DECIZIE Nr. 116 din 11 martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. II din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003 pentru modificarea si completarea
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de
restructurare, reorganizare si privatizare a unor societati nationale, companii
nationale si societati comerciale cu capital majoritar de stat
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 273 din 29 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Aurelia Popa - procuror
Claudia Miu - prim-magistrat asistent
Pe rol se afla dezbaterea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003
privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a
unor societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital
majoritar de stat, exceptie ridicata de Asociatia "Unirea" in Dosarul
nr. 10.456/2003 al Tribunalului Prahova.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, reprezentantul Ministerului Public, in
temeiul art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata, pune
concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind
inadmisibila, aratand ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003 a fost
abrogata dupa sesizarea Curtii cu exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr.
10.456/2003, Tribunalul Prahova a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 22/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de restructurare,
reorganizare si privatizare a unor societati nationale, companii nationale si
societati comerciale cu capital majoritar de stat. Exceptia a fost ridicata de
Asociatia "Unirea", cu sediul ales in Bucuresti, intr-o cauza avand
ca obiect contestatia formulata de aceasta impotriva deciziei Societatii
Comerciale "Mefin" - S.A. din Sinaia de a nu acorda, in temeiul
ordonantei criticate, plati compensatorii salariatilor disponibilizati.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
de lege criticate sunt contrare dispozitiilor art. 16, 20 si 44 din
Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 26 din Pactul international
cu privire la drepturile civile si politice. Astfel, in legatura cu incalcarea
prevederilor constitutionale ale art. 16, referitoare la egalitatea in drepturi
a cetatenilor, si ale art. 26 din pact, se arata ca art. II din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 22/2003, care excepteaza de la obligatia acordarii
platilor compensatorii, cuvenite in temeiul contractelor colective de munca,
societatile comerciale ale caror actiuni au facut obiectul contractelor de
vanzare-cumparare semnate de Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului, in perioada cuprinsa intre 5 martie - 11 aprilie
2003, creeaza "doua categorii de salariati: unii care primesc plati
compensatorii si altii care nu primesc aceste plati". Incalcarea art. 44 din
Constitutie, republicata, care ocroteste si garanteaza proprietatea privata,
consta, in opinia autorului exceptiei, "in lipsa posibilitatii de a
beneficia de platile compensatorii".
Tribunalul Prahova considera ca dispozitiile art. II din ordonanta
criticata sunt neconstitutionale, intrucat incalca prevederile art. 16 din
Constitutie, potrivit carora cetatenii sunt egali in fata legii, fara
privilegii si fara discriminari. Neacordarea platilor compensatorii
salariatilor disponibilizati in conditiile textului citat "constituie
discriminare fata de salariatii disponibilizati din cadrul altor societati
comerciale si care primesc plati compensatorii".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu
dispozitiile art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a
solicitat punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
In punctul sau de vedere Avocatul Poporului considera ca exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. II din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 22/2003 a devenit inadmisibila, intrucat textul de lege criticat
a fost abrogat.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, precum si Guvernul nu au
comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Avocatul
Poporului, raportul judecatorului-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea
procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a unor societati
nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital majoritar de
stat, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 252 din 11
aprilie 2003. Aceste dispozitii criticate au urmatorul cuprins: "Prevederile
art. 2 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 8/2003 nu se aplica
societatilor comerciale cu capital majoritar de stat ale caror actiuni au facut
obiectul contractelor de vanzare-cumparare semnate de Autoritatea pentru
Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului intre data intrarii in
vigoare a actului normativ sus-mentionat si data intrarii in vigoare a
prezentei ordonante de urgenta."
In opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste prevederi
contravin dispozitiilor constitutionale ale art. 16, referitoare la
"Egalitatea in drepturi", ale art. 44, privind "Dreptul de
proprietate privata", precum si celor ale art. 26 din Pactul international
cu privire la drepturile civile si politice.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, se constata ca,
ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 22/2003 a fost respinsa prin Legea nr. 565 din 22 decembrie 2003, publicata
in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 932 din 23 decembrie 2003.
Asa fiind, Curtea constata ca, in conditiile in care textul de lege
criticat pentru neconstitutionalitate a iesit din vigoare, sunt incidente
dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, potrivit carora "Curtea
Constitutionala decide asupra exceptiilor [...] privind neconstitutionalitatea
unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o
ordonanta in vigoare [...]". In jurisprudenta constanta a Curtii,
concretizata, de exemplu, prin Decizia nr. 246 din 18 septembrie 2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 753 din 27 noiembrie
2001, si prin Decizia nr. 25 din 29 ianuarie 2002, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 137 din 21 februarie 2002, s-a statuat ca aceasta
conditie de admisibilitate, si anume ca dispozitia ce constituie obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate sa fie in vigoare, trebuie indeplinita la
momentul pronuntarii deciziei Curtii. In consecinta, Curtea Constitutionala,
constatand ca dispozitiile criticate din ordonanta nu mai sunt in vigoare,
urmeaza sa respinga exceptia de neconstitutionalitate, ca devenita
inadmisibila.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 16, 20, 44, al art. 146 lit.
d) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca devenita inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 22/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 8/2003
privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si privatizare a
unor societati nationale, companii nationale si societati comerciale cu capital
majoritar de stat, exceptie ridicata de Asociatia "Unirea" in Dosarul
nr. 10.456/2003 al Tribunalului Prahova.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 11 martie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Prim magistrat asistent,
Claudia Miu