DECIZIE Nr. 127 din 18 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin.
(1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2004 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit, precum si a
dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 449 din 19 mai 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 15 din Legea nr. 597/2002 privind aprobarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor, precum
si a dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Smav Exim" - S.R.L. si Societatea Comerciala
"G Impex" - S.R.L. din Cluj-Napoca in Dosarul nr. 8.041/2003 al
Tribunalului Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
La apelul nominal se prezinta, pentru autorii exceptiei, avocatul Dan C.
Stegaroiu. Lipsesc celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul autorilor exceptiei solicita admiterea acesteia, considerand
ca de dispozitiile legale criticate ar trebui sa beneficieze si ceilalti
participanti la actiunile formulate de lichidator, respectiv paratii si
intervenientii. O abordare contrara ar institui o inegalitate de tratament, ce
ar contraveni principiului constitutional al egalitatii in drepturi a
cetatenilor, deoarece astfel s-ar favoriza persoana juridica care, in mod
culpabil, a ajuns in stare de insolventa in dauna celorlalte parti cu care aceasta
se afla in diferite raporturi juridice si care, practic, ar fi sanctionate prin
obligarea la plata taxelor de timbru aferente. In ceea ce priveste art. 23
alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, considera ca aceste prevederi
legale exclud de la controlul de constitutionalitate actele normative cu forta
juridica inferioara legii, limitandu-se astfel exercitarea drepturilor
constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public, considerand ca textele de lege
criticate nu contravin prevederilor constitutionale invocate, pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 octombrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
8.041/2003, Tribunalul Cluj - Sectia comerciala si de contencios administrativ
a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. I pct. 15 din Legea nr. 597/2002, prin care a fost modificat
si completat art. 20^1 din Legea nr. 83/1998 privind procedura falimentului
bancilor, cu modificarile ulterioare, precum si a dispozitiilor art. 23 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, republicata.
Exceptia a fost ridicata de Societatea Comerciala "Smav Exim" -
S.R.L. si Societatea Comerciala "G Impex" - S.R.L. din Cluj-Napoca
intr-o cauza ce are ca obiect solutionarea unei actiuni in pretentii.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca
dispozitiile art. 20^1 din Legea nr. 597/2002 contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2) si ale art. 21 alin. (1) si (2),
iar dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, infrang
prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1) si (2) si ale art. 51. In
acest sens, referitor la critica de neconstitutionalitate a art. 20^1 din Legea
nr. 597/2002, raportat la art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, autorii
exceptiei arata ca aceasta "are in vedere practica unor instante care
inteleg sa o aplice stricto sensu si nu in intelesul ei plenar, adica de
scutirea de taxe de timbru profita si celelalte persoane din raporturile
juridice astfel nascute, in masura in care pretentiile acestora sunt strict
legate de cererile formulate prin actiunile introduse de lichidator".
Apreciaza ca textul de lege criticat nu ar aduce atingere prevederilor art. 16
alin. (1) si (2) din Constitutie "numai sub conditia scutirii de taxa de
timbru a tuturor partilor dintr-un raport juridic guvernat de prevederile art.
20^1 din Legea nr. 597/2002". De asemenea, autorii exceptiei sustin ca
textul legal criticat contravine prevederilor constitutionale ale art. 21 alin.
(1) si (2) "prin obligarea tertilor la plata taxelor de timbru, desi acestia
reactioneaza, pentru apararea drepturilor lor, la pretentiile lichidatorului
persoanei juridice bancare falimentare, care astfel este protejata si
privilegiata tocmai prin imposibilitatea celui pagubit de a-si realiza
drepturile sale ca urmare a unor taxe de timbru oneroase (...)". In aceste
conditii, "printr-o masura economica, plata taxei de timbru, se restrange
accesul la justitie in raport cu puterea economica a persoanelor in cauza"
si, in consecinta, se incalca si prevederile art. 51 din Constitutie.
Referitor la neconstitutionalitatea art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, autorii exceptiei considera ca, prin restrangerea sferei
de aplicare a exceptiilor de neconstitutionalitate numai la legi sau ordonante
ori la unele dispozitii din aceste acte normative, se ingradeste accesul liber
la justitie al persoanelor interesate. De asemenea, arata ca textul de lege
criticat contravine art. 51 din Constitutie, deoarece "limiteaza, in
dispretul Constitutiei, posibilitatea practica a cetateanului de a-si apara
drepturile sale".
Instanta de judecata apreciaza ca dispozitiile art. 20^1 din Legea nr.
597/2002 si ale art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt
constitutionale. In acest sens considera ca prin dispozitiile art. 20^1 din
Legea nr. 597/2002 "s-a stabilit o exceptie vizand scutirea de taxa de
timbru a actiunilor introduse de lichidator in aplicarea acestei legi",
ceea ce nu contravine insa prevederilor constitutionale ale art. 16 si 21.
Instanta arata ca, in speta, "paratele nu pot invoca in propriul lor
beneficiu exceptia de scutire de taxa de timbru numai pe considerentul ca in
cadrul actiunii intentate de lichidator au formulat actiune reconventionala,
deoarece exceptia nu vizeaza decat actiunea principala intentata de lichidator
[...]".
In ceea ce priveste contrarietatea dintre art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, si prevederile art. 21 alin. (1) si (2) si ale art. 51
din Constitutie, instanta apreciaza ca acest text legal nu are aplicabilitate
in speta, iar solutionarea cauzei nu depinde de aplicarea acestuia. De
asemenea, apreciaza ca norma juridica reglementata in art. 23 alin. (1) nu
contravine nici unui principiu sau text constitutional, intrucat toate
celelalte acte normative care sunt excluse controlului de constitutionalitate
pe calea exceptiei "sunt supuse controlului de legalitate pe calea
actiunii directe de contencios administrativ la instantele competente sa
solutioneze astfel de litigii sau pot fi cenzurate pe calea exceptiei de nelegalitate
si de neconstitutionalitate in fata instantelor de drept comun, in cadrul
litigiilor pendinte".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In acest sens arata ca dispozitiile art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998
"consacra un regim derogator in ceea ce priveste plata taxelor de timbru
pentru actiunile formulate de lichidatorii bancilor aflate in lichidare
judiciara", continutul acestui alineat reprezentand o varianta asemanatoare
art. 42 din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Constatand ca nu exista o jurisprudenta a Curtii Constitutionale in ceea ce
priveste dispozitiile art. 20^1 alin. 3 din Legea nr. 83/1998, apreciaza totusi
ca exista spete relative la art. 42 din Legea nr. 64/1995, astfel incat sunt
premise similare pentru a putea apela la jurisprudenta instantei de contencios
constitutional in aceasta materie. In acest context invoca Decizia nr. 66 din
28 februarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
226 din 4 aprilie 2002.
In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 23 alin. (1)
din Legea nr. 47/1992, republicata, Guvernul apreciaza ca aceasta este vadit
neintemeiata, intrucat aceste prevederi nu incalca principii sau texte
constitutionale, ci precizeaza conditiile si cazurile in care exceptia de
neconstitutionalitate a unei legi sau ordonante a Guvernului poate fi ridicata.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit in cauza de judecatorul-raportor, sustinerile reprezentantului
autorilor exceptiei, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Din examinarea incheierii de sesizare si a concluziilor scrise, depuse in
motivarea exceptiei, Curtea constata ca atat autorii exceptiei, cat si instanta
de judecata, in mod gresit, au indicat ca obiect al criticii de
neconstitutionalitate dispozitiile art. 20^1 din Legea nr. 597/2002.
In realitate, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie
dispozitiile art. I pct. 15 din Legea nr. 597/2002 privind aprobarea Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 138/2001 pentru modificarea si completarea Legii
nr. 83/1998 privind procedura falimentului bancilor, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 827 din 18 noiembrie 2002, precum si
dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 187 din 7 august 1997.
Aceste dispozitii legale au urmatorul continut:
Art. I pct. 15. - Articolele 20^1 - 20^4 vor avea urmatorul cuprins:
- Art. 20^1: "De la data deschiderii procedurii se suspenda toate
actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea creantelor asupra
institutiei de credit debitoare sau bunurilor sale.
Deschiderea procedurii suspenda orice termene de prescriptie a actiunilor
prevazute la alin. 1. Termenele vor reincepe sa curga dupa 30 de zile de la
inchiderea procedurii.
Actiunile introduse de lichidator in aplicarea dispozitiilor prezentei legi
sunt scutite de taxe de timbru."; [...]
- Art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata: "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor
judecatoresti privind neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei
dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonanta in vigoare, de care depinde
solutionarea cauzei."
In sustinerea neconstitutionalitatii acestor texte de lege autorii
exceptiei invoca incalcarea urmatoarelor prevederi din Constitutia republicata:
- Art. 1 alin. (5): "In Romania, respectarea Constitutiei, a
suprematiei sale si a legilor este obligatorie.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (1) si (2): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept."
I. Examinand exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct.
15 din Legea nr. 597/2002 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului
nr. 138/2001 pentru modificarea si completarea Legii nr. 83/1998 privind
procedura falimentului bancilor, Curtea constata ca, ulterior sesizarii sale,
Legea nr. 83/1998 a fost abrogata prin art. 65 din Ordonanta Guvernului nr.
10/2004 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului
institutiilor de credit, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 84 din 30 ianuarie 2004.
Dispozitiile legale criticate au fost insa preluate in art. 17 alin. (1),
(2) si (3) din actul normativ abrogator, cu urmatorul continut:
"(1) De la data deschiderii procedurii reorganizarii judiciare sau a
falimentului se suspenda toate actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru
realizarea creantelor asupra institutiei de credit debitoare sau bunurilor
sale, daca legea nu prevede altfel.
(2) Deschiderea procedurii suspenda orice termene de prescriptie a
actiunilor prevazute la alin. (1). Termenele vor reincepe sa curga dupa 30 de
zile de la inchiderea procedurii.
(3) Actiunile introduse de lichidator in aplicarea dispozitiilor prezentei
ordonante sunt scutite de taxe de timbru."
In aceste conditii Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte asupra
acestor texte de lege.
Autorii exceptiei sustin ca aceste dispozitii legale contravin prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2) si ale art. 21 alin. (1) si (2),
deoarece nu reglementeaza scutirea de plata taxei de timbru a tuturor partilor
dintr-un raport juridic guvernat de aceste dispozitii.
Analizand aceste critici, Curtea constata ca sunt neintemeiate. Regula este
cea a timbrarii actiunilor in justitie, exceptiile fiind posibile numai in
masura in care sunt stabilite de legiuitor. Prevederile constitutionale invocate
in sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate nu interzic stabilirea si
plata taxei de timbru; de altfel, acestea nu cuprind nici o mentiune
referitoare la timbrare.
In jurisprudenta sa constanta, concretizata prin Decizia nr. 25/1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 136 din 1 aprilie
1999, Curtea a statuat ca art. 16 din Constitutie vizeaza egalitatea in
drepturi intre cetateni in ceea ce priveste recunoasterea in favoarea acestora
a unor drepturi si libertati fundamentale, nu si identitatea de tratament
juridic asupra aplicarii unor masuri, indiferent de natura lor. In felul acesta
se justifica nu numai admisibilitatea unui regim juridic diferit fata de
anumite categorii de persoane, ci si necesitatea lui.
De asemenea, Curtea Constitutionala s-a pronuntat in mod constant, spre
exemplu prin Decizia nr. 97/1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 505 din 19 octombrie 1999, ca accesul la justitie nu presupune
gratuitatea, deoarece justitia este un serviciu al statului ale carui costuri
sunt suportate de la buget.
II. Nu poate fi retinuta nici critica art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, potrivit careia prin acest text de lege sunt sustrase de
la controlul de constitutionalitate, cu exceptia legilor si a ordonantelor,
toate celelalte acte normative, ceea ce ar infrange prevederile constitutionale
ale art. 1 alin. (5) si art. 21 alin. (1) si (2). In acest sens, Curtea
constata ca aceasta exceptie, astfel cum a fost ridicata, este lovita de o
cauza de inadmisibilitate, deoarece solutionarea litigiului dintre parti nu
depinde de dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutia republicata, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art.
23 alin. (1) si (6), precum si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 17 alin.
(1), (2) si (3) din Ordonanta Guvernului nr. 10/2004 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului institutiilor de credit, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "Smav Exim" - S.R.L. si Societatea
Comerciala "G Impex" - S.R.L. din Cluj-Napoca in Dosarul nr.
8.041/2003 al Tribunalului Cluj - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, exceptie ridicata de aceiasi
autori in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 18 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent sef,
Doina Suliman