DECIZIE Nr. 127 din 7 decembrie 1998
referitoare la incalcarea prevederilor Legii concurentei nr. 21/1996
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 68 din 18 februarie 1999
Prezentarea generala a cazului
Prin intrarea in vigoare a Hotararii Guvernului nr. 778/1995, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 251 din 1 noiembrie 1995 privind
modificarea si completarea Regulamentului pentru aplicarea Decretului nr.
328/1966 privind circulatia pe drumurile publice si pentru stabilirea si
sanctionarea contraventiilor in acest sector s-a decis schimbarea formei si
continutului permisului de conducere si s-a stabilit termenul de preschimbare a
permiselor existente in circulatie.
Pana la intrarea in vigoare a acestei hotarari (1 decembrie 1995) s-a
intreprins o serie de actiuni in vederea emiterii noului tip de permis de
conducere auto, care pot fi structurate astfel:
- Contractul nr. 4.082 din 2 decembrie 1994, incheiat intre Canadian Bank
Note Overseas Ltd (C.B.N.) si Regia Autonoma "Administratia Patrimoniului
Protocolului de Stat" (RAPPS) al carui obiect il constituie livrarea de
catre C.B.N. a unui sistem computerizat de emitere si de imprimare a permiselor
de conducere auto, precum si a echipamentului de stocare a informatiilor despre
titularii acestor documente in regim de exclusivitate;
- Contractul nr. 4.298 din 23 decembrie 1994, incheiat intre RAPPS si
Ministerul de Interne, avand ca obiect proiectarea, conceptia de sistem,
adaptarea, finantarea in vederea emiterii computerizate a permiselor de
conducere, in regim de exclusivitate, de catre RAPPS;
- Protocolul incheiat intre C.B.N. si Ministerul de Interne la data de 5
mai 1995, in care s-au stabilit modelele definitive pentru permisele auto,
ministerul solicitand cu aceasta ocazie modificarea sistemului de emitere, in
sensul inlocuirii camerelor digitale de luat vederi cu scanarea digitala.
Cele doua contracte incheiate in luna decembrie 1994 nu contin nici un fel
de prevederi referitoare la fotografiile necesare noilor permise de conducere.
Fotografiile devenisera insa necesare in urma convenirii protocolului din 3 - 5
mai 1995, care consemneaza acceptarea de catre C.B.N. a cererii Ministerului de
Interne de inlocuire a camerelor digitale de luat vederi cu scanarea digitala.
- Pentru executarea fotografiilor necesare eliberarii permiselor de
conducere auto s-a incheiat ulterior Contractul privind imprimarea de
fotografii, din 16 noiembrie 1995, intre Ministerul de Interne si RAPPS, pe de
o parte, si Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. si Mitsubishi
Electric Europe GmbH, pe de alta parte, cu durata de valabilitate de 10 ani de
la intrarea in vigoare a acestuia.
Prin acest contract Ministerul de Interne si RAPPS acorda exclusivitate
Societatii Comerciale "Tuingdor" - S.R.L. in realizarea unei retele
de fotografi profesionisti, pe intregul teritoriu al tarii, in scopul
executarii fotografiilor necesare solicitantilor de permise de conducere auto.
- Contractul incheiat intre Societatea Comerciala "Tuingdor" -
S.R.L. si Mitsubishi Electric Europe GmbH la data de 5 septembrie 1995, prin
care Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. obtine exclusivitatea
distributiei pe teritoriul Romaniei a produselor livrate de firma Mitsubishi
Electric Europe GmbH. Acestui contract i s-a acordat beneficiul exceptarii pe
categorii de intelegeri de catre Consiliul Concurentei.
Ca urmare a sesizarilor primite privind posibile incalcari ale Legii
concurentei nr. 21/1996 de catre RAPPS, Ministerul de Interne, Societatea
Comerciala "Tuingdor" - S.R.L., Mitsubishi Electric Europe GmbH si
fotografii acreditati sa execute fotografii pentru permise de conducere auto,
s-a dispus deschiderea investigatiei de catre Oficiul Concurentei.
La data de 25 noiembrie 1998, in urma deliberarii, Consiliul Concurentei a
constatat incalcarea dispozitiilor art. 5, 6 si 9 din Legea concurentei nr.
21/1996 de catre Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L., RAPPS,
Mitsubishi Electric Europe GmbH si Ministerul de Interne.
PLENUL CONSILIULUI CONCURENTEI,
avand in vedere:
- Legea concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 88 din 30 aprilie 1996, intrata in vigoare la data de 1
februarie 1997;
- Regulamentul pentru aplicarea prevederilor art. 5 si 6 din Legea
concurentei nr. 21/1996, privind practicile anticoncurentiale, publicat in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 116 bis din 9 iunie 1997;
- Regulamentul privind acordarea exceptarii, pe categorii de intelegeri,
decizii de asociere ori practici concertate, de la interdictia prevazuta la
art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, publicat in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 56 bis din 3 aprilie 1997;
- Investigatia deschisa prin Ordinul adjunctului sefului Oficiului
Concurentei nr. 98 din 20 iunie 1998;
- Raportul de investigatie si celelalte materiale din dosarul cauzei;
- faptul ca au fost indeplinite procedura de transmitere a Raportului de
investigatie pentru luarea la cunostinta si formularea de observatii si
procedura de citare pentru audierea partilor in Plenul Consiliului Concurentei
la data de 4 noiembrie 1998;
- observatiile la raport transmise Consiliului Concurentei de catre parti
atat inainte de audiere, cat si dupa desfasurarea acesteia, precum si
declaratiile facute in timpul audierii in Plenul Consiliului Concurentei la
data de 4 noiembrie 1998 de catre reprezentantii legali ai partilor,
luand in considerare ca:
1. Obiectul investigatiei l-a constituit analiza modului in care contractul
pentru imprimarea de fotografii si contractele de concesiune incheiate de
Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. cu fotografii acreditati au
incalcat prevederile Legii concurentei nr. 21/1996 pe piata executiei de
fotografii, pe piata echipamentelor de videoimprimare si pe piata
consumabilelor specifice tehnologiei digitale.
2. Principalele elemente ale Contractului pentru imprimarea de fotografii
incheiat intre RAPPS si Ministerul de Interne, pe de o parte, si Societatea
Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. si Mitsubishi Electric Europe GmbH, pe
de alta parte, constau in:
- acordarea exclusivitatii Societatii Comerciale "Tuingdor" -
S.R.L. in organizarea unei retele de fotografi profesionisti in Romania, pentru
realizarea imprimarilor de fotografii necesare noilor permise de conducere
auto.
In vederea respectarii acestei exclusivitati, Ministerul de Interne se
obliga sa accepte numai acele fotografii pentru permise care sunt prevazute cu
stampila firmei Mitsubishi Electric Europe GmbH si care sunt executate in
atelierele din reteaua Tuingdor.
- Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. se obliga ca reteaua
de fotografi profesionisti sa dispuna de ateliere dotate numai cu sisteme de
imprimare video Mitsubishi Electric Europe GmbH si ca acestea vor folosi
consumabile livrate de Mitsubishi Electric Europe GmbH si distribuite de
Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L.;
- stabilirea unui pret maxim echivalent cu 3,10 DM plus T.V.A., pentru doua
fotografii.
3. Conform obligatiei contractuale, Societatea Comerciala
"Tuingdor" - S.R.L. a realizat o retea de fotografi profesionisti,
formata initial din cate un atelier acreditat in fiecare resedinta de judet si
in municipiul Bucuresti, dezvoltata ulterior, ajungandu-se in prezent la circa
150 de ateliere raspandite in toata tara, Societatea Comerciala
"Tuingdor" - S.R.L. incheind cu fiecare dintre acestea contracte de
concesiune.
Obiectul acestor contracte il constituie acordarea dreptului exclusiv de a
executa fotografiile solicitate de autoritatile competente pentru elaborarea
noilor permise de conducere, intr-un anumit teritoriu si pe o anumita perioada
prevazute in contract, numai fotografului acreditat.
Clauzele mentionate in aceste contracte prevad, in principal, urmatoarele:
- fotograful se obliga sa utilizeze numai consumabile si sigilii (timbre
sau holograme), necesare echipamentului Mitsubishi Electric Europe GmbH, distribuite
numai prin Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L., precum si
echipamentul profesional complet, marca Mitsubishi.
Astfel, fotografii au fost nevoiti sa cumpere holograme care nu au nici o
legatura cu procesul de executie a fotografiilor sau cu asigurarea securitatii
documentului, ci numai rolul de recunoastere a provenientei lor;
- Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. poate sa isi exercite
optiunea de prelungire a contractului pentru inca un an (art. 2);
- Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. isi rezerva dreptul
de a rezilia unilateral contractul cu fotografii prin aceea ca din continutul
clauzei reiese ca: "prezentul contract sa fie reziliat imediat, daca
fotograful nu va executa sau va executa defectuos o obligatie substantiala
stabilita in acest contract" (art. 18);
- fotograful se obliga sa semneze un contract de service si intretinere cu
Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. cu privire la echipamentul
de printare Mitsubishi.
Acest contract de garantie, service, intretinere si postgarantie prevede
acordarea de catre Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L.
fotografului a unor servicii in perioada de garantie si postgarantie.
Serviciile din perioada de garantie sunt numai pentru cei care au achizitionat
aparatura Mitsubishi prin intermediul Societatii Comerciale
"Tuingdor" - S.R.L., iar cele postgarantie se acorda si celor care au
achizitionat aparatura din alta sursa, cu conditia sa se efectueze o revizie
tehnica initiala contra cost si sa se achizitioneze un numar de minimum 9.000
de coli pentru o reparatie de la Societatea Comerciala "Tuingdor" -
S.R.L. Serviciile postgarantie sunt suportate de fotograf contra cost, potrivit
clauzelor din acest contract.
4. Contractul pentru imprimarea de fotografii, coroborat cu contractele de
concesiune exclusiva dintre Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L.
si fotografi, au afectat concurenta pe alte doua piete relevante, respectiv
piata comercializarii aparaturii de videoimprimare si piata comercializarii consumabilelor
aferente.
Fara aceste intelegeri (contracte) existau si alte posibilitati de
aprovizionare cu hartie compatibila, deoarece Mitsubishi Electric Europe GmbH
nu este producatorul hartiei, ci unul dintre clientii firmei ICI Imagedata.
In cursul investigatiei a rezultat ca societatile comerciale "Roger
Impex" - S.R.L. si "Mons Medius Investments" - S.A., desi aveau
atat aparatura necesara, cat si posibilitatea aprovizionarii cu hartie termica
din import, nu au putut sa execute fotografii pentru permise, deoarece
autoritatile competente nu le acceptau fara holograma. Ca urmare a obtinerii
pozitiei dominante pe cele doua piete prezentate mai sus, Societatea Comerciala
"Tuingdor" - S.R.L. a preluat clientii celor doua firme concurente
prin incheierea de contracte de concesiune exclusiva cu fotografii.
O data cu obtinerea pozitiei dominante, Societatea Comerciala
"Tuingdor" - S.R.L. a introdus holograma, desi prezenta ei nu era
necesara la eliberarea permisului de conducere auto, majorand artificial pretul
fotografiilor pentru permis.
Sintetizand, efectele clauzelor celor doua contracte mentionate mai sus au
constat in urmatoarele:
- eliminarea concurentilor de pe piata sistemelor electronice de
videoimprimare si de pe cea a consumabilelor aferente;
- ingradirea accesului fotografilor pe piata executiei de fotografii pentru
permise auto;
- crearea unei pozitii dominante pe piata aparaturii de videoimprimare si
pe cea a consumabilelor aferente pentru Societatea Comerciala
"Tuingdor" - S.R.L. si Mitsubishi Electric Europe GmbH;
- manifestarea unui comportament abuziv al Societatii Comerciale
"Tuingdor" - S.R.L., prin:
- controlul pietei executiei de fotografii pentru permise de conducere
auto;
- eliminarea fotografilor care nu au acceptat sa cumpere consumabile de
la Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L.;
- restrangerea accesului pe piata echipamentelor de videoprintare a
agentilor economici concurenti;
- impunerea indirecta a preturilor fotografiilor executate de fotografii
acreditati;
- impunerea unor clauze abuzive de catre Societatea Comerciala
"Tuingdor" - S.R.L. in relatiile contractuale cu fotografii;
- realizarea de profituri suplimentare de catre Societatea Comerciala
"Tuingdor" - S.R.L., ca urmare a abuzului de pozitie dominanta pe
piata.
5. Ministerul de Interne s-a implicat pe piata executiei de fotografii
pentru permise auto, prin:
- selectarea atelierelor fotografice, cu consecinta limitarii numarului de
ateliere acreditate, pe baza unor criterii stabilite de Societatea Comerciala
"Tuingdor" - S.R.L. si Mitsubishi Electric Europe GmbH, respectiv:
- viabilitate financiara;
- detinerea unui spatiu;
- calificarea profesionala;
- dotarea cu un sistem complet Mitsubishi.
Aceste criterii au fost transmise de catre Ministerul de Interne in judete,
la inspectoratele de politie, cu Adresa nr. 154.001 din 1 februarie 1996;
- asumarea obligatiei de a primi numai fotografii insotite de un semn de
recunoastere (timbru, holograma), favorizand in acest fel firmele
"Tuingdor" - S.R.L. si Mitsubishi Electric Europe GmbH,
in temeiul art. 21 alin. (4) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996,
DECIDE:
Art. 1
Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L., Mitsubishi Electric
Europe GmbH si RAPPS se fac vinovate de incalcarea prevederilor art. 5 alin.
(1) lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin fixarea concertata, in mod
indirect, a tarifelor pentru fotografii.
Art. 2
Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L., Mitsubishi Electric
Europe GmbH si RAPPS se fac vinovate de incalcarea prevederilor art. 5 alin.
(1) lit. c) din Legea concurentei nr. 21/1996 prin "impartirea pietelor de
desfacere sau a surselor de aprovizionare, pe criteriu teritorial, al volumului
de vanzari si achizitii sau pe alte criterii", deoarece prin contractul
privind imprimarea de fotografii s-au impartit sursele de aprovizionare, prin
aceea ca stabilirea tehnologiei de obtinere a fotografiilor pentru permisele
auto s-a materializat in obligarea fotografilor de a se aproviziona cu
consumabile numai de la Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L.
Art. 3
Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L., Mitsubishi Electric
Europe GmbH si RAPPS se fac vinovate de incalcarea prevederilor art. 5 alin.
(1) lit. g) din Legea concurentei nr. 21/1996 "eliminarea de pe piata a
altor concurenti, limitarea sau impiedicarea accesului pe piata si a libertatii
exercitarii concurentei de catre alti agenti economici, precum si intelegerile
de a nu cumpara de la sau de a nu vinde catre anumiti agenti economici fara o
justificare rezonabila":
- prin contractul pentru imprimarea de fotografii s-a realizat limitarea
accesului altor distribuitori si importurile paralele;
- eliminarea fotografilor care executau fotografii pentru permise auto si
care ar fi putut executa si in continuare, daca nu ar fi existat restrictiile
impuse prin contractul pentru imprimare de fotografii.
Art. 4
Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. se face vinovata de
incalcarea art. 6 lit. a) din Legea concurentei nr. 21/1996, teza care
precizeaza "impunerea in mod indirect a tarifelor", prin aceea ca
pretul hologramei si al hartiei termice impune indirect un pret mai mare al
fotografiilor. Aceasta situatie a fost posibila ca urmare a existentei
contractului privind imprimarea de fotografii, care asigura Societatii
Comerciale "Tuingdor" - S.R.L., pe de o parte o pozitie dominanta,
iar pe de alta parte, o cerere bine determinata.
Art. 5
Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. se face vinovata de
incalcarea prevederilor art. 6 lit. d) din Legea concurentei nr. 21/1996, prin:
- obligarea fotografilor acreditati de a cumpara holograme care nu au nici
o legatura cu procesul de executie a fotografiilor sau cu asigurarea
securitatii documentului, ci numai rolul de recunoastere a provenientei lor;
- obligarea fotografilor de a incheia, pe langa contractul de concesiune si
un contract privind asigurarea serviciilor de service in perioada de garantie
si postgarantie. In acest contract se stipuleaza obligativitatea cumpararii de
catre fotografii care detineau aparatura Mitsubishi, cumparata din alta sursa,
a unui numar de minimum 9.000 de coli pentru a fi asigurate reparatiile
postgarantie, contra cost.
Art. 6
Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. se face vinovata de
incalcarea dispozitiilor art. 6 lit. g) din Legea concurentei nr. 21/1996, teza
"exploatarea starii de dependenta economica in care se gaseste un client
[...] fata de un asemenea agent [...] si care nu dispune de o solutie
alternativa in conditii echivalente [...]", deoarece in contractul de
concesiune la art. 18 este prevazuta clauza privind rezilierea unilaterala a
acestuia, iar la art. 2 din acelasi contract este prevazuta clauza privind
dreptul unilateral de a nu-l mai prelungi, eliminand astfel o parte din
fotografii acreditati de pe piata executiei de fotografii, desi acestia
achizitionasera aparatura necesara.
Art. 7
Ministerul de Interne se face vinovat de incalcarea dispozitiilor art. 9
alin. (1) lit. a) si b) din Legea concurentei nr. 21/1996, prin aceea ca a luat
decizii care au limitat libertatea comertului si a stabilit conditii
discriminatorii pentru activitatea agentilor economici. Aceasta desi, prin
Hotararea Guvernului nr. 778/1995, Ministerul de Interne are atributii pe linia
emiterii permiselor de conducere auto, dar numai in ceea ce priveste forma si
continutul acestora si nu referitor la selectarea pe baza criteriilor stabilite
de Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. si Mitsubishi Electric
Europe GmbH a fotografilor.
Art. 8
Se dispune anularea contractului privind imprimarea de fotografii, incheiat
la 16 noiembrie 1995 intre Ministerul de Interne si RAPPS, pe de o parte, si
Societatea Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. si Mitsubishi Electric
Europe GmbH, pe de o parte, fara a se interzice Societatii Comerciale
"Tuingdor" - S.R.L. si Mitsubishi Electric Europe GmbH dreptul de a
executa fotografii pentru permisele de conducere auto, dar nu in regim de
exclusivitate.
Art. 9
Se dispune anularea contractelor de concesiune incheiate intre Societatea
Comerciala "Tuingdor" - S.R.L. si fotografii acreditati de aceasta.
Art. 10
Se dispune obligarea RAPPS de a notifica Consiliului Concurentei toate
contractele de exclusivitate incheiate si care se afla in derulare.
Art. 11
Se dispune sesizarea Departamentului de Control al Guvernului in vederea
cercetarii modului in care RAPPS a incheiat contractele de exclusivitate aflate
in derulare.
Art. 12
Consiliul Concurentei solicita Ministerului de Interne anchetarea
conditiilor incheierii Contractului privind imprimarea de fotografii si a
persoanelor vinovate, precum si comunicarea sanctiunilor aplicate.
Art. 13
Se dispune sesizarea Ministerului Finantelor in vederea efectuarii de
verificari privind posibilitatea incalcarii legislatiei vamale si fiscale, prin
sub-/supraevaluarea pretului hologramelor importate de Societatea Comerciala
"Tuingdor" - S.R.L. de la Mitsubishi Electric Europe GmbH.
Art. 14
Se dispune confiscarea si varsarea la bugetul de stat, conform prevederilor
art. 59 alin. (3) din Legea concurentei nr. 21/1996, a profiturilor
suplimentare realizate de catre Societatea Comerciala "Tuingdor" -
S.R.L. prin incalcarea prevederilor art. 5 alin. (1) si art. 6 din Legea nr.
21/1996, asa cum vor fi calculate de Comisia Consiliului Concurentei.
Art. 15
Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, pe cheltuiala partilor implicate, respectiv Societatea Comerciala
"Tuingdor" - S.R.L., Mitsubishi Electric Europe GmbH, RAPPS si
Ministerul de Interne, in parti egale, in termen de 15 zile de la comunicarea
ei.
Art. 16
Pentru incalcarea dispozitiilor art. 5 alin. (1) lit. a), c), g) si ale art.
6 lit. a), d), g) din Legea concurentei nr. 21/1996, comisia desemnata prin
Ordinul nr. 131 din 28 noiembrie 1998 al presedintelui Consiliului Concurentei
va stabili cuantumul amenzilor.
Art. 17
Nerespectarea masurilor luate prin prezenta decizie va fi sanctionata in
conformitate cu art. 58 din Legea concurentei nr. 21/1996.
Art. 18
Prezenta decizie devine aplicabila de la data comunicarii ei.
Art. 19
Prezenta decizie poate fi atacata conform dispozitiilor art. 21 alin. (6)
din Legea concurentei nr. 21/1996 la Curtea de Apel Bucuresti - Sectia
contencios administrativ, in termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 20
Prezenta decizie se comunica partilor conform art. 62 din Legea concurentei
nr. 21/1996 de catre Secretariatul general al Consiliului Concurentei.
Art. 21
Prezenta decizie se comunica:
- Societatii Comerciale "Tuingdor" - S.R.L.
- sediul: Bucuresti, Str. Fierarilor nr. 20, sectorul 2;
- Mitsubishi Electric Europe GmbH - Germania
- sediul: Ratingen, Gothaerstrasse 8, 40880;
- RAPPS
- sediul: Bucuresti, str. Iancu de Hunedoara nr. 5, sectorul 1;
- Ministerului de Interne
- sediul: Bucuresti. str. Mihai Voda nr. 3 - 5, sectorul 5.
p. PRESEDINTELE CONSILIULUI CONCURENTEI,
IOAN BUDA