Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 117 din 16 februarie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (2) propozitia finala din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia si ale art. 46 alin. (1) si (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate in mod abuziv in perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 259 din 22 martie 2006



Ioan Vida                               -  preşedinte

Nicolae Cochinescu              -  judecător

Constantin Doldur                 -  judecător

Acsinte Gaspar                     -  judecător

Kozsokar Gabor                    -  judecător

Petre Ninosu                         -  judecător

Ion Predescu                         -  judecător

Antonia Constantin                -  procuror

Benke Karoly                        -   magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstitu­ţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (2) propoziţia finală din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia şi ale art. 47 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, excepţie ridicată de Casa de Ajutor Reciproc a Salariaţilor din U. C. M. R. şi alte Instituţii din Reşiţa şi Casa de Ajutor Reciproc a Salariaţilor din C. S. R. din Reşiţa în Dosarul nr. 9. 484/2005 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia civilă.

La apelul nominal răspund autorii excepţiei, prin consilier juridic, precum şi părţile Biserica Reformată Buziaş şi Biserica Creştină Baptistă „Betezda" Buziaş, constatându-se lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Reprezentantul autorilor excepţiei solicită admiterea acesteia, arătând, în esenţă, că prevederile legale criticate încalcă accesul liber la justiţie, întrucât după intrarea în vigoare a Legii nr. 10/2001 nu se mai poate exercita acţiunea în revendicare potrivit dispoziţiilor Codului civil în ceea ce priveşte imobilele preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989.

Reprezentantul celorlalte două părţi prezente solicită respingerea excepţiei, invocând în acest sens jurisprudenţa în materie a Curţii Constituţionale.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere ca inadmisibilă a excepţiei de neconstitu­ţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (2) propoziţia finală din Legea nr. 213/1998, arătând că aspectele criticate ţin de tehnica legislativă şi excedează competenţei Curţii. In ceea ce priveşte excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 46 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 10/2001, se apreciază că aceasta este neîntemeiată, invocându-se în acest sens jurisprudenţa Curţii.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată următoarele:

Prin Incheierea din 17 noiembrie 2005, pronunţată în Dosarul nr. 9. 484/2005, Curtea de Apel Timişoara - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (2) propoziţia finală din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia şi ale art. 47 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, excepţie ridicată de Casa de Ajutor Reciproc a Salariaţilor din U. C. M. R. şi alte Instituţii din Reşiţa şi Casa de Ajutor Reciproc a Salariaţilor din C. S. R. din Reşiţa într-un litigiu având ca obiect soluţionarea recursului declarat de acestea împotriva unei decizii prin care s-a respins ca inadmisibilă acţiunea în revendicare formulată de autorii excepţiei.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 16 alin. (1) şi (2), ale art. 21 alin. (1), ale art. 44 alin. (1) si (2), ale art. 53 alin. (1) şi (2), ale art. 124 alin. (1), (2) şi (3), ale art. 136 alin. (1) şi (5), ale art. 148 alin. (2) şi ale art. 154 alin. (1). Totodată, se susţine că sunt încălcate şi prevederile art. 6 paragraful 1 şi ale art. 14 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ale art. 1 din Primul Protocol adiţional la Convenţie, ale art. 1 teza întâi şi ale art. 7 din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, precum şi ale art. 14 pct. 1 teza întâi şi ale art. 26 din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice.

Autorii excepţiei consideră, în esenţă, că textele legale criticate încalcă art. 16 alin. (1) din Constituţie, întrucât după apariţia Legii nr. 10/2001 persoanele îndreptăţite nu pot formula acţiuni în revendicare pe calea dreptului comun, în timp ce persoanele care au introdus asemenea acţiuni anterior apariţiei Legii nr. 10/2001 pot formula, în anumite condiţii, o nouă acţiune în baza Legii nr. 10/2001. In consecinţă, se apreciază că s-a consfinţit lipsirea unei categorii de persoane de posibilitatea de a mai formula acţiuni în revendicare pe calea dreptului comun.

Curtea de Apel Timişoara - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.

Guvernul apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

Avocatul Poporului consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, notele scrise depuse, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 6 alin. (2) propoziţia finală din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, şi ale art. 47 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, devenite art. 46 alin. (1) şi (3) în urma republicării legii în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 798 din 2 septembrie 2005.

Dispoziţiile legale criticate au următorul cuprins:

-   Art. 6 alin. (2) din Legea nr. 213/1998: „Bunurile preluate de stat fără un titlu valabil, inclusiv cele obţinute prin vicierea consimţământului, pot fi revendicate de foştii proprietari sau de succesorii acestora, dacă nu fac obiectul unor legi speciale de reparaţie. ";

-   Art. 46 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 10/2001: „(1) Prevederile prezentei legi sunt aplicabile şi în cazul acţiunilor în curs de judecată, persoana îndreptăţită putând alege calea aceste legi, renunţând la judecarea cauzei sau solicitând suspendarea cauzei. [... ]

(3) In cazul în care persoanei îndreptăţite i s-a respins, prin hotărâre judecătorească definitivă şi irevocabilă, acţiunea privind restituirea în natură a bunului solicitat, termenul de notificare prevăzut la art. 22 alin. (1) curge de la data rămânerii definitive şi irevocabile a hotărârii judecătoreşti. "

Textele constituţionale invocate în susţinerea excepţiei sunt cele ale art. 16 alin. (1) şi (2) privind egalitatea în drepturi, ale art. 21 alin. (1) privind accesul liber la justiţie, ale art. 44 alin. (1) şi (2) teza întâi privind dreptul de proprietate privată, ale art. 53 privind restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, ale art. 124 privind înfăptuirea justiţiei, ale art. 136 alin. (1) şi (5) privind proprietatea, ale art. 148 alin. (2) privind integrarea în Uniunea Europeană şi ale art. 154 alin. (1) privind conflictul temporal de legi.

Totodată, în susţinerea excepţiei sunt invocate şi prevederile art. 6 paragraful 1 referitoare la un proces echitabil şi ale art. 14 privind egalitatea în drepturi din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, ale art. 1 privind protecţia dreptului de proprietate din Primul Protocol adiţional la Convenţie, ale art. 1 teza întâi şi ale art. 7 privind egalitatea în drepturi din Declaraţia Universală a Drepturilor Omului, precum şi ale art. 14 pct. 1 teza întâi şi ale art. 26 privind egalitatea în drepturi din Pactul internaţional cu privire la drepturile civile şi politice.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată, Curtea reţine următoarele:

In esenţă, se susţine că dispoziţiile legale criticate sunt discriminatorii, întrucât după apariţia Legii nr. 10/2001 persoanele îndreptăţite nu pot formula acţiuni în revendicare pe calea dreptului comun, în timp ce persoanele care au introdus asemenea acţiuni anterior apariţiei Legii nr. 10/2001 pot formula, în anumite condiţii, o nouă acţiune în baza Legii nr. 10/2001.

Dispoziţiile legale criticate au mai format obiect al controlului de constituţionalitate, Curtea, prin mai multe decizii, constatând constituţionalitatea acestora.

Astfel, Curtea, prin Decizia nr. 136 din 21 octombrie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 448 din 24 noiembrie 1998, pronunţată în cadrul controlului prealabil de constituţionalitate, cu privire la o critică generală a dispoziţiilor art. 6 din Legea nr. 213/1998, a reţinut că „stabilirea cuprinsului unei legi, aşadar alegerea reglementărilor ce o compun, nu este o chestiune de constituţionalitate, ci, cel mult, una de tehnică legislativă. In acest domeniu legiuitorul este, desigur, suveran".

In consecinţă, critica autorului excepţiei cu privire la propoziţia „dacă nu fac obiectul unor legi speciale de reparaţie" nu are semnificaţia în nici un caz a unei încălcări a textelor constituţionale invocate, având în vedere că legiuitorul, în virtutea competenţelor sale constituţionale, este îndreptăţit să impună o reglementare specială într-un anumit domeniu, aplicând astfel principiul specialia generalibus derogant.

In ceea ce priveşte critica de neconstituţionalitate a textului art. 46 alin. (1) din Legea nr. 10/2001, Curtea constată că prin Decizia nr. 308 din 10 iulie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 547 din 30 iulie 2003, a respins o excepţie de neconsti­tuţionalitate similară, reţinând, în esenţă, că persoanele îndreptăţite la măsuri reparatorii sunt supuse aceluiaşi tratament juridic, în deplină concordanţă cu principiul egalităţii în drepturi a cetăţenilor, fără a se impune diferenţe pe planul regimului juridic.

De asemenea, Curtea, prin Decizia nr. 422 din 21 octombrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 92 din 27 ianuarie 2005, a stabilit că dispoziţiile art. 46 alin. (3) din Legea nr. 10/2001 sunt constituţionale, având în vedere că măsura prevăzută de acest text legal este justificată de scopul Legii nr. 10/2001, care este acela de a repara prejudiciile suferite de foştii proprietari prin restituirea în natură a imobilelor preluate în mod abuziv de către stat sau, în cazul în care restituirea nu mai este posibilă, prin stabilirea unor măsuri reparatorii prin echivalent. Totodată, Curtea a stabilit că textul de lege criticat asigură persoanei îndreptăţite introducerea unei acţiuni în justiţie pentru ca instanţele judecătoreşti să se pronunţe cu privire la dreptul pretins. In consecinţă, nu se poate reţine vreo încălcare a accesului liber la justiţie sau a dreptului de proprietate.

Neexistând elemente noi, de natură a determina schimbarea jurisprudenţei Curţii, considerentele şi soluţia deciziilor menţionate îşi păstrează valabilitatea şi în prezenta cauză.

Curtea constată că textele constituţionale ale art. 53, 124, ale art. 148 alin. (2) şi ale art. 154 alin. (1) nu au incidenţă, întrucât nu vizează aspecte ce ţin de prevederile legale supuse controlului de constituţionalitate.

Totodată, Curtea reţine că nu sunt încălcate prevederile indicate din actele internaţionale invocate, având în vedere că acestea îşi au corespondent în dispoziţiile constituţionale analizate mai sus.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 6 alin. (2) propoziţia finală din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia şi ale art. 46 alin. (1) şi (3) din Legea nr. 10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie 1945 - 22 decembrie 1989, excepţie ridicată de Casa de Ajutor Reciproc a Salariaţilor din U. C. M. R. şi alte Instituţii din Reşiţa şi Casa de Ajutor Reciproc a Salariaţilor din C. S. R. din Reşiţa în Dosarul nr. 9. 484/2005 al Curţii de Apel Timişoara - Secţia civilă.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 februarie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Benke Karoly


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 117/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 117 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 117/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu