DECIZIE Nr.
121 din 16 februarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 22 martie 2006
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea nr.
20/1999 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/1998 privind
regimul zonelor defavorizate, excepţie ridicată de Asociaţia Familială „Poenari
Lidia" din comuna Fundu Moldovei în Dosarul nr. 8. 213/2003 al
Tribunalului Suceava - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca inadmisibilă a excepţiei de
neconstituţionalitate, având în vedere că textul legal criticat nu mai este în
vigoare.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 12 decembrie 2003, pronunţată în Dosarul nr. 8. 213/2003, Tribunalul
Suceava - Secţia comercială şi de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 5
alin. (1) lit. c) din Legea nr. 20/1999 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, excepţie ridicată de Asociaţia Familială „Poenari Lidia" din
comuna Fundu Moldovei într-un litigiu având ca obiect soluţionarea contestaţiei
împotriva unei decizii a Direcţiei Generale a Finanţelor Publice Suceava.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că prevederile legale criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1), întrucât creează o
inechitate între asociaţiile familiale şi societăţile comerciale care îşi
desfăşoară activitatea într-o zonă defavorizată, în sensul că ambele sunt
scutite de plata impozitului pe profit, dar totuşi asociaţiile familiale
trebuie să plătească impozit pe venit.
Tribunalul Suceava - Secţia comercială şi de
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate ridicată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate este inadmisibilă.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum
a fost formulat, îl reprezintă dispoziţiile art. 5 alin. (1) lit. c) din Legea
nr. 20/1999 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/1998
privind regimul zonelor defavorizate, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie 1999. Curtea observă că, în
realitate, autorul excepţiei critică art. 5 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 378 din 2 octombrie
1998, astfel cum a fost aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
20/1999. In urma republicării Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 24/1998 în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 8
noiembrie 1999, art. 5 alin. (1) lit. c) a devenit art. 6 alin. (1) lit. c).
In consecinţă, Curtea reţine că obiectul excepţiei îl
constituie dispoziţiile art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, republicată, text
care are următorul cuprins:
„(1) Societăţile comerciale cu capital majoritar privat,
persoane juridice române, precum şi întreprinzătorii particulari sau
asociaţiile familiale, autorizate conform Decretului-lege nr. 54/1990 privind
organizarea şi desfăşurarea unor activităţi economice pe baza liberei
iniţiative, care îşi au sediul şi îşi desfăşoară activitatea în zona
defavorizată, beneficiază pentru investiţiile nou-create de următoarele
facilităţi:
c) scutirea de la plata
impozitului pe profit pe durata de existenţă a zonei defavorizate; ".
Textul constituţional invocat în susţinerea excepţiei
este cel al art. 16 alin. (1) privind egalitatea în drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea reţine următoarele:
Anterior sesizării Curţii Constituţionale, dispoziţiile
art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 24/1998 au
fost abrogate prin art. 36 alin. (1) lit. d) din Legea
nr. 414/2002 privind impozitul pe profit, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 456 din 27 iunie 2002, fără ca
soluţia legislativă criticată să fi fost preluată de noua reglementare.
Curtea reţine că, în conformitate cu dispoziţiile art.
147 alin. (1) din Constituţie şi ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, pot forma obiect al
controlului de constituţionalitate numai legile şi ordonanţele în vigoare ori
dispoziţii dintr-o lege sau ordonanţă în vigoare.
In consecinţă, având în vedere
că dispoziţia legală criticată nu mai este în vigoare, în cauză devin incidente
dispoziţiile art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992, excepţia de
neconstituţionalitate fiind inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din
Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din
Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate, excepţie ridicată de
Asociaţia Familială „Poenari Lidia" din comuna Fundu Moldovei în Dosarul
nr. 8. 213/2003 al Tribunalului Suceava - Secţia comercială şi de contencios
administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 februarie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly