DECIZIE Nr.
120 din 16 februarie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 21 alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 264 din 23 martie 2006
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 21 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, excepţie ridicată de Societatea Comercială „H.G.A. Servimpex" - S.R.L. din
Bucureşti în Dosarul nr.
616/2005 al Curţii de Apel
Bucureşti - Secţia a V-a comercială.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei, prin reprezentant legal, constatându-se lipsa celeilalte părţi, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Magistratul-asistent referă asupra faptului că
unul dintre avocaţii autorului
excepţiei a depus la dosarul
cauzei o cerere de amânare a judecăţii pentru imposibilitate de prezentare.
Autorul excepţiei, prin reprezentant, nu susţine această cerere.
Totodată, reprezentantul
Ministerului Public solicită respingerea
acesteia.
Curtea respinge cererea de amânare a judecăţii cauzei, având în vedere că autorul excepţiei este legal reprezentat, precum şi faptul că nu susţine această cerere.
Reprezentantul autorului excepţiei solicită
admiterea acesteia, arătând,
în esenţă, că prevederile legale criticate încalcă textul constituţional al art. 15 alin. (2).
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de
neconstitutionalitate, arătând
că formula redacţională a textului legal criticat nu cuprinde dispoziţii retroactive. Totodată, în acelaşi sens este invocată jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 17 noiembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 616/2005, Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a V-a comercială a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate a
dispoziţiilor
art. 21 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „H.G.A.
Servimpex" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 616/2005 într-un litigiu având ca obiect anularea
unei convenţii de eşalonare.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate, autorul
acesteia susţine că prevederile legale criticate contravin
dispoziţiilor constituţionale ale art. 15 alin. (2).
Autorul excepţiei apreciază că textul legal criticat este retroactiv,
întrucât creanţele preluate de
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului se consolidează în USD în baza raportului leu/USD
existent la data preluării,
indiferent dacă această dată este anterioară
intrării în vigoare a actului
normativ care a reglementat consolidarea creanţelor neperformante preluate la datoria publică.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a V-a comercială apreciază că excepţia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. In argumentarea acestei opinii, se apreciază că scopul Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr.
51/1998 este acela de a pregăti
valorificarea creanţelor
preluate la datoria publică
internă, astfel încât nivelul
de acoperire a datoriei publice rezultate din valorificare să fie cât mai apropiat de cel real. In
consecinţă, instanţa consideră că folosirea
sintagmei „la data preluării"
nu are relevanţă sub aspectul
respectării principiului
neretroactivităţii legii.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră că excepţia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât consolidarea creanţelor în USD reprezintă o modalitate tehnică de echivalare a obligaţiei a cărei valoare
se schimbă în raport cu fluctuaţia valorică a monedei naţionale,
ceea ce nu încalcă art. 15
alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii
celor două
Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor
de vedere asupra excepţiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
notele scrise depuse, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor
art. 146 lit. d) din Constituţie,
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstitutionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl constituie dispoziţiile art. 21 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, care au
următorul cuprins:
„(2) In vederea valorificării creanţelor preluate de A. V.A.S., la
valori cât mai apropiate de valoarea nominală, actualizată la zi, debitele în lei şi în alte valute decât USD, la data preluării, se consolidează în USD, în baza raportului leu/USD
la acea dată."
Textul constituţional invocat în susţinerea excepţiei
este cel al art. 15 alin. (2) privind principiul neretroactivităţii legii.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate
ridicată, Curtea reţine următoarele:
In esenţă, autorul excepţiei
consideră că prin consolidarea în USD a creanţelor preluate de Autoritatea pentru
Valorificarea Activelor Statului în baza raportului leu/ USD de la data preluării, indiferent dacă această dată este anterioară
intrării în vigoare a legii,
se încalcă dispoziţiile art. 15 alin. (2) din Constituţie.
Textul legal criticat a mai format obiect al controlului
de constituţionalitate în
raport cu prevederile art. 15 alin. (2) din Constituţie, Curtea, prin mai multe decizii, constatând constituţionalitatea acestuia.
Astfel, prin deciziile nr. 78 din 25 februarie 2003,
publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 217 din 2 aprilie 2003, şi nr. 174 din 6 mai 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 411 din 12 iunie
2003, Curtea a stabilit că
textul de lege criticat pentru neconstituţionalitate reglementează o procedură
specială de reflectare în
contabilitate a creanţelor
bancare neperformante preluate la datoria publică, de conservare şi
de valorificare a acestora cu mai multă celeritate. Totodată, s-a reţinut că sintagma „la data preluării" nu are în vedere o aplicare
retroactivă a textului
criticat, ci valorificarea creanţelor preluate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
la valori cât mai apropiate de valoarea nominală, actualizată la
zi, aceasta fiind o modalitate tehnică de echivalare a obligaţiei a cărei valoare
se schimbă în raport cu
fluctuaţia valorică a monedei naţionale.
Neexistând elemente noi de natură a determina schimbarea jurisprudenţei Curţii, considerentele şi soluţia
deciziilor menţionate îşi păstrează
valabilitatea şi în prezenta
cauză.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin.
(4) din Constituţie, al art.
1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 21 alin.
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „H.G.A.
Servimpex" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 616/2005 al Curţii de Apel Bucureşti
- Secţia a V-a comercială.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 februarie 2006.
PREŞEDINTELE
CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly