DECIZIE Nr. 128 din 1 aprilie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 pct. 3
din Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la
cartile funciare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 410 din 11 iunie 2003

Costica Bulai - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Lucian Stangu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Maria Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 34 pct. 3 din Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea
dispozitiilor privitoare la cartile funciare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "INTEROIL" - S.A. din Oradea in Dosarul nr. 3.292/2002 al
Curtii de Apel Oradea.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, aratand
ca textul criticat nu contravine prevederilor constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 august 2002, pronuntata in Dosarul nr. 3.292/2002,
Curtea de Apel Oradea a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 pct. 3 din Decretul-lege nr.
115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la cartile funciare,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "INTEROIL" - S.A. din
Oradea.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
criticate contravin art. 49 din Constitutie, care reglementeaza conditiile in
care exercitiul unor drepturi si libertati poate fi restrans prin lege. Se mai
arata, in acest sens, ca aplicarea prevederilor ce fac obiectul exceptiei
"determina practic imposibilitatea exercitarii drepturilor de creditorul
ipotecar, constituind o restrangere a exercitiului drepturilor de ipoteca, iar
o asemenea restrangere, nejustificata de existenta vreuneia dintre situatiile
prevazute la art. 49 din Constitutie, reprezinta o incalcare a acestor
dispozitii constitutionale".
Instanta de judecata apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata.
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Presedintele Camerei Deputatilor considera ca rectificarea intabularilor
ori a inscrierilor provizorii in cartea funciara are scopul de a asigura
concordanta intre situatia tabulara si situatia juridica reala a imobilului
inscris, astfel ca nu poate fi vorba despre o restrangere a exercitiului
vreunor drepturi sau libertati, prevazuta in art. 49 din Constitutie.
Guvernul arata ca rostul actiunii in rectificare este acela de a apara
titularii drepturilor inscrise in cartea funciara impotriva inscrierilor care
le-ar putea vatama interesele, dar si de a asigura realitatea inscrierilor in
cartea funciara, astfel incat aceasta din urma sa oglindeasca in permanenta
situatia juridica exacta a imobilelor inscrise, in interesul tertilor
dobanditori. Astfel, conchide Guvernul, nu poate fi vorba despre o restrangere
a exercitiului vreunor drepturi sau libertati, prevazuta in art. 49 din
Constitutie.
Avocatul Poporului observa, de asemenea, ca exceptia este neintemeiata,
intrucat dispozitia legala criticata reglementeaza posibilitatea corectarii
sau, dupa caz, a actualizarii inscrierii din cartea funciara, astfel ca textul
constitutional invocat de autorul exceptiei nu este relevant in cauza.
Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei
Deputatilor, Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de
judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Critica de neconstitutionalitate are ca obiect prevederile art. 34 pct. 3
din Decretul-lege nr. 115/1938, al caror continut este urmatorul:
"Rectificarea unei intabulari sau inscrieri provizorii se va cere de orice
persoana interesata:
[...]
3. Sau daca nu mai sunt intrunite conditiile de existenta ale dreptului
inscris, sau au incetat efectele actului juridic in temeiul caruia s-a facut
inscrierea."
Examinand exceptia ridicata, Curtea observa ca textul criticat din
Decretul-lege nr. 115/1938 si care se aplica provizoriu in diferitele judete
ale tarii unde nu au fost finalizate operatiile de introducere a reglementarii
noi, date prin Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996, a
fost preluat integral, fara modificari, in aceasta din urma lege.
Autorul exceptiei critica aceste dispozitii pe motiv ca aplicarea lor
"determina imposibilitatea exercitarii drepturilor de creditor
ipotecar", ceea ce in opinia sa constituie "o restrangere a
exercitiului dreptului de ipoteca, iar o asemenea restrangere nejustificata de
existenta vreuneia dintre situatiile prevazute de art. 49 din Constitutie reprezinta
o incalcare a acestor dispozitii constitutionale".
Analizand aceste critici, Curtea constata ca sunt neintemeiate, urmand a fi
respinse.
Rectificarea inscrierilor facute in cartea funciara, la care se refera art.
34 pct. 3 din Decretul-lege nr. 115/1938, nu este decat o operatie prin care se
consemneaza acte si fapte juridice extrinseci - in cazul respectiv stingerea
dreptului ce face obiectul inscrierii - daca nu mai sunt intrunite conditiile
de existenta a acestui drept ori in cazul in care au incetat efectele actului
ce a stat la baza inscrierii. Inscrierile supuse rectificarii au, asadar,
caracterul unor inregistrari, neputand nici sa restranga exercitiul drepturilor
ce le fac obiectul si nici sa lezeze, in alt fel, pe titularul acelor drepturi.
De altfel, rectificarea nu poate fi decat obiectul unei hotarari judecatoresti
definitive.
Asadar, textul nu are in vedere ipoteze in care exercitarea dreptului
inscris in cartea funciara ar fi supusa unor limitari, deoarece acestea decurg
din acte si fapte juridice prevazute de lege, iar nu din notarea situatiilor
juridice in cartea funciara. Intr-adevar, notarea acestora are in vedere
exclusiv publicitatea drepturilor reale imobiliare, asadar opozabilitatea lor
in toate situatiile juridice ce pot interesa pe terti.
Fata de cele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2)
din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3)
si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 pct. 3
din Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la
cartile funciare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"INTEROIL" - S.A. din Oradea in Dosarul nr. 3.292/2002 al Curtii de
Apel Oradea.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 1 aprilie 2003.
PRESEDINTE
prof. univ. dr. COSTICA BULAI
Magistrat asistent,
Maria Bratu