DECIZIE Nr. 121 din 16 noiembrie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 11 din 23 ianuarie 1995

Vasile Gionea - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Miklos Fazakas - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Constantin Burada - magistrat-asistent
Pe rol solutionarea recursului declarat de Liga Democratica pentru Dreptate
din Romania si Panaitescu Edmond impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr.
67 din 13 iunie 1994.
La apelul nominal se prezinta Florenta Gogaia, pentru Liga Democratica
pentru Dreptate din Romania, si George Antonescu, pentru Panaitescu Edmond.
Procedura de citare este legal indeplinita.
Magistratul-asistent refera ca recursul este declarat in termen si motivat.
Dosarul fiind in stare de judecata, presedintele completului acorda
cuvantul recurentilor.
Florenta Gogaia, pentru Liga Democratica pentru Dreptate din Romania,
solicita admiterea recursului si modificarea deciziei pentru motivele invocate
in cererea de recurs.
George Antonescu se raliaza concluziilor puse de reprezentanta Ligii
Democratice pentru Dreptate din Romania.
Procurorul solicita respingerea recursului, considerand ca nu exista motive
care sa duca la nulitatea deciziei.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind decizia atacata cu recurs, motivele invocate, prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, constata urmatoarele:
Prin Decizia nr. 67 din 13 iunie 1994, Curtea Constitutionala a respins
exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr. 59/1993, in partea referitoare la
modificarea Legii nr. 29/1990, ridicata de Panaitescu Edmond si Liga
Democratica pentru Dreptate din Romania in Dosarul nr. 1441/1993 al Curtii
Supreme de Justitie, Sectia de contencios administrativ.
In motivarea deciziei s-au retinut, in esenta, urmatoarele : stabilirea,
prin Legea nr. 29/1990, a numai doua grade de jurisdictie, fond si recurs, este
in concordanta cu art. 128 din Constitutie ; neconstitutionalitatea exceptiei
prevazute de art. 4 din Legea nr. 29/1990, referitoare la art. 3 din aceeasi
lege, a fost solutionata definitiv de Curtea Constitutionala care, prin Decizia
Plenului nr. 34/1993, a constatat ca aceasta exceptie este abrogata potrivit
art. 150 alin. (1) din Constitutie ; imprejurarea ca reglementarea
contenciosului administrativ nu s-a facut printr-o lege organica nu incalca
dispozitiile art. 72 alin. (3) lit. j) din Constitutie, deoarece, la data
adoptarii ei, pe plan constitutional, nu exista distinctia dintre legea
organica si legea ordinara, iar Legea nr. 59/1993, prin care s-a modificat
Legea nr. 29/1990, a fost adoptata ca lege organica.
Prin recursul declarat de Liga Democratica pentru Dreptate din Romania si
Panaitescu Edmond, se critica aceasta solutie, invocindu-se urmatoarele motive
- nulitatea de drept a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 67/1994 si a
Incheierii din 1 iunie 1994, deoarece Curtea ar fi in incompatibilitate de a
solutiona litigiul, fiind incompetenta material, intrucat litigiul pune in
discutie vinovatia unor persoane ce ocupa functii de autoritate (Presedintele
Romaniei, presedintii Camerelor Parlamentului, procurorul general,
primul-ministru etc.); legea a fost incalcata datorita nemotivarii respingerii
cererii de cercetare la fata locului, necitarii Senatului, Camerei Deputatilor
si Guvernului, nesemnarii deciziei de catre toti judecatorii, necomunicarii
actiunii si exceptiei ridicate partilor interesate;
- omisiuni esentiale, intrucat nu s-ar fi tinut seama de raportul intocmit
de judecatorul-raportor si, in modalitatea actuala, Legea nr. 29/1990 nu se
poate numi lege, iar aceasta, dupa modificare, nu a fost republicata, avand ca
efect ca sectiile de contencios administrativ functioneaza in afara legii;
- nu s-a stabilit daca faptele caracterizate de recurenti ca abuzuri ori
coruptie sunt de competenta instantelor penale sau a celor de contencios
administrativ; de asemenea, nu este stabilit "ce urmare au cauzele"
in care instantele, sesizate potrivit Legii nr. 1/1967, au constatat
infractiuni si nu exista nici o preocupare pentru punerea unei stavile la ceea
ce recurentii desemneaza ca fiind "crima de stat organizata".
S-a mai sustinut ca, tinand seama de natura faptelor savarsite si de
calitatea persoanelor invinuite, competenta materiala apartine Curtii Supreme
de Justitie, mentionandu-se si ceea ce aceasta trebuie sa faca pentru inceput,
si anume sa oblige Parlamentul sa elaboreze o lege organica a contenciosului
administrativ si sa constate nulitatea de drept a Deciziei Plenului Curtii
Constitutionale nr. 1/1994, sa oblige "aparatul de stat" sa respecte
legea si sa ia masuri pentru solutionarea cauzei penale ce intereseaza pe
Panaitescu Edmond.
De asemenea, recurentii solicita sa se dispuna citarea si a Camerelor
Parlamentului si a Guvernului, iar citarea sa se faca cu copia actiunii si a
exceptiilor, precum si a documentatiei privind etapele infractiunii, Curtea sa
se pronunte asupra capetelor de cerere ridicate si sa-si decline competenta in
favoarea Sectiilor Unite ale Curtii Supreme de Justitie.
Recursul nu este intemeiat.
Sustinerea facuta, in sensul ca decizia atacata este nula de drept,
deoarece, in speta, se pune in discutie vinovatia unor persoane ce ocupa
functii de autoritate in stat si, deci, competenta materiala apartinand Curtii
Supreme de Justitie, nu poate fi primita. Intr-adevar, potrivit art. 3 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este singura in drept sa
hotarasca asupra competentei sale, potrivit art. 144 din Constitutie, iar, in
cauza de fata, Curtea a fost sesizata, in temeiul art. 144 lit. c) din
Constitutie, de catre Curtea Suprema de Justitie, Sectia de contencios
administrativ, cu solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 59/1993, in partea referitoare la modificarea Legii
contenciosului administrativ nr. 29/1990, ridicata de recurenti in Dosarul nr.
1441/1993 al instantei respective. Cererea de declinare in favoarea Sectiilor
Unite ale Curtii Supreme de Justitie contravine prevederilor art. 144 lit. c)
din Constitutie, iar motivele invocate nu au nici o legatura cu litigiul ce
face obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, fiind, de principiu, ca in
cadrul contenciosului constitutional se analizeaza legitimitatea
constitutionala a unui text de lege, si nu invinuirile aduse unor persoane. De
asemenea, sustinerea cu privire la nulitatea Incheierii din 1 iunie 1994,
intrucat prima instanta nu a motivat respingerea cererii de cercetare la fata
locului, nu este intemeiata, deoarece, astfel cum rezulta din incheierea
respectiva, recurentii nu au formulat o asemenea cerere. Nici criticile legate de
citarea si comunicarea actelor dosarului Camerelor Parlamentului si Guvernului
nu sunt fondate, acestea fiind formulate cu ignorarea specificului procedurii
contenciosului constitutional. Totodata, imprejurarea ca decizia Curtii
Constitutionale nu este semnata de toti membrii completului de judecata nu
poate duce la admiterea recursului, deoarece, potrivit art. 32 alin. 3 din
Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, deciziile
"se certifica de presedintele Curtii sau al completului si de
magistratul-asistent care a participat la dezbateri" si numai minuta
deciziei se semneaza de toti judecatorii. Nu corespunde realitatii nici
sustinerea facuta de recurenti in sensul ca instanta a omis sa tina seama de
raportul intocmit de judecatorul-raportor, din considerentele deciziei
rezultand ca au fost analizate toate aspectele ridicate prin exceptie si
tratate in respectivul raport. In legatura cu Legea nr. 29/1990, in mod
intemeiat s-a motivat in decizia recurata ca, fiind anterioara Constitutiei,
distinctia dintre legea organica si cea ordinara nu ii este aplicabila, asa
incat sustinerea recurentilor ca aceasta reglementare nu ar mai putea fi
considerata lege este nefondata, mai ales ca toate legile adoptate de
Parlamentul anterior au fost votate cu majoritatea prevazuta de actuala
Constitutie pentru legile organice.
Cu privire la celelalte "critici" invocate de recurenti - Curtea
Suprema de Justitie sa oblige Parlamentul de a elabora o lege organica a
contenciosului administrativ si sa constate nulitatea de drept a Deciziei
Plenului Curtii Constitutionale nr. 1/1994, sa oblige "aparatul de
stat" sa respecte legea si sa ia masuri pentru solutionarea cauzei penale
ce intereseaza pe Panaitescu Edmond - se constata ca acestea nu se refera la
decizia pronuntata, ci reprezinta cereri ale recurentilor ce exced competenta
Curtii Constitutionale, solutionarea lor fiind legata de prerogativele altor
autoritati publice.
De altfel, trebuie mentionat ca prin motivele de recurs nu se critica decizia
in ce priveste respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ridicata, astfel
incat, sub acest aspect, recursul este lipsit de obiect.
Examinind si din oficiu decizia recurata, se constata ca nu sunt motive
care sa justifice modificarea ei si, ca atare, recursul urmeaza a fi respins.
Vazand si prevederile art. 144 lit. c) din Constitutie, ale art. 1, art. 3,
art. 13 alin. (1) lit. A.c) si ale art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Liga Democratica pentru Dreptate din Romania
si Panaitescu Edmond impotriva Deciziei Curtii Constitutionale nr. 67 din 13
iunie 1994.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din 16 noiembrie 1994.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat-asistent,
Constantin Burada