DECIZIE Nr. 119 din 21 noiembrie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 6 din 15 ianuarie 1996

Ioan Muraru - presedinte
Mihai Constantinescu - judecator
Ioan Deleanu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra recursului declarat de Petrescu Marius impotriva
Deciziei nr. 63, pronuntata la data de 20 iunie 1995 de catre Curtea
Constitutionala.
Dezbaterile au avut loc in sedinta din 7 noiembrie 1995, in prezenta
recurentului Petrescu Marius si in lipsa celorlalte parti legal citate -
Consiliul Local al Comunei Fardea, Inspectoratul Scolar Timis, Institutul
Politehnic Timisoara - si au fost consemnate in incheierea de la aceeasi data,
cand pronuntarea a fost amanata la 14 noiembrie 1995 si apoi la 21 noiembrie
1995.
CURTEA,
examinand actele si lucrarile dosarului, constata:
Prin Decizia nr. 63 din 20 iunie 1995, Curtea Constitutionala a respins ca
vadit nefondata, in temeiul art. 24 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, exceptia
de neconstitutionalitate a Decretului nr. 218/1960 si a Decretului nr.
712/1966, invocata de reclamantul Petrescu Marius in Dosarul nr. 1.714/1994 al
Judecatoriei Lugoj.
Impotriva acestei decizii Petrescu Marius a declarat recurs, in esenta,
pentru urmatoarele motive:
In mod gresit s-a retinut in decizie ca reclamantul ar fi solicitat sa se
constate neconstitutionalitatea celor doua decrete in functie de Constitutia
din anul 1952 si de Constitutia din anul 1965, deoarece scopul urmarit este
acela de a se constata neconstitutionalitatea acelor acte normative fata de
actuala Constitutie, considerandu-se ca altminteri dreptul de proprietate al
statului s-ar putea constitui, pe baza acestor decrete, si sub imperiul
actualei Constitutii, astfel incat aplicarea decretelor respective s-ar putea
face si in prezent, cu toate ca, prin continutul lor, sunt contrare unor
prevederi constitutionale. De aceea se solicita constatarea abrogarii
decretelor nr. 218/1960 si nr. 712/1966 incepand cu data intrarii in vigoare a
Constitutiei din anul 1991 "fara a afecta drepturile constituite anterior
acestei date in temeiul actelor normative anterioare, daca aceste drepturi s-au
constituit".
Alt motiv de recurs se refera la invocarea, in decizia recurata, a
prevederilor art. 77 din Legea nr. 58/1991 si a celor din art 26 alin. (3) teza
a II-a din Legea nr. 47/1992, sustinandu-se ca aceste texte legale ar fi
contrare indeosebi principiului separatiei puterilor, precum si art. 21 din
Constitutie.
In temeiul art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, intrucat exceptia fiind
respinsa ca vadit nefondata, nu se cerusera punctele de vedere ale celor doua
Camere ale Parlamentului si al Guvernului, s-au solicitat aceste puncte de
vedere in scopul solutionarii recursului.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera exceptia neintemeiata si
recursul nefondat, deoarece:
a) neconstitutionalitatea unor legi adoptate anterior Constitutiei din anul
1991 nu ar putea fi verificata de catre Curtea Constitutionala, deoarece
"legea dispune numai pentru viitor", potrivit art. 15 alin. (2) din
legea fundamentala;
b) nu este de competenta Curtii verificarea constitutionalitatii Decretului
nr. 218/1960 si a Decretului nr. 712/1966 in raport cu Constitutia din anul
1952 si cu Constitutia din anul 1965, deoarece art. 43 pct. 15 texa a II-a din
aceasta din urma constitutie stipula in mod expres ca numai Marea Adunare
Nationala hotaraste asupra constitutionalitatii legilor;
c) cele doua decrete care fac obiectul exceptiei nu pot fi considerate ca
abrogate in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie, intrucat nu se mai
aplica in prezent;
d) scopul urmarit prin exceptie - restituirea unor bunuri imobile - nu
poate fi realizat pe aceasta cale, avand in vedere prevederile art. 77 din
Legea nr. 58/1991 si ale art. 26 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 potrivit
carora repararea abuzurilor regimului interior este un domeniu rezervat legii;
e) recursul si exceptia sunt contrare practicii jurisdictionale a Curtii
Constitutionale, asa cum a fost consacrata prin deciziile nr. 5/1995 si nr.
36/1995.
Cele doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA
examinand decizia atacata cu recurs, motivele de recurs, raportul intocmit in
cauza si concluziile procurorului, decretele nr. 218/1960 si nr. 712/1966
raportate la prevederile constitutionale, ale Legii nr. 47/1992 si ale
Regulamentului de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, retine
urmatoarele:
Motivele de recurs sunt neintemeiate.
Sustinerea ca reclamantul nu ar fi solicitat constatarea
neconstitutionalitatii Decretului nr. 218/1960 si a Decretului nr. 712/1966 in
raport cu regimul constitutional anterior este inexacta, deoarece in cererea
introdusa la instanta se arata ca "Decretele nr. 218/1960 si nr. 712/1966
trebuie considerate insa ca fiind neconstitutionale si deci ilegale in raport
cu prevederile Constitutiilor Romaniei din 1952 si, respectiv, 1965, sub
imperiul carora au fost editate".
In ceea ce priveste interpretarea data de recurent in sensul ca, in temeiul
art. III alin. 1 din Decretul nr. 218/1960, si in prezent s-ar putea constitui
proprietatea statului asupra unor bunuri, aceasta teza este contrara insusi
continutului normativ al articolului respectiv, care, referindu-se explicit
doar la bunurile aflate in posesia statului anterior publicarii sale, implicit
este inaplicabil pentru bunurile intrate in aceasta posesie ulterior. Deci
critica facuta se intemeiaza pe o ipoteza imposibila si contrara, de altfel,
intregii practici de aplicare a Decretului nr. 218/1960 si a Decretului nr.
712/1966, de la instituirea lor.
Nu poate fi retinut nici motivul potrivit caruia dispozitiile art. 77 din
Legea nr. 58/1991 si cele ale art. 26 alin. (3) teza a II-a din Legea nr.
47/1992 sunt contrare principiului separatiei puterilor in stat, precum si
dispozitiilor art. 21 din Constitutie, deoarece:
- critica formulata excede obiectul exceptiei, fiind fara relevanta pentru
solutionarea ei;
- insusi recurentul arata ca prevederile art. 77 din Legea nr. 58/1991 si
ale art. 26 din Legea nr. 47/1992 nu il privesc, intrucat considera ca dreptul
de proprietate al statului asupra imobilului in litigiu nu s-a constituit.
Sensul prevederii art. 21 din Constitutie este acela al posibilitatii
oricarei persoane de a se adresa justitiei pentru apararea drepturilor,
libertatilor si intereselor sale legitime si nicidecum acela ca introducerea
unei actiuni in justitie trebuie sa conduca in mod obligatoriu la admiterea
acesteia.
Fata de considerentele aratate, in temeiul dispozitiilor art. 144 lit. c)
si ale art. 145 alin. (2) din Constitutie, ale art. 1, art. 3 si art. 13 alin.
(1) lit. A.c), ale art. 23, 25 si 26 din Legea nr. 47/1992, precum si ale art.
26 alin. 2 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge recursul declarat de Petrescu Marius impotriva Deciziei nr. 63,
pronuntata de Curtea Constitutionala la data de 20 iunie 1995.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta din 21 noiembrie 1995.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Doina Suliman