DECIZIE Nr. 119 din 29 septembrie 1998
referitoare la sesizarea privind neconstitutionalitatea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului
nr. 84/1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 468 din 7 decembrie 1998
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Florentina Geangu - magistrat-asistent
Pe rol, solutionarea sesizarii Curtii Supreme de Justitie - Sectia de
contencios administrativ, referitoare la neconstitutionalitatea Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului
nr. 84/1995, ca urmare a actiunii formulate de Partidul Unitatii Nationale
Romane.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 22 septembrie 1998,
fiind consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp
pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 29 septembrie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Partidul Unitatii Nationale Romane, prin actiunea inregistrata la 14 iulie
1997 la Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ, a chemat
in judecata Guvernul Romaniei, solicitand ca, in baza dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, sa se constate ca Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii invatamantului nr. 84/1995
este "neconstitutionala, nula si neproducatoare de efecte juridice".
In motivarea actiunii se sustine ca prin ordonanta mentionata se aduc
reglementari in domeniul rezervat, potrivit art. 72 lit. m) din Constitutie, legilor
organice, incalcandu-se grav art. 114 alin. (1) din legea fundamentala, text
care interzice emiterea de ordonante in domenii ce fac obiectul legilor
organice.
Prin Sentinta civila nr. 790 din 25 august 1997, Curtea de Apel Bucuresti -
Sectia de contencios administrativ a respins ca inadmisibila actiunea formulata
de Partidul Unitatii Nationale Romane, retinand in considerente ca art. 2 lit.
a) din Legea nr. 29/1990 excepteaza de la controlul judecatoresc, pe calea
contenciosului administrativ, actele emise de Guvern in temeiul delegarii
legislative date acestuia prin art. 114 alin. (4) din Constitutie. Totodata,
s-a retinut ca nu poate fi sesizata Curtea Constitutionala in vederea
declansarii controlului de constitutionalitate, intrucat nu sunt intrunite
cerintele legale pentru sesizarea sa.
Partidul Unitatii Nationale Romane a declarat recurs impotriva Sentintei
civile nr. 790/1997 a Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios
administrativ, care a fost admis de Curtea Suprema de Justitie prin Decizia nr.
369 din 18 februarie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 2.019/1997 si, pe cale de
consecinta, s-a casat sentinta recurata pe motiv ca instanta de contencios
administrativ nu este competenta sa solutioneze cauza, dispunandu-se trimiterea
acesteia la Curtea Constitutionala, "ca unica autoritate publica ce poate
exercita controlul constitutionalitatii legilor si ordonantelor".
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au
solicitat puncte de vedere presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si
Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se considera ca solicitarea Partidului
Unitatii Nationale Romane este inadmisibila. In motivarea acestei opinii se
arata, in primul rand, ca astfel cum s-a stabilit prin jurisprudenta Curtii
Constitutionale, Guvernul este competent sa emita ordonante de urgenta si in
domeniul legilor organice; in al doilea rand, ca pentru solutionarea actiunii
introduse de Partidul Unitatii Nationale Romane - si, deci, si a recursului -
este necesara indeplinirea conditiilor prevazute la art. 144 lit. c) din
Constitutie si la art. 23 din Legea nr. 47/1992, texte care au in vedere
situatia in care exista o cauza pe rolul instantelor judecatoresti si, pe cale
incidenta, se evoca neconstitutionalitatea unor dispozitii dintr-o lege ori
dintr-o ordonanta. Or, in situatia de fata, neconstitutionalitatea nu s-a
invocat pe cale de exceptie, ci constituie chiar obiectul cererii formulate de
Partidul Unitatii Nationale Romane.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si ale partii
prezente, dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile Constitutiei si
ale Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Potrivit art. 144 lit. c) din Constitutie, Curtea Constitutionala decide
asupra exceptiilor ridicate in fata instantelor judecatoresti privind
neconstitutionalitatea legilor si a ordonantelor.
In conformitate cu art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
exceptia de neconstitutionalitate poate viza numai acele prevederi dintr-o lege
sau ordonanta de care depinde solutionarea cauzei in care acestea au fost
invocate.
Rezulta ca, in cadrul controlului prevazut la art. 144 lit. c) din
Constitutie, instanta de contencios constitutional este legal sesizata in
vederea declansarii controlului numai pe calea exceptiei de
neconstitutionalitate invocate intr-un litigiu pendinte la o instanta de
judecata si numai daca solutionarea acelui litigiu depinde de legea sau de
ordonanta atacata prin exceptie de neconstitutionalitate.
Curtea constata insa ca in speta Partidul Unitatii Nationale Romane a
solicitat prin chiar actiunea introdusa in fata Curtii de Apel Bucuresti
constatarea neconstitutionalitatii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
36/1997. Or, potrivit Constitutiei si Legii de organizare si functionare a
Curtii Constitutionale nr. 47/1992, exceptia de neconstitutionalitate nu poate
face obiectul unei actiuni directe adresate instantei judecatoresti sau Curtii
Constitutionale.
Mai mult, potrivit dispozitiilor art. 23 alin. (6) din Legea nr. 47/1992, o
exceptie de neconstitutionalitate ce a fost invocata cu incalcarea prevederilor
art. 23 alin. (1) din aceeasi lege este inadmisibila.
In aceasta situatie, sesizarea Curtii Constitutionale urmeaza a fi respinsa
ca inadmisibila, fiind contrara prevederilor art. 144 lit. c) din Constitutie
si art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992.
In sensul celor aratate este si Decizia Curtii Constitutionale nr. 92 din
25 iunie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 285
din 3 august 1998.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie,
precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din
Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibila sesizarea asupra neconstitutionalitatii Ordonantei
de urgenta a Guvernului nr. 36/1997 pentru modificarea si completarea Legii
invatamantului nr. 84/1995.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 29 septembrie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Florentina Geangu