";
-Art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
41/2009: „Ordonanţa Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce
se vor acorda în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ,
publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 221/2008, cu modificările şi completările
ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. La articolul 11 alineatul (1), litera a1) va avea următorul cuprins:
«a1) pentru perioada 1 mai-31 decembrie 2009, coeficienţii de
multiplicare şi valorile coeficientului de multiplicare 1,000 sunt prevăzuţi
pentru toate funcţiile didactice şi didactice auxiliare în anexele nr. 1.1a,
1.2a, 2a şi 3a;».
2. La articolul 11 alineatul (1), literele b) şi c) se abrogă.
3. Anexele nr. 1.1b, 1.2b, 2b şi 3b se abrogă."
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că dispoziţiile art. 2 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi ale art. 2 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 41/2009 completau, respectiv modificau dispoziţii ale
Ordonanţei Guvernului nr. 15/2008 privind creşterile salariale ce se vor acorda
în anul 2008 şi în anul 2009 personalului din învăţământ, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 82 din 1 februarie 2008. Acest din
urmă act normativ a fost abrogat prin dispoziţiile art. 48 alin. (1) pct. 16
din Partea a III-a, cap. VI din Legea-cadru nr. 330/2009 privind salarizarea
unitară a personalului plătit din fonduri publice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 762 din 9 noiembrie 2009, care a intrat în
vigoare la data de 1 ianuarie 2010, cu excepţia dispoziţiilor art. 49-52 si ale
art. 4 alin. (1) din anexa nr. VI, care au intrat în
vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I. Actul normativ abrogator se referă, printre altele, şi la
salarizarea personalului didactic, dar, având în vedere că susţinerile
autorului excepţiei privesc modificarea neconstituţională prin intermediul unor
ordonanţe de urgenţă a unor domenii ce au fost iniţial prevăzute prin lege,
Curtea constată că obiectul criticii nu se mai conservă.
Pentru aceste motive, având în vedere dispoziţiile art.
29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, precum şi data la care instanţa de
contencios constituţional a fost sesizată, respectiv 17 decembrie 2009 şi 7
ianuarie 2010, Curtea constată că excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009 şi ale
art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009, urmează a fi respinsă
atât ca devenită inadmisibilă, cât şi ca inadmisibilă, în funcţie de data
emiterii încheierilor de sesizare.
In baza aceluiaşi temei legal, excepţia de
neconstituţionalitate este inadmisibilă şi în ceea ce priveşte dispoziţiile
art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 31/2009, care au fost abrogate
prin dispoziţiile art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2009
privind unele măsuri în domeniul salarizării personalului din sectorul bugetar
pentru perioada mai-decembrie 2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 286 din 30 aprilie 2009.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar, excepţie ridicată de Sindicatul Invăţământ
Buftea în Dosarul nr. 32.356/3/2009 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a
conflicte de muncă şi asigurări sociale şi de Uniunea Judeţeană a Sindicatelor
de Invăţământ Vaslui în Dosarul nr. 3.420/89/2009 şi Dosarul nr. 3.421/89/2009
ale Tribunalului Vaslui - Secţia civilă.
2. Respinge ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai- decembrie 2009, excepţie
ridicată de Sindicatul Invăţământ Buftea în Dosarul nr. 32.356/3/2009 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări
sociale.
3. Respinge ca devenită inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 31/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar şi ale art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 41/2009 privind unele măsuri în domeniul salarizării
personalului din sectorul bugetar pentru perioada mai-decembrie 2009, excepţie
ridicată de Uniunea Judeţeană a Sindicatelor de Invăţământ Vaslui în Dosarul
nr. 3.420/89/2009 şi Dosarul nr. 3.421/89/2009 ale Tribunalului Vaslui - Secţia
civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 14 octombrie
2010.
PREŞEDINTE,
ACSINTE GASPAR
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru